paarden op het land houden risico?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: paarden op het land houden risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:10

Ik zou wel het slechte/modderige stuk afzetten om blessures te voorkomen.

Onze veulens/jaarlingen (pony's) staan ook nog op het land (klei-veen). We hebben een schuilhok met betonplaten erin en er om heen, daarnaast nog een stuk paddock.
Hooi altijd in het schuilhok. Ben (nog) niet bang voor zandkoliek, juist omdat ze veel bijgevoerd krijgen.
mocht het land slecht worden, dan ga ik ook stukken afzetten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:19

Oh ja, idd het is minder gebruikelijk om paarden op klei-veenland in de winter op het land te houden. Dat heeft natuurlijk een reden ;-)
Zowel omdat opnieuw inzaaien een dure hobby is (incl dat het veel tijd kost) en natte klei is glad en gaat zuigen. (beide dus risicovol)
Heel goed in de gaten houden dus.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:30

Op de vorige locatie stonden de paarden tot boven de koot in de bagger...blauwe zeeklei.Soort asvalt,er gaat geen druppel water doorheen (ook wat stukken andere grond zodat ze ook wat droger konden staan)
Ze stonden de hele dag buiten en 's avonds op stal.

Paarden waarvan de huid wat werd beledigd,die smeerde wij gewoon in met uierzalf voordat ze naar buiten gingen.

Nu staan mijn paarden permanent buiten en momenteel is het gewoon blubber,water krijgt niet de tijd om weg te zakken.Omdat ze op zandgrond staan krijgen ze elke 4 á 5 weken een Psysillium kuur.Ik bestel het in Duitsland omdat ze daar heel goede kwaliteit verkopen en het daar momenteel het goedkoopst is.(Als ik 6 zakken bestel betaal ik E15,- p/kg incl verzk.)

Mestonderzoek kun je gewoon zelf doen,even naar het tankstation en daar pluk je een doorzichtige handschoen O:)
Paar bolletjes verse/schone mest in,water erbij...beetje kneden en dan ophangen.Na 12 uur is al het zand uit de mest in de vingers gezakt.Als er meer dan een theelepel in een vinger zit dan zit er teveel in de mest.

Blessures kunnen altijd gebeuren,heb ook wel eens een paard kreupel van stal gehaald die ik er een half uur eerder rad had ingezet.Bovendien heb je vaker periodes met veel regen ,ook in de zomer....moeten ze dan ook op stal?
Frisse lucht,veel beweging en sociaal contact zorgt ervoor dat je een blij paard hebt....vind ik wel zo belangrijk.
Zolang de eigenaar het prima vind lekker buiten laten en houd het gewoon in de gaten.Ook het land zodat er niet teveel vernield wordt,is idd een dure hobby anders.

Ophokken kan altijd nog ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:49

Je zou de komende maanden gewoon elke maand 1 week physillium vezels kunnen geven, droog over bijv, de muesli. Een modderig stuk afzetten hoef echt niet, als de paarden dagelijks buiten komen weten ze prima hoe of wat. Ook straks met vriezend weer! Het wordt pas een probleem als je ze eerst 24/7 op stal zet en dan losgooit, paarden die dagelijks lang genoeg buiten komen doen niet meer zo gek...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 23:27

Modderig stuk afzetten gaat ook niet, daar moeten ze overheen om op het betere stuk te komen.
Hopelijk gaat het nog lang niet vriezen, ik weet niet of ik mijn stalgenoten kan overtuigen dat ze dan nog op het land kunnen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:30

Hee!
Ik zou ze gwn laten lopen in het land! (tenminste dit doe ik ;))
Maar als je paard erg gevoellig is voor mok ofzo.. Is het minder verstandig natuurlijk!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:18

@Nikass: ik bedoelde eigenlijk dat de meeste paddocks toch uit zand bestaan en niet zo snel blubberig zullen worden. Bij mij zijn er ook blubberige stukken maar nog meer dan genoeg mogelijkheden om lekker droog te lopen. Ik heb een paddockje, daar staan ze echt maar zelden in als het niet anders kan maar ik zie ze liever gewoon op het land, ze bewegen dan veel meer. En als ik in het voorjaar een beetje afwissel met op welk stuk ze lopen heb ik binnen afzienbare tijd weer gras, hoe stukgelopen sommige stukken ook waren.
(off-topic: heb je een Tosa Inu, gezien je naam?)
Ja ik heb Tosa's ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:49

Hier veengrond (de Veenkolonieen in Drenthe) van oorsprong.
Het is agrarische (landbouw)grond, als dat goed nat is/doorgeregend, zakt het water gewoon niet snel weg, zet daar twee paarden 24/7 (dag en nacht, hele jaar door, dus niet in de nacht op stal) op, en tsja, het land wordt volledig naar natte bagger gelopen.
Hier wordt de eigenaar niet vrolijk van, te meer daar mijn 2 paarden de enigen zijn die daar ook in de winter in de nacht buiten blijven: de rest gaat in de winter overdag van 's-morgens 9.00-10.00 uur tot donker in de zandpaddock (rijbak) en in de nacht op stal. Dit is een groep van 4 Haflingers in diverse leeftijden van 2,5 tot 24 jaar en 1 jonge Fries, die overigens in de zomermaanden altijd dag en nacht buiten staan, alleen niet in dezelfde wei als die van mij (wel soms er naast). Mijn paarden die weten niet beter: de oudste is nu 9 die heb ik al vanaf veulen, en die woont dus "landelijk" hahaha. De jongste is nu 4 en heb ik ook al vanaf veulen permanent buiten.
Dit volledig buitenleven voor mijn twee paarden is een keuze die ik bewust zelf heb gemaakt, en zelf graag zo wil voortzetten.
Het is een volledige doe-het-zelf bedoening bij een particulier.

Ik merk wel dat het toch de laatste tijd wat gemor geeft omdat ik (als enige)mijn paarden in de winter per se buiten op het land wil houden, vorig jaar moest een van de stukken waar die van mij op hadden gelopen geheel opnieuw ingezaaid worden, dat is een kostenpost en een hoop werk, waar geen landeigenaar op zit te wachten.
Verweid je ze, moet je ze op een mega groot stuk grasland zetten, want een kleiner drassig stuk wordt zonder meer ook weer vetrapt.
Hedenmorgen heb ik ze van de eigenaar mogen verweiden naar een mega-groot stuk grasland, voor de schade aan het kleine stuk bied ik extra kostenvergoeding aan, aangezien ik het vreselijk zou vinden als mijn paarden in de nacht ook opgehokt zouden moeten worden, want dan heb je het over van 17.00 of 18.00 uur tot 9.00 of 10.00 uur in de ochtend, dat is niet een soort "stilstand" die ik (maar dit is voor mij persoonlijk) voor mijn paarden als wenselijk acht, zo'n groot deel van een etmaal opgestald, wel mag je tegenwoordig je handen dichtknijpen als je ergens nog een landeigenaar kunt vinden die je paarden ook in de winter buiten op het land wil hebben lopen, en zeker als dat dag en nacht en het hele jaar door is!
Ik ben dan ook zeer zuinig op dit plekkie, schuin tegenover waar ik woon (ik heb zelf geen weiland).

Paarden die dag en nacht bij weer en wind op het land lopen, kennen de bodem maar al te goed en lopen ook niet zich kapot, zeker niet als ze ijzerloos staan. Een risico is het dan eerder voor het land (beijzerde hoeven slaan veel diepere slagen in een drassig land dan onbeijzerde, maar hebben ook minder vaste grip) dan voor de paarden: die gaan echt niet raar uit hun plaat als ze 'dan "eens naar buiten komen".
Risco op blessures loop je eerder bij paarden die amper vrij naar buiten komen, als ze dan eens mogen gaan ze vaak van pure vreugde de meest rare bokkensprongen maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:28

Tosadog schreef:
@Nikass: ik bedoelde eigenlijk dat de meeste paddocks toch uit zand bestaan en niet zo snel blubberig zullen worden. Bij mij zijn er ook blubberige stukken maar nog meer dan genoeg mogelijkheden om lekker droog te lopen. Ik heb een paddockje, daar staan ze echt maar zelden in als het niet anders kan maar ik zie ze liever gewoon op het land, ze bewegen dan veel meer. En als ik in het voorjaar een beetje afwissel met op welk stuk ze lopen heb ik binnen afzienbare tijd weer gras, hoe stukgelopen sommige stukken ook waren.
(off-topic: heb je een Tosa Inu, gezien je naam?)
Ja ik heb Tosa's ;)

Ja ik zie ze om die reden ook liever op het land. Ze vervelen zich er niet en ze lopen echt veel meer.
Af en toe galopperen ze een paar honderd meter, fantastisch wat kan ik daar van genieten! En onderuit gaan ze niet hoor! Af en toe heeft de jongste nog een iets langere remweg dan gepland, maar die leert ook snel :)

(wat bijzonder dat je Tosa's hebt ;) )

Eens, terpentijn! Gelijk dat je zuinig bent op je stekkie. Als je de eigenaar idd wat vergoed hou je je plek vast wel. Hebben je paarden wel schuilmogelijkheid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:03

Of ze onderuit gaan ligt aan het paard.
Ik heb wel een onhandige brokkenpiloot gehad die ik regelmatig tegen zichzelf moest beschermen :+
Die schoof regelmatig 10 meter door op de zijkant :')

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:55

Sizzle schreef:
Of ze onderuit gaan ligt aan het paard.
Ik heb wel een onhandige brokkenpiloot gehad die ik regelmatig tegen zichzelf moest beschermen :+
Die schoof regelmatig 10 meter door op de zijkant :')

Hier staat ook een brokkenpiloot.
Maar die dondert zelfs ondersteboven in een perfect droge bak :+
Zijn hele leven al doet die van die rare stunten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:04

Haha, Sizzle "schoof regelmatig 10 meter door op de zijkant", daar moest ik hardop om schateren, want zag het voor me.

Brokkenpiloten zijn die twee van mij niet bepaald, en ik heb toch met enige regelmataat in het herfst/winter(blubber)seizoen mijn hart vastgehouden (en nog wel, hoor!) als ik dan aan kom om hooi te verstrekken in de weide, en ze zien me van verre aankomen, wordt er me toch een RUN genomen, dat ik denk: die vliegen dwars door de heining, die stoppen nooit op tijd".
Maar jawel hoor, de Tink x Fries bestaat het om een loeiharde rengalop te nemen, dat is alsof er een tank op de omheining af komt denderen, maar die stopt ook zonder probleem.
De jonge merrie doet gekker: die gaat achter hem aan, maar zij gaat ook nog eens als een dolle cirkels rennen al bokkend en steigerend, en dan weer eens berehard recht op de draden af.
Behalve enige last moment sliding stop sporen op het natuurlijk nattige gras zie ik nooit iets verontrustends.
Ze weten beter dan ik, wat ze aankunnen.

De jonge merrie rijd ik nog niet, maar de Tink x Fries wel, die laat ik het ook bij buitenritten zelf uitzoeken, hij kent de bodem en de hoedanigheid er van echt beter dan ik. Met hem rijd ik door anderhalf meter hoog dichtgegroeid brandnetel-infested bos, draaf over bermen met -tig molshopen, hij weet precies waar hij wel en niet die hoeven neer moet zetten.

Ik heb ook ooit eens verbijsterd staan toekijken hoe de paarden zich met hoge sneeuw in de weide wisten te redden: ik zag niks, maar zij wisten exact waar onder de sneeuwlaag de onregelmatigheden in het land waren, en je zag dan ook een patroon van loopsporen, op sommige plekken zag je gewoon duidelijk een bocht, daar gingen ze omheen.

Dat is IMO ogen uitsluitend voor hen mogelijk, omdat ze een leven lang ijzerloos buiten "wonen" en via de trillingen in de grond de hoedanigheid van de (ook een niet bekende) bodemconsistentie voelen.

Een (evtl beijzerd) paard dat het "buitenleven" niet zo gewend is, zou ik daar zelf ook niet zomaar in vertrouwen, maar dat spreekt vanzelf, daarbij moet je even goed kijken wat haalbaar lijkt.
Dan kan het een betere optie zijn om ze in een beperkte rijbak of zandpaddock met vlakke grond te zetten, aangezien ze dan ook geen dwaze aanloop kunnen nemen.

De Tink x Fries is maar 1 keer (zonder mij er op) onderuit geschoven, en dat was toen hij in de zomer ooit eens in een nieuwe weide kwam, waar koeien hadden gelopen, en het net hoefsmiddag was... toen kwam een dorpsgenoot met een leuke merrie aan, die meteen mee behandeld kon worden... maar die kende hij nog niet. Toen ging hij toch zo een haantjes-toer maken, compleet met overdreven trotse hals en benenvertoon, dat hij niet meer zag waar hij liep en uitgleed... in een koeienvlaai.
Pats! Daar lag hij, schoof met zijn bilwerk door de vlaai heen.

Wat heb ik gelachen, want hij sprong meteen weer op, maar op zijn gezicht was de verbijstering te zien, hij schudde zijn manen uit en had een blik van: "Dit heeft toch niemand gezien he?"

De nieuwe merrie heeft niet op of om gekeken, maar ik heb nog 20 minuten staan schateren.