Boven 30 graden nog vliegendeken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:11

Heb de dekens af met dit warme weer.

Zelfs ondanks ik ook uv-werende heb liggen.

Gelukkig kan ik een box open zetten zodat ze zelf naar binnen kunnen lopen en daar maken ze met dit weer dankbaar gebruik van.

Vind het persoonlijk ook niet kunnen met dit weer paarden in de volle zon zonder schaduw :n

Poess91

Re: Boven 30 graden nog vliegendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:35

De onze gaan toch maar naar binnen vanmiddag, gelukkig staat ze precies in een box waarbij bij het luik een lekker windje waait ^__^

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:52

UV werende deken op zonder schaduw |( dus ze gaan vanmiddag op tijd naar binnen. Deken af is ook geen optie mijn paard wordt helemaal gek van de vliegen. Stal is een containerbox dus op dit moment een sauna.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:09

salamaleque schreef:
UV werende deken op zonder schaduw |( dus ze gaan vanmiddag op tijd naar binnen. Deken af is ook geen optie mijn paard wordt helemaal gek van de vliegen. Stal is een containerbox dus op dit moment een sauna.

Heb zelf ook een container stal gehad en wij lieten altijd water op het dak lopen en spoten de container af.

Heeft wel echt effect :j

En wij hadden er een aanbouw aan daar werd met dit weer altijd het gangpad ondergespoten.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:18

Bravura schreef:
Welke bomen groeien snel uit de NL bossen en zijn niet giftig? Moet voor komende zomers toch wat verzinnen. Of ik moet weer een loopstal zien te maken, een verplaatsbare schuilplaats oid.

De wilg ( Salix Alba ) als je de tenen wilt gebruiken. ( in struikvorm gaat dat heel hard.. als boomvorm groeit de stam heel langzaam)

Daarnaast is snelgroei hout.. de populier heel erg goed. ( zorg ervoor dat je mannetjes hebt en geen vrouwtjes ivm pluis! )

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:27

hier staan ze normaal met eczeemdekens op buiten, maar niet alle paarden hebben schaduw dus zijn ze om 10uur op stal gekomen.
vanavond als de zon laag staat gaan ze pas weer naar buiten.

lovehome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:29

hier de vliegendekens af...veel te warm. hier hebben ze wel schaduw maar die beesten zijn zo eigenwijs gaan daar niet staan nee vol in de zon.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:35

ik zou ze toch overdag (op het warmst) binnen zetten.
of snachts buiten en overdag binnen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:40

Had een mega goed idee. Heb een camouflagenet gekocht om in de eikenbomen langs de rand van de wei te hangen. Buurman wilde het wel ophangen. Toen we in de wei stonden met net, spijkers, ladder etc bleek dat er in 1 hoek gewoon de gehele dag schaduw zal zijn door de lange kromgebogen takken. :+ Heb er dus geen net neer gehangen, hooi onder de boom gedropt en ze er heen geroepen. Nadat ze een paar happen op hadden gingen ze met vliegendek weer in de volle zon staan. -O- Heb de dekens maar ingespoten met vliegenspul en ze laten staan. Zonder dek worden ze echt lek gestoken. En, nogmaals, de stal staat vol in de zon, binnen nog warmer dan buiten...
Maar goed...ze hebben schaduw!

lovehome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:42

die van mij hebben ook schaduw maar gaan der echt niet de hele tijd staan. maar goed ze hebben het wel. straks alle bij onder de tuinslang vinden ze heerlijk. morgen is het al weer minder warm.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:47

Hier blijven de dekens altijd op. Als ze het te warm hebben gaan ze in de schuilstal staan of in de schaduw van de boom.

Vanaf dat het 29 graden is, probeer ik wel elke dag op het heetste van de dag de paarden te wassen, of op zijn minst nat te spuiten met de tuinslang als ze in de wei staan. Vinden ze heerlijk

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:48

2 van de 4 staan zonder schaduw, daarom hebben we een stuk afgezet tussen de appelbomen in onze tuin, waar ze in de schaduw kunnen staan op de heetste dagen. Je moet wat. :+ Ze hebben allemaal een vliegendeken op, anders zijn ze zo onrustig dat ik bang ben voor oververhitting. Met deken is warm, maar geeft ze ook veel meer rust.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:50

De deken blijft buiten op bij die van mij, normaal heeft ze haar eczeemdeken ook op stal op ivm met veel schuren, maar met deze temperaturen op stal maar even af. Ze gaat vandaag overigens vroeg naar binnen en laat nog weer even naar buiten en vanmorgen vroeg gereden ;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:51

Mijne staat op dit moment in de volle zon.. Zie haar niet veel gebruik maken van de schaduw die de dikke boom geeft! Ik zit er wel heerlijk in met dit weer als ik naar haar kijk :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:31

_Lorette_ zo had ik nog niet gedacht, oververhitting door onrust als ze zonder dek lopen. Inderdaad! Hier zouden ze ook gaan rennen voor die vliegbeesten. En wat ik altijd zo erg vind is als ze onder de bulten zitten. Dat moet toch jeuken en zeer doen?
Het is voor mij wel een geruststelling te lezen dat er meer met dek staan bij deze temperaturen en dan ook nog eens in de zon er mee gaan staan. Zag vanmorgen een weiland vol paarden zonder dekens of beschutting staan en bedacht me dat die s middags wel binnen gehaald zouden worden, maar ook kans van niet dus...

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:11

Hier ook gewoon de hele dag op de wei met deken om! Heb 'm net ff afgehaald om te kijken of ze erg zweette maar tot mijn grote verbazing zweette ze amper tot niet :). Wel heb ik d'r even lekker afgespoeld en in de schaduw laten opdrogen om vervolgens weer met deken de wei op te gaan :j .
Ze stond er ook een stuk blijer bij dan haar 2 weidegenootjes die beide geen deken hadden, die zijn constant bezig vliegen weg te krijgen terwijl mijn dikkie ongestoord een beetje straat te grazen *\o/*

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:21

Onze eczeempony staat ook mét deken. En vanmiddag gewoon in de zon te grazen. Nauwelijks zweet :) Al gaat ze soms uit zichzelf wel in het stalletje staan.

Zo lang ze water hebben en er verder nog levendig uitzien kan het prima. Er zijn inderdaad ook paarden die helemaal geen schaduw hebben!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:24

Mijn paard heeft ook geen schaduw in de wei. Vanmiddag even wezen kijken maar ze was niet warm onder haar vliegendek. Omdat het op stal net zo warm is en er op de wei nog een lekker briesje stond heb ik ze laten staan.

Ik vind het trouwens wel een fijn idee dat ze gewoon rustig staat met haar deken terwijl andere dekenloze paarden zich groen en geel ergeren aan de vliegen en dazen. Met dit weer moet je je niet druk maken dus ook niet omdat je vol vliegen zit. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:14

Ik ging om 13 uur richting stal. Ik kom hier langs weilanden waar de paarden nu 24/7 op de wei staan. Ik heb gekeken en geen 1 die stond te zweten. Stonden allen rustig te eten en wat met de staart te zwiepen.

Ook langs de snelweg zie ik weilanden met paarden die volop in de zon staan, incl veulens zonder schaduw.

Op stal staan er bij ons x aantal 24/7, x aantal alleen overdag en x aantal alleen een halve dag. Alleen de 24/7 paarden stonden buiten, de rest op stal. De 24/7 buiten hebben een rij bomen, maar de schaduw bereikt niet alle weides. Paarden stonden wel rustig.

In onze stal was het ondanks schaduw en heel klein windje toch enorm warm. Paarden op stal stonden toch meer te zweten dan op de wei bijv. Heb die van ons gewassen, m'n dekens gewassen en daarna gestapt op steen in de schaduw.
Toen op 1 paddock de schaduw kwam, heb ik ze daar weer in gezet. Helaas gaan ze niet in de schaduw staan. Straks gaat mijn man nog een keer stappen, afspuiten en gaan ze uiteindelijk op stal voor de nacht.

Het valt me dus op dat paarden op stal, ondanks schaduw meer zweten. Het is idd zo dat paarden op de wei wel rustig moeten staan, maar zo te zien weten ze dat zelf ook heel goed.

Ideaal is anders, maar helaas kun door regels niet overal schaduw regelen. Niet overal mag je in een wei bomen planten of iets bouwen/neerzetten. Nederland loopt echt achter als het om het welzijn van het paard gaat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 19:32

Zit echt te wachten op de afkoeling. Hier zijn ze om 18.30 naar binnen gegaan. Binnen is het nu net zo warm als buiten, 33,4 graden. Alleen waait het buiten wat. Ze stonden gewoon te zweten binnen, waar ze met vliegendek buiten geen last van hadden. Bij 1 was wel te zien dat hij onder zijn hoofdkap flink had gezweten. Net benen afgespoeld en weer terug naar binnen gezet met alle ramen en deuren open. Als t straks slecht weer wordt moeten de deuren toch dicht...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:51

Oh echt, moet dan alles dicht??? Lijkt mij heel warm juist nu. Het koelt buiten af, maar binnen op stal vaak pas veel later. Hier gewoon buiten. Pony stond overdag binnen en loopt nu ook weer op het land :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:00

Heb mijn paard die donker is de vliegen deken wel om, staat met 2 vosjes en die sturen alle dazen naar die van mij volgens mij -O- gelukkig de weilanden omringd met hoge bomen dus elk uur van de dag schaduw voor ze. Vanmiddag heeft een stalgenoot ze een douche gegeven, wordt tezamen met een flinke rolsessie zwaar gewaardeerd!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:11

Ik heb twee dekens de bucas buzz off maar die vind ik te dik voor nu, ze staat nu et de amigo mio op. Vorig jaar een dag niet gedaan en heeft zich toen bijna letterlijk te pletter gelopen. Met deken nu niet meer zweet dan de paarden zonder deken. Ik denk dat kwaliteit van de deken wel van belang is!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:13

JorisDy schreef:
Paard nat spuiten met deken erbij? Of wees creatief met zebra strepen

ik spuit hun af met deken en al er op !

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:16

Ik had bij m'n paard vandaag d'r vliegendeken afgedaan en op stal gelaten maar ze heeft een zwaar allergische reactie gehad op een bepaald soort insectensteken (weet niet van welk insect). Er zit dus niet echt iets anders op dan alsnog een deken op te doen voor ons. Weten jullie welke ik het beste aan kan schaffen om koel te blijven en goed te beschermen? En als ik dit beter in een ander topic kan vragen mogen jullie het ook zeggen :D