Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:29

kwita schreef:
Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.

zeker die dieren zijn er op gemaakt, het vergt van de ruiter/ menner enige aanpassing en dat is het punt waar het om draait.
Ons oudje heeft tot haar 25 e zonder gestaan maar daarna met een 100 grams regendeken ivm haar ouderdom tot haar 31jaar toen overleed ze.
vroeger trok ze ze kapot, toen ze het comfort voelde accepteerde ze het wel maar was blij als het zomer was en zonder kon.

(destijds heeft een da mij verteld dat een paarden huid en wintervacht tot -30 kunnen, kijk maar eens in Rusland en andere koude landen)

Precies!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:32

kwita schreef:
(destijds heeft een da mij verteld dat een paarden huid en wintervacht tot -30 kunnen, kijk maar eens in Rusland en andere koude landen)

Die hebben wel hun bouw mee, rond = minder huidoppervlak in verhouding tot massa en houden dus beter warmte vast. Vaak dubbele vacht (net als bv de honden daar) en maken veel meer huidvet aan om waterafstotend te zijn. Haal je handen over zo'n vacht en je hebt zwarte vingers van het huidvet. Wij hebben overal allerlei rassen vandaan gehaald en die zijn niet altijd gemaakt op ons klimaat. Dan zal je dus moeten ingrijpen, met dekens, met scheren en soms met combi van beide. Want net zo goed als er paarden buiten staan te bibberen omdat ze het snel koud hebben, staan er paarden binnen te zweten omdat hun vacht te warm is voor onze winters.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:38

kwita schreef:
Maanlicht schreef:
Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.

zeker die dieren zijn er op gemaakt, het vergt van de ruiter/ menner enige aanpassing en dat is het punt waar het om draait.
Ons oudje heeft tot haar 25 e zonder gestaan maar daarna met een 100 grams regendeken ivm haar ouderdom tot haar 31jaar toen overleed ze.
vroeger trok ze ze kapot, toen ze het comfort voelde accepteerde ze het wel maar was blij als het zomer was en zonder kon.

Maar dat is dus ook precies waar ik mijn vraagtekens bij zet. Ieder ras kent zijn eigen oorsprong en dus niet ieder ras kan tegen (extreme) kou/regen en/of hitte. Een ras uit een warm land (bijvoorbeeld een PRE uit Spanje) is zo gebouwd om die (extreme) hitte aan te kunnen. Een ras uit een koud land is zo gebouwd om de kou aan te kunnen. Je kunt echt niet zomaar (bijv) een PRE in een koud land als Rusland neerzetten. En andersom geldt hetzelfde: ik denk dat een gemiddelde Shetlander, Haflinger en Fjord ook niet echt blij wordt van de hitte in Spanje.
Elk ras is anders en een PRE bijvoorbeeld zou uit zichzelf niks in dit "koude" land te zoeken hebben. Wij halen ze hier naartoe. En daarom zet ik dus vraagtekens bij de slogan dat ieder paard zonder dekens kan..
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 18-10-16 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:38

Maanlicht schreef:
kwita schreef:

Precies!

Ik wil toch wel eens zien hoeveel AV's en KWPN'ers in die omstandigheden zonder dekentje staan eigenlijk. :)

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:40

tamary schreef:
kwita schreef:

Die hebben wel hun bouw mee, rond = minder huidoppervlak in verhouding tot massa en houden dus beter warmte vast. Vaak dubbele vacht (net als bv de honden daar) en maken veel meer huidvet aan om waterafstotend te zijn. Haal je handen over zo'n vacht en je hebt zwarte vingers van het huidvet. Wij hebben overal allerlei rassen vandaan gehaald en die zijn niet altijd gemaakt op ons klimaat. Dan zal je dus moeten ingrijpen, met dekens, met scheren en soms met combi van beide. Want net zo goed als er paarden buiten staan te bibberen omdat ze het snel koud hebben, staan er paarden binnen te zweten omdat hun vacht te warm is voor onze winters.

Precies wat Tamary zegt.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:45

Ik denk dat het antwoord simpel is: ga eens tempen. Niet af en toe maar elke dag consequent. Als de temperatuur gaat afwijken in koudere en nattere periodes heb je je antwoord. Ik heb bijv twee kleine ponies die echt beertjes worden, geen enkel probleem. Mijn arab x welsh heeft het altijd koud. Vooral als het nat is. Zelfs in de zomer als het regent en plm 20 graden zonder zon is kan ie al koud worden. in de winter staat ie gewoon onder dikke dekens. Zo dik dat hij boven de 36,5 graden blijft. Mijn KWPN moet vanwege een allergie altijd deken om (helaas), maar in de winter staat ie blij in de sneeuw onder 100 gram. Geen probleem.

Kunnen alle paarden zonder dekens? Ik denk het overgrote deel wel. Ze zullen niet doodgaan zonder. Maar of ze het fijn hebben? Onderzoeken hebben gewoon uitgewezen van niet. De meeste paarden waarderen de extra warmte. Veel paarden hebben het erg moeilijk in de kou. De vraag zou moeten zijn: willen de meeste paarden dekenloos? Hebben ze het warm genoeg dekenloos? Ik denk het niet.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:45

Ik denk dat dat kan ja, dan moet je natuurlijk niet gaan scheren. Maar oude paarden zou je wel kunnen helpen door er een deken op te leggen. Maar 24/7 buiten is natuurlijk het beste voor elk paard.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:50

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Selka

Re: Kan ieder paard zonder deken 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:53

Toevallig vorige week met de DA besproken. Koud is geen probleem nat en tocht wel. Dus een hele dag regen met harde wind is erger dan -20. Zij gaf aan gewoon bloot te laten staan tenzij ze echt staan te rillen. Gewoon kijken naar je paard dus.

Mijn streven is om ze bloot te houden. Vind dekens maar irritant. Mijn koukleum ook dus we blijven gewoon checken of meneer niet staat te rillen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:54

Elk gezond paard kan dat (overleven), alleen

mensen willen ook wat.
Die willen niet dat het dier al zijn energie steekt in het warm houden, omdat ze er ook op willen rijden
Die willen niet dat het dier zo uit de kou eerst een uur moet warmstappen voordat je er mee kan gaan trainen
Die willen niet onbeperkt ruwvoer voeren omdat dat geld kost
Die willen hun paard altijd op hetzelfde gewicht (logisch) terwijl het normaal is dat ze in de zomer wat meer hebben en swinters inleveren..

Opzich is trillen ook nog niet zo heel erg, natuurlijk is het wel een maatregel van het lichaam omdat het dreigt te koud te worden, maar het is (-nog-) geen kouvatten

Maar goed, als de vraag is, kun je ELK paard trainen en 24/7 buiten zetten zonder dek, dan vind ik van niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:54

Sennaxpaddie, ik zie dat je nog jong bent. Ik denk dat je je uitspraak moet nuanceren. 24/7 buiten is niet het beste voor het paard. 24/7 kunnen scharrelen (en dan vooral zonder tot over de koten in de natte klei), eten, kiezen buiten of beschut, goed en voldoende voer, een dek als het nodig is, extra krachtvoer als het nodig is, dat lijkt mij het beste. En verder is het per paard verschillend wat ze wel en niet kunnen.

Mijn ruin gaat niet dood zonder dek, maar teert snel in, vooral op zijn toch al weinig aanwezige spieren. Die redt het ook niet op alleen goed ruwvoer. Die krijgt echt eea bij. De merrie wordt al dik van de lucht, red zich prima zonder dek en heeft in de winter zelfs een dunnere vacht dan de ruin in de zomer.

Het (individuele) paard leidend houden, dat is mijns inziens het beste.

@ Selka, niet alleen kijken, ook bijvoorbeeld temperaturen. En dan echt elke dag. Dat heeft mij enorm veel inzicht gegeven.

@ Toydoll, zelfs toen mijn ruin 24/7 kwalitatief goed ruwvoer voor zich had liggen, hij een social leven kon leiden, kon scharrelen en zelf kon kiezen overdekt in kniedik stro of buiten, en niet teveel in het werk, stond hij in de winter te laag in de temperatuur.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 18-10-16 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 13:55

KPet schreef:
Ik denk dat het antwoord simpel is: ga eens tempen. Niet af en toe maar elke dag consequent. Als de temperatuur gaat afwijken in koudere en nattere periodes heb je je antwoord. Ik heb bijv twee kleine ponies die echt beertjes worden, geen enkel probleem. Mijn arab x welsh heeft het altijd koud. Vooral als het nat is. Zelfs in de zomer als het regent en plm 20 graden zonder zon is kan ie al koud worden. in de winter staat ie gewoon onder dikke dekens. Zo dik dat hij boven de 36,5 graden blijft. Mijn KWPN moet vanwege een allergie altijd deken om (helaas), maar in de winter staat ie blij in de sneeuw onder 100 gram. Geen probleem.

Kunnen alle paarden zonder dekens? Ik denk het overgrote deel wel. Ze zullen niet doodgaan zonder. Maar of ze het fijn hebben? Onderzoeken hebben gewoon uitgewezen van niet. De meeste paarden waarderen de extra warmte. Veel paarden hebben het erg moeilijk in de kou. De vraag zou moeten zijn: willen de meeste paarden dekenloos? Hebben ze het warm genoeg dekenloos? Ik denk het niet.

Ik vind dit echt een hele goede toevoeging! Wat een goede en simpele tip zeg; gewoon temperatuur opmeten. Dan weet je het inderdaad vanzelf. Alleen weet ik nu natuurlijk nog niet wat zijn goede temperatuur is, maar daar kom je vanzelf wel achter.

En ik denk inderdaad dat ook dat meer de vraag is: WIL een paard dekenloos ipv KAN een paard dekenloos.
Helaas kunnen we het ze niet vragen.
Maar we doen al zoveel "onnatuurlijke" dingen met een paard, waarom is er dan vaak zo'n ophef over dekens? Stomme vergelijking misschien omdat een mens en dier (paard in dit geval) niet te vergelijken zijn. Maar een mens kan ook prima zonder verwarming in huis met een dikke trui aan en evt een dekentje. Maar fijn is anders.. Waarom zou dat voor een paard persé anders zijn? En waarom zou je de grens van een paard opzoeken als je het ook kunt voorkomen?

Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen, want ik geloof dat ieder datgene doet waarvan hij/zij denkt dat het het beste is voor zijn/haar paard. Maar ik vind het gewoon erg opvallend dat er vaak een groep voor dekens is en een groep absoluut tegen dekens.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:55

Ja, kan basically ieder gezond paard.
Nee, er zijn inderdaad uitzonderingen in bepaalde weersomstandigheden of door zéér bar weer.

Ik dacht ook altijd dat elk paard dat kon, zelfs zonder welke deken dan ook, tót ik vorig jaar winter mijn merrie van 6 jaar, die al haar héle leven op de wei loopt, na een enorme koude, regenachtige, stormwindnacht bevend en bibberend op de wei aantrof. Onmiddellijk een 0 grams regendek opgedaan, en extra hooi gegeven, toen werd het zienderogen weer goed.
Aanhoudend regen en storm is iets waar paarden veel slechter tegen kunnen dan tegen gewoon kou.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:34

Toydol: dit mens geeft onbeperkt ruwvoer, boeit het niet om langer te kunnen warm stappen en korter te rijden. Maar ik wil niet dat hij zich fysiek niet comfortabel voelt op weide 'omdat hij zonder delen hoort te kunnen.'
Beetje minder veralgemenen en meer nuanceren zou mooi zijn. Voor een aantal paarden is onbeperkt ruwvoer simpelweg niet voldoende om comfortabel zonder deken op weide te staan in weer en wind.
Als ik zie dat een paard het fysiek moeilijk heeft daarmee krijgt hij een deken. Niet omdat ik wil rijden of omdat ik geen geld aan ruwvoer wil geven maar omdat ik wil dat hij zich goed in zijn vel kan voelen. En is dat voor dat paard met deken. Dan krijgt hij een deken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:37

En dit mens heeft juist de oude gepensioneerde paardjes onder een dekentje, die hoeven niks anders te doen dan te eten en zich warm en fijn te voelen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:46

Volgens mij kan elk gezond paard 24/7 buiten staan zonder deken met schuilstal. Ze moeten natuurlijk wel op het idee komen om in de stal te gaan schuilen als het regent zodat ze niet verkleumen :)*
En daar ligt mijns inziens nog vaak het '' probleem '', met als resultaat een bibberend en shakend paard bij regen en wind. :\

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:52

Hm als het paard goed gezond is, voldoende ruwvoer krijgt en echt een ruime, fijne schuilstal heeft
zouden imo alle paarden wel het hele jaar rond 24/7 buiten kunnen staan.

Jammer genoeg kan er niet altijd aan die voorwaarden voldaan worden en staan ze in de modder, in een krap stalletje die niet ruim genoeg is voor het aantal paarden of waar de paarden toch net niet lekker helemaal uit
de wind/regen kunnen staan. Dan vind ik het wel sneu als het een natte herfst/winter is (koud vind ik nog niet eens het grootste probleem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:54

Het ligt enorm aan de omstandigheden.

Heb je een grote ruime opgestrooide schuilstal waarin ze goed uit de wind kunnen staan, waar alle paarden zacht en geïsoleerd kunnen liggen zonder stress van dominantere kuddegenootjes, dan kan ieder paard zonder deken.

Op het moment dat je buiten gaat voeren zullen paarden hun comfort-grens op gaan rekken om hun eet-tijd te verlengen ipv binnen staan en zul je dus al een heel andere situatie hebben.

Heb je een enorm weiland waarbij kuddegenoten met veel meer vacht en buiten-ervaring ver weg kunnen gaan staan, dan is het al totaal anders dan wanneer je een zandpaddockje met een stukje verharding en een stal met uitzicht op die paddock hebt. heb je een zeiknatte paddock waarin ze weinig bewegen, dan is dat toaal anders dan een grote comfortabele gedraineerde paddock waarin ze veel spelen en bewegen.

Zo zijn er nog wel meer situaties denkbaar die enorm helpen of tegenwerken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:07

xApple schreef:
Hm als het paard goed gezond is, voldoende ruwvoer krijgt en echt een ruime, fijne schuilstal heeft

Jammer genoeg kan er niet altijd aan die voorwaarden voldaan worden en staan ze in de modder, in een krap stalletje die niet ruim genoeg is voor het aantal paarden of waar de paarden toch net niet lekker helemaal uit
de wind/regen kunnen staan. Dan vind ik het wel sneu als het een natte herfst/winter is (koud vind ik nog niet eens het grootste probleem).

Snap dat je het goed bedoeld, maar dan mag je dat toch even aan mijn ruin komen vertellen die de ruimte heeft om te schuilen (staat ook bovenaan in rang, dus wordt ook niet weg gejaagd), kan kiezen tussen tegels, weiland en gedraineerde paddock en ruim voldoende ruwvoer krijgt. En toch niet zonder zijn deken kan bij regen (en aanhoudende kou).

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:11

Ik heb het opgegeven paarden zonder deken te proberen, elke winter verloor mijn merrie enorm veel kilo's, en de ruin die werd spierbevangen van de kou. Beide voor de rest gezond, maar bij deze paarden werkt het dus niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:12

mooney schreef:
xApple schreef:

Snap dat je het goed bedoeld, maar dan mag je dat toch even aan mijn ruin komen vertellen die de ruimte heeft om te schuilen (staat ook bovenaan in rang, dus wordt ook niet weg gejaagd), kan kiezen tussen tegels, weiland en gedraineerde paddock en ruim voldoende ruwvoer krijgt. En toch niet zonder zijn deken kan bij regen (en aanhoudende kou).

Je snapt dat ik het goed bedoel? :')

Dit is gewoon hoe ik het zie.. Jij niet blijkbaar. Nou prima toch. Ik ga jouw paard niks
vertellen. Er zal vast een reden zijn dat het voor jouw paard niet werkt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:15

@xApple: Ik vond je post overkomen als: Als je paard niet zonder deken kan, dan is er iets mis met je huisvesting/voeding/zorg whatever. Ik wilde met mijn opmerking alleen aangeven dat ik dat waarschijnlijk verkeerd opvatte. Blijkbaar toch niet.
Ben blij voor je dat jouw paarden zich mooi aanpassen aan weersomstandigheden en gebruik maken van de zorg die je ze biedt.
Laatst bijgewerkt door mooney op 18-10-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:16

Als je paard gezond en op gewicht is, voldoende eten heeft dan kan hij zeker weten 24/7 buiten blijven

Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:17

Er is een enorm verschil in aanmaken vacht tussen paarden. Mijn vorige paard maakte een mega vacht aan en kon ook prima zonder deken buiten. Dat ze toch een deken op kreeg, was vanwege het weer opdrogen na het rijden.

Mijn jonkie heeft echt een superdunne vacht, die loopt er de hele winter erbij alsof ik hem elke maand scheer. Hij maakt gewoon geen wintervacht aan en blijft superdun in de vacht. Die wil ik echt niet in de regen met wind erover onbeschermd buiten hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:23

Ik heb ze ook 24/7 buiten. Heb een KWPN'er die al binnen gaat staan als hij denkt dat het gaat regenen en dekens op krijgt omdat hij anders staat te trillen van de kou en toch al makkelijk weinig vet op de ribben heeft. Mijn fjord heeft last van de vacht en scheer ik. Nou scheer ik paarden die in het werk staan sowieso, dus voor mij verandert er weinig, maar dat wil niet zeggen dat ze een hele winter zonder deken zouden kunnen. Althans, het kan altijd, maar voor de paarden wordt het er niet comfortabeler op.

Onze paarden zijn ook veel te ver doorgefokt om het te vergelijken met hoe het in de natuur ooit ging en dat geldt vooral voor sportpaarden die -even oneerbiedig gezegd- eigenlijk alleen leuk moeten kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 18-10-16 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt