Geen dekens gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:24

Miekemuis_ schreef:
Mijn ruin staat sinds december 2011 op pensioen na een ongeluk. Die winter had hij nog een deken op omdat we toen wel nog actief waren in de wedstrijdsport. Hij stond de hele zomer op het la d en kwam toen dit in oktober 2012 weer binnen snachts. Hy kreeg geen deken op en had een hele dikke teddyvacht, maar met het vriezen en sneeuwen had hij het toch wel koud, dus kreeg hij een deken op. Na die paar dagen dat we 20 graden kregen is het 70% van zijn haren kwijt geraakt dus momenteel staat hij weer 24/07 onder een deken, zeker op het land.

Een paard krijgt het vooral warm van het verteren van ruwvoer. Als een paard het koud heeft zou ik in eerste instantie extra tot onbeperkt hooi gaan voeren. Is het dan nog koud/ last, dan zou ik pas evt. een deken opdoen. :)

Little_Gift

Re: Geen dekens gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:54

Een oud paard kan zichzelf veel moeilijker warm houden, zelfs mét onbeperkt hooi/kuil... en een oud paard mag gerust wel een klein beetje extra hulp toegestaan worden vind ik...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:10

Ik zeg niet dat het niet 'mag', ik geef aan welke volgorde mijn voorkeur zou hebben. :)
Sowieso lees ik nergens dat het om een oud paard zou gaan.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:05

Hij is niet oud hoor, pas 9. Maar is altijd al moeilijk geweest om op gewicht te houden. Hij krijgt dus héél erg veel hooi, en staat ook op stro dus hij kan de hele dag door knabbelen. Imo steekt hij zijn energie meer in warm krijgen en vermagert hij daardoor. Als ik hem een zetje geef door hem wat extra warmte te geven blijf hij de hele winter beter op gewicht.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:09

Het is echt niet om mijn gelijk te halen of iemand persoonlijk aan te vallen, maar ik ben nu dan zo benieuwd hoeveel hooi heel erg veel hooi is. :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:12

Hij krijgt het 's ochtends en tegen de voerbeurt 's avonds is het niet op. Genoeg dus