Wie staat er (nog meer) dekenloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

its_laraa

Re: Wie staat er (nog meer) dekenloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:27

Hier twee twee shetjes en een fjord dekenloos (:
Vooral de shetjes zijn al echte bolletjes geworden :p
Hier kunnen ze zelf kiezen of ze naar binnen, buiten of onder afdak gaan staan.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:32

Alleen mijn 27 jarige merrie heeft een deken op omdat ze geen energie mag verspillen aan warm houden.
Het is moeilijk om haar op gewicht te houden dus we denken overal aan. Maar nu gewoon een regendeken hoor. Veel mensen hebben ze nu al in de 200 gram. Geen denken aan!
Vandaag is het koud en morgen weer warm. Lekker 0 gram en ik zie wel wanneer ik naar 200 spring.

De shetlanders, haflinger en de twee friezen zijn lekker woelie woelie.
Ik heb in de winter en met dit natte weer toch geen mogelijkheid om te rijden dus zweten ze ook niet :+

1 fries had nog nooit buiten gestaan in de winter (alleen even bij het stallen mesten)
Nou mijn paarden staan niet op stal :o Dus vorig jaar was haar eerste winter buiten, ik had een stal achter de hand maar het was al snel een beertje!
En het was koud afgelopen winter en ze heeft zich er prima door heen gelopen!
Het enige nadeel vind ik altijd die sneeuw ballen aan hun sokken hahaha. De rest knip ik de sokken altijd af bij sneeuw (ook bij de shetjes) maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de sokken van de fries eraf te halen. Dus daar loop ik altijd achteraan sneeuw te ruimen :9 :9

Voor de rest.... no problemo! Mijn paarden staan altijd buiten en altijd zonder deken!
Sneeuw isoleert ook nog eens dus wie doet je wat.
Wint en regen vind ik niet leuk maar ze lopen midden in het bos en onder die grote bomen staan ze toch droog, ik vind het meestal erger als hun zelf! Als ik bij het land kom staan ze midden op het weiland met de kont in de wint te eten. Schuilen? Nee daar doen ze niet eens aan haha.

Wij mensen maken het erger dan de paarden zelf

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:45

Hier ook dekenloos na jaren geschoren te hebben.
Ik heb een Haflinger en ze maakt een hele dikke vacht aan, is in combinatie met veel rijden niet te doen. Pas was ze ook na het rijden zeiknat met schuim maar aangezien we maar 1 a 2x in de week een lange rit maken, vind ik het tot nu toe niet nodig om der te scheren. We zien wel hoe het gaat :) Ik ben nu iig blij dat we het wisselen met dekens niet hebben.

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:48

Fjordje is ook gezellig een beertje :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:49

Mijn ruin wordt niks mee gedaan en hoe geen deken op.
Tis een lekker wolletje. Kan er van het voorjaar mijn kussen mee vullen denk ik.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:04

Mijn merrie heeft ook geen deken op. De vacht valt op moment nog mee, dus kan gewoon net zo rijden als ik anders doe, alleen wat langer uitstappen.
Uitstappen doe ik meestal ook zonder deken, omdat ze buiten blijft. Als ik dan de deken weer eraf haal is het temperatuursverschil te groot en krijgt ze het koud. Als het heel hard waait en ze is flink bezweet én ze gaat nadien op stal wil ik nog wel eens uitstappen met deken.
Moet er overigens ook niet aan denken om met dekens te zitten.. Moeten mn ouders steeds dekens wisselen. Paard wordt ook niet blij van dekens, kan ze niet meer lekker in de modder rollen.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:58

Mijn KWPN'er is dit jaar voor het eerst zonder dekens. Vorige winter was onze eerste winter met hem en heb ik een vergeefse poging gedaan om met dekens de vacht tegen te gaan ;) Hij mag nu lekker bloot blijven. Geen gedoe met wisselen en bedenken wat er op moet, geen schuurplekken... Hij heeft nu een mooi vachtje, glanst en zweet niet al te erg. We rijden vier/vijf keer per week niet heel intensief en hij is zo weer droog of in ieder geval niet warm meer. Zo nodig leg ik er even een half uurtje de zweetdeken op. Hij staat op stal met overdag altijd een open uitloopje/paddockje, dus kan bij regen binnen gaan staan. Dat doet hij niet altijd, wat voor mij toch wel het bewijs is dat hij zich prima voelt met zijn wol :)
Ik zal hem wel goed in de gaten houden als het natter wordt met kou of als het gaat vriezen. Tot nu toe nog geen bibbertje gezien :D Wij zijn trouwens de enigen op stal met een bloot paard. Voel me wel een beetje afwijkend :P
Leuk om te lezen dat er meer niet-koudbloeden bloot staan *\o/*

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:18

Mijn bloterik is ook de enige op stal ( 50 paarden). Het is een appaloosa x haflinger met een stevige vacht.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:20

Mijn shettie gaat dekenloos, mijn NRPS'je heeft niet zo'n dikke vacht, dus als het écht heel koud is krijgt zij wel een deken op.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:22

Mijn verzorgpaarden (fjord en falabella) staan ook dekenloos. Ze staan het hele jaar buiten. Vooral de kleinste is dan precies een bolletje wol op pootjes ;) .

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:17

Hier ook geen deken, ze moet de rest van het jaar al een eczeemdeken op dus in de winter mag ze bloot.
Met trainen is het wat aanpassen, meer stappen tussendoor maar verder nergens last van. Ze gaat zelf ook alleen binnen staan met langdurige regen, verder staat ze altijd buiten.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:20

Bij ons staan ze ook dekenloos. ZE kunnen wel wanneer ze willen de stal in maar als het sneeuwt liggen ze liever te rollen in de sneeuw.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:35

Quarter meisje, ook lekker zonder deken, uitloopstal en onbeperkt ruwvoer. Ik ben niet voor en niet tegen, wat niet nodig is laat ik er gewoon af. Blote voeter en blote bast. Super om te lezen dat er best veel mensen zijn die paard met voldoende ruwvoer, de beste manier om zich warm te houden, in hun eigen jas houden.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:36

Mijn bijrijdpony die ik nu inrij staat ook gewoon dekenloos. We rijden in de winter allemaal gewoon door en ze staan allemaal zonder deken op de dekhengsten na die hebben nu een regendeken op maar worden niet gereden. Hier word nooit intensief gereden met die dikke vachten. Soms bevriest de bak en dan gaan we (ligt aan het weer etc.) gewoon een keer naar buiten en anders hebben we allemaal gewoon een winterstop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:48

De wedstrijdpaarden staan onder de dekens en worden volgende week of de week erop geschoren, maar de merrie gaat alleen enkele keren onderling mee, daar ga ik een streep langs de luchtpijp en wat over de borst scheren zodat ze verder geen deken op hoeft. Ze is nu een ware teddybeer. Met de tinker ga ik even kijken of het nodig is om een streep te scheren ivm de ponyclub.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:03

Hier wel gewoon een deken op. Waarom?? Zn vacht blijft mooier en omdat het licht bij ons tot laat aan staat houd hij een mooi dun vachtje en dat wil ik graag zo houden.

Mocht hij wel een dikkere vacht krijgen scheer ik hem en krijgt hij een dikkere deken op.

Ik denk absoluut niet dat mijn paard het koud heeft want paarden kunnen zich warm houden tot -15 dus dat is het probleem niet. Ik vind het fijner dat ze een dunnere vacht heben ivm het zweten. Je merkt gewoon dat paarden met een dikkere vacht zeker als het nog niet al te koud hebben wat minder uithoudingsvermogen hebben. Ook het feit dat het lang duurt voor ze droog zijn en daarbij de kans dat ze sneller een koudje oplopen vind ik een groot nadeel.

Verder helemaal niet tegen zonder dekens staan. Ik vind vooral die wollige shetjes schattig, maar ik denk wel dat mensen die gewoon volop trainen hun paard er blijer mee maken om gewoon een deken op te leggen of te scheren als hun paard te veel zweet.

Schuurplekken??? Dan past je deken niet goed of is de binnenstof te ruw. Ik heb zowel als ik mn paard wel scheer als niet geen schuurplekken!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:07

Mijn merrie heb ik de borst een klein beetje uit geschoren (en de kaak). Ze staat zonder deken doordat ze een peesblessure heeft. Er word nu dus ook niet zo Veel met haar gedaan.

Als ze wel in training staat was ze wel helemaal kaal geweest. Ze loopt gewoon niet goed met zo'n dikken vacht. Ze heeft het dan veeeeel te warm. Maar dit jaar voor het eerst sinds jaren weer zonder deken. Dat kan nu prima.

Mijn jonge paard staat wel geschoren en met deken. En tempratuurswisselingen maak ik mij niet druk om.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:15

die van mij zijn niks anders gewend dan geen deken op te hebben , nooit last gehad van het zweten met mijn beere vacht haflingertje gewoon goed uitstappen en t opgedroogd zweet er af borstelen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:41

Onze 2 fjordels staan altijd zonder deken. Dit jaar heb ik voor de oudste voor de eerste keer een dun gevoerde regendeken gekocht, hij is dit jaar 20 geworden en omdat we geen geweldige schuilstal hebben wil ik wel een deken achter de hand hebben :j Maar heb hem tot nu toe alleen maar 1x gepast :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:48

doemaar schreef:
Als mijn fjord te veel ga zwete ofwel sloom wordt gaat het haar eraf :). In het wild lopen ze ook niet zo te zwete vergeleke wat wij van ze verwachte

Ik ben het daar niet helemaal mee eens, ik heb er zelf 22 zonder deken staan , dag en nacht buiten,
Soms kunnen ze zo uit hun dak gaan dan word er echt gezweet, miss meer dan in het werk en ook met meer spierkracht , dus denk dat dat in het wild ook gebeurt.

Miss dat het anders is bij een paard wat bijna nooit buiten komt, die hebben vaak ook minder conditie en spiertechnisch ook veel minder doen dan ik vrije beweging,

Want als ik train dan heb ik niet zo vaak een zeiknat paard, ook met hun dikke teddy vacht niet,

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:44

Ik rij ook gewoon in de winter.
Ok galloperen doen we minder, maar dat is met name vanwege de sneeuw.

Mijn paarden zweten absoluut tijdens het rijden, maar ik ga gewoon de laatste 2 km richting huis stappen.
Als ik dan op stal aankom gaat er een zweetdekentje op terwijl ze hun emmertje leeg eten. Na een half uurtje is de boel grotendeels opgedroogd en haal ik er een borstel overheen en gaan ze met lekker veel hooi in de paddock met schuilstal.

Dit was afgelopen winter. De schuilstal is uit beeld om de hoek, maar ze staan gewoon lekker te soezen in de sneeuw.
Afbeelding

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:45

Hier ook een dekenloze Haflinger! In de winter kan ik toch minder trainen dus echt zweten doet ze niet eens.. Vorig jaar ook zonder deken gehad en dat ging goed :) Ze krijgen gelukkig genoeg te eten dus ze houd zichzelf wel warm.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:53

Mijn haflinger staat alleen onder een ongevoerde regendeken, puur voor het praktische en luiheid van mijn kant :Y) Ik zit door de weeks op kamers en als ik dan eens wil rijden in het weekend en moet eerst een dag wachten tot paardlief droog is.. Verder staat hij 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Teddy beertje wordt hij met regendeken ook nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:06

Ik ben een beetje een valsspeler, de mijne staat tot nu toe onder de ongevoerde regendeken.
Puur om niet te koud(en nat)op de spieren te worden.
Mocht het gaan vriezen/tijdje goed droog zijn,gaat ie zonder deken.
Hij staat 24/7 buiten en heeft een goede vacht.

heb eerder altijd dekens gedaan, vorige winter stond hij nachten op stal, en dat gezanik met die dekens altijd...heb nu 2 regendekens, that's it.
(en zweetdeken)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:07

Mijn Tinker krijgt ook geen dekens op en wordt ook niet gedeeltelijk geschoren.