Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:19

hier konden ze altijd zelf kiezen. Staldeur ging dan open en dan konden ze zelf kiezen of ze naar binnen wilden of de wei op. Wel altijd vooraf de omheining nog eens nagelopen.

daantjuhhh

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:23

Hier gingen ze altijd s'avonds naar binnen.
Nachtlamp aan en radio aan met muziek.
Rond kwart voor 12 ging ik dan even naar stal om een extra bult hooi in de stal te leggen.
Ze gaven weinig om het geknal buiten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:25

Hier staan ze gewoon buiten net als altijd. Lampen aan, radio aan, goed veel hooi en ze redden zich maar :D

lieke_lineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:03

Hier gaan de pony's naar binnen. Ze staan nu al wel een tijdje 's nachts op stal. 2 jaar geleden stond onze pony wel buiten in de wei. Het was een pony die snel gestresst raakte en daarom dachten we dat het beter zou zijn als hij buiten zou staan, zodat hij het vuurwerk kon zien en niet opgesloten stond in de stal. Hij had de hele winter nog niet binnen gestaan en de stal was niet zo heel veilig. We hadden met de overburen afgesproken dat zij het vuurwerk ver achterin hun eigen land zouden afsteken, maar uiteindelijk staken ze het gewoon recht voor ons weiland af. De pony is toen helemaal geflipt en uitgebroken, wat resulteerde in een aanrijding. Hij is hierbij overleden en we mogen nog van geluk spreken dat er geen andere zware gewonden bij zijn gevallen.
De pony's buiten laten is voor mij dan ook absoluut geen optie meer. Ze hebben nu veilige stallen en gaan met oud en nieuw 's nachts naar binnen. We zetten de lampen en radio aan en we blijven er bij. Gelukkig is ons oudje de rust zelve, maar onze andere pony was vorig jaar wel bang. Overdag gaan ze wel naar buiten maar dan alleen onder toezicht. Dit is misschien een beetje overdreven, maar nadat je zoiets hebt meegemaakt doe je er alles aan om te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt. Het blijft toch wel een lastige beslissing. In heel veel gevallen gaat het natuurlijk ook gewoon goed. Als je je paarden binnen wil zetten tijdens het vuurwerk zou ik ze misschien een of meerdere dagen ervoor ook al binnen zetten, zodat ze er een beetje aan wennen dat ze op stal staan en dat dit niet voor extra stress zorgt.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:07

Bij ons op stal gaan ze naar binnen. Deuren dicht, lampen aan, radio aan, genoeg hooi en zeer geregeld controle.
Ze staan sowieso bij ons savonds op stal. Gelukkig is de stal niet in een dorpje maar verder buitenaf.
Er wordt niet veel afgestookt.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:02

Normaal zijn die van mij van 's ochtends 7 tot 's avonds 10 buiten ('s zomers 24/7).
De ene van mij geeft er niet veel om. Mijn arabier wordt op stal helemaal panisch.
Buiten blijft hij vrij rustig. Dus ik hoop elk jaar op droog weer oudejaarsnacht, dan laat ik ze buiten.
We zitten een paar honderd meter van een heel klein dorpje maar er is wel flink wat lawaai. Gelukkig een eind van de weg af dus geen kans dat er vuurwerk in de paddock terecht komt.
Vorig jaar heb ik ze tegen 1 uur toch naar binnen gedaan en ging het redelijk goed.
Ik heb een camera in de stal, maar kan het alleen in de woonkamer af kijken. Dus leg ik een matras neer en kan in de gaten houden hoe het gaat.
Ik laat wel het licht aan en de radio. Nadeel met de radio is soms wel dat daar ook vuurwerk op te horen is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:10

Ik zit dus ook in dubio, bij mijn buren is het al ruim voor de kerst oud en nieuw en wordt er ruim 4 weken afgegooid. Mijn stal staat op een met van de erfgrens van met die buren, vuurwerk wordt gewoon pal achter de stal of tegen de stal aangegooid. Gisteren zijn de paarden in paniek door de omheining gevlogen. Het moet nog oud en nieuw worden.... Buiten kan ik niets meer met ze beginnen als ze aan de kletter gaan, binnen is het ook paniek dus waar doe je wijs aan?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:11

Ik zet ze binnen maar er blijven er bij ons ook buiten staan.
Eigenlijk is het heel rustig en zijn het alleen de overburen (met paarden) die vuurwerk afsteken. Vorig jaar hebben ze het niet gedaan maar ik zet ze sowieso binnen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:01

Hier staan ze in hun stal met aangrenzende paddock, ze kunnen naar buiten als ze dat willen. Licht en radio aan en een berg hooi. We hebben sinds juli een nieuwe erbij en weten niet precies hoe hij gaat reageren, de anderen blijven meestal vrij rustig. Gelukkig staan ze bij ons achter het huis en daar zal het vrij rustig blijven maar als het losbarst zijn we er wel bij.
Voor het geval dat hebben we rescue druppels van Bach maar ik ga er van uit ze niet nodig te hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:06

Hier heb ik ze ook aan huis, 24/7 buiten met inloopstal. Als ik ze binnen opsluit worden ze heel gestrest. Ik laat ze gewoon buiten. Ik ben wel thuis zodat ik het in de gaten kan houden.
Wel doe ik in de inloopstal het licht aan en krijgen ze daar een flinke berg hooi. Dan staan ze automatisch veel binnen om te eten.
Hier wordt in de straat zelf niets afgestoken, maar een straat verder wel. Meestal staan ze rustig te kijken. Soms schrikken ze een beetje en rennen ze een stukje om vervolgens weer te gaan staan kijken. Hier ervaren ze gelukkig weinig stress van het vuurwerk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:28

Hier staan ze hele jaar rond 24/7 buiten met 2 open stallen een grote paddock, een pleintje, track en meerdere hooiplekken.
Wij laten ze buiten en dat gaat goed. Ze reageren nu helemaal niet op de knallen die ze verder weg al horen. Vorig jaar rond 12uur met oud en nieuw, reageerden ze ook niet.
Ze staan wel aan doodlopende straat waar amper wordt afgestoken. Had wel wat pijlen gevonden in weitje, maar dat is wat uit de lucht land.

Mijn ervaring is dat ze juist door het buiten staan al goed gewend zijn aan diverse geluiden en ook goed kunnen kijken en inschatten wat wat is. Ze kunnen weglopen van geluid en ergens anders gaan staan kijken naar waar het vandaan komt.
Ze hebben elkaar en onbeperkt hooi.

Sinds ze hier staan, hebben ze al grote machines om zich heen gehad, bomen die omgekapt zijn, veel sirenes elke dag etc etc etc.

Toen ze hier pas stonden en even in een stal stonden, kwam er geluid van de weg erachter en schoten er 2 de stal uit, omdat ze het geluid juist niet konden plaatsen. Nu kennen ze dat geluid ook inmiddels, maar ze wilden duidelijk kijken en overzicht hebben.

Ook met storm zie ik ze zelf een strategische plek kiezen.

Voorheen stonden ze ergens 24/7 buiten en moest ik ze binnen halen. Dat deed ik dan wel al dagen ervoor en deed ook de luiken dan dicht. Ervoor lekker laten rennen en dan veel hooi en op stal. Daar werd ook veel carbid geschoten. Reageren ze ook niet op. Heb toen nog gereden, terwijl buren bezig waren, maar ik schrok zelf te erg elke keer.

2 winters terug stonden ze in nood ook op stal 's nachts en was er echt nergens vuurwerk midden in het bos. Maar er was een groep dames die heel spastisch op stal gingen rondlopen. Hun paarden helemaal over de zeik en gingen ongevraagd ook onze paarden lastigvallen...........

Grote veranderingen zou ik ruim van tevoren doen en alleen wat nodig is. Als het even kan als je wil kijken, van een afstand en niet je eigen spanningen over brengen. Ik weet ook nog wel iemand die 2 dagen van tevoren paarden op stal zette ergens, maar die sprongen gewoon de boxen uit. En andere omgeving, en opsluiten en dan de geluiden............

Wij hebben wel rondom hekwerk en daar kunnen ze ook niet snel doorheen rennen. Maar eerlijk, zijn ze nooit in paniek, dus maak me daar niet te druk om. Maar mocht het nodig zijn, is het wel fijn dat ze er niet echt uit kunnen.

In mijn ogen zijn de gevaren van op stal groter dan buiten als ze ruimte hebben om weg te kunnen van geluid, goed kunnen kijken etc.

Op onze oude manege is er brand geweest door vuurwerk, dus dan is buiten ook veiliger.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:32

Ik denk dat binnen of buiten niet verschrikkelijk veel verschil maakt zolang ze maar bij elkaar staan.

Zo net heb ik mijn ruin verhuisd naar zijn andere stal waar ze in een kudde overdag buiten staan en eind van de middag op stal gaan waar ze elkaar goed kunnen zien. Gisteren had ik hem nog op een andere stal waar hij in de bak wel met een paard samen staat maar in zn stal volledig afgezonderd. Als er dan werd geknald in de wijk dan werd hij heeeel erg gespannen. Nu in een kudde heeft hij er geen last van.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:41

Gewoon zoals altijd buiten, met vrije toegang tot de stal. Maar die van mij willen al die kleurige sterren niet missen :')

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:56

_Tristan schreef:
Ik denk dat binnen of buiten niet verschrikkelijk veel verschil maakt zolang ze maar bij elkaar staan.

Sowieso bij elkaar is fijn. Maar ik denk dat binnen of buiten wel degelijk verschil maakt voor veel paarden. Voor mijn Arabier in ieder geval wel. Binnen voelt hij zich opgesloten en raakt in paniek. Buiten is er weinig aan de hand. Hij kan dan zien wat er gebeurt en kan weglopen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 09:58

Volgens mij heeft mijn pony inmiddels zelf gekozen. Krijg hem nauwelijks nog binnen rond voertijd, dus ik geloof dat hij liever buiten staat

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:57

Mijn ruin is wel altijd in verwaring als hij naar binnen moet.Normaal moet hij met voeren buiten de stal eten.Anders pikt hij het eten van mijn merrie in.Nu moet hij naar binnen en moet ik hem echt met brood naar binnen lokken en snel de deur dicht doen.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:11

Ik laat het zoals het nu al is.. ze kunnen zelf kiezen of ze in de wei + paddock gaan staan of dat ze op stal gaan staan. Als ik ze hier bij voorbaat al binnen zet, dan weten ze donders goed dat er wat gebeuren gaat en is het al paniek voordat het vuurwerk los gaat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:31

Ze gingen bij mij altijd naar binnen rond een uur of 7 maar nu ze aan huis staan houd ik ze buiten. Er is bij ons op de hoek van t land al wat afgestoken en daar stonden ze rustig naar te kijken. Shire vindt alles prachtig en als hij rustig is dan blijft de rest dat ook. Ik ga zelf naar buiten om 10 voor 12 en onder het genot van een appel of wortel gaan we het meemaken. Hier in de buurt viel het vorige jaar mee. Hopelijk nu ook.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:25

In het verleden hebben we de paarden altijd binnen gezet met oud en nieuw. Nu hebben we de pony’s van de kinderen 24/7 buiten staan met een schuilstal. Dus helaas geen keus...

Gelukkig redelijk nuchtere pony’s en weinig vuurwerk daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:44

Mijn drie heren staan morgen binnen helaas: ik heb een feesttent voor de deur en de hele dag carbidschieten.... pfff, dat wordt weer afzien de hele dag. -O-

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:05

Bij is het morgen ook een staldag. Merrie is net weer goed na een blessure en wil nog wel eens uit haar plaat gaat in de paddock en al helemaal als ze iets eng vind.

Daarnaast gaan ze naast ons volop carrabiet schieten en heb ik geen zin om een knettergekke stuiterende Friese tank binnen te moeten zetten aangezien ik zelf ook zwanger ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:40

Adelaide71 schreef:
Mijn drie heren staan morgen binnen helaas: ik heb een feesttent voor de deur en de hele dag carbidschieten.... pfff, dat wordt weer afzien de hele dag. -O-

Op Carbid reageren ze meestal minder juist. Op een vorige stal reden veel mensen gewoon op de 31e terwijl de buren flink hard carbid schoten.

_Tristan schreef:

Zo net heb ik mijn ruin verhuisd naar zijn andere stal waar ze in een kudde overdag buiten staan en eind van de middag op stal gaan waar ze elkaar goed kunnen zien. Gisteren had ik hem nog op een andere stal waar hij in de bak wel met een paard samen staat maar in zn stal volledig afgezonderd. Als er dan werd geknald in de wijk dan werd hij heeeel erg gespannen. Nu in een kudde heeft hij er geen last van.

Dat maakt wel degelijk verschil. In een stal staan paarden niet bij elkaar. Ze kunnen ook geen natuurlijk gedrag vertonen en geen kant op. Het is belangrijk voor paarden dat ze een situatie kunnen inschatten.

Ik zet ze sowieso niet op stal vanwege brandgevaar. Waar ik vroeger reed is een schuur in brand gegaan door vuurwerk, dus sowieso zou ik ze nooit opsluiten.

2 jaar geleden dan, maar was midden in een bos zonder buren.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 02:40

Werd net wakker van gillende paarden; inbadjas de wei en en ze samen in de grote stal gezet. Pfff nog nooit meegemaakt, ze waren echt bang. Staan nu nog te stomen en snel ademen. Grote ogen.. ik denk eerder een dier (wolf???) dan vuurwerk. Ik sluit ze nooit op (alleen als we gaan hooien) maar nu maar ff wel. Jemig wat dat geweest moet zijn??

StalTamerijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 04:15

De stallen staan hier altijd open, dus ze kunnen kiezen.

Buren doen hier aan carbid schieten, geeft harde klappen, oudste merrie ging vorig jaar kijken vanaf een afstandje en dan bleef ze rustig en de andere merrie ook, al is die van nature al koel in t hoofd.

Dit jaar veulens en ze hebben netjes aangebeld dat ze carbid gaan schieten en wat we dan gingen doen, want dit jaar 2 veulentjes erbij.

Ze hebben gisteren een paar keer geprobeerd en ging de oudste merrie weer staan kijken en andere merrie ook. 1 veulen bleef ook staan kijken en de andere ging wat bokken en steigeren, maar dat was ook zo weer over en daarna ook rustig staan kijken.

Dus ik ben er voor morgen wel gerust op, dat het goed gaat.

StalTamerijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 04:18

PLK schreef:
Werd net wakker van gillende paarden; inbadjas de wei en en ze samen in de grote stal gezet. Pfff nog nooit meegemaakt, ze waren echt bang. Staan nu nog te stomen en snel ademen. Grote ogen.. ik denk eerder een dier (wolf???) dan vuurwerk. Ik sluit ze nooit op (alleen als we gaan hooien) maar nu maar ff wel. Jemig wat dat geweest moet zijn??

Heftig, welke provincie woon je?