Tot wanneer 24/7op de wei?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:49

Ze blijven hier altijd buiten, uitzondering is heel slecht weer. Er zijn twee schuilstallen en meerdere bomen.

Tancreda4

Re: Tot wanneer 24/7op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:08

HEt gaat niet over binnen op stal, maar wanneer ze de weide af gaan toch? Hier ook nog lange niet op stal, maar weideseizoen is wel op zn eind. Fructaan heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken... Nu is het als het goed is wel wat gevaarlijker met koudere nachten en overdag zon dacht ik.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:10

Bij ons staan ze ook al binnen. Stonden met hun knieen in de modder. Die van mij heeft mok, dus in de nacht binnen was wel echt nodig. Ze staan nu op een ander land die minder nat is gelukkig.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:10

Hier 24/7 hele jaar door.... Weide gaat dicht als het te nat is (afhankelijk van het weer, kan in oktober al te nat zijn en in Januari bij mooi vorstig weer mogen ze er alsnog op)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:15

byjou1983 schreef:
Ik verleg steeds mijn grens om ze buiten te laten.
En het gaat niet om mij wat ik vind ,het gaat om het welzijn van mijn paarden.
En als ik naar ze kijk en van boven naar beneden check , dan weet ik dat t ze goed gaat.
En daar gaat het om!

Maar soms heb ik toch de expertise van Bokt nodig

*\o/* *\o/* *\o/*
Wat goed dat je je grenzen verlegd!
Hier ook 24/7 buiten met inloopstal en een 'droog' platje zodat ze niet de hele winter in de drap staat.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:14

En ze staan nog steeds buiten en zien er toppie uit!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:07

Pff, hier zijn letterlijk alle landen nat en blubberig. Alleen de paddocks zijn nog een beetje droog, maar ook niet echt. Laat haar tot zondag/maandag 24/7 buiten, dan gaat ze weer van de wei af. Jammer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:10

Bij ons was het ook behoorlijk nat, maar het trekt nu heel snel weer bij, dus voorlopig blijven ze staan! Merrie heeft wel een dekkie op 's nachts, maar dat is meer voor mijn eigen gevoel :o .

Droogt het bij jullie nu niet meer op M_nouska?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:21

Let wel op het gras want daar zit binnenkort geen voeding meer in, mijn paard kwam daar door een keer in de problemen vanwege een hongerklop en kreeg toen een slokdarm verstopping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:47

marleen_usar schreef:
Let wel op het gras want daar zit binnenkort geen voeding meer in, mijn paard kwam daar door een keer in de problemen vanwege een hongerklop en kreeg toen een slokdarm verstopping.

Dit begrijp ik niet helemaal. Vanaf wanneer zit er geen voeding meer in? Dat is toch afhankelijk van een heel aantal factoren? Temperatuur, voeding, water, zonlicht enz. En dan ook nog afhankelijk van de grootte van het land waar ze op staan?

Ik voer ze overigens wel een beetje hooi bij, maar dat is meer om de overgang naar helemaal geen gras en alleen maar hooi wat soepeler te laten gaan.

Rivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:31

Bij mij staan ze het hele jaar buiten. Weer of geen weer. In de winter krijgen ze onbeperkt hooi.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:36

Het officiele weideseizoen is tot 1 november.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:12

Oktober is de maand dat ik altijd een beetje ga bij voeren, zon of geen zon dat heeft niet te maken met de voeding in het gras.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:30

Bij ons ook op de wei tot hun dood, hele jaar door dus. S nachts op de paddocks omdat daar ook de schuilstallen staan. In de winter hebben wij hooi kliko's op de wei en s nachts zoiezo altijd hooi in de schuilstallen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:37

Vanaf volgende week de nacht weer op stal.
Daarnaast staan ze overdag zoveel mogelijk buiten als het land het toelaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:43

marleen_usar schreef:
Oktober is de maand dat ik altijd een beetje ga bij voeren, zon of geen zon dat heeft niet te maken met de voeding in het gras.

Ik heb het niet over alleen zon....... Er zijn nog veel meer factoren die zorgen voor voeding in het gras. Ook de laatste mest gift is van belang.

Daarbij wil ik opmerken dat fructaan (behoorlijk voedzaam ;) ) wordt geproduceerd onder invloed van zonlicht. Dus zon heeft juist heel veel te maken met voeding in het gras. :j

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 12:26

Wat ik nu aan mijn paarden kan zien is dat ze rond en gezond zijn. Geen mok .
Ik bekijk het per dag, al vind ik het voor de nacht wat koud, de paarden hebben daar geen last van.

Al moet ik eerlijk bekennen dat het me soms wel zwaar valt....maar het gaat niet om mij :o

Honger hebben ze zeker niet, gisteren bracht ik ze wat wortels, lieten ze in eerste instantie liggen....
later waren ze wel op :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:36

Voordat een paard het koud heeft mag je nog wel even hoor ;) Don't worry

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:43

Enigste waar paarden nog wel eens last van kunnen hebben qua kou is natte kou dus bijv een (flinke en lange) regenbui. Die droge kou is voor de meeste paarden (mits ongeschoren) geen enkel probleem. Voor dat eerste zou ik trouwens gewoon een 0 grams regendeken op doen als blijkt dat je een paard hebt die daar last van heefy maar alleen als t regent

Sylvia566

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:19

Niet, ze kunnen altijd wel op de wei

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:21

Qimm schreef:
Voordat een paard het koud heeft mag je nog wel even hoor ;) Don't worry

Maak me soms toch wel zorgen, tis voor het eerst dat ze de hele zomer 24-7 buiten staan...

Maar het is nu niet koud , dus ik probeer me geen zorgen te maken :o

[size=7]en ze hebben een dekentje op

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:30

Hahaha dat je ze buiten laat staan is super tof!
Maar ben wel benieuwd naar je beweegredenen om een deken op te doen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:55

Wow met deze temperaturen een deken op, zweten ze zich niet een ongeluk als ze in de zon staan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:01

TS ik vind 't super knap dat dat je 't ergens "eng" vind om ze buiten te laten, maar het toch gewoon doet.
Als een paard mag kiezen tussen met deken buiten of zonder deken op stal dan vinden ze die deken niet zo erg denk ik. En als 't voor jouw gemoedsrust goed is...

Zelf zet ik ze overdag op de wei, en s'nachts in de paddock (zand, bestrating) die op de schuilstal aansluit. Zo staan ze niet in de bagger maar wel buiten.

Ik weet niet of je schuilstal een beetje op een hoog en droog gedeelte van 't land staat, maar als dat het geval is kun je redelijk makkelijk een paddock erbij aanleggen. Zijn ze toch buiten, maar dan word niet je weiland vertrapt tot een blub waar ze in wegzakken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:18

Hier merkte ik - zeker met de regen - dat er meer behoefte was aan hooi. De laatste paar nachten valt het dan weer enorm mee, en eten ze een stuk minder hooi. Ik voer hooi bij naar gelang de vraag. In principe dus eigenlijk onbeperkt, maar als ze laten leggen geef ik minder de volgende keer. Het moet ook niet vertrapt of iets worden, dat is zonde :)

En lekker bloot, maar ik hou ze de winter het liefst ook bloot. Ze zijn wel druk bezig een wintervacht aan het aanmaken, dus snap dat mensen die geen vacht willen al dekens op hebben.