Beangstigend stil in de lucht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:18

Overijssel tegen de grens van Drenthe en Duitsland, ontzettend veel muggen (zelfs nu nog),vliegen, dazen en lieveheersbeestjes. Wespen en bijen waren er naar mijn idee minder dit jaar.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:19

linnie050 schreef:
Hier ook op de veluwe inderdaad heel veel vliegen.

Heb ook t idee dat ze massaal naar binnen willen, om te nestelen, of te overwinteren, als ze dat doen, zover reikt mijn kennis niet.

Wel prachtig blauwe libellen steeds boven de beken gehad.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:19

bruintje123 schreef:
Een nest hoornaars hebben we hier ook gehad. Daar word je niet blij van :n

Had niet veel last van ze. Alleen met douchen kwam er soms 1 naar binnen en dan sta je met een levende apachi je haar te wassen. Wat een herrie maken ze!

En ook dit ging echt om hoornaars. Is ook bevestigd dat die er zeer veel waren afgelopen zomer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:20

Hier in Noord-Brabant viel het eigenlijk wel mee met de vliegen. Toeval vandaag nog 2 grote bromvliegen in huis gehad, maar verder was het deze zomer bijzonder rustig.
Dan maak ik me meer zorgen over de honingbij en hommels. Ik heb er maar weinig gezien en wat me wel opviel is dat ik bijna iedere dag wel een versufte of dode bij op de grond tegen kwam. Hommels hebben we zelfs helemaal niet gezien!
Er waren in deze omgeving wel veel vlinders.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:21

Puntje van Utrecht, tegen NH aan. Dorpje aan de Vecht.

Erg veel vlinders op de vlinderstruik, verschillende soorten gezien, langere periode. Veel hommels, vooral op de lavendelbosjes. Meerdere mierennesten in de tuin (gratis af te halen ;) ). Weinig 'standaard' wespen gezien, wel een stuk of veel gaatjes tussen de tegels waar een soort (sluip?)wespen in zitten. Ze zijn niet opdringerig, dus van mij mogen ze ;)

Verder niet echt opvallende verschillende. Misschien iets meer libelles dan vorig jaar. En ik weet niet of spinnen mee mogen doen, maar ook die zijn ruim vertegenwoordigd ;)

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:21

Ik zit aan de kust in Noord Holland (Heemskerk) en moet zeggen dat ik bijna geen wesp gezien heb dit jaar. Ook de muggen en vliegen waren minder had ik het idee.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:23

Baarn: extreem veel dazen/knutten gehad. Nu vliegt er nog een enkele verdwaalde vlieg en zijn er onwijs veel muggen op stal, echte joekels. Binnenshuis weinig ongedierte gezien.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:23

Noordoostpolder.. vreselijk!
Enorm veel normale vliegen, nu nog steeds muggen in overvloed maar ook enorm veel knutten! |o
Echt.. plat branden..
Van het zomer soms niet eens kunnen rijden.. ze werd heeeeelemaaaal gek! :r

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:25

Hier in Oosterwolde ( Gelderland ) ook gewoon weer belachelijk veel dazen en knutten en andere insecten, de bossen in met de paarden was een drama. Thuis ook zoveel vliegen gehad, maar ook vlinders en bijen veel gezien. Wespen daar in tegen veel minder.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:27

Grens duitsland naast emmen .
Zoveel huis en.vee vliegen bah vreselijk nu.nog!

Muggen ook heel veel, heb een.bij vriendelijke tuin ivm bloemen etc waren ook goed benut dit jaar. Ook hadden we een nest in de schoorsteen van die grote mega wespen.. waren gelukkig niet zo agressief zoals de wespen.. die hebben we weinig gezien hier

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:28

Cayenne schreef:
Hier in Noord-Brabant viel het eigenlijk wel mee met de vliegen. Toeval vandaag nog 2 grote bromvliegen in huis gehad, maar verder was het deze zomer bijzonder rustig.
Dan maak ik me meer zorgen over de honingbij en hommels. Ik heb er maar weinig gezien en wat me wel opviel is dat ik bijna iedere dag wel een versufte of dode bij op de grond tegen kwam. Hommels hebben we zelfs helemaal niet gezien!
Er waren in deze omgeving wel veel vlinders.

Toevoeging op deze post: Ik woon in Haaren (Noord-Brabant).

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:30

Grens Friesland Overijssel: heel veel gewone vliegen, veel meer dan andere jaren. Dazen waren er wel maar gelukkig niet zo veel als vorig jaar. Extreem veel knutjes. Muggen pas laat, halverwege augustus maar die vliegen nu nog rond. Verder veel hommels en vlinders, weinig wespen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:31

Hier in Midden-Limburg heel weinig last gehad van vliegen, dazen ook veel minder dan eerdere jaren al kwam ik er in het bos wel nog genoeg tegen..
Wespen heb ik er volgens mij niet een van gezien. Wel een hoornaar.
Muggen wel redelijk veel.
En vlinders, bijen en hommels juist enorm veel, tot zelfs de koninginnepage en de kolibrievlinder, maar dat is ook omdat de vlinderstruiken dit jaar echt bomvol bloemen hingen.

Dat er aan het wad minder insecten zijn vind ik niet gek. Zout water, zilte lucht, veel wind, een extreem vroege storm dit jaar, heel late vorst in het voorjaar, en dan die extreme neerslag in het noorden. Dat zijn geen ideale omstandigheden voor insecten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:33

Zuidwest brabant: in het voorjaar veel teken, vanaf juli veel minder. Vanaf juli ontzettend veel muggen en die zitten er nu nog. Tweede helft zomer ontzettend veel vliegen. Hele zomer (mei - september) veel bijen en hommels, ondanks een wespennest weinig last van wespen en nest hoornaars van vorig jaar is niet teruggekomen. Augustus/ september veel minder vlinders dan vorig jaar (jkk bestrijding geslaagd maar daardoor ook minder jacobsvlinders). En tot nu toe wel wat dikke spinnen maar nog niet zo veel als vorig jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:39

Hier (Friesland) 'genoeg' vliegende beestjes.. Ik ben dus wel gestoken dit jaar maar naast de muggen ook veel andere insecten in de tuin ( volgens mij een bijensoort maar ik ben er nog steeds niet achter wat het nou waren, kleurrijke torretjes, verschillende soorten lieveheersbeestjes, soldaatjes, sprinkhanen enz.) en voor het eerst een grote nachtvlinder in de slaapkamer.. het enige dat me hier opviel was dat er nauwelijks wespen waren en daar ben ik dan wel weer blij om.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:41

Regio Alkmaar.

Onwijs veel vliegen. Ik geloof dat ik al de jaren dat ik paarden heb (23) nog nooit zoveel vliegen heb gezien.
Paarden hadden echt letterlijk zwarte hoofden van de vliegen.
De zwaluwen vaarde er wel bij...die werden gewoon obese :D

Dazen hebben we hier niet zoveel en wat betreft wespen had ik het idee er iets meer te zien als vorig jaren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:44

Belgisch Limburg: veel vliegen, heel veel muggen, ondanks alle zwaluwen die hier elk jaar hun nest hebben, minder bijen (althans dat leek zo, meer grote wespen, dat wel).
Veel vlinders en libelles gezien.

Oh ja, en de lieveheersbeestjes leek wel een invasie...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 26-10-17 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:45

Vakantie Warnsveld meer dan teveel dazen, zonder deken was echt geen optie, eigenlijk ook niet met rijden maar gelukkig was het wat rottiger weer geworden. Vakantie Kootwijk ook veel dazen, ook steekmuggen en de paardenluisvlieg. Inpakken was ook echt nodig. Thuis weet ik het niet want ik slaap het hele jaar door onder een klamboe. Maar 3 weken terug ben ik nog 3x door een mug opgevreten in mijn gezicht. Die zie ik ook nog veel vliegen, gisteravond ook in stal veel muggen. Dus naar mijn idee zoemt er genoeg (teveel).

Oh wacht. Gewone vliegen, die strontvliegen (zwart) die blijkbaar ook bijten hadden we dit jaar periodes echt TE veel. Niet eerder zoveel gezien. Het was echt niet meer leuk, je kon niet normaal naar je paard lopen zonder dat ze in je ogen en neus zaten. Mijn pony heeft eigenlijk nooit een vliegenmasker op, maar dat moest dit jaar echt wel voor lange periodes vanwege de grote hordes vieze meuk die in haar ogen zaten.... = Zuidholland, randstad.

Dieselpaard

Re: Beangstigend stil in de lucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:49

Kop van Noord-Holland:
Veel vliegen, weinig dazen bij de paardjes. Muggen waren daar wel genoeg.
Wespen en bijen zie ik sowieso weinig, evenals vlinders. Wel heel veel en lang last gehad van fruitvliegjes.

Ik vind het ook zorgelijk en vraag me af wat je er als individu aan kan doen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:50

Af en toe neem ik het koekblik van Drenthe naar bijvoorbeeld de Bollenstreek.

Vroegah, toen oma nog jong was, zat je auto vol met insecten na zo'n rit.
Tegenwoordig een paar in 200 kilometer.

Van steekbeesten zelf heb ik nooit last. (Bijna veganist en dol op knoflook ;) .)

Wel zie ik vreselijk weinig vleermuizen (het onderwerp 'weidevogels en waarom gaat het zo slecht met ze' is uitgebreid uitgekauwd.)

En ik geloof de wetenschappers wel. "De bijl ligt aan de wortel" - heel zorgelijk.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:54

Er waren juist redelijk veel insecten bij mij in de omgeving, veel dazen, enorme overvloed aan fruitvliegjes en hoornaars die opeens overal opdoken. Vooral de hoornaars waren erg dit jaar, had er opeens 2 in mijn kamer vliegen ( waaronder 1 agressieve )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:10

Hier was het zoemend in de lucht, stierf vd vliegen, veel dazen ook meer jumbo dazen en aan knutjes en muggen geen gebrek. Dordrecht en omgeving.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:15

Omgeving Apeldoorn:
Dazen waren wel minder, maar ze bleven ook langer. Wespen meer, en vliegen ook veel meer. Bijen zie ik hier sowieso al heel weinig, maar tot nu toe geen een gespot dit jaar... Vlinders hetzelfde.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:19

Wijchen, Gelderland. Veel huisvliegen. Het zat er bizar vol mee. Weinig wespen itt vorige jaren en heel weinig hommels en bijen. De bijen waren vaak erg suf. Dazen en dergelijke zie ik hier (rijtjeshuis, geen vee) nooit.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:26

Zeeland - Zeeuws Vlaanderen:
Wespen - geen tot weinig
Bijen - normaal tot veel
Hommels - normaal tot veel
Dazen - geen tot weinig
Vliegen - veel tot zeer veel
Muggen - normaal tot veel
Vlinders - weinig
Libelle - weinig tot normaal