Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:49

Mijne staan 24/7 buiten met 2 stallen waar ze in kunnen. De stallen doen we niet dicht, maar zijn altijd toegankelijk voor ze.

Ik zou echt naar je paard kijken, kan je niet kijken of je een schuilmogelijkheid mag bouwen van de gemeente?

Jessix

Re: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:55

Mijn paarden zoeken graag hun stal op. Bij regen, wind, maar ook bij hoge temperaturen en veel vliegen gaan ze graag naar binnen. In de paddock en wei heb ik ook nog eens voldoende bomen om onder te schuilen of schaduw te bieden, dus wat dat betreft een ideaal plekje. Ik zou ze niet 24/7 op een open weiland zetten zonder schuil mogelijkheden zetten, juist omdat ik zie hoezeer ze hun stal en bomen waarderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:59

Ragdollcat schreef:
Estera schreef:
Waarom moeten mensen toch altijd zo aanvallend doen? Elk paard is anders en er zitten nu eenmaal van die "mieperds" tussen die snel staan te rillen bij een beetje regen. Als paard zich niet prettig voelt, heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om daar verandering in te brengen en niet simpel te zeggen "het moet er maar tegen kunnen, want ze zijn niet van suiker".

Mijn 2 sterke pony's gaan ook lekker in de schuilstal staan met regen en zon. Of niet, maar zij hebben de keuze. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat een schuilstal eigenlijk een must is. Mijn 2-jarig hengst lijkt een echte zeikerd te worden. Ik ben geen voorstander van dekens, maar als hij er 1 nodig heeft, zal hij er 1 krijgen.

TS: Kijk naar je paard en doe waar paard zich goed bij voelt.

Goed gezegd, zo denk ik er ook over.

En dan pas ik het aan zodat het dier het comfortabel heeft, het hoeft van mij niet te lijden en kou te lijden. Het is per dier verschillend en de gezondheid en de leeftijd speelt zeker ook een rol.

Gewoon kijken naar het dier en dan handel je ernaar.

Ik ben het met jullie allebei eens en dat is ook wat ik probeer te doen. Soms wel lastig inschatten, br klopt niet altijd helemaal. Maar bedankt voor jullie support. Het regent hier nu al eindeloos lang pijpenstelen en ik ben heel blij dat ze nu binnen staat.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-08-14 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:01

Tooske schreef:
Ehm ja...

Nou dan vind ik je reactie erg vreemd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:03

Arabesk schreef:
Het is zestien graden met af en toe een flinke plensbui... Kom op. Ze smelten echt niet.

Oh grappig, hier is het tien graden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:05

Estera schreef:
Waarom moeten mensen toch altijd zo aanvallend doen? Elk paard is anders en er zitten nu eenmaal van die "mieperds" tussen die snel staan te rillen bij een beetje regen. Als paard zich niet prettig voelt, heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om daar verandering in te brengen en niet simpel te zeggen "het moet er maar tegen kunnen, want ze zijn niet van suiker".

Mijn 2 sterke pony's gaan ook lekker in de schuilstal staan met regen en zon. Of niet, maar zij hebben de keuze. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat een schuilstal eigenlijk een must is. Mijn 2-jarig hengst lijkt een echte zeikerd te worden. Ik ben geen voorstander van dekens, maar als hij er 1 nodig heeft, zal hij er 1 krijgen.

TS: Kijk naar je paard en doe waar paard zich goed bij voelt.

helemaal mee eens _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:05

Die van mij hebben een jaar buiten gelopen zonder schuilstal. Dat overleven ze prima, maar optimaal is het niet (en ik sliep niet lekker toen het -15 was buiten of als het dagen aan een stuk regende). Inmiddels staan ze al jaren met een schuilstal buiten en ze maken er vaak gebruik van. Met dit weer staan ze binnen en ook als het heet is zoeken ze de stal op, zeker nu de bomen rond hun weiland zijn gekapt en er veel minder schaduw is. Ik zou ze iig nooit meer zonder schuilmogelijkheid willen houden. Nu hebben ze altijd een plekje om droog te staan/liggen en te schuilen tegen hitte of harde wind.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:07

reiziger schreef:
Het klinkt bij TS als een combinatie van factoren. Gevoelig paard, geen beschutting voor regen en ook niet voor harde wind en geen mogelijkheid tot bijvoeren van hooi of kuil op de wei.

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten. Het hele jaar zelfs. Maar omdat de wei omringd is door bomen staan ze nooit vol in de wind. Dat scheelt veel. Ze hebben een zeecontainer als schuilstal maar die gebruiken ze alleen tegen dazen :)

Ze krijgen strookbegrazing en hooi/kuil. Ze kunnen dus kiezen. Soms willen ze gras, soms liever hooi.

In jouw geval TS zou ik goed naar je paard blijven kijken en hem bij veel regen en wind 's nachts binnen zetten.

Ik vind dat een paard 24/7 buiten kan staan, maar dan moet het wel gezond zijn en moet de weide aan bepaalde eisen voldoen. Dus beschutting en kunnen bijvoeren.

Maar je schrijft ook dat de stal gaat stoppen? Is het dan toch niet een idee om verder te kijken naar een betere wei? Desnoods iets verder weg? Als je paard goed staat, dus schuilmogelijkheid en bijvoeren, dan hoef je er misschien ook niet elke dag heen?

Ik ga sowieso elke dag naar mijn paard. Dat zal ik niet anders gaan doen. Dit is de beste stal in de verre omtrek en dus ga ik pas weg als het echt moet, en dat kan zomaar nog een paar jaar duren. Maar natuurlijk kijk ik om me heen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-08-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:11

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb mijn paarden 1,5 jaar buiten gehad met schuilstal en deed deken aan bij natte en winderige dagen en sneeuw enzo .
Onze C pony Star kon prima buiten zonder deken volgens de vorige eigenaar ( hij was hoofdzakelijk stal gewend ) maar die heeft echt afgezien , ging pas beter nadat ik hem dus een jas aandeed !
Mijn grote merrie werd achteraf gezien ook niet blij van het constant buiten zijn . Overdag in hun paddock paradijs en met mooi weer sliepen ze lekker buiten maar met natter kouder weer vonden ze het niet fijn .
Mijn conclusie is dus , niet elk paard wordt gelukkig van 24/7 buiten zeker als ze geen schuilmogelijkheden hebben !
En ik hoop ook dat schuilmogelijkheid verplicht gaat worden in NL , belgie heeft dat nl al verplicht gesteld .

Dan moeten gemeenten schuilstallen wel toestaan, anders werk je alleen maar in de hand dat alles opgestald wordt

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:14

we kunnen er lang of kort over door gaan maar tussen 100 paarden heb je er altijd een stuk of 10 a 20 die regen wat minder kunnen waarderen. ik heb op grote stoeterijen gewerkt waarbij in de groep er ook altijd 2 waren die stonden te trillen, snotteren en stijf waren van de regen zeker in combi met dat het wat harder waaide. die gingen dus bij grote buien naar binnen. ik weet niet of je een rijbewijs hebt? maar ik denk dat je je paard een groter plezier doet met 5 uurtjes te lang binnen dan een uur te lang in de regen. dus als je op buienradar een grote bui aan ziet komen zou ik zeggen voor je werk of wat dan ook ff naar de stal om binnen te zetten. een nadeel van buiten blijven zonder schuilstal is ook dat ze zich niet warm kunnen eten omdat de weilanden vaak wel graas mogelijkheden hebben maar geen "volle eet" mogelijkheden. jou paard haat regen nou eenmaal en kan niet tegen de kou. kan met de huis of vacht te maken hebben. hoe dan ook.. binnen zetten met regen en poedersuiker weer doe je je paard dus het grootste plezier mee. misschien is er iemand op stal die je er bij wil helpen als jij niet kan? of ze zouden een schuilstal moeten bouwen idd maar dat is ook weer lastig want die moet groot genoeg zijn voor het aantal paarden in de wei en als er een dominante bij staat dan staat die altijd droog en jou merrie alsnog in de regen. maar het is dus niet vreemd. sommige paarden reageren zo op regen en slecht weer en dan mag je er ook zeker van uit gaan dat ze niet happy zijn als ze daar staan te verkleumen

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:20

mijn paardjes staan buiten, en hebben een paar grote bomen naast elkaar om te schuilen. Vorig jaar bleven ze prima 24/7 buiten, maar met deze regen willen ze toch graag 's nachts naar binnen. Ze voelen zich niet happy als ze dag en nacht buiten zijn. Als ik ze dan binnen haal (2 stallen met uitloop van 15x30) gaan ze toch lekker in hun stalletje liggen slapen. Dus dan maar 's ochtends vroeger op om ze voor het werk naar de wei te brengen, en dan voor de nacht weer lekker naar huis.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:24

Mijn VP staat 24/7 buiten! Alleen met oud en nieuw staan ze binnen en als het heel erg koud is! wel hebben zijn een soort bos wat dient als schuil stal!
De eigenaar heeft bewust niet voor een schuilstal gekozen, I.V.M een half blind paard die ook in die weide staat!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:25

Wwijk23: ja klopt, ze heeft er gewoon meer last van dan de meeste andere paarden. En ik los dat tot nu toe dus op door haar bij slecht weer op stal te zetten. Veel hulp heb ik niet helaas, maar voor mijn paard wel heel veel over. Dus maar weer op t fietsje door weer en wind voor haar welzijn (welke ook het mijne is). Ik heb dus geen rijbewijs.
Ik merk dat ik gewoon in strijd raak met mezelf, dat ik eigenlijk vind dat ze zo min mogelijk, liefst helemaal niet, op stal moet staan, maar dus tegelijkertijd zie dat ze er wel behoefte aan heeft. Tja en dan geef ik je gelijk: wat zij nodig heeft gaat boven welk principe dan ook.

Chuzzle: ja zo doe ik het nu ook. Maar best pittig qua tijd en inspanning om het allemaal alleen te moeten doen. ( dat zal me er niet van weerhouden, maar het is wel zo)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:32

Nikass schreef:
Tooske schreef:
Ehm ja...

Nou dan vind ik je reactie erg vreemd.

Ik ook..
Als je merkt dat je paard er niet tegen kan laat je hem toch niet staan omdat JIJ vindt dat het wel moet kunnen?
Ts ik geef je gelijk, als een regendekentje niet helpt zou ik haar lekker binnen zetten.
Ieder paard is gewoon anders..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:19

Dat zou wat zijn als we allemaal hetzelfde paard hebben. Lekker saai :Y)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:54

Misschien een stom idee maar is een andere pension stal dan geen optie? Iets dichter bij je en iets met inloop stallen? Ik snap jou principe ook wel hoor ben zelf ook van t buiten laten. Heb nu zelf een eigen paard (cobxwelsh) een echte beer die overal tegen kan maar daar heb ik gewoon geluk mee. Geluk dat hij aan mijn principe kan voldoen en dat ook nog fijn vind. Misschien wil je daar niet weg en ist geen optie maar t was maar een idee.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:18

We hebben 7 friese merries en 5 veulens. De merries staan t hele jaar door buiten de veulens worden voor de winter verkocht. We hebben maar in 1 wei een containerstal waar ze nooit in staan.

Ze hebben wel een grote hooiruif met dak erop. Ze hebben droge weide genoeg maar sommige veulens ploffen gewoon in de modder om te liggen.

Alleen de 2 oudste merries van 18 en 19 krijgen een deken op in de winter omdat ze anders te veel afvallen. Verder doen ze het prima buiten.

Mocht t heel extreem zijn hebben we gewoon stallen voor elk paard, maar deze worden zelden gebruikt eigenlijk alleen s'nachts bij sneeuw, extreme vorst of nieuwjaar.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:24

bij ons staat de hele kudde buiten 24/7 we hebben geen schuilstal maar er staat een grote boom
soms gaan ze er met slecht weer onder staan maar meestal niet
tot dec maken ze een vacht aan dus tot die tijd gebruiken wij zelden dekens als na dec de vacht niet dik genoeg is krijgen ze wel een deken om
bij ons hebben ze een hoger gelegen zand deel maar de meeste paarden slapen staande gewoon op het land
denk dat je goed naar je paard moet kijken en doen wat je het beste vind
ik ben tegen uren op stal staan maar mijn paarden zijn niet anders gewend zomer en winter
24/7 buiten te staan
kijk goed naar je paard je komt er vast wel uit

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:33

Nikass schreef:
Goudlokje1 schreef:
Mijn paard staat inmiddels al 5 jaar dag en nacht, iedere nacht, zonder schuilstal buiten, onze warmbloeden hebben ook altijd 24/7 buiten gestaan. Dus mijn mening is (uit eigen ervaring) dat bijna ieder paard gewoon buiten kan blijven.

Ja maar als jij daar nou een paard bij zou hebben dat helemaal stijf van get land komt en staat te rillen ondanks 100 grams waterdichte deken, blijf je dan bij die mening?

AlissaY: ja een schuilstal zou de perfecte oplossing zijn. Helaas hebben we die niet.

Zoals ik dus al zei, mijn ervaring met paarden is dat bijna ieder paard prima zonder schuilplek gewoon buiten kan blijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:07

Wwijk23 schreef:
Misschien een stom idee maar is een andere pension stal dan geen optie? Iets dichter bij je en iets met inloop stallen? Ik snap jou principe ook wel hoor ben zelf ook van t buiten laten. Heb nu zelf een eigen paard (cobxwelsh) een echte beer die overal tegen kan maar daar heb ik gewoon geluk mee. Geluk dat hij aan mijn principe kan voldoen en dat ook nog fijn vind. Misschien wil je daar niet weg en ist geen optie maar t was maar een idee.

Ja niet zo'n gek idee hoor, maar deze regio is gewoon een drama. Het betekent onherroepelijk dat ze langer op stal komt te staan. Bovendien is mijn paard hier voor t eerst echt happy. Ze wordt diep ongelukkig als ik haar hier weghaal. Misschien moet dat uiteindelijk toch, maar dat is zeker niet mijn eerste keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:28

Goed in de gaten houden of ze gelukkig blijft. Op zoek gaan naar een echt goede (regen)deken (mijn paard heeft bijvoorbeeld het meest baat bij halve halzen) en zet haar gewoon op stal als het echt met bakken uit de hemel komt. Ik weet niet of het ik het helemaal goed begrepen heb, maar je kan haar dus zo nu en dan gewoon op stal zetten s'nachts? Het is niet óf 24/7 buiten óf s'nachts op stal? Ruwvoer bijvoeren buiten mag dus niet? Misschien is het een optie om haar na het rijden een half uurtje op stal te hebben staan met ruwvoer in de vorm van hooi of geweekt bietenpulp?

Zolang je blijft kijken naar je paard en bereidt bent om je principes overboord te gooien ten behoeven van je paard kun je altijd kijken of je paard kan wennen aan 24/7 buiten.

Als je gaat werken met dekens zorg dan dat je ook voldoende dekens op reserve hebt. Een regendeken kan met een goede stortbui alsnog water doorlaten. Mijn voorkeur heeft het om met dikke dekens te werken en niet meerdere dunne dekens door elkaar tenzij het een duo liner systeem is bijvoorbeeld. Ik merk daarbij dat mijn paard meer baat heeft bij een fleece gevoerde regendeken ipv een ongevoerde regendeken. Ongevoerd wordt hij als nog kil en koud.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:36

Rillen hoeft ook niet te betekenen dat een paard het ontzettend koud heeft of het niet fijn heeft, doen ze om het lichaam warm te houden. Wel is het zo dat dat warm houden een hoop energie kost. Een dikkere heeft wel een voorraadje, dun paard met dunne vacht moet er heel veel meer in stoppen. Belangrijk is dat je goed gaat bijvoeren, want dat is immers de diesel om die motor warm te houden. Op koude natte dagen zorg ik wel dat ze voldoende ruwvoer hebben de hele dag, eten houdt ze ook warm, en voldoende krachtvoer (liefst voer wat vrij traag energie vrijzet, aan de snelle hebben ze dan niets), emmertje warme slobber kan ze ook weer even op weg helpen.
Als je paard op korte weides staat zou ik vooral hieraan proberen te voldoen.

vandaag wel maar even een aantal uur op stal hier, bijvoeren in dat natte land (op een laagje modder) is niets, ondertussen trekken ze weer even bij, maar goed ook nog een aantal op het land staan die ik niet zo makkelijk even binnenhaal, maar die krijgen gewoon buiten bijgevoerd.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:45

Het lijkt me eigenlijk niet van belang wat een ander paard wel of niet kan. Jouw paard geeft duidelijk aan dat dit niet fijn voor der is. Waarom niet gewoon die 14 uur op stal?

En sommige dagen op stal en maar twee uur van stal is echt geen schande hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:49

Mijn Arabier kruising kon ik ook niet dag en nacht buiten laten met vies weer.
Zij verkrampte ook helemaal en naarmate ze ouder werd, werd dat ook erger.
Met weer zoals nu zou zij zeker al een regendeken op hebben.
14 uur op stal vinden sommige paarden echt niet erg, zeker als ze de overige 10 fijn buiten kunnen.
Ik zie geen probleem.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:53

Een rillend paard heeft het zeker wel koud en probeert door het rillen het weer warm te krijgen.
Dat is iets wat automatisch gebeurd.
Paard krijgt het vaak makkelijker opgelost dan een mens wat rilt, maar als de omstandigheden nat en koud blijven krijgt het dier geen kans om op te warmen en zal verder afkoelen.
Ik zou mijn rillend paard niet zo laten staan.
Onze paardjes die gefokt zijn veelal voor de sport zijn er niet op gemaakt om extreme omstandigheden aan te kunnen in veel gevallen.