Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Moet zeggen dat ik het ook soms wat spannend vind want die van mij vind het prachtig om te rennen en doen. Nou hebben wij het geluk dat we een goed droog weiland hebben waar nog goed gras staat en vlak is, dus heel gevaarlijk is het niet. Op mn werk heeft eens een paard zn been in de paddock gebroken in de winter. Dus als wij enkel een of andere bevroren modder paddock hadden dat ze ook een paar dagen binnen zouden blijven. star_hutch schreef:sallandval schreef:
Lekker naar buiten doen hoor!
Ondanks dat gisteren het paard van mijn zusje is verongelukt in de sneeuw, gaan de mijne toch lekker naar buiten. Ongelukken/blessures kunnen altijd gebeuren...
Door binnenhouden bouw je die spanning alleen maar op!
ach is jouw zusje dat van het persbericht?
persbericht heb ik (nog) niet gelezen, maar zal waarschijnlijk niet over het paard van mijn zusje gaan. we waren er namelijk niet bij toen het ongeluk gebeurde. dus het blijft gissen wat er precies is gebeurd.
het enige wat we weten is dat hij met mijn paard aan het spelen was in de paddock (volgens de overbuurvrouw van onze paarden). evenlater stond het paard van mijn zusje ineens aan de andere kant van de omheining. omheining was niet kapot. de staleigenaar en overbuurvrouw hebben hem op stal gezet, hij trok linksachter met zijn been. had veel pijn, dus hebben ze gelijk de DA gebeld. paard was ondertussen gaan liggen en tijdens het telefoongesprek met de DA ging hij dood.
hoogstwaarschijnlijk is hij in zijn spel tegen het gegalvaniseerde hek geklapt en erover gevlogen, verkeerd terecht gekomen en heeft hij zijn rug o.i.d. gebroken en een inwendige bloeding (na zijn dood liep er bloed uit hem)
dit alles is in 15-20 min. gebeurd.
mijn zusje had hem 12 jaar, hij heeft nooit wat gehad. ik kon het ook bijna niet geloven!! zo'n sterk paard ineens gewoon helemaal weg!

44Myrthe44 schreef:En zo simpel te voorkomen door ze met vorst gewoon binnen te houden...![]()
![]()
Arm dier.

Kendra schreef:Onze paarden staan ook buiten - maar we doen het voorzichtig...het land moet een beetje vlak zijn, paarden moeten in principe van de ijzers af, ze krijgen flink wat voer en we halen ze binnen voordat ze (te) onrustig worden. Soms staan ze een dagje binnen, meestal na de ergste vorst, als de opdooi komt, dan is met name de weg naar de wei zo glad dat het te gevaarlijk wordt.
Gelukkig is het tot nu toe altijd goed gegaan, maar ik vind een aantal reacties hier wat overtrokken. Alsof je paard er dood aan gaat dat ie een paar dagen op stal staat. Liever niet natuurlijk, maar niemand wil een gebroken been of een andere serieuze blessure. Dat gebeurt ook (zoals iedereen kan lezen). Dus wat meer respect en begrip voor andere situaties (en misschien ook voor een ander 'soort' paarden...) zou ook hier niet verkeerd zijn.
PercyLeen schreef:eilleen333 schreef:Ik snap niet dat er uberhaupt een discussie mogelijk is oever dit onderwerp. De paarden kunnen gewoon buiten. Als je ze ook buiten laat worden ze ook niet helemaal debiel en bezeren ze zich niet zomaar. Het is juist door het opsluiten dat ze bokkend rond gaan rennen terwijl het niet kan. Bij ons gaan de paarden elke ochtend naar buiten en eind van de middag weer naar binnen. Een grote groep blijft ook 's nachts buiten.
Ik zie de binnenpaarde 's morgens voorzichtig naar buiten gaan als er net sneeuw ligt en dan lopen ze een beetje te kloten in de wei. Niets rennen of debiel doen. Wij hebben 30 paarden op stal, maar nog nooit een die een blessure kreeg door de bevroren grond.
Hier idemdito.
Hier ook!ellepel schreef:44myrthe44 heb jij het stuk wel goed gelezen??
paard is over een gegalvaniseerd hek geklapt en daardoor is het zwaar gewond geraakt.
dit gebeurd ook zonder vorst of regen of wat dan ook.,
dus het maakt niet uit of je een paard binnen houdt of niet.
dit soort ongelukken kunnen altijd gebeuren
Depende schreef:Hoezo begrip voor een ander soort paarden, een paard is een paard. Ik zag toevallig zonet nog een leuk fototopic van arabiertjes (toch echt woestijnpaardjes) in de sneeuw. Als die het kunnen dan moeten KWPNers het toch ook kunnen.
Kendra schreef:De niks-is-beter-dan-24/7-buiten-redenering is wat mij betreft iets te simpel.

Kendra schreef:Depende schreef:Hoezo begrip voor een ander soort paarden, een paard is een paard. Ik zag toevallig zonet nog een leuk fototopic van arabiertjes (toch echt woestijnpaardjes) in de sneeuw. Als die het kunnen dan moeten KWPNers het toch ook kunnen.
Sneeuw is meestal ook niet het probleem...een gladde onregelmatige ondergrond wel. Dat een paard een paard is klopt - maar een shetlander staat toch echt anders op de benen dan een dressuurpaard van 1.75m op ijzers. Ik zal nooit zeggen dat die niet naar buiten kunnen, maar als de bodem beroerd is, is het ook je plicht als eigenaar om voorzichtig te zijn. De niks-is-beter-dan-24/7-buiten-redenering is wat mij betreft iets te simpel.
Er staan best paarden 24/7 buiten, de mijne ook niet. Die ging in de nacht ook gewoon op stal, maar zelfs dan kon je merken dat ze oplette (en de andere paarden ook) als er ineens sneeuw lag of vorst was geweest. We hebben er gehad van 1.85 vierkant op ijzers én sportpaarden, gingen gewoon naar buiten net als de onbeslagen paarden. Bij de beslagen paarden hielden we wel in de gaten of er ballen onder kwamen, maar in de regel viel zelfs dat nog mee. Als ze elke dag buiten komen leren ze snel, mijne kon altijd als een doldwaze idioot aan komen galopperen maar als er sneeuw lag of vorst, dan liep alles netjes in stap. Kendra schreef:Sneeuw is meestal ook niet het probleem...een gladde onregelmatige ondergrond wel. Dat een paard een paard is klopt - maar een shetlander staat toch echt anders op de benen dan een dressuurpaard van 1.75m op ijzers. Ik zal nooit zeggen dat die niet naar buiten kunnen, maar als de bodem beroerd is, is het ook je plicht als eigenaar om voorzichtig te zijn. De niks-is-beter-dan-24/7-buiten-redenering is wat mij betreft iets te simpel.
flamingoo schreef:Nou 44myrthe44 wat een domme en kwetsende opmerking , ook al kwam het wel door de sneeuw is het even lomp om zo te reageren , dit paard is er nu niet meer , daarvoor veel sterkte voor de eigenaar trouwens , maar heeft ws een veel fijner leven gehad dan jou paard ooit zal hebben , als mijn dochter op blokfluit les zou gaan en niet op paardrijden , neem ik ook veel minder risico's voor haar , maarja nu geniet ze tenminste .