Wat doen jullie met je paard in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat doen jullie met je paard in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:05

Toch nog best veel mensen waarbij de paardjes winterverlof hebben, ik voel me meteen een stuk minder schuldig :D

Hier is het weer ook weer beter, de bak droog/niet hard, dus van het weekend weer eens opgestegen! Ging erg goed, paardje braaf, baasje spierpijn :') Ook fijn dat het nu 's avonds wat langer licht is, kan je toch alweer een voorzichtig beginnetje maken!

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:08

Hoii,
vroeger stond mn paard ook 24/7 op de wei met een bak die alleen maar s'zomers gebruikt kan worden, of als er daglicht is alleen stappen in de bak met als hoogtepunt een zijde draf. Ik ging altijd met hem wandelen of op buitenrit. En als het donker was dacht ik bij mezelf pech. Morgen weer een dag.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:13

Ik herken je probleem wel, hoewel op mijn stal wel een buitenbak verlichting is. Er is alleen geen verlichting bij de uitloopstal. En die moet wel gemest worden savonds. Ik neem daarom een bouwvaklamp met verlengsnoer mee. Genoeg licht en het is geen vaste lamp dus je neemt hem bij wijze van ook zo weer mee.

Ik heb alleen geen idee in hoeverre dit zou mogen bij jou :+ ....

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:16

Ik zit in dezelfde situatie als jij en voel me daar ook vaak schuldig over, paard lijkt t echter niet zo erg te vinden. Staat gezellig met zn maatje "vakantie" te hebben. Wat ik soms doe is een klein stukje buitenrijden, vraag ik vriendlief even mee op de fiets. Het is inderdaad al weer wat langer licht en ik merk dat ik nu na mn werk nog net even voor het donker kan opstappen!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:20

Onze ruin van 21 heeft al 2 maanden vakantie.Hij heeft er geen probleem mee :) In het voorjaar moeten we wel weer wat vetjes wegwerken bij hem.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:19

Hier ook een winter vakantie paard.
Geen verlichting op stal, dus savonds is uitmesten met een acculampje.
Gelukkig haal ik het met huidige werk net om in daglicht uit te mesten en paard haar hoefjes te verzorgen.
Beweging schiet er alleen bij in.
Nu staat ze al 5 maanden stil door een blessure, en merk wel dat ze wat wil gaan doen.
Ikzelf wordt altijd sjagrijniger ervan aan het einde van het stalseizoen.

SophieKn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:55

Die van mij staat 24/7 buiten, je hoort mevrouw niet klagen hoor. Als je met een halster aan komt zetten verschuilt ze zich snel achter de inloopstal :')
Verder rij ik soms met haar in de bossen maar geen intensieve training

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:25

Ik rij mijn paard gewoon in het donker :') stond vroeger ook op privé stal zonder bakverlichting en dat kon mij eigenlijk niet tegenhouden. Integendeel, je voelt er zoveel meer door door de duisternis want je moet wel voelen als je niet kan zien wat je paard doet. Plus het verstevigd de band tussen paard en ruiter nog maar eens want je moet echt wel op elkaar vertrouwen zo

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:59

Bij ons bevriesd de bak eigenlijk nooit meer. Maar vorige week heb ik ook een week vakantie gehouden. Ik ga dan wel, poetsen vind ze dan wel fijn. Of een korte massage. Soms ga ik gewoon een tijdje bij haar in de stal zitten vind, kan ze ook waarderen merk ik.

Verder is het geen ramp als je een keer niets doet. Voel me ook al niet meer zo schuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 01:04

pol013 schreef:
Helaas gaat die vlieger hier niet op. Ze staan 24/7 buiten op flinke lappen grond maar ze breken elkaar en hun omgeving af als ze niet werken. Misschien omdat ze dan aan het ontwennen zijn maar ik waag het er toch net zo lief niet op. Wij blijven aan het werk.

Hier ook hoor. 24/7 buiten in een groep, maar [***] moet wel liefst elke dag wat denkwerk (+ nu revalidatiewerk) krijgen want anders wordt hij onzeker (mensenpaard... ), en ik moet hem ook minstens 1x per week met zijn ranghogere frenemy door de bak laten crossen want anders wordt hij echt een ettertje op de stoep. _-:(

Gelukkig kan ik mijn werk zelf indelen en woon ik tegenover mijn paard, dus dat is wel een ultieme luxe. We hebben een hele simpele bak zonder verlichting, maar eigenlijk is die altijd wel goed begaanbaar. Het enige wat ik qua training eigenlijk van de winter merk is dat het zo snel donker wordt en ik dus ook minder snel een eindje ga wandelen, terwijl dat juist weer erg goed voor zijn revalidatie zou zijn. Dat gaan we nu dus maar vaker doen. Schop onder de kont. ~~}> 8-)

Mijn shetten staan nu deze winter trouwens ook bij [***] en shetlanders worden over het algemeen als grasmaaiers gehouden, maar deze hoeven maar 4 uur per dag te maaien, dan hebben ze hun dagportie gras binnen en dan gaan ze zich vervelen en lopen etterbakken; vechten, ontsnappen, afrastering om zeep helpen, paarden opjagen, in- en uitbreken, in de sloot springen, je trainingen verstoren.. Wat nog het beste helpt is als ik er ben ze 100% toegang tot alles te geven, dan lopen ze alles twee uur hypergeinteresseerd te onderzoeken en dan is hun speurdrang blijkbaar verzadigd en staan ze de rest van de dag weer kalmpjes te grazen. Dat kost dus niet veel trainingstijd, maar die twee tussen alle klusjes door continu in de gaten houden is ook vrij arbeidsintensief... >;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 02:58

Ik had altijd winter vakantie pony's die altijd op de wei liepen.
Nu worden de winters zachter en mijn paard staat lekker in een simpel pension. In de avond binnen en overdag buiten, werk tegenwoordig onregelmatig dus overdag altijd ergens wel even tijd om er iets mee te doen en in de avond kan ik ook als ik wil. Ik rijd alleen niet met extreem weer, rijd buiten en een paar x gehad dat het echt te hard was. Bij storm of iets ook niet, want storm in combinatie met een jonge wervelstorm ... :')
Heb minder verplichtingen als eerst en paardje is gelukkig. Waarschijnlijk in de zomer periodes rijd ik wel meer maar hij krijgt nu gewoon beweging

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:09

Paard had pech.De wei was gisteren goed dus na ongeveer 2 maanden weer aan de slag.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:23

Ik zou zeggen: verhuizen naar een stal met fatsoenlijke faciliteiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:24

pol1 schreef:

Das lekker makkelijk gezegd :D Mijn paard staat prima waar hij staat, het is voor hem perfect. Hij kan altijd op de wei of in de stal, wat hij wil. Mijn paard lijkt gelukkig, dus verhuizen staat erg laag op mijn wensenlijst.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 16:52

Kayleigh_ schreef:
pol1 schreef:

Das lekker makkelijk gezegd :D Mijn paard staat prima waar hij staat, het is voor hem perfect. Hij kan altijd op de wei of in de stal, wat hij wil. Mijn paard lijkt gelukkig, dus verhuizen staat erg laag op mijn wensenlijst.

Maar er zijn vast stallen die voldoen aan je wensen maar een klein beetje meer luxe hebben!? Verlichting is toch wel echt een must..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:56

Ben ik dan de enige die ook de bak verlichting uit liet :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:31

Wij hebben heel beperkt baklicht en een snel natte bak op stal.
Longeren in het donker lukt wel en langeteugelen of werken aan de hand ook wel.
Rijden doe ik op de dagen dat ik in het licht kan komen en 1 avond in de week heb ik clubles op de vereniging waar licht is.
Zo kom je aardig de winter door.
Als het niet te nat is of sneeuw/vorst kan ik ze hier toch wel aardig zo'n 5 dagen in de week aan gang houden.
Anders dan in de zomermaanden maar in ieder geval in beweging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:42

Bij ons is er genoeg licht in de buiten en binnen bak om te rijden. Ook de stallen zijn goed verlicht.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:05

Ik ben gelukkig weer begonnen met rijden sinds vorige week, hopelijk kan ik qua weer n beetje doorrijden de komende tijd. Ben superblij dat t weer langer licht is en t niet meer vriest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:02

Ik hoop ook dat het goede weer aanhoudt! Hier ook weer begonnen, zo fijn! :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:49

Lastig hoor als je zo beperkt bent met mogelijkheden in de winter. Ik zou dat niet willen en mijn paard waarschijnlijk ook niet :P Vind het zonde om alle conditie die in de zomer is opgebouwd, in de winter te laten weg zakken. Al zal het verder niet echt naar voor je paard zijn als hij lekker 24/7 op een groot stuk buiten loop en zijn natje en droogje krijgt. Hier staan ze in een kleinere paddock, dus dan vind ik beweging wel een must.

Gelukkig hebben wij wel licht en kan mijn paard gewoon naar buiten. Ze staat hooguit 2 a 3 dagen in de week stil, ook met die sneeuw en flinke vrieskou. Is de bak te hard, dan gaan we gewoon naar buiten om te wandelen of rijden. Fietsen heb ik ook gedaan dit jaar. En met flinke sneeuw ook gewoon gewandeld ondanks de ijzers (langleven sneeuw beslag).

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:58

Hier ook 24/7 buiten (op 2ha wei, plus paddock en inloopstal), maar gelukkig wel verlichting bij de bak.

Door de sneeuw en vorst pas sinds een week of twee weer met trainen in de bak begonnen, de bak is omheind met een hoge heg aan meerdere kanten dus het duurt nog weleens wat langer voordat sneeuw/vorst weg is.
Met sneeuw gewoon het bos in geweest, prima te doen. En als het bos niet te doen was gingen we gewoon over de weg. Of wandelen, basis grondwerk en wandelen tegelijk.
Niet veel intensiefs gedaan afgelopen winter, maar wel nog iets kunnen doen.

Mijn paard wordt er niet minder van (behalve d'r conditie dan :') ) en ik heb het de afgelopen maanden ook onwijs druk gehad, dus eigenlijk was het winterweer een win-winsituatie voor ons. :+

Sanxjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 23:26

Mijn shet staat 24/7 buiten en die heeft een inloopstal tot haar beschikking waar haar eten en drinken staan verder heb ik twee verzorgpaarden en die gaan s'nachts altijd naar binnen omdat ze anders best onrustig zijn buiten