paard heeft heet koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:37

Ts zou je op vragen antwoord willen geven? Er zijn hier meerdere mensen die je vragen wat voor plak hooi, van een grote baal (450 kg) of van een klein 20 kilo baaltje? Het maakt nl iets meer duidelijk in de hoeveelheid die je nu geeft, krijgt je paard een plak van de grote baal en heeft hij het nog koud zou je m een regendeken op kunnen doen. Geef je plakjes van kleine balen dan is het veel en veels te weinig wat je geeft ....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:39

waar baseer je het op dat je paard het koud heeft,

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:41

Wat is nu de reden dat je denk dat je paard het koud heeft?
Dat ze graag naar binnen gaat? Doen die van mij ook als het waait of regent ze hebben een pokke hekel aan slecht weer, ik geloof niet dat ze het dan koud hebben.
Ik zag dat je neer zette dat ze een plak hooi krijgt voor de ochtend en vervolgens zie ik alleen staan dat ze wat krijgt voor de nacht en verder wat krijgt ze dan? Er is ook nog de middag en de avond.
Krijgt ze buiten dat ene plak verder niets tja dan ik me wel voorstellen dat dat kacheltje niet optimaal blijft branden, een paard op leeftijd moet genoeg ruwvoer binnen krijgen en die zou ik niet eens dmv een slowfeedsysteem voeren.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:45

Bij ons op stal hebben ze deze soort slow feeders: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CDoQ9QEwAA

Vind het voordeel van een bak ten opzichte van een hooinet, dat er weinig tot niets meer op de grond valt. Bij ons gaat er zoveel in dat er aan het eind van de dag gewoon nog over is. Dat haal je er dan uit, doet nieuw erin en dan het "oude" er gewoon weer bovenop. Hoef je niets weg te gooien en hebben ze altijd genoeg te eten (ook als je heel de dag op je werk bent).

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:48

Devitootje schreef:
Bij ons op stal hebben ze deze soort slow feeders: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CDoQ9QEwAA

Vind het voordeel van een bak ten opzichte van een hooinet, dat er weinig tot niets meer op de grond valt. Bij ons gaat er zoveel in dat er aan het eind van de dag gewoon nog over is. Dat haal je er dan uit, doet nieuw erin en dan het "oude" er gewoon weer bovenop. Hoef je niets weg te gooien en hebben ze altijd genoeg te eten (ook als je heel de dag op je werk bent).

Zo een afbeelding was ik dus aan het zoeken +:)+
Ik zou ook voor zoiets gaan. Het werkt heel makkelijk, kun je ook makkelijk zelf maken, geen verspil..

Ik hoop dat het paard snel weer zichzelf is, als ze het nu al koud heeft gaat dat wat worden als straks eindelijk de winter begint :n

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:02

Als slowfeeders gebruiken wij tonnen, zulke
AfbeeldingMaar je kan ook kleinere als je wilt. Daarin hebben we gaten geboord, in welke grootte je wilt afhankelijk van hoe moeilijk je het je paard wilt maken.
In de tonnen kan je veel hooi kwijt en de paarden zijn ook wel even bezig om t hooi eruit te halen, het is heel leuk om ze er mee bezig te zien en sommige prefereren zelfs de tonnen boven de netten die we ook hebben hangen (misschien een meer natuurlijkere eethouding?)
Het is een leuk alternatief als je op zoek bent naar een slowfeeder :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:37

knollentuin schreef:
Ts zou je op vragen antwoord willen geven? Er zijn hier meerdere mensen die je vragen wat voor plak hooi, van een grote baal (450 kg) of van een klein 20 kilo baaltje? Het maakt nl iets meer duidelijk in de hoeveelheid die je nu geeft, krijgt je paard een plak van de grote baal en heeft hij het nog koud zou je m een regendeken op kunnen doen. Geef je plakjes van kleine balen dan is het veel en veels te weinig wat je geeft ....

Sorry maar ik moet ook werken en zit niet steeds achter de laptop. Maar 1 plak van een 450 kg baal.
Laatst bijgewerkt door lianne484 op 27-01-14 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:39

StalNollie schreef:

Omdat ze naar binnen wilt terwijl je er altijd naar binnen moet duwen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:40

Romy1234 schreef:
Ik hoor iedereen maar praten over hooi maar wie zegt dat het paard het ook echt koud heeft dan?

TS heb je al gevoeld of je paard het echt koud heeft? Dit kan je bij de liezen en de aanzet van de oren voelen, doe dat eerst maar eens voordat je van alles erom heen doet.

Ik heb het gecontroleerd maar dat is gewoon lekker warm.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:43

lianne484 schreef:
knollentuin schreef:

Sorry maar ik moet ook werken en zit niet steeds achter de laptop. Maar 1 plak van een 450 kg baal.

Dat is dus een flinke hoeveelheid , en zou ze brandstof genoeg moeten hebben :j

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:45

knollentuin schreef:

Sorry maar ik moet ook werken en zit niet steeds achter de laptop. Maar 1 plak van een 450 kg baal.[/quote]

Dat is dus een flinke hoeveelheid , en zou ze brandstof genoeg moeten hebben :j[/quote]

dat dacht ik zelf ook ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:36

Mijn fries die 24/7 buiten staat krijgt een hele baal per dag.. (+/-20 kg) Dit heeft hij ook echt wel nodig.. Ik denk dat jij ook eens in deze richting moet gaan voeren..

PenP2014

Re: paard heeft heet koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:41

Ik zie nu een drie pagina lange discussie over voer maar even over dekens..
Je kan best een 0grams regendeken opdoen. Die heeft mijn paardje ook op als het hard regent of heel hard waait, omdat hij niet kan schuilen overdag. En hij heeft ook gewoon een wintervachtje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:46

nine1987 schreef:
Mijn fries die 24/7 buiten staat krijgt een hele baal per dag.. (+/-20 kg) Dit heeft hij ook echt wel nodig.. Ik denk dat jij ook eens in deze richting moet gaan voeren..

Als je goed bijleest zie je dat paard van ts in de ochtend een plak van een grote baal krijgt, zo even inschattend zal zo een plak al snel tussen de 8 en 10 kilo wegen...dan kom je al een aardig eind in de richting. Smiddags - savond krijgt t paard weer

othello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:55

Is echt teweinig hooi,een kennis had zijn paard bij iemand opstal staan en kreeg ook weinig hooi omdat er koudbloeden bijstonden die anders te dik gingen staan,die winter voelde dat paard ook koud aan,sinds vorige winter staat hij bij ons op de weide met een stal waar hij binnen en buoten kan en a volonte hooi,hij voeldt warm aan nu en van zijn stal maakt hij geen gebruik.
Ik zou zeggen neem metsertonnen en vul die met hooi voor heel de dag en dan kan het niet weg waaien en dan gaat je paardje het niet koud meer hebben,ik vindt een bot hooi per dag niet overdreven om te geven,hiet eten ze heel de dag a volonte en als ze s'nachts op stal staan doe ik hun hooiruiven binnen ook nog vol dat ze hun lekker niet vervelen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:49

Ok als her idd van een grote baal is kom je een behoorlijk eind. En dan in een hooinet eet hij lamgzamer. Het is ineens koid geworden dus misschien zal je toch aan de dekens moeten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:45

othello schreef:
Is echt teweinig hooi,een kennis had zijn paard bij iemand opstal staan en kreeg ook weinig hooi omdat er koudbloeden bijstonden die anders te dik gingen staan,die winter voelde dat paard ook koud aan,sinds vorige winter staat hij bij ons op de weide met een stal waar hij binnen en buoten kan en a volonte hooi,hij voeldt warm aan nu en van zijn stal maakt hij geen gebruik.
Ik zou zeggen neem metsertonnen en vul die met hooi voor heel de dag en dan kan het niet weg waaien en dan gaat je paardje het niet koud meer hebben,ik vindt een bot hooi per dag niet overdreven om te geven,hiet eten ze heel de dag a volonte en als ze s'nachts op stal staan doe ik hun hooiruiven binnen ook nog vol dat ze hun lekker niet vervelen.

Ook hier een plak hooi van een grote baal is niet te weinig!!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:59

Voelt ze koud wat os haar temp en staat ze te biibberen zonder er mee tr stoppen.
Voordat iedereen voer advies gaat geven lijkt het me slimmer om te vragen waarom ts denkt waarom haar paard het koud heeft.

De reden ts die je opgeeft is geen reden om aan te nemen dat je paard het koud heeft
lianne484 schreef:
StalNollie schreef:
[/quote
Omdat ze naar binnen wilt terwijl je er altijd naar binnen moet duwen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:30

Bij ons krijgen ze met zijn drieën twee grote plakken hooi. Daar doe ze echt méga-lang mee, ze krijgen ze 's ochtends en doen er zeker 20 á 22 uur mee. Dan staan ze even 2 uurtjes zonder en komt de volgende portie alweer. Dus qua hooi lijkt het me echt wel genoeg.

Ik heb bij mijn paardje een 0 grams regendenken op. Ze kan zelf kiezen of ze binnen of buiten staat, maar blijft eigenlijk altijd buiten. Ook als het weer echt slecht is, regen en wind enzo. Dan staat ze wel te rillen en is ze echt akelig, maar verrekt het om naar binnen te gaan. Daarom heb ik haar een waterdichte (en winddichte) deken op gedaan, zodat ze net wat comfortabeler is. Die dekens zijn ook niet zo duur - mijne is een eigen merk deken van Horze en die was nog geen 40 euro. Daar kun je ze geen kou voor laten lijden, toch? :)

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 01:44

Aan hooi moet idd richting de 10/12kg per dag gedacht worden.
Als er nog gras op de wei staat,stelt dat in deze tijd van het jaar niet meer veel voor dan wat buikinhoud.
Ideaal is ook Senioris Prioris van Subli.
Compleet voer voor oa oudere paarden.
Wat je nu geeft is echt te weinig...

DualPep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 03:25

Mischien is het handig om in de OP te zetten dat ze 1 (nu dus 3,5)plak hooi krijgt van een grote!! 450kg baal hooi.
Er zijn bokkers die lezen niet elke pagina door en plaatsen reacties die niet meer relevant zijn..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 07:20

Het voer zou zeker voldoende moeten zijn, het in een slowfeeder doen is alsnog een goed idee, zonde als het wegwaait en vertrapt wordt. Verder kan het inderdaad wel zijn dat het paard het koud heeft. Oudere paarden kunnen wat moeilijker hun temperatuur goed houden, en vinden het wellicht wel lekker om wel naar binnen te kunnen. Als het niet mogelijk is om ze de hele dag die keuze zelf te laten maken (dmv van inloopstal), dan zou een deken uitkomst kunnen bieden. Ik weet nog wel dat ik 1 van mijn pony's ineens wel heel veel binnen vond staan. Hij heeft altijd dekenloos gestaan, maar heb er toen toch een deken (ook midden in de winter) opgelegd. Hij rende de deken zowat in, wachtte tot ik klaar was met vastmaken, en ging buiten staan. Meneer vond dat beetje extra warmte erg lekker. Ook hij was al wat ouder.

Kun je niet ergens een deken (waterdicht en maximaal 200 gram, waarschijnlijk is 100 gram voldoende) lenen voor een paar dagen? Als je merkt dat je paard zich buiten weer fijner voelt, koop je er zelf 1, zo niet, dan kies je een zonnige dag en doe je de deken weer af. In een paar dagen gaat er echt geen wintervacht verloren, dus extra koud zal je paard het niet ineens hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:49

De winterperiode is dit seizoen niet zo koud als voorgaande jaren, sterker nog: de temperaturen liggen boven het gemiddelde. Een deken op doen zou dan ook niet direct mijn eerste keuze zijn. Het kan zijn dat er onrust in de omgeving is, waardoor ze liever wat beschut staat of dat er toch niet voldoende ruwvoer buiten is. Leg wat wilgentakken neer tegen de verveling. Hou haar - mede gezien haar leeftijd - wel in de gaten, want als ze dit gedrag blijft houden is het raadzaam om toch een een VA in te schakelen. Het kan nu natuurlijk veel sneller gebeuren dat je paard zich lichamelijk niet helemaal optimaal voelt (zonder het koud te hebben) en bescherming zoekt om geen "prooi" te worden. ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:40

Geen regen deken op doen. Als je met dit weer een deken op doe. Pak dan een 200 grams deken of zo. Met een regendeken alleen kunnen ze de haren niet meer opzetten en krijgen ze het nog koud.
En een plak van een grote baal klinkt veel. Maar merk hier dat er nogal wat verschil zit in dikte van die plakken. Weeg je hooi eens een keer. Neem de mensen weegschaal mee naar stal zet hem op een vlakke grond. Ga er eerst zelf op staan daarna met een plak hooi in je handen. Dan weet jij hoeveel kg je voert. En is het echt hooi wat je voert of is het iets vochtig. Want dan moet je meer voeren.

Als je weet hoeveel je voert en het is voldoende. Kan je in elk geval uitsluiten dat je je paard te weinig voert.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:41

Mijn pony heeft ook een regendeken op en heeft het daarmee echt een stuk minder koud dan zonder deken. Het beschermt toch een beetje tegen wind en vocht. Ik moet wel zeggen dat die van mij het alléén koud had als ze echt zeiknat was geregend. Dus dan maakt zo'n deken net even het verschil. Maar als ze ook bij droog weer kouwelijk zijn, zou ik denk ik ook een 200 grams pakken.

Ik merk ook dat de temperatuur alleen niet bepalend is voor het wel of niet koud hebben. Ik kan die van mij bij -10 buitenzetten en dan heeft ze nergens last van, maar als ze vier uur in de pissende regen heeft gestaan staat ze wel te rillen en is ze helemaal verkrampt. Het is dus niet perse zo dat een winter als deze minder zwaar is voor een paard. In mijn ervaring hebben ze van wind en regen veel meer last dan van vrieskou.