Sportpaard 24/7 buiten houden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35744
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:46

Hoezo gewenning?
Dit paard heeft nooit langer dan een paar weken een eigen box gehad, maar gaat toch echt niet vrijwillig buiten liggen hoor :n
Hoeft ze ook niet perse van mij. Ik vind het heerlijk dat ze zelf kan kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:53

Nou Sees, ik woon in een open gebied waar het altijd waait en regen, tja dat kan het moeiteloos maanden achter elkaar in Nederland..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:57

ik heb geen idee wat de gemiddelde bokker onder een sportpaard verstaat....afstamming of ook nog het gebruik? ;)

Anoniem

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:57

Paardjes waar ze wedstrijden mee rijden? Maakt niet uit wat?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:10

russel schreef:
Paardjes waar ze wedstrijden mee rijden? Maakt niet uit wat?



ik denk toch dat er een verschil zit met een pony die eens in de twee weken een proefje loopt en een sportpaard die dagelijks zware training krijgt en ieder weekend op hoog nivo moet presteren.

Ik zou in het laatste geval hem liever binnen hebben s'nachts.

Anoniem

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:17

Ik denk dat er best wel paarden zijn die ook in een trainingsschema staan en dagelijks buiten staan.

Als ik genoeg wei had, bleven ze gedurende voorjaar en zomer zeker buiten, niets gezonder dan dat. Toen mijn paard bij een handelsstal stond, liet ik hem vaak in de nacht buiten en ging s'morgrns rijden, hij was toen veel soepeler dan een hele nacht op stal...ook had ik niet het gezeur van eerst eten, dan eten laten zakken. Ik voerde er na pas bij...

Eigenlijk was hij er beter door.

Ik kan mij wel voorstellen dat je hem wast en invlecht en op stal zet, en niet meer uren van te voren komt om hem schoon te krijgen, maar na een een wedstrijd kan je zorgen dat hij droog de trailer weer af komt.

Ik ben nl van mening dat paarden een gecontroleerde beweging onderhouden om te zorgen dat ze in hun lijf niet stijf worden of koud op hun spieren.

Een schimmel buiten vlak voor je wedstrijd :D , maar mijn Schimmie is veel schoner dan de donkere, dat is een varken..

Ook vergissen mensen zich dat ze alleen in een rijbak kunnen oefenen en niet tijdens een buitenrit. Daar kan je ook kleine oefeningen meenemen. Het gaat erom dat het paard de oefening snapt. Conditie kan je buiten opdoen, ook prettig voor de afwisseling. Maar ook daar kan je tempowisselingen, verzamelde draf en galop meenemen. Wat pasjes zijwaarts, etc...

Oeverloos rondjes rijden met oeverloos dezelfde oefeningen in een uur lang ritme, wordt een paard niet beter van. Maar vaak denkt de baas dat het zo moet.

In de kleigronden zoals hier is het niet te doen altijd buiten, maar er liggen hier stukken dermate hoog, dat ze nooit nat zijn en dan kan het zeer zeker wel...

Alleen die regen, regendekens zijn nl nooit 100% waterdicht, na een tijd worden ze ook nat van binnen, test maar eens...en veel te dikke dekens buiten op warmere dagen is ook niet goed, dan zweten ze en dat is ook funest...

Ik zie wel buitenpaarden wedstrijden doen, ook in de M gezien, maar die raken behoorlijk bezweet en dat ziet er niet mooi uit. Droog na een wedstrijd oogt sterk, topfit. Toch ook bij mensen? Na een zelfde training, de ene sportman druipt en de andere is droog, de droge sportman wordt dan gezien als topfit...de natte als vermoeid.

Ik ben voor de middenweg. De natte gure dagen in de nacht op stal.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:25

Ik ben een fan van 24/7 buiten. En wat ts zegt kan in mijn ogen prima. Alleen wanneer een paard een deken op heeft en het regent de hele dag wordt het paard kouder ivm de natte dekens die altijd gaan doorlekken. Kan paardje dan binnen staan en/of een droge set dekens op zie ik het probleem niet zo. Mijn ervaring is zelfs dat ze buiten schoner blijven dan op stal (uitgezonderd de ik zak tot mn knieen in de modder dagen)

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:31

Ik raad jou de dekens van ugh shop aan. Deze kun je krijgen met een dichte voorkant zodat je paard hem niet kan slopen, en er zit een buikflap aan zodat je paard lekker warm blijft. Er is ook een hals bij te verkrijgen wat wel aan te raden is bij 24/7 buiten als je hem ook traint.
Daarbij kun je dan met onder/staldekens werken als het echt koud wordt. Je zegt dat je niet een te dure deken wil aanschaffen, maar deze vallen echt mee kwa prijs/kwaliteit verhouding, het is met 1200 Denier echt sterk en wordt ook vaak aangeraden als hengstendeken. (hufter proof)

http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=403

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:50

Ja, dat zijn hele fijne dekens!
Bestellen is echter een ander verhaal...

Sizzle

Berichten: 35744
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:00

Vandaar dat ik ook zo blij ben met onze reuze inloop.
Zelfs als het een week lang giet zijn de dekens droog omdat ze nooit lang genoeg vrijwillig in de regen gaat staan.
Echt buiten zonder keuze vind ik gewoon een beetje sneu. Het zal heus wennen en ze gaan er niet aan dood, maar een beetje 'luxe' mag best op z'n tijd.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:07

orion456 schreef:
Ik moet wel erbij zeggen (ik rijd de sportpony van Def) dat zij een sober ras is (kruising haflingerxgroninger) dus kunnen goed tegen buiten staan. Ik zou persoonlijk een kwpn paard of een arabier niet zo snel in de winter 24/7 buiten houden als het echt koud gaat worden, snachts vriezen e.d. Gewoon omdat deze paarden van zichzelf al minder vacht aanmaken en het dus sneller koud hebben en dan nog meer energie verbruiken dan normaal. Sobere paarden zijn hier meer voor gemaakt dus die laat ik dan ook met een geruster hart buiten.


Eh, mijn AV loopt internationaal 3* niveau en staat ook gewoon 24/7 buiten. Kan echt prima :)) Krijgt een berenvacht van zichzelf (opgegroeid op 3 ha open land) en moet ik dus (deels) scheren omdat hij het anders met werk te warm krijgt en weigert te lopen. Ik werk dan dus ook met dekens (alles Horseware). En natuurlijk wel een schuilstal als beschutting en droge plek.
Ps. vorst is niet erg, nat en guur weer wel. Daar is de vacht van een Arabier niet op gemaakt.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:15

Sizzle, alles is uiteindelijk denk ik terug te voeren op (gedwongen) gewenning (met dien verstande uiteraard dat je je paard er niet aan onderdoor laat gaan). De vraag is alleen of je dat moet willen ;). Maar jij hebt het zo te horen super voor elkaar, klinkt ideaal.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:57

We zijn nu een tijdje verder. Paard is uiteindelijk met de haren mee geschoren, de buik en vanaf de knieen niet. Zijn hoofd is deels gedaan. Hij redt zich prima buiten, gelukkig is het nog niet echt koud geweest zodat hij heel geleidelijk kan wennen

love_nelzz
Berichten: 280
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:05

's Zomer staan mijn paarden dag en nacht buiten. 's Winters ook zo veel mogelijk in de paddock of weide met een winterdeken omdat ze deels (klein deel) geschoren zijn. Als het vriest is het geen probleem maar met nat of guur weer laat ik ze liever wat korter buiten. Ik rijd geen wedstrijden maar rij wel ongeveer 4 keer per week intensief (springen). Ook doe ik grondwerk, longeren en wandelen.

Ollientje86
Berichten: 56
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Sportpaard 24/7 buiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:31

Ik zelf zou een sportpaard liever `s nachts binnen hebben. Mits ik op een stal zou staan met die mogelijkheid. Zou ik ze achterom hebben dan zou ik kiezen voor de optie paddock met stal.

Maar vindt wel dat een paard de optie moet hebben wat die zelf graag wilt. Hij kiest er immers ook niet voor om de zware sport in te gaan. Daar kiest de ruiter voor.
Maar dat is dan weer mijn mening

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 18:08

Hij kan wel binnen gaan staan als hij dat wil. Zijn vriendje gaat bij de minste druppel of spat binnen staan, terwijl die niet geschoren is. Mijne blijft rustig in de stortregen staan, terwijl hij wel binnen kan. Ze staan wel altijd uit de wind.