paard zonder deken in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:20

samoth schreef:
Als je in de winter ook wil gaan rijden dan is het wel beter dat het paard een deken op heeft, paard die ik traint heeft nog nooit een staldeken omgehad en als hij bezweet is moet hij opdrogen onder zweetdeken. Dan moet hij ook echt droog zijn als je zweetdeken afdoet want anders gaat hij volgende dag last hebben van hoest.

Dit jaar krijgt hij een staldeken op omdat het vacht vrij dun blijft doordat ik hem ook train, hij staat overdag buiten en 's nachts binnen. Ik hoop dan ook dat het hoesten dit jaar eruit blijft.

Met een staldeken naar buiten? Dat is vragen om problemen. Staldekens zijn niét waterdicht. Dus als het regent staat je paard met een nat deken buiten, en daar worden ze nou ziek van.
En rijden met een wintervacht gaat prima hoor. Het hangt gewoon per paard af, sommigen hebben het er te warm mee maar voor anderen gaat het prima. Gewoon zorgen dat je lang genoeg uitstapt en er is niks aan de hand hoor.

makkie79

Re: paard zonder deken in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:31

Ik zou ook echt heel graag mijn paard zonder deken buiten zetten maar ze maakt gewoon geen wintervacht aan.
Ze heeft wel een iets dikkere vacht maar te weinig en staat nu al enorm te rillen.
En ik weet heus dat rillen geen kwaad kan maar ik slaap er zelf gewoon niet van!!!
Ze is vorig jaar ook zo enorm afgevallen in de winter dat ik het nu niet meer ga proberen.
Ze stond van de week al te erg te rillen naar mijn zin dus heb ik er al een regendeken opgegeven. 0 grams .
Die houdt ze voorlopig op (tenzij ik weet dat het droog is en blijft dan gaat hij af en als het veel kouder word krijgt ze een zwaardere op maar dat bepaal ik naar mate ze begint te rillen.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:41

Onze haflinger hoeft ook nooit een winterdeken op. Zelfs de KWPN heeft afgelopen winter het grootste deel zonder gedaan. Alleen met veel vocht en een koude wind doen we een deken op. N.b. regen is inderdaad voor veel paarden erger dan kou. Tegen regen moeten ze m.i. bijvoorkeur wel ergens kunnen schuilen!

SanneChinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:45

Veel paarden kunnen in de winter ook gewoon 24/7 zonder deken staan! Als mijn paardje dat kon had ik het zelf ook gedaan, maar helaas. Ik heb een draver die het al koud heeft na een regenbui met 20 graden en hij staat in de weide! Hij staat nu al een paar dagen op met de ongevoerde regendeken, en in de winter gaat hij onder ongeveer 400 gr. Ik had dit gedoe met dekens liever niet gehad maarja...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:16

Laulitz schreef:
samoth schreef:
Als je in de winter ook wil gaan rijden dan is het wel beter dat het paard een deken op heeft, paard die ik traint heeft nog nooit een staldeken omgehad en als hij bezweet is moet hij opdrogen onder zweetdeken. Dan moet hij ook echt droog zijn als je zweetdeken afdoet want anders gaat hij volgende dag last hebben van hoest.

Dit jaar krijgt hij een staldeken op omdat het vacht vrij dun blijft doordat ik hem ook train, hij staat overdag buiten en 's nachts binnen. Ik hoop dan ook dat het hoesten dit jaar eruit blijft.

Met een staldeken naar buiten? Dat is vragen om problemen. Staldekens zijn niét waterdicht. Dus als het regent staat je paard met een nat deken buiten, en daar worden ze nou ziek van.
En rijden met een wintervacht gaat prima hoor. Het hangt gewoon per paard af, sommigen hebben het er te warm mee maar voor anderen gaat het prima. Gewoon zorgen dat je lang genoeg uitstapt en er is niks aan de hand hoor.

Daar hebben wij ongevoerde regendeken voor, dat doen we samen met staldeken om.

Gaat helemaal niet prima, ik stap lang uit en het paard is nog steeds niet droog! Al helemaal niet als het regent!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:29

24/7 zonder dek in herfst en winter heeft 1 groot nadeel: nat en modderig paard voor je wilt gaan rijden en zand wat je er dan niet af krijgt plus gaat schuren onder je zadel. En een ander nadeel: een warm of bezweet paard de wei weer in moeten doen....
Mijn keuze zou dan toch een dek zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:46

samoth schreef:
Laulitz schreef:

Gaat helemaal niet prima, ik stap lang uit en het paard is nog steeds niet droog! Al helemaal niet als het regent!

Dan kun je toch net zo goed een waterdichte winterdeken om doen?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:10

samoth schreef:

Daarom zei ik ook; hangt per paard af. Maar ik maak altijd redelijk lange ritten maar nog nooit problemen gehad dat ze niet wou drogen hoor. En als ze nat worden, tja dat worden ze nog wat natter he :+

Bravura schreef:
24/7 zonder dek in herfst en winter heeft 1 groot nadeel: nat en modderig paard voor je wilt gaan rijden en zand wat je er dan niet af krijgt plus gaat schuren onder je zadel. En een ander nadeel: een warm of bezweet paard de wei weer in moeten doen....
Mijn keuze zou dan toch een dek zijn.

Modder eraf borstelen met harde borstel en dan opzadelen, voila problem solved.

Ik lijk nu wel heel antideken, dat ben ik totaal niet maar zonder gaat prima :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:47

Laulitz, inderdaad. De deken heeft zijn voordelen, geen deken heeft geen nadelen voor een normaal/goed functionerend paard behalve een slechtere conditie door de warme vacht.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:53

Mijn pony's staan al jaren zonder wat buiten. Sinds 2 jaar hebben we een schuilstal,
maar voorheen stonden ze in weer en wind buiten zonder dekens.
Kou kan ze weinig schelen maar langdurige regen wel.
Ze liggen in de winter gewoon lekker te zonnen in de sneeuw.

Na het rijden krijgt mijn paard wel een deken op voor de zekerheid. In de namiddag doe ik die weer af.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:17

ijssnuiver schreef:
Dan kun je toch net zo goed een waterdichte winterdeken om doen?

Ik wil eerst zware canvasdeken beginnen omdat hij helaas dekens sloopt in de stal, als hij ze niet meer stuk bijt en of van zijn rug aftrekt krijgt hij van mij een waterdichte winterdeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:27

Ik heb helaas een paard dat alleen dekhaar en amper tot geen onderhaar aanmaakt.
Daar zie je dus gewoon de huid doorheen.
Zodra die in de herfst ineens van modderzwijn naar brandschoon gaat dan weet ik genoeg.
Dan zet ze namelijk geen poot meer uit de schuilstal en dan begin ik met een deken.
De rest van de kudde waar ze instaat staan echter allemaal zonder dek. De enige die ik van deze ooit in de sneeuw heb zien slapen zijn de camarque pony's. De rest ligt bij ons eigenlijk altijd in het stro.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:27

Mijn paard heeft haar hele leven nooit een deken op gehad, afgezien van een paar dagen een regendekentje/zweetdekentje.

Mijn paard heeft een tijdje in een vrij natte paddock paradise gestaan en zelfs toen bleef ze aardig schoon. Ze doet het perfect zonder deken, krijgt een mooi wintervachtje en de training passen we aan. :)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:29

Bij ons op stal staan ze allemaal (behalve de mijne) zonder deken buiten.
Nu heeft de mijne vorig jaar een winterdeken gehad aangezien ze haar zomervacht al had & heb er nu een 0 grams regendeken op liggen.

maar in principe moet een gezond paard gewoon zonder deken naar buiten kunnen. vind het wel belangrijk als er een plek is waar ze windvrije en droog staan.
Hier allemaal schuilstallen met afdaken.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:30

zowel Tinker, Quarterhorse en kwpn-er staan hier zonder deken . Ze staan hier altijd buiten dus maken een dikke vacht, de Tinker dan wel het dikste.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:33

mijn verzorgpaardje stond ook altijd 24/7 int land en kreeg een super bollige wintervacht :)
die reed ik ook gewoon door en dan gewoon erg goed uitstappen aan het eind, zij had ook nooit een deken op. heb 3 winters met haar meegemaakt en ze is nooit ziek geweest oid

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 18:14

@ blingpiggy

Gewoon lekker zonder proberen, merk je dat hij in korte tijd veel gewicht verliest kun je altijd nog een deken opgooien. Hier een welzijn van 24 nog altijd zonder deken, wel een inloopstal. Als ik deze niet had dan zou ik hem wel een deken opleggen, want s'nachts kan het wel hard vriezen en die oudjes hebben het dan toch zwaarder. Maar die van jou staat sowieso binnen dus zou hem echt niks opleggen :j

@ Jackytje

Mijne hebben ook een tijdje op een stenen paddock gestaan, toen waren ze vrij schoon. Nu heb ik het voer in de paddock en kunnen ze via een zandpad naar de wei.. Dus bij mij is er dan vrij weinig modder. Maar toch krijgen ze het klaargespeeld om vies te worden haha. Maar het maakt me eigenlijk niets uit, zolang ze maar happy zijn :j

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:31

Hier ook 24/7 buiten zonder deken, in een beschutte paddock met onbeperkt ruwvoer. De training gaat gewoon door :-) na het werk goed uitstappen en ik laat ze na het werk nog een uurtje op stal staan met hun muesli. Pas als ze goed afgekoeld zijn, gaan ze naar buiten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:34

Mijn paard en pony staan ook lekker buiten in de winter! Zonder deken. Ze kunnen op stal wanneer ze willen. Met ijzel of als de grond hard zet ik soms op stal.

Petrovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:38

Ik heb ze al jaren zo staan, nooit problemen gehad. Maar ze komen wel dik in het haar, dat je absoluut niet moet gaan borstelen c.q. kammen, want dan haal je de talg er van af. En dan heb je dekens nodig.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:39

Tot nu toe stonden de paarden bij ons zonder deken op de wei. Maar met de strenge winters en met het feit dat ze wat mager staan, wordt het dit jaar waarschijnlijk wel een deken :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:39

Mijn paard stond vorige winter ook 24/7 buiten zonder deken. Ik heb hem toen in laten rijden maar hij zweette wel heel erg. Echter omdat hij, als er met hem gewerkt werd, maar maximaal 20 minuten bezig was heb ik hem vorig jaar niet laten scheren. Nu zijn we wat stappen verder en wil ik de winter wel door trainen. Hij staat nu nog zonder deken maar wil hem laten scheren als hij te veel gaat zweten. Dan krijgt hij een jachtmodel en een deken op :D hij staat overigens nog wel 24/7 buiten en dat blijft ook zo.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:41

Na lang twijfelen ( en ook nog ff mn instructrice gevraagd :P ) ga ik deze winter zonder deken proberen :))
Als ie ineens vermagerd gaat er inderdaad nog wel wat op.
Stalbaas houd het ook goed in de gaten (genoeg bij voeren). En ik heb een fleecedekentje met hals gehaald :j Zodat ie na het rijden mooi kan opdrogen in stal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:26

Bij nader inzien gaat de mijne ook dekenloos de winter in, voor de mooie week (deze week) had ze de 200 grams al op, nu staat ze weer naakt, en die vacht begint flink aan te komen, enkel begint zij even flink af te vallen (ribben zichtbaar), maar dat vind ik geen enkel probleem, dus nu maar even aankijken hoe haar spieren (en zijzelf) het gaan doen zonder dekenloos. Scheren en een deken erop kan altijd nog.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:31

Tommie krijgt een megavacht. En hij gaat gerust in de sneeuw liggen. Moet er zelf niet aan denken, maar hij vindt het heerlijk.