paard slank houden tijdens zomerseizoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: paard slank houden tijdens zomerseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:35

vandaar dat ik ook een andere optie bij mijn paardjes gebruik en dat is de korf, mijn merrie 2 jaar geleden bevangen geweest 26 jaar word niet meer gereden. vorig jaar met masker en niet bevangen geweest, onze landen worden 2 x per jaar bemest met koe en kunst mest.

er word hier gezegd dat je paard de beweging verdient die hij nodig heeft? vind dat een rare stelling

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:39

Bij ons wordt niet gemest met kunstmest, maar dan nog staat er hier te veel voor mijn fjord.
Voor mijn zwarte wel goed te doen.

Fjord staat dan ook regelmatig met korf op (die die aap af kan doen, grrrrrrrrr), dan wel ik moet er iets mee in de zin van aan het werk zetten.

Dat een paard de beweging verdient die hij nodig heeft in medische zin vind ik wel logisch.
Niet logisch vind ik de redenering dat een paard de beweging verdient omdat ie wat te doen moet hebben,
die van mij vermaken zich prima in de wei.
Alleen zwarte vind nog wel eens dat hij aandacht moet, maar dat hoeft niet werken te zijn..
Prik palen in de wei zetten of mestruimen vind ie ook prachtig (ik wat minder).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:43

Als ik xander ZOMERS niet genoeg beweging geef kan hij zijn ei niet kwijt en raakt hij hoefbevangen, de andere shet wordt dan strontirritant, die moet gewoon even bezig zijn.

Nu, in de winter hebben ze minder energie in het voer en heb ik minder tijd, dus staan ze soms een week stil.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:10

Bij ons gaan ze met ze 2e op een stuk land. Alle andere paarden kunnen het gras goed hebben en hebben nergens last van. Ik wil mijn merrie ook niet alleen zetten want de sociale contacten en het tutten vindt ze heerlijk.

Dat vind ik ook een nadeel van een masker, dan kan ze niet meer kroelen met haar vriendin.

Ik denk dat ik het aankijk zolang als ze niet op knappen staan ze zonder masker blijft staan. Anders gewoon een masker om.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:27

Dimple, op de foto zitten zadel en boom een beetje in de weg, maar het lijkt erop alsof jouw paard vooral gras/hooi in d'r buik heeft en niet zozeer vet op d'r lijf. Als dat inderdaad zo is (kan jij beter zien/voelen van dichtbij), zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:31

Klopt, dat is ook zo. Verder is ze niet vet, maar ik word soms zo moe van het commentaar......... :o

En het is voor haar gewoon beter als die buik er niet zit, dan kan ze gewoon beter bewegen, maar slanker dan dit formaat (zoals de foto) zijn we niet meer gekomen.

Vanwege haar beenproblemen kan ik ook gewoon niet iedere dag intensief rijden. Het is kiezen of delen zeg maar :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:53

Beenproblemen en veel gewicht is ook geen fijne combinatie...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:39

Vertel mij wat.
Daarbij is het totale gewicht van mijn merrie niet extreem. Het is puur de buik die vol is en ze lekker laat hangen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:45

MarlindeRooz schreef:
Als ik xander ZOMERS niet genoeg beweging geef kan hij zijn ei niet kwijt en raakt hij hoefbevangen, de andere shet wordt dan strontirritant, die moet gewoon even bezig zijn.

Nu, in de winter hebben ze minder energie in het voer en heb ik minder tijd, dus staan ze soms een week stil.

heeft niks met zijn ei kwijt te raken te maken, daar raken ze heus niet bevangen van.

Sabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:50

Sabe krijgt een graaskorf om. Hij staat 24/7 op t land en gaat tussen 12 en 4 op de paddock anders vreet hij zich te barsten. Verder rijden we 5x per week

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:52

StalNollie schreef:
MarlindeRooz schreef:

heeft niks met zijn ei kwijt te raken te maken, daar raken ze heus niet bevangen van.

Nee, op de eerste foto die ik postte was Xander hoefbevangen.

ik zie net dat die zin een beetje raar is, maar het is niet dat hij hoefbevangen raakt doordat hij zijn ei niet kwijt kan.

ze staan nu in de "bak" dat is kaalgevreten gras van 20 x 40. Als ze zomers gras krijgen en ik geef ze niet genoeg beweging dan worden ze gewoon vervelend.