Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Dominique schreef:Ik kom even binnenvallen met een vraagje!
Ik ga mijn paard dit jaar voor het eerst scheren en wil dus met dekens aan de slag gaan. Onlangs heb ik een fijne winterdeken op de kop kunnen tikken (150 grams).
Ik ga haar helemaal scheren en vroeg me af wat voor deken ik dan nu moet hebben? 0 grams regendeken? Of? Ik heb hier echt 0,0 verstand van en hoop dat iemand me op weg kan helpen!
Ze staat een dagdeel in de paddock en 's nachts binnen. We trainen best veel en ze begint nu al vacht aan te maken (hoop ellende want ze zweet zich daarna kapot).
Jotoma schreef:Sorry, ik ben wellicht onduidelijk.
Ik heb de rambo regendeken met liners tot 400 gram.
Voor de rambo eczeemdeken heb ik een regenliner, maar boven de 15 graden is dat ook echt te warm.
Vandaar dat ik even zoekende ben naar welke deken voldoet bij zowel 20 als 8 graden
Jotoma schreef:Sorry, ik ben wellicht onduidelijk.
Ik heb de rambo regendeken met liners tot 400 gram.
Voor de rambo eczeemdeken heb ik een regenliner, maar boven de 15 graden is dat ook echt te warm.
Vandaar dat ik even zoekende ben naar welke deken voldoet bij zowel 20 als 8 graden
Jotoma schreef:@dierliefde: het is heel persoonlijk. De ene vind het fijn om met gevoerde winterdekens op te bouwen, maar ik vind het fijner om 1 ongevoerde regendeken te hebben en daar doe ik onderdekens onder.
Daarnaast hangt het af van je paard hoe die reageert op de temperaturen, dus het is niet bij voorbaat te zeggen. Ik kijk altijd na de dagtemperatuur, gezien er in een stal geen regen of wind komt en paarden met elkaar de ruimte ook verwarmen.
Wat ik altijd deed:
10-12 graden: 0 gr regendeken
5-10 graden: regendeken+100 gr liner
0-5 graden: regendeken+200gr liner
-5-0 raden: regendeken + 300gr liner
Vanaf -5: regendeken + 400gr liner
De onderdekens gaan in mijn geval dus per 100gr. Dus er ligt nooit meer dan 1 deken onder.