nu de deken al op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parador

Re: nu de deken al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:08

onze Welsh van 20 heeft nu in de nacht op stal een zomerdeken op, overdag in paddock een ongevoerde regendeken. De fjord s'nachts niets , nu met de regen overdag ook een ongevoerde regendeken.
ligt helemaal aan je pony/paard. koukleum of niet

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:11

Hier heeft mijn merrie ook een ongevoerde 0grams regendekentje op. Ik pak mijn 100 grams er pas bij op het moment dat het overdag maar een graad of 8 is.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:12

lastig altijd met die dekens .
vorig jaar niet gedaan maar toen kreeg hij regen rot .
dus dit jaar toch maar onder de deken

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:24

ik vind het echt super moeilijk. En iedereen zegt iets anders. Vind het ook moeilijk om te zien of mijn paardje koud heeft of niet. ik heb zelf altijd koud dus zou hem wel willen inpakken maar hij is net van dat vliegendeken af en ik vermoed dat hij het toch leuker vindt zonder deken?
En nu een zomerdeken kopen voor een week of 2 is ook zo zot. ik moet al zoveel dekens gaan kopen...

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:25

Miekatoen schreef:
ik vind het echt super moeilijk. En iedereen zegt iets anders. Vind het ook moeilijk om te zien of mijn paardje koud heeft of niet. ik heb zelf altijd koud dus zou hem wel willen inpakken maar hij is net van dat vliegendeken af en ik vermoed dat hij het toch leuker vindt zonder deken?
En nu een zomerdeken kopen voor een week of 2 is ook zo zot. ik moet al zoveel dekens gaan kopen...

kijk bij eppeljec op de site is nu 20% korting op alle 0grams regendekens

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:27

Dat jij het als eigenaar al frisjes vind, denkt je paard daar heel anders over :+

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:49

Hier staat het paard ook al onder een 0 grams regendeken. Met de regen van deze week krijgt ze snel last van haar rug en wanneer ze onder een dekentje staat heeft ze gelukkig nergens last van. :)

Miekatoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:43

Oke, en kan dit?
Ik koop nu een regendeken van 100gram en nadien koop ik een staldeken van 200 gram.
Dan kan binnenkort het regendeken op en als het kouder wordt, kan ik binnen zijn staldeken van 200 gram aandoen en als hij buiten gaat( waar het nog kouder is) of als het echt heel koud wordt, kan ik zijn staldeken onder zijn regendeken doen en dan heeft hij 300 gram :)
Als dit kan, moet ik maar 2 dekens kopen ipv 3 :)
Maar ik denk dat 2 dekens op elkaar voor paardlief mss minder aangenaam zijn?

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:59

Mooi stukje op de site van 'paardnatuurlijk':

Het opzetten van de vacht is geen teken dat een paard het koud heeft, maar een teken dat hij prima in staat is om zijn vacht te gebruiken waar hij voor nodig is; het paard precies op de goede temperatuur houden. Opgezet als het kouder wordt, weer wat platter als het warmer wordt.

Lucht isoleert, en door de haren op te zetten zorgt het paard ervoor dat hij meer isolerende lucht "opsluit", waardoor hij het warmer krijgt, het paard doet als het ware een jas aan. Als hij het warm heeft trekt hij een jas of een trui uit door de vacht een beetje of geheel plat te leggen. Als je een paard met een wintervacht hebt, is het je vast al wel eens opgevallen dat hij zijn vacht plat legt als je een stuk fanatiek hebt gereden.

Iedereen moet natuurlijk lekker doen wat ie zelf wil met zijn/haar paard, maar sommige mensen vergeten soms dat het dieren zijn en geen mensen... Een paard voelt zich het lekkerst bij ongeveer 15 graden, dus het is nu echt niet koud voor ze (uitzonderingen zijn er vast wel bij :+ )

Mijn paard krijgt altijd een enorme wintervacht en aangezien ik fanatiek rij, heb ik besloten om haar voor het eerst dit jaar te gaan scheren omdat ik haar in de winter erg slecht droog kreeg. Maar tot dan staat ze lekker zonder deken buiten! Vorig jaar winter heeft ze gewoon de hele winter onder 1 200 grams deken gestaan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:05

Loverubi schreef:
die van mij staat snachts met de regen deken op niks aan de hand hoor ze zweet niet en voelt niet extreem warm aan. ze houd gewoon de goede temperatuur

Die van mij ook hoor!
En die staat nog eens buiten en is geschoren, ligt wel een extra fleeceje onder!

Miekatoen, mijn haflinger had dat ook altijd en vond het niet erg.
Leek alleen op een rolmops.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:07

t is 18 graden, veels te warm nog voor een deken, als het overdag onder de 10 komt kijken we wel verder

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:19

Miekatoen schreef:
Oke, en kan dit?
Ik koop nu een regendeken van 100gram en nadien koop ik een staldeken van 200 gram.
Dan kan binnenkort het regendeken op en als het kouder wordt, kan ik binnen zijn staldeken van 200 gram aandoen en als hij buiten gaat( waar het nog kouder is) of als het echt heel koud wordt, kan ik zijn staldeken onder zijn regendeken doen en dan heeft hij 300 gram :)
Als dit kan, moet ik maar 2 dekens kopen ipv 3 :)
Maar ik denk dat 2 dekens op elkaar voor paardlief mss minder aangenaam zijn?

Als je dekens koopt die op elkaar afgestemd zijn wat pasvorm betreft niet, bij onze paarden zie ik nooit dat de onderdeken scheef ligt of wat dan ook. Nadeel is dat je dan alleen maar een gevoerde regendeken hebt, dus dat het al snel te warm kan zijn voor je paard.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:21

Hier is het dus geen 18 graden en echt guur en koud.
Gevoelstemperatuur ligt veel lager.
Kan wel zeggen t zijn en blijven paarden en ja dat is ook zo maar als ik zie dat mijn edele nrpsjes of kwpn het echt koud gaan krijgen dan gooi ik de deken erop.
Mijn andere zijn er beter tegen bestand en lopen vaak gewoon naakt 24/7 en buiten en zonder schuil :)
Gaat prima..
Verschilt per paard en leefomstandigheid denk ik

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:22

Hier staan ze beide onder gevoerde regendekens :)
Beide paardjes hadden het duidelijk koud.
Was vanmorgen rond een uur of 9 maar 11 graden.. erg fris hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:25

Die van mij staat met een 0gr regendeken en vandaag ga ik nog eentje een regen deken op gooien van 0gr.

De ander hebben het niet nodig maar die wat met eentje staat stond te bibberen in de regen, en echt te bibberen. Dan mag men "15°c een heerlijke paarden-temperatuur" vinden. Als mijn paard anders aan geeft krijgt ie gewoon een deken. :)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:39

Loverubi schreef:
Miekatoen schreef:

kijk bij eppeljec op de site is nu 20% korting op alle 0grams regendekens

www.get-equiproducts.com heeft ook hele fijne betaalbare dekens
met name de overgangsdeken (fleece gevoerde regendeken)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:44

Een deken doe je niet zo zeer op, omdat en paard het koud heeft, maar dat er geen lang haar gezet gaat worden. Als je vroeg met een deken begint, blijft hij dus vaker kort in het haar.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:47

mijne blijft zonder deken heel de winter. hij kan hier perfect tegen

yfy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:07

ik doe het nog niet !! de juiste temperatuur voor je paard

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:14

Johanna59 schreef:
Een deken doe je niet zo zeer op, omdat en paard het koud heeft, maar dat er geen lang haar gezet gaat worden. Als je vroeg met een deken begint, blijft hij dus vaker kort in het haar.

Onzin, werkt bij de meeste paarden helemaa
Niet. Heeft veel meer met uren daglicht te maken.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:02

LenaBaars schreef:
Johanna59 schreef:

Onzin, werkt bij de meeste paarden helemaa
Niet. Heeft veel meer met uren daglicht te maken.

Precies, bij een bibbertje doe ik hem niet snel op maar ik zie wel degelijk wanneer mijn paard het koud heeft en dan werkt het zeker om een regendeken op te doen.
Gevoerd of niet, als het de wind en het nat maar buiten houd

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:43

Maar veel regen kan een regendeken ook niet aan. Als het veel en hard regent dan raakt dat ding doorweekt, en als je dan op dat moment niet kan komen staat je paard onder een nat dek. Ook niet zo lekker :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:47

Hier wel een fleece gevoerde deken op. Jammer voor alle naturel of andere stroom aanhangers. Paardlief heeft het nodig en doet het er goed bij. Heb een wat ouder paard, die op zich hartstikke fit is, maar invalt en echt stijf wordt zodra hij zichzelf warm moet gaan houden. Of andere dit goed vinden kan me geen bal schelen, heb liever een tevreden en happy paard dan het voor de hokjesmensen goed doen. ;)

@ Batlow, mijn regendeken (of misschien heeft mijn paard wel het ideale dekenlijf? :+) raakt niet doorweekt. Ook niet in de stortregen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:51

Mijn merrie heeft sinds zondag ochtend een 0 grams regendeken op, niet zozeer vanwege de temperaturen maar vooral vanwege de enorme plensbuien. Morgen en overmorgen word het weer 20 graden en blijft het droog, dus hij gaat er weer 2 dagen af. Mijne staat trouwens alleen overdag buiten. Ze was vanmorgen overigens absoluut niet warm onder de deken, maar gewoon normaal.

Als je fanatiek met je paard rijdt doe je denk ik sowieso wat sneller een (regen)deken op dan dat je er vrijwel niets mee doet.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:05

Mijn regendekens zijn nog nooit door geregend, en ze staan toch echt 24/7 zonder schuil met dat ding op buiten!