Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Iejoorr schreef:Kaatje_S schreef:Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...
[ [url=m/uEciVw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zkZqsm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MU6DxN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die kwam ik afgelopen week voor het eerst tegen op stal. Wat zijn dit voor beesten? Ik vond hem zo groot dat ik hem niet dood durfde te slaan
bruintje123 schreef:Ir111 schreef:
Zo een zat laatst ook op mijn paard. Hij bromde, zoemde heel hard. Hij vloog vrij traag, ik kon het hem zo met mijn vlakke hand uit de lucht slaan en toen hij op de grond lag heb ik m doodgetrapt (terwijl ik echt normaal heel vredelievend ben). Hij was groot (1-2 cm?) en licht bruin. Vooral dat trillende/brommende geluid was heel apart.
Ik had hem nogal goed doodgemaakt want het was onmogelijk om daarna nog vast te stellen wat voor beest het was...
Had jij die in de avond schemer?
Die had ik vorige week ook en wist niet wat het was. Maar het viel wel aan.

Janneke2 schreef:Ik sla nooit.
Hand op paard plus insect - en dan duwen/ draaien.
bruintje123 schreef:Zelf ben ik benieuwd of iemand het herkend, beesten die ook net zo groot als dat ze breed zijn.
Bruin kleurig??
Ook zwaar brommen.
En aanvallen richting gezicht.
Alleen nog maar in de zware schemer gezien in de avond.
Kaatje_S schreef:Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...
chocobroodje schreef:'Hoornaars' noemen wij die 'hornets' in gewoon Nederlands.Volgens mij is dit een aziatishe hornet, echt nasty beesten. Ze vermoorden bijen en zijn bijna 2x zo groot! Ze steken heel naar, en zijn enorm agressief helaas in op komst....Kaatje_S schreef:Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...
Sizzle schreef:Juni kevers.
Die vliegen je midden in je gezicht en lijken je te achtervolgen. In werkelijkheid hebben ze gewoon geen coordinatie.
Mijn vorige paard maaide er sltijd naar met de voorbenen.
Femke_Tweety schreef:Klinkt als meikever.
Die vallen overigens niet echt aan.
Maar ik kan me voorstellen dat het daar wel op lijkt, als er een met zijn enorme brommende geluid op je af komt vliegen.
oomens schreef:(Juni)kevers? Die vallen alleen niet aan, maar ze kunnen gewoon niet sturen. Botsen zo'n beetje overal tegenop, en als je op de fiets zit dan raken ze nogal eens je gezicht of schouders.
*edit: spuit elf
, maar das een middenmaatje (runderdaas??). En dan die kleinere grijze regendazen op de hals en rug.
Art_Ificious schreef:Vind die er toch het meest op lijken qua kleurpatronen.
Maar google geeft geen zoekresultaten voor steekbeesten groter dan 3cm hoor. Alleen hoornaar maar daar lijkt het helemaal niet op en de horzel steekt niet, die legt alleen eitjes op de vacht en is ook meer fluffy.
Coentjuh schreef:@ Janneke2; Dan mag jij bij mijn paarden dit enge beest met je handen duwen en draaien
, leg ik de centimeter ernaast, maak ik er foto's van en plaats ik ze hier! Bedankt iig!