Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:10

Van mij mogen ze met helicopters over het hele land vliegen waarbij ze een selectief insecticide spuiten: alleen tegen dazen en teken. Oh, that 'll be the day *\o/* {:} !

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:16

Als dat eens zou kunnen.
Tegen dazen teken en muggen, maar hommeltjes en bijtjes hebben er geen last van.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:19

Jep, bij ons ook sinds vandaag.
Vanmiddag meteen de eerste dazenval opgehangen, vanavond zaten er al tientallen op.

Afbeelding

Mijn paard heeft momenteel even geen vliegendeken, die moet ik nog repareren, dus het word ff afzien een paar dagen, met alleen een vliegenfrotriem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:29

Sedert een week de eerste dazen en sinds dit weekend is het verschrikkelijk! Paarden staan met dekens en muts. Ze rollen vaak om er extra vanaf te raken, rennen van waterbak naar stal, paar happen gras tussendoor. Helaas is het gras op de weide met schuilstal echt compleet op. Zit ontzettend in dubio: naar een mooi volle grasweide omzoomd met wilgen en geen stal (en nog meer dazen) of deze weide opofferen en hooi beginnen voeren... of mijn kleine huurweide gebruiken. Maar die is nog maar begin dit jaar herzaaid en ik wilde die sparen voor het najaar en winter -O-

Edit: het is zo erg dat die rot beesten zelfs talrijk aanwezig blijven tijdens gietende regen...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:51

Varekaj schreef:
Sedert een week de eerste dazen en sinds dit weekend is het verschrikkelijk! Paarden staan met dekens en muts. Ze rollen vaak om er extra vanaf te raken, rennen van waterbak naar stal, paar happen gras tussendoor. Helaas is het gras op de weide met schuilstal echt compleet op. Zit ontzettend in dubio: naar een mooi volle grasweide omzoomd met wilgen en geen stal (en nog meer dazen) of deze weide opofferen en hooi beginnen voeren... of mijn kleine huurweide gebruiken. Maar die is nog maar begin dit jaar herzaaid en ik wilde die sparen voor het najaar en winter -O-

Edit: het is zo erg dat die rot beesten zelfs talrijk aanwezig blijven tijdens gietende regen...

Bij mij staan ze overdag met hooi bij de schuilstal, 's nachts op de weide. Toen ik de schuilstal even een paar uur voor ze moest afsluiten stonden ze maar te dringen voor het draadje, ondertussen verwoed happen, maaiend en staarten zwierend. Jammer dat ik moet bijvoeren, maar het is hier gewoon echt geen doen op de wei overdag, mijn paarden vinden het in elk geval mishandeling als ze niet in de schuilstal kunnen :P .

belle_boef

Re: Ze zijn er weer: DAZEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:54

Nou echt het is hier ook verschrikkelijk. Dekens, kappen, dazenval. Maar op stal is het bij mij nog warmer dan buiten dus echt geen optie

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:56

Jeeejj dazenlijm is binnen. Had ik maandag besteld. Net 3 skippyballen gehaald die ik zo zwart maak en dan uitroeien ~~}>
Hier gaat het nog redelijk. Vergeleken afgelopen 2 jaren is het nog redelijk weinig... Maar wat niet is kan nog komen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:58

hagelslag schreef:
Jeeejj dazenlijm is binnen. Had ik maandag besteld. Net 3 skippyballen gehaald die ik zo zwart maak en dan uitroeien ~~}>
Hier gaat het nog redelijk. Vergeleken afgelopen 2 jaren is het nog redelijk weinig... Maar wat niet is kan nog komen!

Hier ook inderdaad, wat dat betreft knijp ik nog in mijn handjes. Maar je hoeft niet het bos in te gaan := .

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:59

Hier op de Veluwe zijn we ook vol in de aanval inderdaad: vier emmers met dazenlijm, dazenval met kap, paarden onder de dekens en kappen, MAAR... er loopt een veulentje bij van 1,5 maand... Die heeft het wel zwaar hoor. Schuurt zich lekker aan de moeder en duikt onder haar moeder's buik om zo 'gebruik' te maken van de schaduw, het staart zwiepen en de deken van mams.
Gelukkig zijn het maar een paar maanden uit het jaar dat het zo erg is met de dazen. Maar poeh, wat een ongedierte!
Ik zag trouwens dat ze dazenlijm nu ook bij de Welkoop verkochten! *\o/* Handig!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:59

belle_boef schreef:
Nou echt het is hier ook verschrikkelijk. Dekens, kappen, dazenval. Maar op stal is het bij mij nog warmer dan buiten dus echt geen optie

Dat is balen. Hier een redelijk ruime schuilstal die de hele dag door behoorlijk in de schaduw staat, dat is echt ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:04

Ik geloof dat ik in mijn handjes mag knijpen, hier is geen daas te bekennen.
Bij mijn vorige huis was het elk jaar weer drama. Vallen, dazenlijm, dekens en dan nog overdag binnen houden omdat de paarden compleet uit hun plaat gingen.
Ik kan ze nu de hele zomer alle dagen buiten houden zonder dekens *\o/*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:09

Ik wil in jou "hier" zijn especial :)

Dit jaar is het bij ons juist extra veel.
En ik begrijp dus niet waarom, er is niets veranderd.
Vandaag staan ze ook al weer de hele dag vrijwillig op stal.
Ik kan gras bijgeven op de strip begrazing maar ze komen er echt hun stal niet voor uit.
Dus breng ik ze ook maar hooi.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:15

Wij kunnen hier zelf amper buiten zitten zonder aangevallen te worden. Zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Wanneer zouten die krengen eigenlijk weer op?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:17

Dacht dat het bij ons meeviel dit jaar, even op de weide geweest net want een paar waren de halsters kwijt, mooi dom met blote benen dus. Auw!!!!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:18

Ik krijg echt het idee dat het ieder jaar een stukje erger wordt. Menno kan er goed tegen, maar krijg het idee dat zelfs hij er wat onrustig van wordt. Het zal me ook niks verbazen dat het veel energie bij hem wegvreet. Paarden hebben overdag gewoon amper rust.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:19

GDG schreef:
hagelslag schreef:

Hier ook inderdaad, wat dat betreft knijp ik nog in mijn handjes. Maar je hoeft niet het bos in te gaan := .

We hebben al 2 jaar een zelfgebouwde staan(zonder dazenlijm)
Dit keer word de eerste x met dazenlijm
En ehm nee tijdelijk alleen in de bak rijden. Daar zijn niet zo heel veel.

Hoop dat we veel uitmoorden!! En dan volgend jaar nog minder hebben.

Ik geloof dat ze de 2de week van augustus weer opzouten.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:21

Klinkt goed de tweede week van augustus, maar het lijkt alsof die krengen een steeds langer leven krijgen. :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:23

Hier vertrekken ze pas in september.

Vallen hebben we al een jaar of 10 staan, we waren een van de eerste.
En ja andere jaren zeg ik het helpt. Maar dit jaar???
Terwijl het juist zo droog is, dat klopt eigenlijk toch niet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:36

Hier ook ineens enorm veel dazen, maar dit jaar ook opvallend meer vliegen om gek van te worden.
Shetlander staat onder deken, Fjord en PRE houden het geluk met een kap en flink sprayen.
Ik merk wel dat ze op het ergst van de dag liever in de schuilstal gaan staan, daar zijn de beesten flink minder.

Maar ik heb echt het idee dat het veel erger is dan voorgaande jaren, hebben jullie dat ook?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:42

Ja hier ook meer vliegen. Terwijl we die anders amper hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:03

Nu met deken en kap lopen ze nog een beetje rond maar al bij al staan ze vooral in de schuilstal. En die is eigenlijk te klein voor 3 paarden. Maar ik heb er dus 2 op dat stuk staan. Plan was dit najaar dat stuk land laten spuiten, frezen en herzaaien en volgend voorjaar beide stalletjes afbreken. Om dan 1 grote op een betere plek te zetten. Man, wat heb ik spijt dat ik die stal dit jaar dus niet gebouwd heb...

@bruintje: ik mag enkel een schuilhok zetten, geen afsluitbare stal. 's Nachts buiten en overdag binnen is geen optie.
En de lekker volle groene weide die ik nu over heb is onbruikbaar in de winter. Dat is overstromingsgevoelig gebied, daar zak je dan tot kniediep weg. Als de boel dan al niet blank staat.

Aan de huidige weide grenzen koeien en maïs, de andere koeien en klein bosje en aan de winterweide maïs maïs en nog eens maïs.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:04

bruintje123 schreef:
Dit jaar is het bij ons juist extra veel.
En ik begrijp dus niet waarom, er is niets veranderd.
Vandaag staan ze ook al weer de hele dag vrijwillig op stal.
Ik kan gras bijgeven op de strip begrazing maar ze komen er echt hun stal niet voor uit.
Dus breng ik ze ook maar hooi.

Hier precies zo. Maar dat gaat hier al zeker vijf weken zo (met af en toe een paar dagen dat ze toch wel het gras op gaan omdat het wat koeler is en minder dazen).

Hier blijven de dazen ook meestal tot in september.

Vandaag maar eens dazenlijm gekocht, eens kijken of dat gaat helpen.
Laatst bijgewerkt door GDG op 06-07-17 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:06

Ik weet niet waarom je mij tagt :D
Maar op je schuilstal, mag je er ook niet van die plastic flappen in hangen?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:08

Ow sorry moest iemand anders zijn :)) mijn excuses!

Als ik dat omhoog hang zit de kans er dik in dat 2 van de 3 er niet meer in durven. Of uit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:12

bruintje123 schreef:
Ik weet niet waarom je mij tagt :D
Maar op je schuilstal, mag je er ook niet van die plastic flappen in hangen?

Ik drukte per ongeluk al op verzenden :') (inmiddels heb ik die post aangepast).

Het is mijn eigen schuilstal, dus zou best mogen van mezelf ( :P ), maar ik zie meer na- dan voordelen. De opening is zeker 6m breed dus worden veel flappies, plus dat ik er niet zo van overtuigd ben dat ze fijn werken (van wat ik van pmarena erover gelezen heb) en ik zie mijn ene merrie er nog niet zo snel zelf doorheen gaan en mijn andere staat graag een beetje half in de schuilstal en die blijft dan buiten staan gok ik. Al met al mij een te prijzig grapje om uit te proberen.

Bovendien gaat het heel goed in de schuilstal, ze staan daar echt rustig dus heel weinig dazen. Ik ben echt dolblij met die schuilstal (en mijn paarden nog meer haha).