Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hele winter alleen regendeken/ongevoerde deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:09

Discussies over stal/schuilstal, daar ga ik hier niet aan beginnen.

Terpentijn ik zit ook naar smartex(big neck)te kijken.
Misschien dan net iets handiger dan een ongevoerde rhino....

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:36

Persoonlijk zou ik of de dekens aanpassen aan de warmte/kou of geen deken op doen (evt alleen als het echt de hele dag gaat regenen, maar dat is in de winter niet zo vaak).

Ik geloof er wel in dat een paard het koud krijgt met een regendeken op, doordat hij zijn haren niet overeind kan zetten. Ik weet niet of dit vergelijkbaar is met mensen. Een paard heeft een hele andere vacht dan onze haartjes.
Een dikkere deken druk ook de haren plat inderdaad, maar dan heeft het paard een dikkere deken op die hem warm houd zodat het niet nodig is om de haren overeind te zetten om warm te blijven. Mits natuurlijk de dikte van de deken past bij de temperatuur (en je paard).
Een deken is dus altijd wel wat nadelig denk ik.

Ik zou als hij toch zo'n dikke vacht krijgt, en je toch niet intensief gaat rijden, hem zonder deken laten staan. En mochten ze echt een keer een hele dag regen, de deken even op doen. Want ik denk persoonlijk wel dat echt een hele dag regen, de vacht wel een keer doorlekt.

Daarbij is de Wug inderdaad niet gemaakt voor onderdeken (duo liners), omdat je die niet vast kunt maken. Ik heb er geen ervaring mee hoe goed die blijven liggen onder een wug, als je ze niet vast maakt. Maar ik ben zeker erg tevreden over de duo liners.

Persoonlijk vind ik de pasvorm van de horseware dekens fijner dan de bucas. Bucas vind ik minder bewegingsvrijheid hebben doordat ze geen loopsplitten hebben / of op speciale manier gevormd zijn (zoals horseware) oid Ik vond bucas nogal strak bij de schouders zitten.
Je hebt wel tussenstukken voor bij de borst. Maar dan werd ie weer te breed bij de hals. Ligt denk ik ook wel aan je paard wat mooier zit.
Ik denk wel dat een bucas smartex meer geschikt zou zijn voor als je m wel 24/7 op wilt laten. Die reguleert denk ik wat beter de warmte. Zijn ook heel goed ademend (rhino en rambo ook hoor), maar houden denk ik ook wat beter de warmte vast door de fleece. Staat ook altijd dat ze geschikt zijn van -.... tot +...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:39

In de winter hoeft hij idd geen deken op, als het droog is en koud.
Maar afgelopen dagen heeft het toch echt vrij regelmatig de hele dag geregend,dan heb ik geen tijd voor op-af-op-af..

Van Bucas heb je wel big neck,ik weet niet hoe big die zijn?
de wug valt ook best strak aan de voorkant en is daar niet verstelbaar.

Liners schijnen prima onder wug te kunnen, maar het kwam er bij mijn wug net wat onderuit.
dat wil ik niet,want dan trekt het vocht de liner in.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:42

Nee oke, dan zou ik nu het zo regent een regendeken opdoen of liever een bucas en dan van de winter niet.

Big neck geen ervaring mee maar zal mogelijk beter zitten inderdaad.
Wug heb ik wel gehad, maar bij Pablo. En die was heeel smal dus sloot bij hem juist mooi aan. Up is breder op de schouder daarom ook nooit een wug geprobeerd omdat ik denk dat deze te smal is bij haar. Bucas zat hij haar dus ook niet fijn. Maar niet de big neck geprobeerd.

Daarom vind ik t bij de liners dus wel fijn dat je ze vast kunt maken onder orgninal. Dus zakken ze niet eronder uit enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:54

Ja,daar heb je zeker gelijk in hoor wbt die liners.
Maar hij zakte niet bij mij,hij past er niet goed onder... ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:35

Ik doe het dus wel.. Mijn pony is voor een klein deel geschoren (alleen buik en een stuk hals) en ik hou in principe alleen haar 0 grams regendeken met halve hals op. Voor extreem koude dagen heb ik nog een 200 grams deken liggen. Maar die wil ik eigenlijk pas vanaf -5/-10 opleggen.

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:24

mijn paard staat sinds 2 weken met een 0grams regendeken. hij heeft zelf al een wat dikkere vacht aangemaakt, maar met regen en wind heeft ie het toch nog koud.
'sochtend als ie naar buiten gaat doe ik de deken om, en 'savonds als ie weer op stal staat dan gaat de deken af.
ik wil kijken of dit de hele winter kan, zodra ik merk dat ie het evengoed nog weer koud krijgt dan doe ik er een fleecedeken onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:05

fleecedekens als onderdekens ben ik geen fan van, zelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:43

Nee, een fleecedeken er onder is niet zo'n succes. :n Dat gaat schuren en/of schuiven, is mijn ervaring.

Mijn paard heeft vorig jaar, vanaf het moment dat het ging sneeuwen (ze had dus al een complete wintervacht) onder een ongevoerde regendeken gestaan. Ze kreeg het koud wanneer ze nat werd van sneeuw, of regen bij lage temperaturen. Aan die deken heeft ze genoeg gehad, ze bleef er droog onder en had het niet koud meer. Ik geloof dus ook niet echt dat de werking van de vacht compleet teniet gedaan wordt met een (goede!) deken op. Ze heeft hem vanaf dat moment constant op gehad trouwens.

Nu staat ze nog dekenloos (24/7 buiten) en ze heeft het nog niet koud gehad. Over twee weken heeft ze een schuilplek, dus ik wacht nog even af of ze weer een deken op krijgt of dat het deze winter zonder kan.

Mijn pony heeft wel een deken op, die is wat ouder en sowieso wat 'gevoeliger' dan mijn paard. Zij staat nu onder een fleece gevoerde regendeken, is voor nu voldoende.

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:31

ik wil ook proberen om echt alleen de ongevoerde regendeken om te houden. ik ben al niet zo van de dekens, maar vorige winter is ie zo achteruit gegaan dat ik em nu een beetje wil helpen met warm/droog houden. en tot nu toe vind ik em steeds vrolijker worden

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:32

RedPassion schreef:
. Over twee weken heeft ze een schuilplek, dus ik wacht nog even af of ze weer een deken op krijgt of dat het deze winter zonder kan.

Vorige winter was de eerste winter sinds 21 jaar dat hij 24/7 buiten stond. Helemaal goed dacht ik met schuilstal. Gingen die grapjassen alleen bij hele erg zon en veel beesten in de stal en verder bleven ze liever buiten. Vandaar nu maar in de wei met veel gras waar geen stal is. Houden we de wei bij de schuilstal maar voor de zomer. Regendeken dan wel op, was vorig jaar genoeg. Blijft hij lekker droog, maar dat is misschien ook een stukje voor mijn gemoedsrust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:36

Ik ga het maar gewoon proberen.
Vooralsnog gaat het prima.
Aardige vacht eb vrolijke pony.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:40

Anoniem schreef:
Ik ga het maar gewoon proberen.
Vooralsnog gaat het prima.
Aardige vacht eb vrolijke pony.

Gaat vast goed en anders kun je je plan toch altijd aanpassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:50

Ja precies.
Zit alleen te denken of een fleece gevoerde regendeken nog fijner zou zijn.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:33

of je neemt er van elk 1, kun je nog wisselen als het kouder wordt of ie nat is? Als je er maar 1 aan wil schaffen voorlopig zou ik voor de dunste gaan, kijk je hoe het gaat. Kun je altijd als het te koud is eentje erbij kopen met voering en dan heb je de dunste voor de tussenperiode. Ik heb zelf geen ervaring met dikkere regendekens, behalve bucas met fleece, maar die sloeg door. Ik ben altijd wel bang dat als het regent de voering bij de hals heel nat wordt door het inregenen/druppen. maar daar zijn vast ervaringsdeskundigen in die daar meer over kunnen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:53

Ik heb een 0 grams rhino.
Maar vind het altijd wel erg fijn om er 2 te hebben, stel dat er 1 kapot gaat...
(en dat gebeurt altijd op zondag ofzo...)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:19

Ik ben altijd benieuwd hoe mensen dat doen, of iig de paarden. Dat verhaal met haren platdrukken geloof ik wel in. Mijn paard hoef ik echt niet lang onder een 0 grams te laten staan, die heeft het binnen no time koud als het herfst wordt. Die heeft dan echt toch dikker nodig om tijdens (vooral langdurige regen) dagen warm te blijven. Ik ben altijd wel benieuwd hoe paarden die alleen een 0 grams op hebben aanvoelen met vooral zulke natte dagen. Mijn paard is binnen no time ijskoud :P

Ik werk zelf met onderdekens. Ik heb 1 Rhino Wug (o gram) en verder Bucas dekens, en ik maak qua onderdekens gebruik van de liners van HorseWare. Die liggen als een huis, blijven super mooi onder de dekens liggen, en dan heb ik ze alleen achter vast geklipt aan de bilriem-bevestigingen en niet voor bij de dekens vast gemaakt. Nooit problemen met schuiven, onder vandaan komen etc. gehad. Vind het een heel fijn systeem.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:22

Ik zie hier en daar dat ze het ongevoerd koud krijgen omdat de haren niet overeind kunnen.
Ze heeft het hier juist niet koud onder, dat kun je aan haar hele houding opmaken.
Ik voel trouwens ook altijd even als ze op stal gaat 's avonds, dan gaat de deken af, ook om te checken of de deken nog waterdicht is.
Maar is dan nooit koud.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:23

Ik gebruik al jaren de hele winter een ongevoerde regendeken en bij extreme vorst een fleecegevoerde bucas. Gaat gewoon goed, ik voel er regelmatig onder en er gaat gewoon een laagje warme lucht tussen zitten. Ze hebben het niet koud, bij zonnig weer is het niet te warm en houdt zowel regen als wind (of erger: de combinatie van die twee) tegen. als je niet dagelijks dekens wilt wisselen, vind ik dit persoonlijk ideaal.