Paarden in deze snikhitte...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:26

De paarden staan hier overdag op stal en s`avonds lopen ze in het weiland.
Het is overdag veel te warm dan staan ze liever op stal ook voor de horzels en vliegen.
Dit is het eerste jaar dat wij dit doen en het bevalt uitstekend.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 22:40

MirandaFuego schreef:
Sonja schreef:
Die vreten gras, liggen heerlijk languit te bakken in de zon, en drinken zo'n 60 liter water per dag. Ik kan niet zeggen dat ze er echt anders onder zijn.

Mijne ook niet hoor, hebben nergens last van en zweten niet eens.
Ze hebben 's middags wel schaduw maar staan er nauwelijks in...

Hu? Paarden die niet zweten met dit weer?! :o? Wonderpaarden?

JCJorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:08

Die zitten te relaxen in het gras met de vliegen :') , Ik zorg voor genoeg vliegenspray, zodat deze zoveel mogelijk weg zijn.. s' ochtends als het zonnetje er nog niet is even afspuiten en ' s avonds ook. Vooral de hoeven moeten goed nat worden.. ze gaan zo snel scheuren! Daarnaast doe ik helemaal niets hoor als het zo warm is, als het ' s avonds afkoelt dan ben ik er weer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:58

HorseyDude schreef:
MirandaFuego schreef:

Mijne ook niet hoor, hebben nergens last van en zweten niet eens.
Ze hebben 's middags wel schaduw maar staan er nauwelijks in...

Hu? Paarden die niet zweten met dit weer?! :o? Wonderpaarden?

Mijn witte merrie had gister ook geen drupje zweet.. Ook niet met de vliegendeken op(die heb ik er overigens op het heetst van de dag wel even afgedaan, omdat ik dat echt te warm vond).
Mijn jonge vosruin was drijfnat. Maar die kan ook niet zo goed rustig staan grazen, die trekt regelmatig even een sprintje en doet even lekker gek..

heidy_wilco

Re: Paarden in deze snikhitte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:10

Wil.staat gewoon op.de wei met genoeg schaduw en een auromatische drinkbak. Ik rijd hen.wel, maardat is 's avonds, en dan mak ik alleen even een stapritje buiten. Heeft hij toch even beweging gehad

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 09:11

heidy_wilco schreef:
Wil.staat gewoon op.de wei met genoeg schaduw en een auromatische drinkbak. Ik rijd hen.wel, maardat is 's avonds, en dan mak ik alleen even een stapritje buiten. Heeft hij toch even beweging gehad

Ik dacht al, dat water heeft een geurtje! :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:27

JCJorien schreef:
Die zitten te relaxen in het gras met de vliegen :') , Ik zorg voor genoeg vliegenspray, zodat deze zoveel mogelijk weg zijn.. s' ochtends als het zonnetje er nog niet is even afspuiten en ' s avonds ook. Vooral de hoeven moeten goed nat worden.. ze gaan zo snel scheuren! Daarnaast doe ik helemaal niets hoor als het zo warm is, als het ' s avonds afkoelt dan ben ik er weer.

Weet je dat de hoeven afspoelen weinig nu heeft. Om ze echt vochtig te houden moet je dan al snel een kwartier tot half uur spoelen per hoef.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 09:31

FriesWytske schreef:
JCJorien schreef:

Weet je dat de hoeven afspoelen weinig nu heeft. Om ze echt vochtig te houden moet je dan al snel een kwartier tot half uur spoelen per hoef.

Dan ben je dik 2 uur bezig met water verspillen :O Deeeeeeeeenk dat ze dat bij het waterbedrijf niet echt een ideaal idee vinden... -O-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:44

Zodra de dazen verschijnen, staan mijn paarden meteen in de schuilstal. Ze willen er dan ook niet meer uit totdat het donker is. Wij hebben het dan ook meteen extra druk: regelmatig mest weghalen, hooizakken ophangen, veerust spuiten terwijl de dames lekker staan te genieten bij de twee grote ventilatoren die op volle kracht koele wind de stal in blazen. Luxe leventje :))

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:47

In de ochtend rond de klok van 6 zit er op de training gaan door.
Ze gaan rond 7 uur land op en rond 1100-1300 naar binnen, onze stal is super geïsoleerd denk graadje of 20 dus lekker, daar spuit ik ze wel af onder de koude douche

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:49

Inderdaad, HD. Mijn hoefsmid vertelde mij dit laatst, omdat ik hier ook eentje heb lopen met kleine scheurtjes in de hoef. Dus ik gewoon de hoeven nat maken, maar hij zei dat dat geen nut heeft als het kort gebeurt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:51

Mij lijkt dat alle kleine beetjes helpen.
Anders moet je op een gewone standaard dag van 15 graden ook 10 min per hoef spuiten, geloof je zelf toch niet

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:33

Ik maak de plekken om de drinkbak elke dag nat, zowel in de paddock als in de wei
Werkt als een tierelier voor de hoeven, maar je krijgt er wel een modderbende van :P

Hier hebben de paarden niet echt last van de hitte. Wij hebben van die luie donders die niets doen dan eten. Ze hebben inloopstal waar ze zich terug kunnen trekken van de dazen & hitte

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:56

Ik zet mijn 2 jaarlingen 's morgens vroeg buiten ( tegen uur of 5 ) dan gaan ze 's middags om 12 uur weer naar binnen om vervolgens om een uur of 7 weer na buiten te gaan tot een uur of 11. Ik heb mijn wei precies op het zuiden met maar 1 boom dus op het heetst van de dag kunnen ze anders helemaal nergens schuilen. Vandaar dat ze dan lekker na binnen gaan daar waar het koel is. En verder natuurlijk zorgen voor meer dan genoeg drinkwater. De oudere paarden blijven bij extreme hitte wel binnen waar het koel is maar met weer zoals vandaag heel erg vaak drinkwater controleren en die hebben een weide waar veel schaduw is dus die kunnen gelukkig de hele dag schuilen.

langevinger2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:59

gistern s middags wel binnen gehaald, heb geen schaduw, maar vandaag lekker windje hier

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:06

Ik heb mijn Shetlander en New Forest gewoon in de wei gelaten, veel water gegeven en hun vliegendekens/kappen op. Ze hadden wat schaduwplekken, dus ze zijn de dag prima doorgekomen :j

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:07

hier ook.. overdag binnen snachts buiten:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:29

Wij hebben hier (Frankrijk) heuse koliek gehad voor het eerst bij onze 18 jarige ruin die normaliter nooit wat heeft. Dit was de eerste keer in 14 jaar dat ik hem nu heb. Het is een wonder dat paardje nog leeft en we zijn hier met vier volwassenen en dierenarts een hele avond tot diep in de nacht bezig geweest met infuus, spuiten enz. om hem erdoor heen te trekken. Combinatie van factoren waar onder de hitte waardoor hij te weinig beweegt en te druk maken om de enorme dazen hier op het terrein en dan zijn warmte niet goed kwijt kunnen raken zijn factoren die een rol spelen in de koliek die vanuit het niets zeer heftig kwam opzetten. Gelukkig staan paarden hier aan huis zodat ik het gelijk door had dat het foute boel was en dierenarts was hier binnen een half uur (is snel met die afstanden hier).

De merrie heeft nergens last van (gehad). Dus stalmanagement hier is op dit moment: paddock natspuiten zodat het niet stoft en koel aanvoelt (temp is echt lager hierdoor geworden). Drinken aanbieden iedere keer opnieuw zodat hij moet drinken en als hij te weinig drinkt hooi wat nat maken. Bij te hoge temperatuur van het paard met uitgewrongen handdoeken (eerst lauw dan koud) temperatuur omlaag brengen. Zodra temp laag is maakt hij zich ook weer minder druk om dazen. In de ochtend op royale wei waar niet te veel en niet te weinig gras staat twee uur zodat hij flink moet lopen om kostje bij elkaar te scharrelen. Beweging is goed voor dit flegmatieke paard. Kak wordt vier keer per dag gecontroleerd. Darmen luisteren op vier plekken doe ik vier keer per dag. Ondersteuning nog met wat homeopathie via dierenarts/ natuurgeneeskundige. In de avond paardjes aan de hand en stuk gaan lopen, zodat er beweging is, de merrie die goed gaat nemen we wel gewoon mee in alle maatregelen. ’s Nachts gaan paardjes op apart afgezet stuk kort gras zodat er de hele nacht nog wat te knabbelen is dit om zand eten te voorkomen en ik kan in de ochtend vroeg paarden gemakkelijk checken door uit het raam te kijken. Overdag twee keer klein handje fyto gold van Garvo met sandclear voor de ruin. Vliegenkappen hebben de paarden hier altijd op. Ze staan overdag in de schaduw in het bosje of in de paddock of in de inloop stal en uiteraard worden paarden regelmatig perfect ontwormd.

O ja, en onze ruin gaat goed, hinnikt is alert, draaft op de wei met af en toe een klein galopje (ben ik niet zo blij mee vanwege de temperatuur) maar is weer helemaal het heertje die nog niet helemaal beter is, maar wel helemaal beter zal worden als de lijn zich zo voort blijft zetten <3 .

Moraal van dit verhaal:
Ben blij mensen als het goed gaat, maar houd dus je paarden heel goed in de gaten want het kan met dit weer plotseling omslaan ook als het al jaren zoals bij ons goed gaat en stal management precies en compleet is. Het kan iedereen zomaar overkomen. Doordat ik dit altijd in mijn achterhoofd heb en regelmatig de paarden bekijk met dit extreme weer zag ik het gelijk toen het omsloeg waardoor wij nog een paard hebben. Geef ook niet te gauw op met je reddingsactie, want de dierenarts wilde opgeven maar vriendin en ik zeiden dat daar geen sprake van was en dat hij sterk is normaliter en hier weer bovenop zal komen. Volg dus ook je gevoel ook al moet je daarvoor assertief zijn en is dierenarts het niet met je eens zoals bij ons. Als het echt niet gaat dat is heel erg maar dan houdt het gewoon op. Ik schrijf dit niet om jullie bang te maken, integendeel, maar wel om alert te blijven als weersomstandigheden extreem zijn. Rijden op het gezonde paard heb ik nu drie dagen niet gedaan omdat ik het gewoon nog niet kan, te geschrokken als dat ik ben en te dankbaar dat ik nog steeds twee paarden heb.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-08-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:33

Hier doen ze het hoofd tot aan de ogen in de waterbak _O- Pony heeft er gisteren een kwartier in gehangen, wel elke keer adem halen, ik was even vlakbij aan het vegen, ze gluurde de hele tijd als een telescoop boven het water uit :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:36

Hier stonden ze ook niet te zweten en de witte bleef zelfs in de zon staan. :?
De andere drie stonden/lagen in de schaduw van de bomen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:40

Die van mij staat 's ochtends buiten, wanneer het echt heet begint te worden (meestal zo 1 uur) gaan ze naar binnen en dan staat hij op stal, en ik rij hem 's avonds.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:42

Hier blijven ze ook allemaal in de zon, er staat een grote boom naast de wei, maar nee , ze gaan mooi in de zon staan bakken :?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:45

Heftig verhaal van de koliek. Gelukkig lijkt alles goed. Maar idd de problemen zijn er snel genoeg.

Om die reden heb ik het weimaatje van onze tinker donderdag tegen 11 en ook naar binnen gegooid omdat de tinker op de kliniek stond in afwachting van een operatie. Weimaatje was vrij rustig maar nam niet meer de rust te drinken of even in de schaduw staan. Bleef toch wat rondstappen en binnen anderhalf uur was ze kokend heet. Meteen op stal gezet in de schaduw zodat de rust ook terug kwam en ze was zo weer op temperatuur. Moet er niet aan denken hoe ze gevoeld had als ze de hele dag had rondgestapt zo.

Uiteindelijk mannetje weer kunnen ophalen en dinsdag nieuwe poging, dus ze konden weer naar buiten anders was ze tot de avond op stal gebleven voor haar eigen gezondheid.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:50

Vandaag blijven ze lekker buiten, het is hier nu rond de 22 graden met een lekker windje erbij.
Gisteren heb ik ze overdag op stal gehad, daar is het heerlijk koel.
Rond een uur of half 10 s avonds heb ik ze weer buiten gedaan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:22

Ayasha schreef:
Hier stonden ze ook niet te zweten en de witte bleef zelfs in de zon staan. :?
De andere drie stonden/lagen in de schaduw van de bomen.

Niet zo raar, want wit stoot zonlicht af waardoor het voor dat paard minder warm was. (zwart niet) dus ik kan het wel begrijpen!