Paard is nu al aan het verharen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_imone

Re: Paard is nu al aan het verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:42

Die van mij is ook al aan het verharen maar ze staat nu ook nog de hele dag buiten.. :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:47

Mijn glanzende zomerfjord wordt hier weer ingeruild voor een pluizenbol :+
De andere paarden verharen ook, maar bij hen gaat het zo hard niet. Fjordlief daarentegen heeft natuurlijk wel wat te presteren, om zo'n dikke bontjas aan te maken, daar kruipt wat extra tijd in!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:08

Pony maakt weer plaatselijke sneeuwbuien in t weiland :D!
Heb een schimmel, dus dat zie je wel goed :').

Paard nog niet zo, als ie gaat teddy'en gaat de tondeuse erover heen.

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:11

ik verzorg 2 shetjes, die waren geschoren maar die kregen toch ook ineens weer een wintervachtje volkomen normaal

DieselPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:52

Mijn kleine shet valt nog wel mee met wintervacht aanmaken, maar mijn grote is nu ook al bezig hoor! Worden straks weer kleine beertjes :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:04

Mijn schimmel is ook al behoorlijk aan het verharen, hele vlokken komen eraf met poetsen! Mijn paardje maakt nooit zo'n hele dikke wintervacht aan.

Wat ik me afvraag, gaat de hele zomervacht er echt gewoon helemaal af? Het klinkt zo tegenstrijdig, ze moeten een dikkere vacht aanmaken en tegelijkertijd verharen ze.

Zijn de haren van de wintervacht op zich ook dikker dan die van de zomervacht, of zijn het er alleen meer?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 15:19

Verharen en het aanmaken van een wintervacht heeft niets met de temperatuur te maken, maar alles met het korter worden van de dagen. Hoe minder lang licht het is, hoe sneller de haren groeien. Vandaar dat het niet gek is dat sommige paarden nu al aan het verharen zijn. Doordat het rustig gebeurt, kunnen paarden er ook rustig aan wennen. Een enkeling heeft er wat moeite mee (zweet wat meer), maar na 2 weken is dat ook weer gewend. Het zijn meestal de eigenaren die daar geen geduld mee hebben en meteen beginnen met scheren, maar dat hoeft dus niet persé. Geef je paard even de kans om aan de overgang te wennen en je zult zien dat hij vrolijk de winter door komt. De paarden op ons werk zijn van de winter weer van die grappige Teddyberen en ze hebben die vacht ook echt nodig (staan hele dag buiten in weer en wind). ;)

peetje190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 13:40

ook de mijne is aan het verharen...staat dan ook wel de hele dag buiten..

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:25

hier zijn ze ookal aan het verharen staan wel overdag altijd buiten ok met minder weer zinder deken...