Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ragdollcat schreef:Estera schreef:Waarom moeten mensen toch altijd zo aanvallend doen? Elk paard is anders en er zitten nu eenmaal van die "mieperds" tussen die snel staan te rillen bij een beetje regen. Als paard zich niet prettig voelt, heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om daar verandering in te brengen en niet simpel te zeggen "het moet er maar tegen kunnen, want ze zijn niet van suiker".
Mijn 2 sterke pony's gaan ook lekker in de schuilstal staan met regen en zon. Of niet, maar zij hebben de keuze. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat een schuilstal eigenlijk een must is. Mijn 2-jarig hengst lijkt een echte zeikerd te worden. Ik ben geen voorstander van dekens, maar als hij er 1 nodig heeft, zal hij er 1 krijgen.
TS: Kijk naar je paard en doe waar paard zich goed bij voelt.
Goed gezegd, zo denk ik er ook over.
En dan pas ik het aan zodat het dier het comfortabel heeft, het hoeft van mij niet te lijden en kou te lijden. Het is per dier verschillend en de gezondheid en de leeftijd speelt zeker ook een rol.
Gewoon kijken naar het dier en dan handel je ernaar.
Estera schreef:Waarom moeten mensen toch altijd zo aanvallend doen? Elk paard is anders en er zitten nu eenmaal van die "mieperds" tussen die snel staan te rillen bij een beetje regen. Als paard zich niet prettig voelt, heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om daar verandering in te brengen en niet simpel te zeggen "het moet er maar tegen kunnen, want ze zijn niet van suiker".
Mijn 2 sterke pony's gaan ook lekker in de schuilstal staan met regen en zon. Of niet, maar zij hebben de keuze. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat een schuilstal eigenlijk een must is. Mijn 2-jarig hengst lijkt een echte zeikerd te worden. Ik ben geen voorstander van dekens, maar als hij er 1 nodig heeft, zal hij er 1 krijgen.
TS: Kijk naar je paard en doe waar paard zich goed bij voelt.
reiziger schreef:Het klinkt bij TS als een combinatie van factoren. Gevoelig paard, geen beschutting voor regen en ook niet voor harde wind en geen mogelijkheid tot bijvoeren van hooi of kuil op de wei.
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten. Het hele jaar zelfs. Maar omdat de wei omringd is door bomen staan ze nooit vol in de wind. Dat scheelt veel. Ze hebben een zeecontainer als schuilstal maar die gebruiken ze alleen tegen dazen
Ze krijgen strookbegrazing en hooi/kuil. Ze kunnen dus kiezen. Soms willen ze gras, soms liever hooi.
In jouw geval TS zou ik goed naar je paard blijven kijken en hem bij veel regen en wind 's nachts binnen zetten.
Ik vind dat een paard 24/7 buiten kan staan, maar dan moet het wel gezond zijn en moet de weide aan bepaalde eisen voldoen. Dus beschutting en kunnen bijvoeren.
Maar je schrijft ook dat de stal gaat stoppen? Is het dan toch niet een idee om verder te kijken naar een betere wei? Desnoods iets verder weg? Als je paard goed staat, dus schuilmogelijkheid en bijvoeren, dan hoef je er misschien ook niet elke dag heen?
Zinzi_jewel schreef:Ik heb mijn paarden 1,5 jaar buiten gehad met schuilstal en deed deken aan bij natte en winderige dagen en sneeuw enzo .
Onze C pony Star kon prima buiten zonder deken volgens de vorige eigenaar ( hij was hoofdzakelijk stal gewend ) maar die heeft echt afgezien , ging pas beter nadat ik hem dus een jas aandeed !
Mijn grote merrie werd achteraf gezien ook niet blij van het constant buiten zijn . Overdag in hun paddock paradijs en met mooi weer sliepen ze lekker buiten maar met natter kouder weer vonden ze het niet fijn .
Mijn conclusie is dus , niet elk paard wordt gelukkig van 24/7 buiten zeker als ze geen schuilmogelijkheden hebben !
En ik hoop ook dat schuilmogelijkheid verplicht gaat worden in NL , belgie heeft dat nl al verplicht gesteld .
Nikass schreef:Tooske schreef:Ehm ja...
Nou dan vind ik je reactie erg vreemd.
Nikass schreef:Goudlokje1 schreef:Mijn paard staat inmiddels al 5 jaar dag en nacht, iedere nacht, zonder schuilstal buiten, onze warmbloeden hebben ook altijd 24/7 buiten gestaan. Dus mijn mening is (uit eigen ervaring) dat bijna ieder paard gewoon buiten kan blijven.
Ja maar als jij daar nou een paard bij zou hebben dat helemaal stijf van get land komt en staat te rillen ondanks 100 grams waterdichte deken, blijf je dan bij die mening?
AlissaY: ja een schuilstal zou de perfecte oplossing zijn. Helaas hebben we die niet.
Wwijk23 schreef:Misschien een stom idee maar is een andere pension stal dan geen optie? Iets dichter bij je en iets met inloop stallen? Ik snap jou principe ook wel hoor ben zelf ook van t buiten laten. Heb nu zelf een eigen paard (cobxwelsh) een echte beer die overal tegen kan maar daar heb ik gewoon geluk mee. Geluk dat hij aan mijn principe kan voldoen en dat ook nog fijn vind. Misschien wil je daar niet weg en ist geen optie maar t was maar een idee.