KPet schreef:Ik denk dat het antwoord simpel is: ga eens tempen. Niet af en toe maar elke dag consequent. Als de temperatuur gaat afwijken in koudere en nattere periodes heb je je antwoord. Ik heb bijv twee kleine ponies die echt beertjes worden, geen enkel probleem. Mijn arab x welsh heeft het altijd koud. Vooral als het nat is. Zelfs in de zomer als het regent en plm 20 graden zonder zon is kan ie al koud worden. in de winter staat ie gewoon onder dikke dekens. Zo dik dat hij boven de 36,5 graden blijft. Mijn KWPN moet vanwege een allergie altijd deken om (helaas), maar in de winter staat ie blij in de sneeuw onder 100 gram. Geen probleem.
Kunnen alle paarden zonder dekens? Ik denk het overgrote deel wel. Ze zullen niet doodgaan zonder. Maar of ze het fijn hebben? Onderzoeken hebben gewoon uitgewezen van niet. De meeste paarden waarderen de extra warmte. Veel paarden hebben het erg moeilijk in de kou. De vraag zou moeten zijn: willen de meeste paarden dekenloos? Hebben ze het warm genoeg dekenloos? Ik denk het niet.
Ik vind dit echt een hele goede toevoeging! Wat een goede en simpele tip zeg; gewoon temperatuur opmeten. Dan weet je het inderdaad vanzelf. Alleen weet ik nu natuurlijk nog niet wat zijn goede temperatuur is, maar daar kom je vanzelf wel achter.
En ik denk inderdaad dat ook dat meer de vraag is: WIL een paard dekenloos ipv KAN een paard dekenloos.
Helaas kunnen we het ze niet vragen.
Maar we doen al zoveel "onnatuurlijke" dingen met een paard, waarom is er dan vaak zo'n ophef over dekens? Stomme vergelijking misschien omdat een mens en dier (paard in dit geval) niet te vergelijken zijn. Maar een mens kan ook prima zonder verwarming in huis met een dikke trui aan en evt een dekentje. Maar fijn is anders.. Waarom zou dat voor een paard persé anders zijn? En waarom zou je de grens van een paard opzoeken als je het ook kunt voorkomen?
Het is niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen, want ik geloof dat ieder datgene doet waarvan hij/zij denkt dat het het beste is voor zijn/haar paard. Maar ik vind het gewoon erg opvallend dat er vaak een groep voor dekens is en een groep absoluut tegen dekens.