Dillema :: Zomereczeemer kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:56

yarrah schreef:
Ik heb je foto's gezien ik vind de eczeem behoorlijk heftig.
Ik heb zelf ook een eczemer en ik zou nooit weer een eczemer kopen. Het is een super paard en ik ben al 9 jaar gek op hem en ik zal hem nooit weer weg doen. Maar de eczeem geeft wel een behoorlijke druk. Ik moet dagelijks controleren en de vakanties moet ik altijd iemand vragen of die dagelijks gaat kijken en als de deken kapot is wat regelmatig voor komt een andere deken wil op leggen.
Mijn paard geen minuut zonder deken en maakt zich helemaal kapot.

Waar vind jij de eczeem dan zo behoorlijk heftig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:59

_Babettee_ schreef:
Ik zou het niet doen. Eerst en vooral omdat het in mijn ogen veel werk, tijd en geld kost om zomereczemers te onderhouden (als je het écht goed wilt doen). Ten tweede vind ik het persoonlijk wat egoïstisch om zo'n paard te houden aangezien het paard volgens mij echt af ziet van de jeuk, die dan ieder jaar nog erger wordt.

Je vindt vast en zeker een leuk paard die bij jou past en die geen zomereczeem heeft. En als je vindt dat dit écht een paard voor jou is, wie staat jou dan nog in de weg om de knoop door te hakken. :)

Jammer dat je er zo over denkt. Het werk valt best mee. Zekers als je ze gewoon onder de deken laat staan en in de winter is het een 'gewoon' paard, waar je een beetje op moet letten met voeding.
Ook als je het echt goed wilt doen, ben je hes geen kapitalen er aan kwijt, hoe kom je daar bij? Ja, er moet een deken komen, nou hoeveel dekens heeft de gemiddelde paardenbezitter zonder eczeempaard.

Afzien van de jeuk? Nee hoor, onder de deken bijna geen jeuk.
Hoe kom je toch aan deze gedachten? Als je er geen verstand van hebt, kun je beter niets zeggen.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:01

Ja dat vroeg ik me ook af. Haha.

Hoe erg de zomereczeem is kun je toch niet van een foto afzien? Ik bedoel een paardje dat prima manen en staart heeft kan ook erge zomereczeem hebben, maar dan wordt het gewoon goed behandeld.. Een open gejeukt paard kan het maar licht hebben, maar dan wordt er misschien (nog) niets aan gedaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:02

Zorro_ schreef:
Ik heb een pony gekocht met zomereczeem, wist ik op dat moment niet, maar ach!

Het karakter is goed, en ik ben de beroerdste niet, dus ik smeer haar om de dag in.
Het goedje dat ik op dit moment gebruik, bevalt heel goed! Ze was open geschuurd, en sinds ik het gebruik niet meer!

Verder had ze eerst een eczeem deken op, waarbij ze voor op de hals (waar het elastiek zit) nog meer jeuk kreeg.
Dus een andere deken gekocht, namelijk Amigo Bug Buster, erg duur maar doet prima z'n werk!

En wat ze hierboven zeggen; Met veel liefde, aandacht en goede zorg knapt ie al heel wat op! :D

Zorro, als je een fijne eczeemdeken wilt kopen, dan heb je de rambo sweet itch hoody, de eczeemvariant van de bug buster (zalfde fabrikant ook). De bug buster is een gewone vliegendeken en is voor de meeste eczeempaarden niet aan te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:03

stvieee schreef:
Ja dat vroeg ik me ook af. Haha.

Hoe erg de zomereczeem is kun je toch niet van een foto afzien? Ik bedoel een paardje dat prima manen en staart heeft kan ook erge zomereczeem hebben, maar dan wordt het gewoon goed behandeld.. Een open gejeukt paard kan het maar licht hebben, maar dan wordt er misschien (nog) niets aan gedaan..

Ik keek ook even naar de foto's, voor een paard wat nooit onder een deken heeft gestaan en eens per maand behandeld wordt, zie ie er harstikke goed uit juist :D

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:05

Mindim schreef:
Zorro_ schreef:
Ik heb een pony gekocht met zomereczeem, wist ik op dat moment niet, maar ach!

Het karakter is goed, en ik ben de beroerdste niet, dus ik smeer haar om de dag in.
Het goedje dat ik op dit moment gebruik, bevalt heel goed! Ze was open geschuurd, en sinds ik het gebruik niet meer!

Verder had ze eerst een eczeem deken op, waarbij ze voor op de hals (waar het elastiek zit) nog meer jeuk kreeg.
Dus een andere deken gekocht, namelijk Amigo Bug Buster, erg duur maar doet prima z'n werk!

En wat ze hierboven zeggen; Met veel liefde, aandacht en goede zorg knapt ie al heel wat op! :D

Zorro, als je een fijne eczeemdeken wilt kopen, dan heb je de rambo sweet itch hoody, de eczeemvariant van de bug buster (zalfde fabrikant ook). De bug buster is een gewone vliegendeken en is voor de meeste eczeempaarden niet aan te raden.

Ik heb zitten twijfelen inderdaad. Maar ben toch voor de Amigo gegaan, ik hou niet zo van dat 'hoody' gebeuren haha.
Maar gelukkig doet ze het er prima op! :D

Anoniem

Re: Dillema :: Zomereczeemer kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:07

Ik heb de hoody eraf, die past niet op mijn monster :D Maar mocht je paard toch nog weer beginnen te jeuken, dan kan dat dus komen dat ie door een vliegendeken niet goed genoeg beschermd wordt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:11

Tooske schreef:
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik een shet heb gehad met zomereczeem en na mijn ervaring zou ik nooit een paard met eczeem kopen.

Hier hetzelfde, buurshet dan... Wassen, smeren, dekens, injecties.. niks hielp beest bleef zich rot schuren

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:18

Mindim schreef:
Ik heb de hoody eraf, die past niet op mijn monster :D Maar mocht je paard toch nog weer beginnen te jeuken, dan kan dat dus komen dat ie door een vliegendeken niet goed genoeg beschermd wordt.

Het mooie van de Bug Buster, is dat hij over de manenkam, een (hoe noem je dat??) laagje heeft waar de vliegen niet doorheen kunnen prikken :D

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:19

Mindim schreef:
_Babettee_ schreef:
Ik zou het niet doen. Eerst en vooral omdat het in mijn ogen veel werk, tijd en geld kost om zomereczemers te onderhouden (als je het écht goed wilt doen). Ten tweede vind ik het persoonlijk wat egoïstisch om zo'n paard te houden aangezien het paard volgens mij echt af ziet van de jeuk, die dan ieder jaar nog erger wordt.

Je vindt vast en zeker een leuk paard die bij jou past en die geen zomereczeem heeft. En als je vindt dat dit écht een paard voor jou is, wie staat jou dan nog in de weg om de knoop door te hakken. :)

Jammer dat je er zo over denkt. Het werk valt best mee. Zekers als je ze gewoon onder de deken laat staan en in de winter is het een 'gewoon' paard, waar je een beetje op moet letten met voeding.
Ook als je het echt goed wilt doen, ben je hes geen kapitalen er aan kwijt, hoe kom je daar bij? Ja, er moet een deken komen, nou hoeveel dekens heeft de gemiddelde paardenbezitter zonder eczeempaard.

Afzien van de jeuk? Nee hoor, onder de deken bijna geen jeuk.
Hoe kom je toch aan deze gedachten? Als je er geen verstand van hebt, kun je beter niets zeggen.

Ik kom aan deze gedachten aangezien ik genoeg paarden ken die met deken nog steeds staan te schuren en die er werkelijk 'gek' van worden. Er wordt gevraagd naar mensen hun mening en ik geef gewoon die van mij. Jij kunt je duidelijk niet vinden in mijn mening en daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Ik zou het niet doen, anderen misschien wel.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:23

Het schijnt toch ook aan het gebied te liggen waar je woont=

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:34

Hier ook een prima jaar sinds de eczeemdeken consequent gedragen wordt. Beetje Butox en Deet erbij. Ik vind alleen het op en af doen van de deken heel vervelend. Ik laat m om de nek zitten tijdens het rijden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:51

Ik heb een haflinger gehad met erg eczeem. Als jij niet te beroerd bent om een goede deken te kopen en die va maart tot okt op doet. Is er niks aan de hand. Af en toe wat smeren en wassen dan is het goed te doen.
Koste mij 20 min per dag en ik sloeg geen dag over. Bij mijn haf ging het elk jaar beter. Voor fotos kijk maar in me profie.
En die van mij had het echt heel erg. Maar met deken had ze niet meer jeuk als elk ander paard. Ik zou hem er niet voor laten staan.
Ik l

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:00

Ik zie nu de fotos pas. Denk dat de eczeem nog mee valt bij hem. Hij heeft nog manen. En de manenkam is niet dik. Lekker een deken op. Da heb je volgend jaar een heel ander paard. Vind hem trouwens wel wat schaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:05

Zorro_ schreef:
Mindim schreef:

Het mooie van de Bug Buster, is dat hij over de manenkam, een (hoe noem je dat??) laagje heeft waar de vliegen niet doorheen kunnen prikken :D

Dat heeft de RSIH ook hoor, wat ik al zei, zelfde fabrikant :D Ook bij de borst hebben ze dat laagje.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:07

Ik snap niet waarom de jeuk erger zou worden met de jaren? Mijn merrie heb ik gekocht toen ze 11 was, is nu 15 en ze wordt elk jaar minder en minder gevoelig. Een goede (!) deken is gewoon essentieel bij deze dieren en er op tijd aan beginnen.
Deze merrie staat nu in een andere omgeving (minder muggen) en snachts op stal en ze is gewoon een ander paard: staat zonder deken buiten overdag want dan zijn de muggen er niet.

Mijn 2-jarige heeft al jeuk sinds ze geboren is, is geen eczeem maar wat het exact wel is durf ik zo niet te zeggen (reageert vanaf de lente op alles extreem gevoelig, gaande van een langsstrijkende grasspriet tot een gewone vlieg die op haar lijf zit, heeft een overgevoelige huid. Krijgt weinig voer bij en staat op een weiland met gras dat laag is in voedingswaarde). Die doet het super met een volledig dichte eczeemdeken (geen rambo zweet itch hoody, is veel te open voor haar) en heeft eigenlijk geen jeuk meer. 5minuten de deken af om haar te verzorgen en ze krijgt het weer bij het minste. Daar zou dezelfde oplossing als voor mijn oudste merrie niet werken, maar ze doet het er wel gewoon super mee.

Eczeem/jeuk is iets wat energie kost, maar ik laat er zeker geen paard voor staan. Met de juiste deken, juiste voer en juiste omgeving kan je veel doen. Als het paard echt te erge jeuk heeft is het geen paard voor in mijn boomrijke omgeving, dan kan het beter gekocht worden door iemand die minder last heeft van de muggen, er zijn grenzen aan wat eerlijk is voor een paard.

Ik vind het paardje voor dit moment in het jaar zonder deken buiten te staan er super uit zien. Mijn jongste zou er zo absoluut niet meer bijlopen zonder deken op dit moment ;) .

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:07

Mindim schreef:
Dat heeft de RSIH ook hoor, wat ik al zei, zelfde fabrikant :D Ook bij de borst hebben ze dat laagje.

Klopt! Alleen krijgt mijn pony nog wel schuurplekken op de borst :(:)

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:38

Mijn fjord heeft er ook last van, maar houdt geen manen over met een deken. (QHP Comfort) Maar wat doen jullie met de benen? De mijne krijgt er ook allemaal wondjes van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:39

aniquegraaf schreef:
Mijn fjord heeft er ook last van, maar houdt geen manen over met een deken. (QHP Comfort) Maar wat doen jullie met de benen? De mijne krijgt er ook allemaal wondjes van.

Heb je al gekeken of je fjord daar misschien mijten heeft?

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:01

aniquegraaf schreef:

Ik heb de Amigo Bug Buster, gekocht bij Divoza.
Dure deken, maar doet goed zijn werk. Bedekt ook de benen!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 05:49

Mijn eczemer kreeg ook wondjes op de benen. Ik schreerde de benen. Dan had ze geen grip. En smeren he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:59

koetjeboe schreef:
Mijn eczemer kreeg ook wondjes op de benen. Ik schreerde de benen. Dan had ze geen grip. En smeren he.

En wat doe je dan tegen de jeuk? Want die vliegjes krijgen echt wek griep, ook op geschoren benen hoor.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:03

TS wat krijgt het paard nu gevoerd? Aanpassingen daarin kunnen een wereld van verschil maken.
Zou zelf niet zo snel voor een eczemer kiezen trouwens, wijst toch op een inwendig probleem.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:15

Mindim schreef:
yarrah schreef:
Ik heb je foto's gezien ik vind de eczeem behoorlijk heftig.
Ik heb zelf ook een eczemer en ik zou nooit weer een eczemer kopen. Het is een super paard en ik ben al 9 jaar gek op hem en ik zal hem nooit weer weg doen. Maar de eczeem geeft wel een behoorlijke druk. Ik moet dagelijks controleren en de vakanties moet ik altijd iemand vragen of die dagelijks gaat kijken en als de deken kapot is wat regelmatig voor komt een andere deken wil op leggen.
Mijn paard geen minuut zonder deken en maakt zich helemaal kapot.

Waar vind jij de eczeem dan zo behoorlijk heftig?

Omdat het dier nog maar 3 jaar is en het alleen nog maar erger wordt als dit het begin is vind ik het al best heftig. Bij mijn paard was het in het begin goed te houden zonder deken... en dagelijks alleen tussen 10.00 en 16.00 buiten. Na verhuizing naar een andere stal werd het een drama dagelijks 24 uur buiten.
Maar met sober houden is niet voldoende hij moet van eind april tot begin november 24/7 een deken op met hoofdkap.
En dan nog is hij een gedeelte van de staart en manen kwijt wat weer de verwijten is aan de dekens, vooral de Boet-deken is daar debet aan. Maar als ik op reis ben is deze weer beter, omdat hij wel tig keer beter is dan de eplejack of divozadeken die regelmatig kapot gaan.

Het is aan de TS of ze er voor gaat maar ik zeg: niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:53

Voor een driejarige zonder deken en zonder smeren is het helemaal nog niet zo heftig, zo te zien. Het hoeft ook niet elk jaar erger te worden hoor. En ja, ze moeten onder een deken en nee sober houden alleen is niet voldoende. En niet ieder paard verliest zijn manen door de boett. En of de dekens regelmatig kapot gaan ligt ook maar net aan het paard, die van mij het dezelfde deken al voor het derde seizoen.