Vliegen, ik weet het effe niet meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Vliegen, ik weet het effe niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:23

Euhhh das een hele goeie vraag :+ Geen idee :o

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:23

Ik had vandaag een wandeling met een oude meneer die heel veel van planten wist door een natuurgebied hier. Hij vertelde me dat de plant Artemisia of zomeralsem enorm goed werkt tegen vliegende insecten bij paarden. Nou ik wist niet hoe snel ik dat plantje moest vinden. Plantje gevonden en tegen mijn paard op gewreven en ik mag officieel zeggen: Het werkt als een dolle *\o/*

Nog een hint: Boerenwormkruid (niet verwarren met jakobskruiskruid) plukken en in trosjes bij de staldeur hangen. Vliegen kunnen niet tegen de geur van de bloemen en de meesten blijven weg.

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:35

waar vond je die dan eigenlijk? Heb al even zitten googlen, maar komt mij niet bekend voor zo in het wild groeiend, of kijk ik met mijn neus?

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:37

Ik heb even gegoogled, maar volgens Wikipedia komt zomeralsem in het wild niet voor in Nederland.
Heb je een foto van de plant misschien? Ben wel erg nieuwsgierig. Ik denk de plant trouwens wel te kennen en die heb ik toch echt in het wild als onkruid hier zien staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:40

Hier nog 1 en hoe lang werkt het dan ongeveer? Tell us everything, DAMwolf...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:42

ohjajoh6 schreef:
Die heb ik volgens mij al eens geprobeerd toen het nog bremsenbremse heette, maar ik was er niet kapot van eigenlijk, hoe lang werkt het als ik vragen mag?

Hooguit een dag, dus moet je dagelijks sprayen. Duur grapje 15-20 euro per fles en je doet er twee weken mee als je intensief sprayed. Is dat andere spul relatief goedkoper.
Ben benieuwd of het werk :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:43

Het is ook echt een wild groeiend "onkruid". Ik vind het veel langs platgetrapte paden en paardenweien. Ik zal even een foto opzoeken voor jullie!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:48

Hij heet in het normaal Nederlands ook wel bijvoet. Artemisia vulgaris

Ik weet niet precies hoelang het werkt. Heb het op mijn paard gewreven om half 3. Straks moet ik werken en kom ik toch langs mijn paard.

De plant zelf:
Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:53

Ja, gevonden via google. Wordt inderdaad al eeuwen als anti-muggenmiddel gebruikt.
Alleen hooikoortspatienten moeten voor de pollen opletten, lees ik.
Maar wat een geweldig goede tip. Laat svp even weten hoe lang het werkt. Dan kan ik van het weekend even op zoek naar die plant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:09

Ik hoor het ook graag! Kan ik ook op zoek, want ondanks de grote hoeveelheid onkruid op mijn weitje, staat deze er helaas niet tussen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:31

Die plant die ken ik wel,die ga ik ook maar eens plukken en uit proberen op mijn paarden.
Werkt het ook voor mensen? want niet alleen mijn paarden hebben last van vliegen,ook ik zelf!
Even in de korte broek naar de wei.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:17

Het is idd heel erg op moment, trouwens wel de goeie slippers aan!!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 01:08

De plant werkt wel, maar voor een paar uur. Sorry dat mijn antwoord zo laat kwam :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:23

jammer zeg. @Gee; heb jij als je de pour on aanbracht, dit ook gedaan volgens voorschrift en dus 1 streep van schoft tot kont getrokken? Of heb jij zoals ik een paar keer heb gelezen, meerdere strepen over lijf verdeeld gemaakt?

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 19:52

Ik heb braaf de instructies van de dierenarts opgevolgd en inderdaad van schoft tot staartwortel over de rug een enkele streep getrokken.
Vandaag vond ik mijn paard onder de vliegen aan, maar bij lange na niet zoveel als op het been op de foto. Toch maar even wat Bijvoet geplukt, dat toevallig in de berm bij stal stond. Daarmee op haar hoofd gewreven. Daar bleven de vliegen toen meteen weg. Jammer dat het niet lang te werken schijnt, maar goed, ze had tenminste even rust. Morgen ga ik dan toch maar zelf wat brouwen. Genoeg recepten op bokt langs zien komen. Hier valt het v.w.b. de vliegen gelukkig nog mee. Mocht het erger worden, dan mag jij TS me wat van jouw spul opsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:57

Ik heb dus vanavond de pour on aangebracht en heb het inderdaad zoals op de beschrijving staat gedaan, bedacht me ineens (en dus net op tijd) dat ze het anders misschien wel eens binnen zouden kunnen krijgen (zichzelf bijten enzo) :o?
Nu heb ik natuurlijk geen idee hoe lang het duurt voor het gaat werken, maar het bleef nogal op de vacht liggen en heb het dus met wat toiletpapier uitgesmeerd op de rug, mijn shet (en ik had ze express even half uurtje op box gezet) deed wel zo vreselijk gestrest op stal en verdomd die ging gelijk liggen rollen! Word er af en toe best een beetje moe van eigenlijk... Ben nog half uurtje blijven zitten, maar zag nog geen verschil in hoeveelheid vliegen, zal mij benieuwen...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:10

Ik had vanavond weinig vliegen op de wei.
Komt zeker omdat het avond is?

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:56

@ohjajoh6: Hoe staat het met de vliegen? Zie je echt een verschil?
Een stalgenootje met een paard dat zomerezceem heeft, heeft misschien wel interesse in een kleine hoeveelheid van jouw antimuggenspul. Denk je dat je het in een kleiner flesje zou kunnen vullen en opsturen tegen kostprijs? Haar paard is erg gevoelig en ze wil het eerst uitproberen, voordat ze zelf een hele fles gaat aanschaffen. Ik stuur je dan wel een pb met meer gegevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:02

Heel eerlijk merk ik nog niet al te veel verschil, hoewel het wel erg warm is nog bij ons en ze wel minder last hebben, is het niet zo dat er ineens geen vlieg meer op ze gaat zitten. nu heb ik wel begrepen dat het in het begin van het seizoen beter is om te beginnen en we zitten nu eigenlijk juist aan het einde van het seizoen, kan er nog niet al te veel over zeggen na 2 dagen. Veearts zei dit ook en dat het erg goed werkt tegen ZE, maar misschien geld hier dan ook voor dat het beter is om het aan begin van het seizoen te starten? ik moet wel een veilig te vervoeren flesje aanschaffen, dus heb het niet binnen 2 dagen opgestuurd hoor! Maar pb me maar als ze nog interesse heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:08

Wat een toeval! ik krijg echt een minuut geleden antwoord van de fabrikant van Butox, waar ik mijn vraag had neergelegd, echt leuk! _/-\o_

Hartelijk dank voor uw vraag over Butox bij uw paarden.

Butox is geregistreerd voor gebruik bij rund en schaap. Na opbrengen op de rug van de dieren verspreidt de actieve stof (deltamethrin) zich via het huidvet over het dier. Het duurt enkele dagen voordat de deltamethrin over het dier verspreidt is en werkzaam is over het lichaam.

Omdat wij geen onderzoek hebben gedaan bij paarden, weten wij niet hoe snel en hoe goed de deltamethrin zich via het huidvet van het paard verspreidt. Dat zal waarschijnlijk ook afhangen van hoe de Butox wordt opgebracht, over het hele lichaam met een spons (zie later), als een streep van voor naar achter, of alleen op de achterhand van het paard.

Overigens kunnen dit soort middelen irritatie veroorzaken als zij onverdund worden opgebracht. De kans op irritatie neemt toe bij warm weer en bij behandelen in zonlicht. Dus ’s avonds behandelen, niet op warme zomerse dagen, niet bij zweten of bij een aangetaste huid.

In Frankrijk is enkele jaren geleden een onderzoekje gedaan bij paarden waarbij Butox verdund: 60 ml Butox in 180 ml water (totaal dus 240 ml) met een spons werd aangebracht over het dier (niet bij ogen!). Hieruit bleek dat het hoofd minder goed beschermd was dan de achterhand (regio staart/achterbenen), hoewel dit ook aan de vliegensoort zou kunnen liggen (de stalvlieg blijft slechts kort op het dier zitten en neemt daardoor veel minder deltamethrin op). Vliegen op de romp en de achterhand werden gedurende 1 maand effectief geweerd. Nadelige effecten werden met de sponsmethode niet waargenomen.

In bijlage treft u een Engelstalige samenvatting aan.

Even wat nadere uitleg over de stalvlieg/huisvlieg.

De volwassen vlieg is slechts is slechts 15% van de populatie. De rest is als pop of made in de omgeving aanwezig. Vliegenbestrijding met alleen een pour on levert dan vaak onvoldoende resultaat op, de volwassen vliegen die gedood zijn worden meteen weer aangevuld vanuit de poppen.

Bij huisvliegen stalvliegen is dus een complete aanpak nodig:

-Tijdig beginnen (als de eerste vliegen worden waargenomen): vaak begint men pas als er een explosie is.

-Hygiëne > “broedplaatsen” voorkomen (mest, voerresten e.d.)

-Larvendodende middelen (Neporex)

-Middelen om volwassen vliegen te doden in de stal (Agita/Spy) en op het dier (Butox)
Op het moment dat ik dit schrijf heeft de Butox zich beter over uw paarden kunnen verspreiden. Ik hoop dat dat het geval is.

Nu heb ik het dus wel onverdund aangebracht en met stukje wc papier het wat uitgesmeerd omdat het zo op de rug bleef liggen, , dus zal mij benieuwen, ik weet nu iig hoe ik het volgend jaar zal aanpakken, echt leuk als je zon uitgebreid antwoord krijgt, vinden jullie niet?

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:14

Ja, goed dat een fabrikant de tijd neemt om goed te antwoorden.
Ik wacht het liever nog af, wat betreft het opsturen. Eerst maar eens jouw ervaringen afwachten.
Zelf hebben we juist veel minder vliegen op dit moment. Denk ook dat het seizoen nu afloopt. Misschien iets om volgend jaar dan maar op tijd mee te beginnen. Hou me op de hoogte svp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:19

Dat is goed hoor, denk wel dat het juist met ZE van belang is om tijdig te beginnen en die mugjes zijn er geloof ik in februari al bij warm weer. Ik zal zelf dus de 2e behandeling rond die periode starten (mijn shet is daar namelijk met een hele hoop andere zaken ook gevoelig voor)

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:22

Zij heeft haar paard een sensibiliteitskuur laten ondergaan. Schijnt duur te zijn, maar het heeft wel geholpen. Vorig jaar was hij helemaal kaal bij zijn manen en staart, ondanks dekens, enz. Dit jaar heeft hij lange manen op een plekje na en zijn staart ziet er ook veel beter uit. Ik zal het even met haar bespreken, wat ze wil doen. Het stukje van de fabrikant zal ik haar ook geven. Nogmaals geweldig dat ze zo gereageerd hebben. (trouwens ook goed van jou dat je hen direkt aangeschreven hebt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:25

Ja vind ik ook! Ze hebben er zelfs een onderzoek als bijlage meegestuurd is in het engels geloof ik (moet het zelf nog lezen, zo snel ben ik nog niet, haha) wil ik als ze dat wilt lezen best wel even pb-en hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:46

Paarden stonden er vandaag heel rustig bij wat de vliegen betreft, terwijl het hier gewoon nog 24-25 graden is. Viel echt op ineens! Scheelt weer, want nu kan ik de bus veerust mooi voor mezelf gebruiken...