Dekens laten wassen, waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:43

Nabster schreef:
Gaat het dan niet enorm stinken? Bij eens per twee of drie jaar?

Je moet ze wel laten drogen voordat je ze opbergt :+ Mijn dekens ruiken gewoon naar paard, regen en modder.

Bonique

Re: Dekens laten wassen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:58

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:16

pdwreeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:48

Wij wassen al jaren professioneel dekens. Wij zijn gevestigd in het groene hart, Reeuwijk.

Wanneer je om welke reden dan ook je dekens liever niet elders laat wassen, hieronder wat handige tips!

- borstel de deken eerst goed af, zowel aan de binnen- als buitenkant
- wanneer de deken extreem vies is, spuit deze eerst even af met een tuinslang
- gebruik géén hogedrukspuit, deze spuit de structuur van de stof of vulling kapot en kun je de deken weggooien
- gebruik een wasmiddel zonder parfum, bijvoorbeeld Neutral
- gebruik voor waterdichte dekens géén normaal wasmiddel maar wasmiddel welke speciaal
gemaakt is om de waterdichtheid te beschermen, bijvoorbeeld Bucas rug wash

https://www.hetpaardenhuis.nl/search/?search=rug+wash

- gebruik géén wasverzachter
- was niet warmer als 40 graden
- centrifugeer niet, of zo laag mogelijk
- voeg wanneer mogelijk een extra spoelbeurt toe aan je wasprogramma

Verder is het juist aan te raden om dekens met regelmaat te laten reinigen. Huidvetten, schimmels en bacteriën kunnen voor diverse huidaandoeningen zorgen. Tevens gaat een deken welke geregeld gereinigd wordt, simpelweg gewoon veel langer mee. Een deken welke vol huidvet zit, ademend tevens veel minder goed.

Het is écht een fabel dat veel wassen de waterdichtheid stuk of minder maakt. Dit is alleen wanneer je de deken niet op de juiste wijze wast/ onderhoudt. Dit geldt tevens voor de duurdere dekens van Bucas & Horseware. Ammoniak welke vanuit de ontlasting in je deken kan trekken is veelal de boosdoener voor 'lekke buitendekens'. Hoe langer vuil- en mestplekken de tijd hebben om in de deken te trekken, hoe meer schade ze aan de waterdichtheid van de deken aanbrengen.

Helaas zitten er ook bij de 'professionele wasserijen' knoeiboeren tussen dus pas wel op waar je je deken wegbrengt!

Kleine toevoeging; was waterdichte dekens met bijv. Bucas rug wash, je hoeft de deken hierna NIET nogmaals in te sprayen met waterdichte spray! De Bucas rug wash beschermd én behoudt de waterdichtheid van je deken en zorgt ervoor dat de deken tevens weer vuilafstotend wordt. Gebruik de spray alleen wanneer jouw deken bijv. al ouder is en waarvan je vermoed dat hij wel eens door kan lekken bij lange regenbuien. Deze spray zorgt er namelijk voor dat de deken minder goed kan ademen dus wanneer je deken nog goed waterdicht is, alleen was met Bucas rug wash en géén spray gebruiken :) Gebruik ook géén waterdichtspray van de A-ction of andere HG. Deze middelen zijn NIET geschikt voor paardendekens en dus ook niet veilig bevonden. Denk aan spelende paarden welke in elkaars deken bijten/happen of zelfs likken! Koop dus altijd een spray welke bedoeld is voor paardendekens, dus Bucas rug conditioner of Rapide waterproof spray!

Als laatste, maar zeker niet minder belangrijk; laat waterdichte dekens NIET in een ton met water weken! De waterdichte coating wordt dan uren lang ondergedompeld in water. Hier is deze niet voor geschikt en kan hierdoor dus los gaan laten!
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 10-04-18 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:28

Ik laat ze altijd bij Limpia dekensservice wassen, ze komen altijd als nieuw terug!
Je kunt ze brengen, ze worden volgens mij in de buurt ook opgehaald en je kunt ze opsturen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:35

Bedankt voor de tips pdwreeuwijk.

DoosSE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:35

Je kunt eens bellen met ‘t Perdewinkeltje in Sint-Michielsgestel. De eigenaresse regelt bij ons op stal altijd het dekens wassen. Worden opgehaald en terug gebracht. Top!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:10

Ik was mijn dekens altijd zelf. Ook de reden dat ik max. 200 gr. dekens heb.

Altijd eerst heeeeel goed afborstelen, zodat alle losse haren, mest en modder eraf is. Singels knoop ik aan elkaar. Bilkoorden haal ik eraf. Borstsluiting dicht. Bilkoorden gooi ik een emmer sop.

Voor regendekens gebruik ik een heel klein scheutje vloeibare zachte (ook wel groene) zeep, max. 1 eetlepel. Koud, programma met voorwas en extra water op de laagst mogelijk toeren centrifugeren. Dat laatste is van belang omdat bij hoge toeren centrifugeren het weefsel stuk maakt en je deken dan niet meer waterdicht is.
In het bakje voor de wasverzachter doe ik een scheut schoonmaakazijn (is er ook met lavendel of eucalyptus geur).

Let op: doordat je nauwelijks centrifugeert komen de dekens kletsnat (en loodzwaar) uit de machine. Zet een teil neer om je deken in te doen. Ik hang de deken buiten over een dekenrek, en laat het ding daar eerst uitdruipen. Als de deken niet meer lekt zet ik het rek binnen neer tot de deken droog is.
Opvouwen, en dan gaat de volgende in de was.

Ik gebruik nooit potjes, flesjes of spuitbussen waterdicht, en mijn regendekens zijn op deze manier ook na 5 jaar nog prima waterdicht.

Voor onderdekens gebruik ik wel een gewoon wasmiddel, met een scheutje vloeibare biotex. En ook weer het scheutje schoonmaakazijn als wasverzachter.

Bij dekens met een vulling (100 gr en meer) kun je een paar tennisballen bij de trommel in doen. Die zorgen ervoor dat je vulling niet gaat klonteren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:50

Ik waste mijn eczeemdekens zelf met de borstsluitingen en halssluitingen vast (rsih), maar de laten de stiksels masaal los. Dus ik doe niet meer aan zelf wassen en zou ze ook niet vast doen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:45

Zoals pwdreeuwijk ook al zei heb ik ook regelmatig de tip gekregen om je deken niet al bij de eerste wasbeurt te impregneren, omdat die dan minder ademend wordt. Ik heb mijn dekens naar de Divoza in Heteren gebracht en die laten ze door dekenwasserij Balans wassen. Balans heeft meerdere ophaal / afhaal punten en haalt en bezorgt blijkbaar ook gratis.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:55

Ik laat ze inmiddels ook al een jaar of drie bij Balans wassen. Maar deze keer viel me op dat mijn eczeemdekens naar parfum roken. Was ik niet zo heel blij mee. Behalve dat ik de geur niet fijn vind is parfum ook nr 1 allergeen. Voor een paard dat al jeuk heeft was ik daar om die reden niet blij mee.

Ik vond op een half uur rijden wel tankstations met wasmachines. Maar daar is geen optie om zonder wasmiddel te wassen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:49

Ik was de dekens juist wel op hogere tempraturen en centrifugeer op een hoge stand!
Nog nooit problemen gehad met vullingen!
Op 40 graden of minder krijg ik ze niet goed schoon + bacteriën gaan pas dood vanaf 60 graden! ( is mij altijd verteld)..
Spoel na op 30 met impregneermiddel, goed laten drogen ( niet buitem of in de zon) daarna spray ik de dekens nog in met t zelfde impregneermiddel! Dekens zijn schoon en super waterdicht!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:57

Iemand tips voor België? (West-Vlaanderen, dicht tegen de Franse grens aan). Ik laat ze nu wassen bij Aveve ("Boerenbond" zoals dat hier vroeger ook heette), maar kom ook op bijna 20 euro per deken.