tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bartjeminoes

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:00

Ik lees de tip van zonnebloemolie maar kan het dan ook niet zo zijn dat ze ervan aan de dunne gaan? Tenminste daar zal ik zelf toch wel huiverig voor zijn

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:06

ah je moet er ook geen halve fles in mikken volgens mij :P

Ik heb hier in de waterbakjes lijnzaadolie gedaan en het werkte wel! Bij de welsh die een stal noordgericht heeft (ja i know..) was de waterbak al snel bevroren maar nu voor het eerst na de nacht niet :)

Bij de haflingers, stal westgericht, hadden ze de bakjes te ver leeggedronken volgens mij waardoor de olie er uit was. Daar lag dus een klein laagje ijs in.

Vanmorgen weer een klein beetje olie er bij gedaan en straks weer kijken hoe het er uit ziet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:16

Lees straks even het topic eens door, wie weet... Ik geef nu de paarden elk uur even een emmer water, maar binnen 5 minuten is die bevroren en binnen een half uur is er geen water meer te vinden. :+

Gelukkig is de stal verwarmd en automatische bakken.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:36

Gypsy schreef:
Men neme gewoon minimaal 1 zelfstandig paard, die maakt een gat en daar kan de rest dan ook weer uit drinken. :D

Dit :') . Die van mij drukken gewoon een hoef er in als het bevroren is. Maar bij mij doen ze ook aan 'tanken'. Ze schuiven hier ik weet niet hoeveel liters naar binnen, om vervolgens de rest van de dag niet meer bij de waterbak in de buurt te komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:44

Estera schreef:
Mijn ervaring is dat paarden zich wel redden. Ik maak de bak niet ijsvrij en elke mee weer hebben ze er een mooi gat in geblazen. Nog nooit gehad dat ze niet bij het water konden komen.

wat voor enorme bakken heb jij dan? laatste jaren niet meegemaakt dat hele grote bakken water compleet dichtvroren.. Maar vorig jaar wel gewoon compleet volle specikuipen in ijsblokken zien veranderen..

En als kind/tienerzijde hadden al onze buren badkuipen staan (enkele ingegraven, enkele staand) altijd mudvol in de winter.. En daar 'schaatsen' we als kind op (heen en weer glijden).. omdat die bijna ieder jaar wel een paar keer stijf bevroren waren.. degene waar alleen uit geput was, was een complete lolly (geen water meer).. degene die los stonden waar de paarden bij konden, was nog een kantje water van 3 cm onderin waarop t blok ijs dreef (water kwam er niet meer bovenuit, ook niet als je er met 2 man op stond en het ijs tegen de bodem drukte).. De enige waar wij nog water boven t ijs uit konden krijgen door er met in totaal zo'n 70kg op te gaan staan was de ingegraven badkuip..

ligt er maar net aan hoe lang de vorstperiode is, hoe koud t overdag is en hoe streng t snachts vriest..

maar in antwoord op de vraag van TS,
een klein vijverpompje in een badkuip plaatsen zodat t water in beweging blijft is hier in de buurt een oplossing die veel gebruikt wordt. bij temperaturen waarbij rivieren dichtvriezen helpt dat natuurlijk ook niet meer.. maar voor normale tot matige vorst is dat een goede oplossing.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:45

Quir schreef:
Lees straks even het topic eens door, wie weet... Ik geef nu de paarden elk uur even een emmer water, maar binnen 5 minuten is die bevroren en binnen een half uur is er geen water meer te vinden. :+

dan kun je beter een grote specikuip gebruiken met lauw warm water.. dan duurt t wel een uurtje of twee voor ze niet meer bij het water zouden kunnen.. emmertjes schiet niet zo op.

ChristinaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:47

Ik heb een baldrinkbak en daar maken 6 paarden gebruik van. Ik vind het voor een groepsstalling de ideale oplossing.
De thyleenslang er naartoe zit ingegraven op 80 cm diepte. Wij gebruiken hem nog zonder bal erop. Ik wilde de paarden eerst aan de bak laten wennen zonder bal. Er zit dus gewoon aan de bovenkant een gat wat open is. Maar doordat de bak geïsoleerd is en er een aantal paarden gebruik van maken (dus hij regelmatig gebruikt word) blijft hij zelfs met -8 zoals vannacht prima ontdooit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:53

Hier gaat er elke ochtend heet water op. Dan smelt het iets en maak ik het ijs kapot. Als het ijs echt niet meer kapot gaat dan gooi ik er gewoon heet water op, paar emmers zodat ze in ieder geval iets te drinken hebben. Het warme water laat toch de toplaag wat ontdooien. Zo doe ik het bij de schapen ook. Ze drinken sowieso minder met dit weer, dat scheelt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:55

Men gaat naar de dierenwinkel en koopt een Luchtpomp, Luchtslang, Terugslagventiel en een luchtbol.
je boort een gat in de bak doet de luchtslang op het bolletje en haalt die door het gat, je plakt het gat dicht met kit sluit de luchtpomp aan en tada. best simpel :')

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:56

Bij mij blijkt tot nu toe het makkelijkste om al het oude ijs eruit te halen en dan aan te vullen tot boven toe, ondanks strenge vorst vanmorgen minder ijs eruit hoeven halen dan gisteren. Nog enkele dagen doorzetten maar tot nu toe lukt het aardig.

Luchtpomp werkt niet zonder stroomvoorziening dus dat is geen optie helaas

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:01

Heb nu een pallet onder de bakken staan, trekt de kou niet vanuit de grond de bak in hoop ik.

Maar het blijft nu toch ellende vrees ik.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:06

elenaMM77 schreef:
Quir schreef:

dan kun je beter een grote specikuip gebruiken met lauw warm water.. dan duurt t wel een uurtje of twee voor ze niet meer bij het water zouden kunnen.. emmertjes schiet niet zo op.

Nee hoor, die zit ook binnen een half uur helemaal dicht. :D
Alles zit hier binnen korte tijd helemaal dicht en ondanks dat de paarden normaal wel door het ijs breken (zelfs door paar cm, gebruiken gewoon heel "subtiel" een voet), heeft dat niet zoveel nut als er binnen een half uur al geen vloeibaar water meer is. Als ik een emmer water voor ze pak ligt daar dus ook al ijs op voor ik 10m buiten ben.

Maar het is hier ook wel ietsjes kouder dan bij jullie in NL. Op dit moment is het -20 met harde wind (windkracht 7), dus gevoelstemperatuur van rond de -40 zeg maar. Vooral die wind is ook erg koud en dan de vlagen sneeuw. :brr: :brr:

Maar normaal heb ik geen problemen om de waterbakken drinkbaar te houden, ook niet bij -10. Paarden worden er zelf ook handig in.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:42

Ow echt? Ik heb hier een ronde speciekuip van 90 liter staan en daar zit pas na een dag geen water meer in (alleen een ijslaagje op de bodem). Daar giet ik dan weer gewoon koud water bij en kunnen ze weer tot de volgende dag. Water staat buiten

Edit: ik zie nu pas dat de laatste reactie uit Zweden komt :+ . Daar is het wel ietsjes kouder ja :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:55

mijn ezel was met de speciekuip aan de wandel gegaan vannacht :+
Hij had 1 bal eruit gehaald, de andere zat aan de bodem vastgevroren, de kuip stond ergens midden in de paddock.

De emmer water op stal was nog even vol als gisteravond, lag een dun laagje ijs op. De pomp voor de automatische drinkbak stond nog gewoon aan toen ik kwam, toen ik water vroeg ging ie in storing. Ze vinden die speciekuip wel makkelijk drinken, denk ik. Zolang ik de pomp nog gereset krijg, is dat geen probleem, dan kan ik hem nog vullen met de tuinslang (die binnen hangt, bij de kachel). De pompman ziet er geen heil in om met dit weer langs te komen, hij moet gaan graven enzo :brr:

Vanavond zet ik 2 speciekuipen in elkaar, kijken of dat werkt, meer lol voor de ezel vannacht!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:11

@Morrie,ook een pomp kan kapot vriezen....
Hier wordt met dit weer alles standaard afgesloten en leeggelaten,om zo min mogelijk vriesschade te hebben.
Grote bakken water vullen en dan kan ik toch een dag of 5 weg.
Hoop dat het overdag tegen zaterdag dooit,dan gaat alles terug aan om bij te vullen.

Ik denk,als het hard en lang genoeg vriest,alle water dichtvriest wat niet speciaal vorstbestendig id door warmte.
Dan haalt een bal of olie echt niets meer uit.

Hier zitten ze met genoeg samen,en omdat ze veel droog hooi eten,drinken ze ook regelmatig,waardoor er open 'neusgaten' in het ijs blijven,en dan drinken ze altijd via diezelfde gaten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:32

mijn pomp staat binnen in een ruimte met en kacheltje, hartstikke vorstvrij. Er zit een luchtlek in de de aanzuigleiding, dat weten we inmiddels nadat alle andere onderdelen vervangen zijn en het probleem niet is opgelost.

Ik hoop het nog 3 dagen op deze manier uit te zingen, heb gelukkig vakantie dus kan tussen de middag ook even naar stal (helaas heeft mijn auto het wel opgegeven met de kou, die staat bij de garage).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:39

Het piepschuim was leuk. Vonden de paarden. Zucht....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:42

safina schreef:

haha, daar ben ik bij mij ook bang voor, ik heb een hele creatieve ezel staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:48

Morrie schreef:
safina schreef:

haha, daar ben ik bij mij ook bang voor, ik heb een hele creatieve ezel staan!

Ezels zijn zo creatief. :') <3

Mijn paarden redden zich goed. Ze regelen het zelf. De kippen niet. Ik moet steeds heen en weer om Foppe de Haan en zijn damesteam aan toegang tot het water te helpen. Heb nog wel ergens zo'n speciaal verwarmingselement, maar dan moet er weer stroom heen. Ook zo'n gedoe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:57

Kan je Foppe de Haan en z'n harem geen gehakte ijsblokjes of in dit geval scherfjes ijsschots geven? Die pikken ze wel op en dat smelt vanzelf als het eenmaal binnen is. :+

Wordt voor de tuinvogels ook altijd geadviseerd, ook omdat die anders de neiging hebben te gaan badderen in open drinkbakjes...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:00

Foppe de Haan :D _/-\o_ :):)

crea ezels.... breek me de bek niet open, geiten zijn er niks bij, als je nog niet kon vloeken, leer je het vanzelf als je een ezel neemt....... hij wil graag schaatsen, vermoed ik, want hij had een volle speciekuip op z'n kop gezet 8)7 |o

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:53

elenaMM77 schreef:
Estera schreef:
Mijn ervaring is dat paarden zich wel redden. Ik maak de bak niet ijsvrij en elke mee weer hebben ze er een mooi gat in geblazen. Nog nooit gehad dat ze niet bij het water konden komen.

wat voor enorme bakken heb jij dan? laatste jaren niet meegemaakt dat hele grote bakken water compleet dichtvroren.. Maar vorig jaar wel gewoon compleet volle specikuipen in ijsblokken zien veranderen.

Een gewone speciekuip. Paarden staan aan huis en op werkdagen betekend dat in de ochtend emmertjes erbij en in de avond. Maar echt serieus nog nooit mee gemaakt dat ze niet bij het water konden. Altijd zit er een gat in en of ze dat met een hoef doen of met warme adem... Sinds vorige week heb ik er geen ijs uitgehaald en dan dooit het genoeg overdag, want heb geen totale ijsklomp. Ook vanochtend weer diverse lagen bevroren ijs, maar gewoon bij het water kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:55

Ibbel schreef:
Kan je Foppe de Haan en z'n harem geen gehakte ijsblokjes of in dit geval scherfjes ijsschots geven? Die pikken ze wel op en dat smelt vanzelf als het eenmaal binnen is. :+

Wordt voor de tuinvogels ook altijd geadviseerd, ook omdat die anders de neiging hebben te gaan badderen in open drinkbakjes...

Met of zonder olijf? :+

Ik heb nog wat ijs uit aangevroren emmers staan. Ik zal Foppe eens verrassen. Goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:56

Morrie schreef:
Foppe de Haan :D _/-\o_ :):)

crea ezels.... breek me de bek niet open, geiten zijn er niks bij, als je nog niet kon vloeken, leer je het vanzelf als je een ezel neemt....... hij wil graag schaatsen, vermoed ik, want hij had een volle speciekuip op z'n kop gezet 8)7 |o

Nee, hij wil jou graag zien slepen met water. Vindt ie leuk. :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:00