schuilstal perse nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slupos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:10

ik heb een inloopstal voor al m'n paardjes en ik merk dat de 1 het liefst de hele dag en nacht buiten rond huppelt maar de ander die vind het juist heerlijk om lekker warm te staan of te liggen in het stro, ik zou als ik jou was gewoon lekker een schuilstal bouwen en dan zien ze zelf wel toch of ze het fijn vinden om erin te staan of juist erbuiten. ieder paard verschild!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:16

Om eerlijk te zijn vind ik een schuilstal toch wel echt een must have voor paarden die 24/7 buiten staan...

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten met grote loopstal en ze gebruiken die echt superveel. Ze staan erin als het regent, sneeuwt of hagelt,... Ze staan erin als het hard waait, als het warm weer is, als er veel vliegbeesten zitten. Verder gaan ze erin om te slapen en soezen. Eigenlijk staan ze meer in de stal dan op de wei, zeker met dit weer. Ik moet wel zeggen dat er op de wei niet veel droge plekjes meer zijn met dat regenweer van de afgelopen tijd, in de schuilstal hebben ze een droge bodem (klinkers) en een lekker dik pak stro.

Mijn oudste paard zou het vreselijk vinden om geen stal meer te hebben en dan te moeten buiten staan in alle weersomstandigheden. Mijn jonkie zou het wellicht minder erg vinden (al staat hij nu evenveel binnen als de andere).

Hier bij ons in de streek staan veel onvergunde stallen (België), soms ook enorme gedrochten, zolang dat niemand daar over klaagt is er geen haan die ernaar kraait...
Voor mijn stal heb ik wel een vergunning aangevraagd en zonder problemen gekregen. De stal is zelf gebouwd naar eigen ontwerp, steunpalen en golfplaten had ik, enkel hout heb ik moeten aankopen. Was toch meer dan 1000 euro aan hout alleen (voor een stal van 8 m x 4m).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:25

Die van mij stonden ook 24/7 buiten met schuilstal en als het regende stonden ze er niet heel vaak in maar tijdens de echte kou stonden ze toch heerlijk in de stal. In de schuilstal was het windstil en we konden duidelijk zien dat ze daar lagen. Droog en warm.
En in de zomer konden ze er ook schuilen tegen de zon. Wij hadden ook aan 3 kanten bomen met genoeg schaduw maar ze stonden toch in de schuilstal. Ik vind het fijner en handiger.
Ik zou dus geld uitgeven aan de schuilstal als je het mij vraagt. En je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Arielle_

Re: schuilstal perse nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:42

Voor de jaarlingen moesten en zouden we een wei vinden met schuilstal, hadden we er een gevonden, gingen ze werkelijk nooit in staan.
Ze staan hier dus zonder schuilstal 24/7 buiten, wel omringd met een bos, veel hoge bomen, dus dat scheelt veel.
's Zomers gaan ze naar een andere wei en staan ze ook zonder schuilstal.

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:43

Ik vind ook een schuilstal. ze kunnen er gewoon droog in staan en liggen

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:47

Wij hebben geen schuilstal, omdat het in onze regio (?) verboden is om dat soort dingen te bouwen, vergunning is ook weer zo wat. Hafjes staan overdag buiten en savonds binnen, shetjes staan altijd buiten, behalve als het echt héél bar is, dan mogen ze samen in een stal. Shets staan overigens zonder deken, haflingers met deken (zijn geschoren).

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:55

Ik heb een (illegale) schuilstal ;) (mag bij ons in de gemeente niet, maar na 1,5 jaar nog niks over gehoord)
Ik vind het zelf erg fijn en merk dat mijn mini hengstje en 3 jarige merrie er wel gebruik van maken. Maar meestal staan ze gewoon vol in de regen/wind/sneeuw etc midden op de wei.. Ze vinden het wel prima.
Zelf zou ik het wel doen, (niet alleen omdat ik er een heb) maar mochten ze echt willen schuilen dan kan het wel, en ja als je merkt dat ze het echt niet gebruiken kan je hem altijd weer weg doen, toch? :)

Als je er een laat maken zou ik wel goed zorgen dat er geen tocht in de stal staat..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 23:17

ik heb de spullen voor de schuilstal al gekocht, dus hij gaat gemaakt worden :D

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:13

De mijne lopen graag buiten, heb een inloopstal en merk dat ze, ondanks dat ze graag buiten zijn, er toch dankbaar gebruik van maken. Het is niet vaak maar de momenten dat ze naar binnen willen kan het gewoon.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:11

wij hebben een inloopstal en merk dat onze shetlander meer buiten staat en ons quarter meisje gaat meteen naar binnen als het begint te regenen of sneeuwen haha een echte dame

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:49

Fijn dat je aan de slag gaat, ben benieuwd naar je ervaring straks.
mijn ervaring is dat de jonge paarden graag even languit binnen gaan liggen liefst met elkaar.
Ze krijgen in de winter een laag rapsodie op de rubbertegels en in de zomer geen bodembedekking. Alleen de rubber tegels.
Aan de stal hebben we een overkapping gemaakt waar onder ze hooi eten, de vloer is daar bestraat.
Daardoor staan ze altijd een flink aantal uur op een 100% droge/ harde ondergrond.
In de zomer staan ze graag onder de bomen maar 1 vd 3 heeft ondanks zijn vliegendeken de behoefte om binnen te staan voor de dazen...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:59

Ik ken verschillende mensen die een schuilstal voor de paarden/ponys hebben. Bij slecht weer staan ze er in en bij zeer warm weer ook (geen dazen binnen). Zelfs de welshjes maken er grif gebruik van. :D Onderweg zie ik ook wel schapen staan met een schuilstalletje, daar maken die dieren ook graag gebruik van wanneer ze het zelf nodig vinden. Denk dat ieder dier soms de voorkeur geeft aan een goede beschutting. Zal wennen zijn voor paarden maar als ze er af en toe eens gevoerd worden en weten dat ze daar rustig staan 's zomers of uit de kou en nattigheid 's winters, ze er wel gebruik van gaan maken als het een bekende omgeving voor hun wordt.

Vroeger hadden we een paard die nooit de schuilstal in ging, maar die keek tegen het bos aan, niet van zich af over het weiland etc. En die tip kreeg ik recent via Bokt. Daar hadden we nooit over nagedacht. Paard/pony van de buren staan graag in hun schuilstal. :j

Ben hier ook voornemens komende herfst weer een loopstal open te zetten, net zoals we hier heel vroeger ook hadden, maar dan de opening aan de zijde die uitzicht bied. Denk dat de shet er hele dagen in gaat, die loopt nu al als eerste te zeuren om naar binnen te mogen. Maakt zelfs de weidepoort open door het handvat te pakken als het hem te lang duurt, zag ik afgelopen week. :D (@ Margot, die van jou is dus niet de enige! :D )

Of het percé nodig is....alleen als het een heel langdurige periode nonstop regent en ook nog eens koud is, dat is slecht voor wat voor paard dan ook als er helemaal geen beschutting (bomen, struiken etc) is..

FabiDjester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:26

ik zou oppassen met schuilstal bouwen sommige paarden durven er niet in te gaan