Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:21

Met 35 graden op wedstrijd voor een puntje of mooi lintje is puur egoisme. Getuigd iig niet van sportief gedrag richting het paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:21

Ik pas de training aan en sla boven de 32 graden over. Ik rij geen wedstrijden. Zou met 30 graden ook niet gaan.

Mensen die zeggen: paard zweet niet of niet zo veel.

Dat is een misvatting. Normaal zweet je wel degelijk veel meer maar door de hitte en de droogte verdampt het ook sneller. Dat kan, ook bij jezelf, droog voelen maar is het allerminst.

In het tweede geval kan het dat het paard echt niet veel zweet. Dat kan ook juist voorkomen als een dier niet aangepast is aan warmte en daardoor nefast zijn.

BigOne

Re: Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:33

Tja, ik kom nog uit de tijd dat je hooguit vier wedstrijden per jaar kon rijden. En in de winter al helemaal niet want indoorhallen?? Wat zijn dat. Dus wat dat betreft is de huidige wedstrijdruiter verwend, wedstrijden te over, binnen , buiten, gras, zand , je kunt kiezen. Maar ik krijg soms de indruk dat het behalen van winstpunten en strikjes en : Ik moet trainen want de kampioenschappen komen er aan, toch wat belangrijker zijn. Toen onze kinderen nog reden en de paarden echt goed getraind waren reden we ook wel met 30 graden. Extra electrolyten mee, gelukkig een wagentje met de mogelijkheid veel water mee te nemen en de kinderen bleven met de paarden rustig in de schaduw staan. Ik zei wel wedstrijden af wanneer er een hoge luchtvochtigheid, benauwd weer, in het spel was. Ook paarden hebben daar last van maar de afgelopen weken was dat heel laag. Net in de 30% dus ondanks hitte goed te doen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:29

Ninx schreef:
Beter niet doen dus.... Wat boeit het nou als je eens een week of 2 weken niets doet, vallen ze dan om?

Grappig dat je het vraagt, hier hebben de 3 die volledig stil zijn gezet koliek gekregen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:32

Pony heeft hoor lekker vrij.
Gelukkig rijden we geen wedstrijden meer maar ik had afgemeld als ik er wel 1 had staan.

Als ik iets doe is het om 7.00 in de ochtend.
De mijne heeft cornage II-III Dus die hoor je wel als het zo warm en benauwd is.

Inderdaad bij ons op het werk 2x extra 15 min pauze. Dan staat er drinken klaar en kan iedereen even rustig zitten.
Wij zitten op kantoor in de airco maar in onze warehouse is het best benauwd en warm.

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:33

Ieder jaar weer dezelfde discussies. In de winter over sneeuw en gladheid, in de zomer over de warmte. En de kern van het verhaal? Voor het overgrote deel ruiters die ervan balen dat ze hun inschrijfgeld kwijt zijn (niet iedereen, maar wel veel) en daarom vinden dat er "een algemene regel" moet komen. Kom op zeg, het is al weken warm in Nederland en de voorspelling voor de komende 14 dagen zegt genoeg. Neem gewoon je eigen verantwoordelijkheid ipv dat afschuiven op een regel die er niet is. In het oosten kan het wel 34 graden zijn en aan de kust "slechts" 27 met een verkoelende wind. Welkom in Nederland. En aangezien het voor de meeste mensen nog steeds een hobby is: meld je dan binnen de gestelde afmeldtermijn vooraf af. En zelfs als je daar te laat voor bent: wat is nou €10 of €35 als je daarmee het welzijn van je eigen dier ter harte neemt?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:20

JudithGigi schreef:
Ninx schreef:
Beter niet doen dus.... Wat boeit het nou als je eens een week of 2 weken niets doet, vallen ze dan om?

Grappig dat je het vraagt, hier hebben de 3 die volledig stil zijn gezet koliek gekregen.

Ik vind dat niet normaal klinken. Lijkt me toch een andere oorzaak te hebben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:34

Zonnetje81 schreef:
JudithGigi schreef:

Ik vind dat niet normaal klinken. Lijkt me toch een andere oorzaak te hebben.

Nope helaas, te weinig beweging icm stro eten (door het de hele dag op stal moeten staan door de hitte)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:37

Dan is het niet rijden niet de oorzaak maar het ineens op stal staan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:38

Citaat:
Nope helaas, te weinig beweging icm stro eten (door het de hele dag op stal moeten staan door de hitte)

Dus dan is de oorzaak toch te weinig ruwvoer (hooi/kuil) en vrije beweging in de wei of paddock? ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:41

De mijne gaan dan altijd snachts naar buiten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:03

Wei of paddock is geen schaduw dus wel een gevolg van de hitte, te weinig ruwvoer valt ook wel mee, maar daar ga ik verder niet over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:20

Liquorice schreef:
Ik heb toevallig vandaag de knhs gebeld hierover. Zij hebben geen richtlijnen en laten het aan de organisatie over. Ik heb gezet dat ik toch vond dat ze daar wel regels of richtlijnen voor zouden moeten hebben, reactie van de knhs was: ja wat de een te warm vindt, vindt de ander nog goed te doen..
Ik had woensdag een wedstrijd staan, maar een uur heen en een uur terug en dan nog 2 proeven in deze hitte, voor mijn plezier, dat vind ik niet eerlijk naar mijn paard.
Ik vind dat je je kosteloos zou moeten kunnen afmelden met deze temperaturen, ik meld niet snel af, maar dit is toch wel extreem warm.
Ik moet helaas gewoon mijn startgeld betalen..

Dit staat in het hitteplan de KNHS
Citaat:
Voor wedstrijdorganisaties adviseert de KNHS gedurende de tropische temperaturen het welzijn van paarden en ruiters voorop te stellen bij de besluitvorming over het laten doorgaan van wedstrijden en coulant om te gaan met inschrijfgelden van deelnemers die zich afmelden. Samen willen we onnodige risico’s voorkomen en welzijn voorop stellen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:06

Lijkt wel of de KNHS zich hier ook weer eens niet zijn vingers aan wil branden. Ik zou ook willen dat kosteloos afbellen verplicht zou moeten zijn boven de 30 graden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:14

Absoluut. Genoeg mensen die niet doorhebben wat er te heet is voor hun paard, en in hun enthousiasme/gedrevenheid te ver gaan.

Wij geven momenteel ook geen lessen- oudere ponies, enkel buitenbak met weinig schaduw.

Careri18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:33

Mars schreef:
Met 35 graden op wedstrijd voor een puntje of mooi lintje is puur egoisme. Getuigd iig niet van sportief gedrag richting het paard.

Het NK is dit weekend, dat gaat niet om een lintje, maar om een teamplek richting het WK in Tryon.

Ik denk dat het belangrijkste is dat als je aan dat soort wedstrijden meedoet of gewone wedstrijden omdat je het wil, je juist je paard gaat voorbereiden op werken met dit weer. Gisteren middag was de grote prijs van Aken en daar liepen de springpaarden 2 serieuze manches. Ze leken er geen last van te hebben en die paarden zijn te duur om ze te slopen voor 1 wedstrijd.

Electrolyten, goed koelen en aangepast trainen ( dat kan ook zijn dat je het paard juist in de warmte traint om te wennen aan de temperaturen), in Tokyo was het jaren geleden veel warmer en benauwder. Normaal gesproken heeft Nederland een warmte met veel vocht, maar dat is nu natuurlijk niet het geval.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:37

Die paaden worden daar op voorbereid niet de huis en tuin beesten.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:50

Het is en blijft een lastige discussie. En inderdaad waar de heen tot leven komt met dit weer ( :j ), kan een ander niet wachten tot het typische Nederlandse weer terug komt. De paarden zijn ook ons Nederlandse klimaat gewend én daarom niet te vergelijken met Spanje/Portugal. In dat soort landen is er ook een reden waarom er siësta’s zijn en er overdag eigenlijk weinig actie is; ook voor de paarden. Daar worden trainingen, wedstrijden en shows vaak op hele andere ouden georganiseerd. Simpelweg omdat het hun klimaat is én het (bijna altijd) jaarlijks voorkomt. In Nederland is dit toch wel uitzonderlijk, waardoor echt het leven en dagelijkse ritme erop aanpassen zowel voor mens als dier een uitdaging is.

Ik kijk wat mijn paard aan kan. Lekker een poldertitje op de vroege ochtend of later op de avond, toch een rondje dressuur, een keertje naar het strand of gewoon lekker op de wei. Ik kijk per dag en dat bevalt ons goed.

Er is vanaf woensdag 5 daagse (dressuur) op de manege achter ons. Ik Hoop dat de ruiters de goede beslissing zelf kunnen maken en kunnen inschatten per dag wat verstandig is voor het dier en de ruiter zelf. Wat ik dan weer niet begrijp is: je paard van het land afhalen overdag, omdat het te warm is voor ze. Maar wel 3 dagen starten met deze temperaturen. Typisch gevalletje eigenbelang denk ik dan zo... En in dat geval snap ik dan niet waarom je die beslissing maakt.

Maar goed, ik geniet, paard geniet en start lekker niet de wedstrijden. Storm kan prima tegen de warmte, maar mag dan ook gewoon lekker vakantie vieren met dit heerlijke weer. En daar geniet ik net zoveel van! :D

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:05

Ik had vorige week een middag/avond wedstrijd met 27 graden en moest binnen losrijden. Daar kreeg ik echt last van. Zelfs in zomertenue. Buiten met windje ging beter. Rustig losgereden.

Maar voor zondag zag ik 29 graden staan (inmiddels al 30/31) en 45 minuten enkele reis, en dat zag ik niet zitten. Had mijn punten binnen om over te mogen en heb afgemeld. Gelukkig nog voor de sluitingsdatum dus geen kosten. Heb nu voor later (augustus) weer 2 opgegeven maar dan dichterbij en kleinere groepjes. Dan ben je zo klaar en paard weer thuis.

Hopen dat de temperaturen weer zakken

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:09

Wij laten hem nu gewoon staan. Zondag vroeg vertrokken voor een relaxed bosritje maar verder gebeurt er behalve een poetsbeurt eigenlijk niks met hem en volgens mij vindt hij het allemaal prima zo.

Sommige paarden worden er echt niet gelukkig van om de hele dag stil te staan dus dan begrijp ik wel dat er gewoon (aangepast) gereden wordt. Die van ons vermaakt zich gelukkig prima op de weide want ik heb ook niet veel zin om nu te moeten trainen :o

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:11

De regio in Overijssel start eerder en heeft veel extra maatregelen genomen. Het is voor ons best een stukje toeren maar voor de middag zijn we alweer thuis. Pony is in topconditie, dat kind erop maak ik me eerder zorgen om.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:13

Careri18 schreef:
Mars schreef:

Het NK is dit weekend, dat gaat niet om een lintje, maar om een teamplek richting het WK in Tryon.

l.

Tja in de topsport staat dierenwelzijn natuurlijk sws niet vooraan het prioriteitenlijstje. Dan kunnen er mooiere lintjes gewonnen worden tenslotte. Blijft puur egoïsme.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:19

Ik heb morgenavond les, maar ik verwacht dat de hitte niet afneemt om 19:30, dus ik twijfel om mijn les af te zeggen. Alleen de nare bijsmaak is dat de eigenaar van mijn verzorgpony’s liever heeft dat ze gereden word. Ook als het 30+ graden is..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:31

Gaat het NK nu wel door? Ze zouden dingen aanpassen. Hoop dat er velen gaan afmelden... of het programma aanpassen.

Sommigen zeggen wel in Rio was het nog warmer, maar wederom staat blijkbaar het welzijn van paarden niet voorop. Hier is een heel ander klimaat.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:38

Debbie schreef:
Hier in het dorp vrijdag een grote marathon (mennen) met behoorlijke hindernissen door het hele dorp, parcours is zo'n 16km met 11 hindernissen. De voorspelling hier voor vrijdag is 32 graden.. ben benieuwd wat ze doen. Er starten zo'n 150 aanspanningen dus alles naar de vroege ochtend of avond verplaatsen is ook heen optie..

Al vind ik het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de ruiters/menners zelf om te beslissen of je wel of niet start..

Bedoel je driezum? Ik wacht ook af, vind het niet kunnen eigenlijk