de zin en onzin van vliegendekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:49

De keuze wel of geen deken is paard afhankelijk. Ondanks dat ons paard lek geprikt wordt en absoluut niet tegen al die dazen kan gebruiken wij alleen een goed vliegenmasker gezien zijn ontstoken ogen anders. Ik durf geen vliegendeken want als er ook maar iets onder de deken komt dan zal hij zeer fel reageren (wordt gewoon een moordenaar die nergens meer naar kijkt). Het vliegenmasker heb ik er zo af als het daar een keertje gebeurd maar een hele deken als hij zo enorm fel en gevaarlijk doet, dat zie ik niet zitten.
Alleen met rijden hebben wij een deken die van onder open is en dan wordt hij helemaal ingespoten van boven en van onder zodat hij te rijden is. Dat gaat goed tot zelfs zeer goed.
Inderdaad is het zoals hier velen voor me schreven dat het ene paard lek wordt geprikt en het andere fris en fruitig nergens last van heeft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:53

Ik heb 2 deken riemen voor haar borst en heupen,zodat de deken strakker om haar lijf zit.Zodat er niet van die flappen aan de zijkant hangen.Alleen is het wel elastiek en dat rekt wat mee.

Kitsu

Re: de zin en onzin van vliegendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:59

Is het best eentje te nemen met nek aan ? Want bij mijn trekpaard passen die nekstukken nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:01

Er zijn speciale vliegendekens van horseware voor paarden als tinker, trekpaarden etc.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:02

Yvank_ schreef:
Er zijn speciale vliegendekens van horseware voor paarden als tinker, trekpaarden etc.
*\o/* *\o/* Super ! Effe checken dus :D

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:13

Mijn vorige merrie stond op haar vorige stal als enige met een uv werende vliegendeken op inclusief hals en kap. Ze had een allergie voor de zon en werd extreem chagrijnig van alle vliegen op haar lijf. De andere paarden hadden hier dan weer totaal geen last van en stonden enkel met een masker.

Ik ben dan ook van mening dat het per paard verschillend is, sommige doe je er echt geen plezier mee en de ander juist weer wel.

Edit; nog nooit problemen gehad met kapotte dekens of schuivende dekens of ergens aan blijven haken etc. En die van mij mocht je op zijn zachts gezegd lomp noemen haha!

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:54

Vandaag een vliegendeken op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje. Ik wou eerst een tweedehands proberen om te kijken hoe lang het blijft leven. Nu al zaten de jonge paarden erin te bijten en aan te trekken dus vanavond eens terug gaan kijken hoeveel gaten het heeft :)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:06

Die van mij slopen normaal gezien alles wat binnen het draadje valt, echter bij de dekens hebben ze volgens mij wel door dat ze helpen tegen de vliegen. Die laten ze mooi heel :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:20

Die van mij geen deken.
Soms is hij wel druk met de dazen, dat klopt maar in de natuur moet hij het ook zelf doen.
Hij gebruikt zijn staart wel veel en hij heeft de ruimte om te lopen of rollen als de vliegen hem te gek worden (periode in augustus waar er behoorlijk wat vliegen waren heb ik hem dat zien doen)

In de stal kunnen ze weinig tegen de vliegen beginnen, ook zo met een korte staart dus dan weet ik niet wat ik zou doen.
Voorlopig red hij zich prima en heeft er nooit iets aan overgehouden of een zeer geirriteerde bui gehad.
Ik denk dat warmte of schuurplekken meer last veroorzaken (maar dat is een gedachte/theorie)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:38

In de natuur gaan ze niet in de zon op een grasveld met dazen staan :+

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:41

Sizzle schreef:

jawel, ik heb maandenlang een kudde gevolgd voor onderzoek
Alleen in de heetste uren vertoeven ze in de schaduw

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:39

Rider01 schreef:
Sizzle schreef:

jawel, ik heb maandenlang een kudde gevolgd voor onderzoek
Alleen in de heetste uren vertoeven ze in de schaduw

Natuur = niet tussen hekjes... Denk dat dat hier bedoeld wordt. Net als dat ze in de natuur niet naast een weiland met koeien zouden staan die vliegen 'met zich meenemen' of naast een mesthoop of ... Nou ja, in ieder geval houden wij onze paarden in gevangenschap, waardoor we meteen een denkbeeldige afspraak maken (althans, de meesten hoop ik) er goed voor te zorgen. Als dat betekend dat je hem moet beschermen tegen een overmaat aan vliegen, kan dat met bijvoorbeeld een deken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:44

op MP staan nu heel goedkope dazenvallen, voor 100euro helemaal compleet geloof ik.
Voor de mensen die enkel een deken op willen doen ivm de dazen wellicht een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:46

Rider: en precies op die heetste uren heb je de meeste dazen....

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:04

Ik heb dit jaar ook maar een vliegen deken aangeschaft. Nadat ik haar voor de zo veelste keer met een bebloede nek uit de wei haalde.

Ze is nu echt een stuk vrolijke in de wei. Laatst was me zusje hem vergeten om te doen bij haar. Nou ze rende als een gek door de wei. Gepakt en toch overgedaan. Nergens meer last van.

JayBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:08

het lijkt me sterk dat vliegendekens warm zijn, het is een stuk gaas wat alle wind doorlaat maar ik heb de gouden tip mensen!
voordat je de deken s'ochtends opdoet even helemaal nat spuiten en dan op de rug doen en om 12 uur nog een keertje doen je kan er daarna ook vliegenspray op spuiten dat moet je zelf maar beslissen maar ze hebben helemaal geen last meer van vliegen en van de warmte

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:13

Ik heb een goedkope vliegendeken met hals van de Boerenbond en ben hier heel tevreden over. Ik doe de deken meer voor de horzels op dan voor de vliegen. Horzels zitten hier nl. meer dan vliegen helaas.
Ik heb het idee dat het heel goed werkt. Ze staan erg rustig in de wei en een ander bijkomend voordeel is dat als je de deken op hebt gehad je paard heel mooi glanst en niet stoffig is :j .

Verder blijven ze ook mooi donker en verkleuren ze niet van de zon.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:14

k heb er ook eentje gehaald. Dit jaar erg veel dazen, en mijn oudste (zonder staart dan nog, trekpaard hé) wordt ook panisch. Ik heb er een tje van imperial (50 euro,met singels). Mevrouw trekt graag dingen kapot,dus ik waag me niet aan de hele dure ...

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:26

Kitsu schreef:
Is het best eentje te nemen met nek aan ? Want bij mijn trekpaard passen die nekstukken nooit

Mijn ervaring is dat een losse hals groter en wijder zijn dan een met vaste hals.. hier passen degene met vaste hals nooit, terwijl de losse halzen goed passen

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:51

ik vind het zeker wel nut hebben mijn merrie krijgt zonder mega bulten en staat als een gek te schuren zelfs zo erg dat ze de andere paarden als schuurpaal gebruikt :+ . Nu staat ze lekker met een deken op en heeft zij rust en de andere paarden weer rust :D

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:57

Wij hebben nooit vliegendekens op, maar één van onze paarden lijkt als we hem uit de wei halen op bubbeltjesplastic XXL, die heeft nu dus wel een vliegendeken met alles er op en er aan, alleen de kap voor het hoofd wil 'ie niet op hebben. Nu is hij weer gewoon mooi egaal ipv 300 bulten nog groter dan een 2 euro munt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:00

Nee geen vliegendekens hier. Paard 1 wordt serieus chagerijnig en staat binnen 10 minuten in het schuim. Ik gebruik Endure vliegenspray en tot nu toe heeft hij geen schijven, ondanks dat hij aan de bosrand staat.

Paard 2 ook geen deken en ook geen schijven, zelfde bosrand ;) Die raakt ietwat van slag van veel vliegen en hij heeft 1 wondje omdat hij zichzelf heeft verwond met het slaan naar zijn buik. Een deken brengt echter zoveel paniek dat dit niet tegen elkaar opweegt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:01

Dazenval is ook nog een optie. :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:02

Die staan natuurlijk bij ons volop in de weides.

Maar wellicht voor TS een goede optie!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:06

Die dingen kan je toch ook zelf maken? Vind minimaal 100 euro onbetaalbaar als je er een stuk of 5 van wilt.