Wanneer gaan jullie paarden weer de weide op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:01

dubbelpost :o
Laatst bijgewerkt door xApple op 21-04-16 07:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:02

Hier op onze klei grond kunnen de paarden écht niet in de winter op de weide :D jammer jammer.

Vanaf deze week zijn we aan het opbouwen. Nu 1,5 tot 2 uurtjes en steeds een uurtje erbij. Uiteindelijk gaan mijn pony's en jaarling dag en nacht de weide op.

marley93

Re: Wanneer gaan jullie paarden weer de weide op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:03

Hier gaan ze als het meezit over twee weken de middagen de wei op, en dat bouwen we dan op naar hele dagen en uiteindelijk dag en nacht.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:04

Mijn tinkers lopen alweer op het land. We hadden een zeer natte winter gehad waardoor mijn weiland erg nat was en nu nog op sommige plekken van mijn weiland nog steeds niet helemaal droog. Ruim een week geleden is mijn weiland bemest en het gras staat al op de meeste plekken al mooi hoog . Daar mogen ze al van eten anders wordt het weer te lang en mocht er veel regen vallen dan kan het gras gaan stikken. Op de plekken waar het gras nog heel kort is daar mogen ze van mij niet op lopen, dat mag pas als het gras hoger is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:12

Afbeelding
gisteravond, ze staan er weer sinds 3,5 week!
in de winter staan ze ook op t land maar dan in pension zodat mijn zode/weide goed blijft

Mariska200

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:26

die van mij staan pas buiten. ook nog maar een paar daagjes hoor en t weer is nu ook een stuk mooier.

mariska

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 11:31

leuk zoveel reactie's!
Wat opvalt is dat veel mensen blijkbaar al genoeg gras op de weides hebben. Hoeveel land hebben jullie dan per paard?
Hier hebben we een halve hectare land per paard (drie stukken van een halve hectare) die wel tot in oktober begraasd zijn, maar sindsdien leeg staan. Het ene stuk was echt kapot gegraasd, maar de andere twee veel minder. Op beide staat er eigenlijk nog niet veel gras (pakweg een weekje tegen dat die volledig opgevreten is?). Hier is het ook nog altijd vrij nat ...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:33

Als alles meezit per 1 mei..
Maar at ligt helemaal aan het weer en of de omheining helemaal klaat is.. Stalbaas is er erg druk mee.. :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:16

Een halve hectare per paard gaan wij hier niet halen denk ik. Denk ongeveer 1.5 ha voor 5 paarden. Maar is wel voldoende om ze van mei tot oktober of november (afhankelijk van het weer) volledig mee te voeren.
Maar wordt dan ook flink bemest en volgensmij is het gewoon engels raaigras. Zou niet ieder paard erop durven zetten ivm hoefbevangenheid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:48

Denk dat waar mijn paard staat we zo ongeveer op 2 hectare zitten voor 5 paarden.
Verder is er ook nog een hooiweide die alleen voor het hooien is en ook een andere weide ongeveer half hectare die ook gehooid wordt en de paarden daar in de winter op staan samen met hun vaste weide wordt altijd aardig kapot gelopen en duurt vrij lang voor er echt gras op komt maar begint nu wel mooi groen te worden. .
Nu staan ze aan de overkant is niet zo'n groot stuk. Bedoeling is dat ze er 2 weken staan dus ze moeten nog ruim 1 week, ze worden wel iets bijgevoerd met hooi, maar tot nu toe hebben ze eigenlijk wel genoeg aan het gras en eten ze het voordroog niet helemaal op.
Het voordroog hebben we ook meer als voldoende voor winter en zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:23

Mijne staat nu net weer weekje op het land.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:25

heel het jaar :Y)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 05:07

2,5 week geleden zijn ze er bij ons een geode week opgegaan, helaas daarna toch weer te veel regen dus een kleine week eraf. nu weer een halve week er op :)

Bij ons mogen ze op het land zolang het goed is. Helaas zitten we op Veengrond en is November laat als het land nog goed is.. en eind maart is vroeg als ze er op mogen (veel pensionsstallingen gaan vanaf eind mei/begin juni pas en begin oktober er al af! ik sta gelukkig bij een boer =D)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:06

Hier staan ze sinds dinsdag op de wei. 1-2 uurtjes per dag. En zo opbouwen.

We hebben ongeveer 1 hectare voor 4 paarden. Ze mogen zo lang mogelijk op het gras en dan in de wintermaanden op de grote paddock.

Straks hele dagen op het gras en dan in de avond weer terug op de paddock.

Elisavdwij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:36

Vanaf maandag weer 24/7

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:19

Ze staan er nu een weekje op van ongeveer 9:00 tot 21:00 omdat de paddock en rijbak worden opgeknapt. Zondag of maandag gaan ze er weer vanaf en dan gaan ze hopelijk vanaf half Juni weer op de wei, in Juli 1 weekje 24/7 en daarna is het afhankelijk van wat het gras doet.
De wei is hier extreem slecht vandaar dat ze er na deze week even niet meer op mogen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:42

Ze staan inmiddels 4 uur per dag erop. Langzaam opbouwen.
Hoe lang moeten we dit doen?
Van het weekend 2x per dag? Overdag 4 uurtjes en in de avond 2 uurtjes?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 20:30

ik ben altijd voorzichtig met opbouwen tot een uur of zes. Daarna ga ik eigenlijk vrij vlug over op dag en nacht.
Hier zijn ze in twee weken tijd van paddock naar 24/7 weide gegaan zonder problemen. Ze krijgen momenteel geen grote stukken weide en hebben nog onbeperkt hooi in de paddock waar ze wel van knabbelen. Krachtvoer (voorheen bietenpulp en onderhoud) is in die tijd afgebouwd van een kilo droge pulp en een kilo kracht naar een kwart schep kracht.
de eerste dagen een uurtje, dan twee, dan vier, dan zes en dan bleven ze buiten

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:41

Nessa schreef:
Ze staan inmiddels 4 uur per dag erop. Langzaam opbouwen.
Hoe lang moeten we dit doen?
Van het weekend 2x per dag? Overdag 4 uurtjes en in de avond 2 uurtjes?

Dat ligt er ook een beetje aan wat voor paarden je hebt en hoe ze omgaan met de weidegang.
vreten ze zichzelf helemaal vol of nemen ze afentoe eens een hapje.

Die van mij zou ik inprincipe in een keer 24/7 op de wei kunnen gooien, het zijn geen eters. Waar er 2 jaar geleden te weinig was voor die van mij en een haflinger van iemand anders. Konden de 2 van mij er het jaar erop niet tegen op eten en stonden tot hun buik in het gras op den duur.

Ik zou dus goed naar je paarden kijken, staan ze de hele dag te grazen of zijn ze het grootste deel van de dag bezig met zonnen en om zich heen kijken.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:47

Samy schreef:
Die van ons gaan op 8 mei. Stalhouder gaat eerst op vakantie en wilt dat ze daarna op t land gaan (veiliger gevoel op vakantie).
Wij maken er een hele feestelijke dag van, alle 90+ ponys en paarden op het grote weiland, trekt ook altijd veel mensen. Nu nog hopen op droger weer voor iedereen.

En het is gelukt!! *\o/* Ze staan lekker buiten en we hebben er weer allemaal van kunnen genieten!
Filmpje is te zien op https://www.facebook.com/ManegeCastellum/

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 21:07

Bij ons staan ze het hele jaar door op het land. Meestal gaan ze 's ochtends rond 10 uur naar buiten en 's avonds om 6 uur gaan ze weer naar binnen. Als de temperatuur echt enorm hoog is of als er gewoon te veel dazen zijn gaan ze 's nachts naar buiten.

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:30

Vanaf nu bouw ik het langzaam op, zodat hij even kan wennen.

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:02

in de zomervakantie

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:09

Hier staan ze het hele jaar door buiten, althans mijn bonte tweetal. De anderen (3 Haflingers) staan in de koude maanden overdag in de paddock (om de wei te sparen) en in de nacht op stal.
Met het ingaan van 1 mei staan ook die nu ook weer dag en nacht buiten.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:15

Bij mij staan ze het hele jaar door dag en nacht op wei met stal erin. Hebben sinds maart of april groot stuk afgezet om gras te laten groeien, daar komen ze sinds deze week elke dag een half uur op.