wond op schoft door deken voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bora2013

Re: wond op schoft door deken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:53

Hi, wat bij mijn paard heeft geholpen is een deken met nylon voering (bijv Epplejeck), sinds ik deze dekens gebruik geen schuurplekken meer op schoft of voorkant.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:08

Als ik een deken pas leg ik iets te eten op de grond zodat mijn paard met zijn hoofd naar de grond zakt en voel ondertussen met mijn hand onder de deken bovenop de schoft, dat is wat heel vaak strak trekt. Er zijn ook dekens met een schoft uitsparing bv sommige modellen van stormshield. Zeker niet een te zware deken nemen ! Tot 200gr is mijninziens meerrr dan genoeg in nederland mmet het klimaat van de laatsye tijd en de buiten stof van een waterdichte deken niet meer dan 600den ! En zoals eerder gezegd, zorg voor gladde voering, staldeken/highliner van harr's horse en de buiten dekens 200gr/600den van Amigo zijn beide lichte dekens ervaar ik. Er zijn paarden die gewoon een deuk hebben in het bot van de hals/schoft van te zware dekens ;(

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:15

Dat is een goede tip van room10 inderdaad! Een lichte deken.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:23

Mocht je nog naar een ander soort deken willen kijken (ik weet niet of het al genoemd was), trust dekens hebben fijne vrijheid op de schoft! Zelf gebruik ik altijd de highliners van harry's horse, ook heel fijn en sluiten mooi hoog aan.. :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:30

Ik ken het probleem, bij mij is het opgelost door alleen nog maar dekens te nemen met een "high neck".

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:36

Naast alle goede dekentips, kan je natuurlijk ook overwegen om hem in een "speciaal custom made :P model" te scheren, waar je de schoft in laat zitten. Dan heeft hij daar wat meer bescherming en gaat de huid minder snel stuk.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:55

room10 schreef:
Als ik een deken pas leg ik iets te eten op de grond zodat mijn paard met zijn hoofd naar de grond zakt en voel ondertussen met mijn hand onder de deken bovenop de schoft, dat is wat heel vaak strak trekt. Er zijn ook dekens met een schoft uitsparing bv sommige modellen van stormshield. Zeker niet een te zware deken nemen ! Tot 200gr is mijninziens meerrr dan genoeg in nederland mmet het klimaat van de laatsye tijd en de buiten stof van een waterdichte deken niet meer dan 600den ! En zoals eerder gezegd, zorg voor gladde voering, staldeken/highliner van harr's horse en de buiten dekens 200gr/600den van Amigo zijn beide lichte dekens ervaar ik. Er zijn paarden die gewoon een deuk hebben in het bot van de hals/schoft van te zware dekens ;(

Ik zou juist wel 1200d nemen. Die zijn veel sterker en waterdichter. Zoveel scheelt dat niet in gewicht. Dat is meer merk afhankelijk. En voor mijn geschoren paard is 200 gram echt niet genoeg in de winter.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 14:55

Quir schreef:
Heb je nog een goede (ongevoerde) regendeken?

Anders eens kijken naar een Highliner van Harry's horse, die hebben een hele goede pasvorm, sluiten hoger en helemaal niet duur! Zeker nu bij ej met 25% korting...

Zijn alleen helaas geen waterdichte dekens, vandaar de regendeken. Om er overheen te doen.

200 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _6519.html

300 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _6520.html

500 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... r_792.html

Zo even wat voorbeelden...

Ja ik heb nog een 0 grams regendeken liggen. Dus als ik er een goede highliner onder kan leggen dan moet het ook goed gaan? Dan kan ik misschien gewoon zo'n onderdeken kopen en dan de 0 grams eroverheen. Zal dit goed gaan?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 15:01

Mareintje schreef:
Naast alle goede dekentips, kan je natuurlijk ook overwegen om hem in een "speciaal custom made :P model" te scheren, waar je de schoft in laat zitten. Dan heeft hij daar wat meer bescherming en gaat de huid minder snel stuk.

ik heb zijn schoft nog nooit geschoren is altijd behaard gebleven maar toch 2 winters een wond..

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 15:03

loulou schreef:
room10 schreef:

Ik zou juist wel 1200d nemen. Die zijn veel sterker en waterdichter. Zoveel scheelt dat niet in gewicht. Dat is meer merk afhankelijk. En voor mijn geschoren paard is 200 gram echt niet genoeg in de winter.

mijn pony is sowieso een koukleum, en zeker als hij geschoren is moet hij het wel warm genoeg hebben, vorig jaar voelde hij wel goed onder een 300 grams.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:07

Geen deken en zo scheren dat hij wel zijn warmte kwijt kan maar geen deken op hoeft? Dat heb ik bij mijn paard ook gedaan. Beide blij en het scheelt nog geld aan dekens ook.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 15:11

Ineke2 schreef:
Geen deken en zo scheren dat hij wel zijn warmte kwijt kan maar geen deken op hoeft? Dat heb ik bij mijn paard ook gedaan. Beide blij en het scheelt nog geld aan dekens ook.

Dit heb ik begin dit jaar gedaan, toen heb ik hem toch een 0 grams dekentje opgedaan. Toen hij de wond kreeg heb ik hem zonder deken gezet (vacht was inmiddels alweer een goeie 2 cm gegroeid) en nu merk ik dat hij weer dunner word en heb weer last van zweet tijdens het rijden.
Nou houd ik hem moeilijk op gewicht en wil ik graag een deken opdoen maar als ik toch al een deken opdoe kan ik hem net zo goed scheren tegen de warmte tijdens het rijden en dan een warmere deken opdoen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 15:13

Zit zelf nog dagelijks op school en heb het niet zo breed, jammer dat de meeste dekens kwa prijs zo hoog liggen.. mijn vorige outdoordeken heb ik vorig jaar tijdens de sale voor 30 euro bij de epplejeck op de kop kunnen tikken, vond dat wel een leuke prijs

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 15:30

tamary schreef:
Weatherbeeta deken halen, daar is zo'n wond bij mijn pony keurig onder genezen (bijna 24 uur/dag op). Wel dagelijks honingzalf en deken schoon houden daar.

is dit bij elk deken van weatherbeeta of bedoeld u een specifiek type want degene die ik vind lijkt me een normaal deken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:50

lelberse schreef:
Dit heb ik begin dit jaar gedaan, toen heb ik hem toch een 0 grams dekentje opgedaan. Toen hij de wond kreeg heb ik hem zonder deken gezet (vacht was inmiddels alweer een goeie 2 cm gegroeid) en nu merk ik dat hij weer dunner word en heb weer last van zweet tijdens het rijden.
Nou houd ik hem moeilijk op gewicht en wil ik graag een deken opdoen maar als ik toch al een deken opdoe kan ik hem net zo goed scheren tegen de warmte tijdens het rijden en dan een warmere deken opdoen.

Nee, dat heb je niet. Je doet immers alsnog een deken op?

Ik heb mijn paard haar borst, buik en halve hals geschoren. Ze kan prima haar warmte kwijt met rijden. S'nachts staat ze binnen dus ze kan droog en warm slapen.
Flink hooi voeren om warm te blijven. Als je paard nu al afvalt is er wat anders mis hoor. Ik liep gisteren zonder jas buiten! Het nog niet echt koud geweest deze winter.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 18-12-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:06

Ik heb 3 dekens van Trust met het Tetris systeem. Deze dekens hebben "kussenblokken" aan weerszijden van de schoft en richting de schouder. Hierdoor ontstaat boven de schoft een luchttunneltje. De deken raakt de schoft niet. Zelfs bij mijn Fries met een erg steile en smalle schoft. Bij mijn pony - die snel open wondjes had op de schoft - ligt de deken ook super. Na vele merken en modellen eindelijk geen dodelijke blikken meer van haar bij het op doen :-)

Edit: zie nu dat Muriel dezelfde tip heeft :o

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:58

Ineke2 schreef:
lelberse schreef:

Nee, dat heb je niet. Je doet immers alsnog een deken op?

Ik heb mijn paard haar borst, buik en halve hals geschoren. Ze kan prima haar warmte kwijt met rijden. S'nachts staat ze binnen dus ze kan droog en warm slapen.
Flink hooi voeren om warm te blijven. Als je paard nu al afvalt is er wat anders mis hoor. Ik liep gisteren zonder jas buiten! Het nog niet echt koud geweest deze winter.

Ja dat heb ik wel precies hetzelfde als jij, maar ik vond het toch beter als hij een dekentje ophad, en sinds ik het deken af heb gedaan is hij weer wat smaller geworden. Nou zeg ik niet dat mijn pony echt veel te mager is, maar in de winter valt hij gewoon ietsje in bij zijn flank, het is van zichzelf gewoon een erg slanke pony (er zit ook arabier in)
ook staat hij 24|7 buiten dus voor de nacht vond ik een deken beter.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 18:59

Suzannah schreef:
Ik heb 3 dekens van Trust met het Tetris systeem. Deze dekens hebben "kussenblokken" aan weerszijden van de schoft en richting de schouder. Hierdoor ontstaat boven de schoft een luchttunneltje. De deken raakt de schoft niet. Zelfs bij mijn Fries met een erg steile en smalle schoft. Bij mijn pony - die snel open wondjes had op de schoft - ligt de deken ook super. Na vele merken en modellen eindelijk geen dodelijke blikken meer van haar bij het op doen :-)

Edit: zie nu dat Muriel dezelfde tip heeft :o

deze ga ik even opzoeken! bedankt

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:07

En wat de kosten betreft, zoek is op marktplaats! Staan vaak dekens op, ook trust (want die zijn wel duur) en dan scheelt het je een hoop geld :)

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:26

Hierbij nog de beloofde foto's.
Het is een echt stuk (geschoren) schapenvacht en werkte als tijdelijke oplossing prima.
Gebruik de deken nu voor ons jonkie daar is de pasvorm beter voor.

Afbeelding

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:56

lelberse schreef:
Ineke2 schreef:

Misschien volgende winter dan beginnen met het scheren van een streep en zonodig iets meer scheren? Wie weet kan hij zichzelf dan wel warm genoeg houden.
Heeft hij wel de hele tijd beschikking over ruwvoer?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:59

horze avalanche inderdaad of een deken van www.fedimax.de die sluit super mooi hoog aan over de schoft, en er zit bescherming voor de schoft in de deken.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:05

Harry's horse halfhoge hals ligt prima op een draver in training en daar zit ook geen gram vet te veel aan blijven ook netjes liggen, heel goede ervaringen mee, toen ik mijn paardje kocht kreeg ik de schaafwonden en drukplekken er gratis bij, die zijn nooit meer teruggekomen, 2e hand voor een paar tientjes, weet je de maat dan past een Harry's horse altijd. Succes !

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:44

wij deden het vaak met een borstbeschermer en een deken met een (los er op
genaaid) schapenbontje

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 03:55

iedereen heeft t over halve hals...
mijn paard heeft nergens last van met halsloze dekens ..
maar als t kouder is gaat er een deken met hals op en dan ligt dr schoft steeds open...
hij zit niet te los en niet te strak..
Wie kan dit verklaren?! :(

Afbeelding