onweer waar veiliger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: onweer waar veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:13

het is hier nog helemaal droog en licht bewolkt :) ik begreep dat er rond 2 uur hier onweer zou komen, Tja mijn oude pony is overleden door bliksem inslag, dus ik weet heel goed wat ik doe nu mijn merrie en shet gewoon buiten staan, ik ken de risico's maar ook weet ik dat als het gebeurt het 1 op de miljoen is. Mijn haf die stond overigens in een wei met bomen en nog is hij geraakt. De bliksem zoekt niet altijd het hoogste punt up.

Wat voor mij een troost was dat die in 1 keer dood was! geen langzame dood zo als bv vast in stal na rollen of koliek etc

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:16

Jep, hier staan ze altijd buiten. Ze staan op 20 meter van ons huis, en die heeft een goede bliksemafleider en bovendien staan naast de wei hoge sparren en een paar fruitbomen. Ze zijn niet het hoogste punt.
Bovendien, ze zouden compleet flippen als ik ze opeens op zou sluiten. Ze moeten lekker kunnen rennen en alles zo normaal mogelijk houden.
Wel haal ik altijd de stroom van de draden, omdat dat aan zou kunnen trekken.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:18

De kans op een brandende stal is echt hééél klein. Omdat echt alle gevallen in het nieuws komen lijkt het misschien groot. Maar de kans dat een paard wordt geraakt door bliksem in de wei is vele malen groter (komt niet eens meer in het nieuws als dat weer eens is gebeurd). Het gebeurd dan wel bijna nooit dat er echt direct wordt ingeslagen op een paard, maar veel paarden overlijden aan indirecte inslag (dus: bliksem slaat in op boom/weiland --> natte grond geleid stroom --> dag paardje). Dus mensen: zet alsjeblieft je paard binnen met onweer!
En als je stroom op het draad laat met onweer terwijl de paarden buiten lopen ben je echt knetter 8)7

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:25

Zolang als ik paarden heb gaan die altijd zo lang het kan en er iemand bij of vlak bij huis is -> naar binnen.
Al zijn ze rustig buiten met onweer....binnen vind ik veiliger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:38

Met onweer staat mijn merrie binnen en mijn hengst staat op de koppel. Voordat ik die binnen heb is de bui al over.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:34

Binnen, lijkt mij toch veiliger dan buiten :) (vooral als ze het hoogste punt in de weide zouden zijn).

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:40

Buiten.

Moet er niet aan denken dat hij onrustig binnen staat, gaat zitten draaien en zo :n

En er is een enorm bos achter de weilanden dus ben er niet zo bang voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:05

44Myrthe44 schreef:
En als je stroom op het draad laat met onweer terwijl de paarden buiten lopen ben je echt knetter 8)7

Bijzondere woordkeus wel :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:05

44Myrthe44 schreef:
De kans op een brandende stal is echt hééél klein. Omdat echt alle gevallen in het nieuws komen lijkt het misschien groot. Maar de kans dat een paard wordt geraakt door bliksem in de wei is vele malen groter (komt niet eens meer in het nieuws als dat weer eens is gebeurd). Het gebeurd dan wel bijna nooit dat er echt direct wordt ingeslagen op een paard, maar veel paarden overlijden aan indirecte inslag (dus: bliksem slaat in op boom/weiland --> natte grond geleid stroom --> dag paardje). Dus mensen: zet alsjeblieft je paard binnen met onweer!

Ik weet niet of je daar enige verdere onderbouwing voor hebt. Maar in mijn idee/ervaring gaat een gebouw sneller in de fik dan dat een dier of mens geraakt wordt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:30

44Myrthe44 schreef:

Dus ik ben kenttergek, dankjewel _/-\o_

Er ging van de week bij ons op de wei een paard rennen, lekker spelen met zijn maatje. Helaas zette hij zijn voet ongelukkig neer en brak zijn been. De voet hing enkelt nog aan een velletje.
We zijn dus ook knetter dat we paarden op de wei laten want ja hij kan zijn been breken in een stoei partij.

Heb je die boerderij gezien gister op tv? Sloeg de bliksem bij in, volledig uitgebrand.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:44

Alle paarden bij ons op stal staan allemaal op het weiland als het onweert. Ik ben van mening dat dat ook wel het meest veilig is, tenminste, bij ons. Onze paarden staan namelijk naast de stallen, dus de stallen zijn hoger. Ook staan er een aantal bomen naast het weiland. Dus de bliksem zou daar veel sneller inslaan.
Op stal hebben we geen bliksemafleider. Ik denk altijd dat de kans groter is dat de bliksem in de stallen inslaat dan op een paard in de wei naast een stal met bomen.. En als het inslaat op de stallen kan je paard nergens heen... Ook is de kans er dat er ingeslagen word in een van die bomen naast het weiland en de stallen. Als die bomen dan op de stallen vallen kan je paard geen kant op voor die boom er is.. op het weiland kunnen ze nog wegrennen oid.
Toch vind ik het altijd spannend als het onweert, nooit prettig gevoel bij..

Foasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:14

Absoluut binnen! Ik vindt het al niet fijn als ze met onweer haar stalraampje los heeft staan. :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:51

Citaat:
Mijn haf die stond overigens in een wei met bomen en nog is hij geraakt. De bliksem zoekt niet altijd het hoogste punt up.

Volgens mij wel maar de bliksem kan bijvoorbeeld in een boom slaan en gaat er dan verder via de grond. Ik heb begrepen dat koeien en paarden omdat ze vier poten hebben geen overlevingskansen hebben als de bliksem inslaat.
Je wordt toch juist altijd gewaarschuwd bij onweer niet onder een boom te gaan schuilen? Dus bomen langs het weiland zijn toch ook een risico?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:53

44Myrthe44 schreef:

Zijn er statistieken bekend? Hoeveel koeien en paarden er elk jaar overlijden door blikseminslag?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:56

De mijne gaat naar binnen als het maar even mogelijk is. In het land staat ze midden in een polder waar de paarden het hoogste punt zijn met een stroomdraad als omheining. Stallen staan bij veel boerderijen met veel hogere gebouwen in de omgeving dan de stallen. Persoonlijk voel ik me dan prettiger als ze binnen staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:58

Kirri, ik heb het verhaal van Jip gelezen en ik word er heel verdrietig van. Wat een nachtmerrie voor je! En wat is zijn moeder een lief, trouw paard, dat ze haar zoon niet zomaar in de steek wilde laten. Wat een drama.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:08

Eevn van internet geplukt:

Hoge bomen vangen veel bliksem. Blijf er vér vandaan. De bliksemstroom gaat langs de stam naar beneden en springt over op iemand die er vlak bij staat. Ook verder weg van de boom is het niet veilig. De stroom verspreidt zich via de grond en trekt door wie of wat zich in de buurt bevindt.
In een bos staan zoveel bomen dat de kans als ruiter getroffen te worden veel minder groot is. Ben je in het open veld, kun je nergens heen, maak je dan zo klein mogelijk, maar ga niet op de grond liggen. Het contact met de aarde moet zo klein mogelijk zijn. Het beste is op je hurken te gaan zitten met de voeten vlak bij elkaar.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:11

Mijn pony blijft buiten met een groep van ong 15 paarden.
Onze wei is aan het bos dus slaat het eerder in een boom in.
Ik weet het nooit zo goed, vind het een lastige situatie...

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:15

bij ons zetten ze ze niet binnen wat ik wel graag wil met mijn pony .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:16

lovebrechjex schreef:

Misschien even lezen wat ik net boven jou heb geschreven. Bij een blikseminslag in een boom op of aan de wei ben je zo een deel van je kudde kwijt.

Iris088

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:07

Binnen, ik ben altijd veel rustiger als ze binnen staan :')

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:19

Binnen... voelt veiliger.. Net zoals je zelf binnen bent..

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:23

Nikass schreef:
lovebrechjex schreef:

Misschien even lezen wat ik net boven jou heb geschreven. Bij een blikseminslag in een boom op of aan de wei ben je zo een deel van je kudde kwijt.

Ja lees het net pas.
Als je je paard in een stal hebt en het slaat in, staat het in de fik en branden ze levend af. Ook niet fijn ;)

SerenaPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:45

Binnen lijkt me het beste

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:29

als je pony het hoogste punt is binnen.
als hij tussen huizen staat dus niet het hoogste punt is kan hij gewoon buiten staan.