Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
room10 schreef:Als ik een deken pas leg ik iets te eten op de grond zodat mijn paard met zijn hoofd naar de grond zakt en voel ondertussen met mijn hand onder de deken bovenop de schoft, dat is wat heel vaak strak trekt. Er zijn ook dekens met een schoft uitsparing bv sommige modellen van stormshield. Zeker niet een te zware deken nemen ! Tot 200gr is mijninziens meerrr dan genoeg in nederland mmet het klimaat van de laatsye tijd en de buiten stof van een waterdichte deken niet meer dan 600den ! En zoals eerder gezegd, zorg voor gladde voering, staldeken/highliner van harr's horse en de buiten dekens 200gr/600den van Amigo zijn beide lichte dekens ervaar ik. Er zijn paarden die gewoon een deuk hebben in het bot van de hals/schoft van te zware dekens
Quir schreef:Heb je nog een goede (ongevoerde) regendeken?
Anders eens kijken naar een Highliner van Harry's horse, die hebben een hele goede pasvorm, sluiten hoger en helemaal niet duur! Zeker nu bij ej met 25% korting...
Zijn alleen helaas geen waterdichte dekens, vandaar de regendeken. Om er overheen te doen.
200 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _6519.html
300 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... _6520.html
500 grams:
http://www.ej.nl/paard/dekens-toebehore ... r_792.html
Zo even wat voorbeelden...
Mareintje schreef:Naast alle goede dekentips, kan je natuurlijk ook overwegen om hem in een "speciaal custom mademodel" te scheren, waar je de schoft in laat zitten. Dan heeft hij daar wat meer bescherming en gaat de huid minder snel stuk.
loulou schreef:room10 schreef:Als ik een deken pas leg ik iets te eten op de grond zodat mijn paard met zijn hoofd naar de grond zakt en voel ondertussen met mijn hand onder de deken bovenop de schoft, dat is wat heel vaak strak trekt. Er zijn ook dekens met een schoft uitsparing bv sommige modellen van stormshield. Zeker niet een te zware deken nemen ! Tot 200gr is mijninziens meerrr dan genoeg in nederland mmet het klimaat van de laatsye tijd en de buiten stof van een waterdichte deken niet meer dan 600den ! En zoals eerder gezegd, zorg voor gladde voering, staldeken/highliner van harr's horse en de buiten dekens 200gr/600den van Amigo zijn beide lichte dekens ervaar ik. Er zijn paarden die gewoon een deuk hebben in het bot van de hals/schoft van te zware dekens
Ik zou juist wel 1200d nemen. Die zijn veel sterker en waterdichter. Zoveel scheelt dat niet in gewicht. Dat is meer merk afhankelijk. En voor mijn geschoren paard is 200 gram echt niet genoeg in de winter.
Ineke2 schreef:Geen deken en zo scheren dat hij wel zijn warmte kwijt kan maar geen deken op hoeft? Dat heb ik bij mijn paard ook gedaan. Beide blij en het scheelt nog geld aan dekens ook.
lelberse schreef:Dit heb ik begin dit jaar gedaan, toen heb ik hem toch een 0 grams dekentje opgedaan. Toen hij de wond kreeg heb ik hem zonder deken gezet (vacht was inmiddels alweer een goeie 2 cm gegroeid) en nu merk ik dat hij weer dunner word en heb weer last van zweet tijdens het rijden.
Nou houd ik hem moeilijk op gewicht en wil ik graag een deken opdoen maar als ik toch al een deken opdoe kan ik hem net zo goed scheren tegen de warmte tijdens het rijden en dan een warmere deken opdoen.
Ineke2 schreef:lelberse schreef:Dit heb ik begin dit jaar gedaan, toen heb ik hem toch een 0 grams dekentje opgedaan. Toen hij de wond kreeg heb ik hem zonder deken gezet (vacht was inmiddels alweer een goeie 2 cm gegroeid) en nu merk ik dat hij weer dunner word en heb weer last van zweet tijdens het rijden.
Nou houd ik hem moeilijk op gewicht en wil ik graag een deken opdoen maar als ik toch al een deken opdoe kan ik hem net zo goed scheren tegen de warmte tijdens het rijden en dan een warmere deken opdoen.
Nee, dat heb je niet. Je doet immers alsnog een deken op?
Ik heb mijn paard haar borst, buik en halve hals geschoren. Ze kan prima haar warmte kwijt met rijden. S'nachts staat ze binnen dus ze kan droog en warm slapen.
Flink hooi voeren om warm te blijven. Als je paard nu al afvalt is er wat anders mis hoor. Ik liep gisteren zonder jas buiten! Het nog niet echt koud geweest deze winter.
Suzannah schreef:Ik heb 3 dekens van Trust met het Tetris systeem. Deze dekens hebben "kussenblokken" aan weerszijden van de schoft en richting de schouder. Hierdoor ontstaat boven de schoft een luchttunneltje. De deken raakt de schoft niet. Zelfs bij mijn Fries met een erg steile en smalle schoft. Bij mijn pony - die snel open wondjes had op de schoft - ligt de deken ook super. Na vele merken en modellen eindelijk geen dodelijke blikken meer van haar bij het op doen
Edit: zie nu dat Muriel dezelfde tip heeft
lelberse schreef:Ineke2 schreef:Geen deken en zo scheren dat hij wel zijn warmte kwijt kan maar geen deken op hoeft? Dat heb ik bij mijn paard ook gedaan. Beide blij en het scheelt nog geld aan dekens ook.
Dit heb ik begin dit jaar gedaan, toen heb ik hem toch een 0 grams dekentje opgedaan. Toen hij de wond kreeg heb ik hem zonder deken gezet (vacht was inmiddels alweer een goeie 2 cm gegroeid) en nu merk ik dat hij weer dunner word en heb weer last van zweet tijdens het rijden.