Bevroren grond, paard naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grond bevroren en weiland oneffen. Toch op de wei?

Op stal laten?
23 (7%)
Naar buiten?
279 (86%)
Anders..?
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 322

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:06

waarom komen mensen hier altijd mee als het al een tijd slecht weer is en het paard al een aantal dagen binnen staat??? Denk nou eens na voordat er wat aan de hand is, zorg voor je weiland op het moment dat er nog geen ellende is en laat je paard gewoon elke dag naar buiten. Maarja als het kalf verdronken is dempt men de put blijkbaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:24

Onze paarden staan ook buiten - maar we doen het voorzichtig...het land moet een beetje vlak zijn, paarden moeten in principe van de ijzers af, ze krijgen flink wat voer en we halen ze binnen voordat ze (te) onrustig worden. Soms staan ze een dagje binnen, meestal na de ergste vorst, als de opdooi komt, dan is met name de weg naar de wei zo glad dat het te gevaarlijk wordt.
Gelukkig is het tot nu toe altijd goed gegaan, maar ik vind een aantal reacties hier wat overtrokken. Alsof je paard er dood aan gaat dat ie een paar dagen op stal staat. Liever niet natuurlijk, maar niemand wil een gebroken been of een andere serieuze blessure. Dat gebeurt ook (zoals iedereen kan lezen). Dus wat meer respect en begrip voor andere situaties (en misschien ook voor een ander 'soort' paarden...) zou ook hier niet verkeerd zijn.

Cabelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:54

Die van ons gaan gewoon lekker min. 5/4 uur naar buiten op het weiland :). Moet zeggen dat ik het ook soms wat spannend vind want die van mij vind het prachtig om te rennen en doen. Nou hebben wij het geluk dat we een goed droog weiland hebben waar nog goed gras staat en vlak is, dus heel gevaarlijk is het niet. Op mn werk heeft eens een paard zn been in de paddock gebroken in de winter. Dus als wij enkel een of andere bevroren modder paddock hadden dat ze ook een paar dagen binnen zouden blijven.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:49

star_hutch schreef:
sallandval schreef:

Lekker naar buiten doen hoor!
Ondanks dat gisteren het paard van mijn zusje is verongelukt in de sneeuw, gaan de mijne toch lekker naar buiten. Ongelukken/blessures kunnen altijd gebeuren...
Door binnenhouden bouw je die spanning alleen maar op!

ach is jouw zusje dat van het persbericht? :(:)

persbericht heb ik (nog) niet gelezen, maar zal waarschijnlijk niet over het paard van mijn zusje gaan. we waren er namelijk niet bij toen het ongeluk gebeurde. dus het blijft gissen wat er precies is gebeurd.
het enige wat we weten is dat hij met mijn paard aan het spelen was in de paddock (volgens de overbuurvrouw van onze paarden). evenlater stond het paard van mijn zusje ineens aan de andere kant van de omheining. omheining was niet kapot. de staleigenaar en overbuurvrouw hebben hem op stal gezet, hij trok linksachter met zijn been. had veel pijn, dus hebben ze gelijk de DA gebeld. paard was ondertussen gaan liggen en tijdens het telefoongesprek met de DA ging hij dood.
hoogstwaarschijnlijk is hij in zijn spel tegen het gegalvaniseerde hek geklapt en erover gevlogen, verkeerd terecht gekomen en heeft hij zijn rug o.i.d. gebroken en een inwendige bloeding (na zijn dood liep er bloed uit hem)
dit alles is in 15-20 min. gebeurd.
mijn zusje had hem 12 jaar, hij heeft nooit wat gehad. ik kon het ook bijna niet geloven!! zo'n sterk paard ineens gewoon helemaal weg!

En zo simpel te voorkomen door ze met vorst gewoon binnen te houden... :( :(
Arm dier.

xcaro

Re: Bevroren grond, paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:58

mijn paard staat altijd al 24/7 buiten. nu staat ze dan snachts op stal. ik zou ook niet weten hoe mijn paard zou reageren als ze hele dag binnen zou staan. igg zou ze hetvreselijk vinden. wie weet wat ze dan wel niet in de stal zou kunnen doenn.. dus ze gaat lekker naar buiten. en ze kijkt zelf volgensmij ook wel uit want er is tit nu toe, even afkloppen, niks gebeurd en ik maak haar dr gelukkig mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:59

44myrthe44 heb jij het stuk wel goed gelezen??

paard is over een gegalvaniseerd hek geklapt en daardoor is het zwaar gewond geraakt.
dit gebeurd ook zonder vorst of regen of wat dan ook.,

dus het maakt niet uit of je een paard binnen houdt of niet.
dit soort ongelukken kunnen altijd gebeuren :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:01

44Myrthe44 schreef:
En zo simpel te voorkomen door ze met vorst gewoon binnen te houden... :( :(
Arm dier.

Uiteraard want er gebeuren alleen ongelukken met paarden in de winter en met vorst, de rest van het jaar gebeurt er niks met ze. :j

Een ongeluk kan altijd en zit in de kleinste hoekjes, zélfs op stal (als je het dan toch over binnenhouden hebt) kunnen ze koliek krijgen, zich vastdraaien, als ze stijgeren oid met het been tussen de tralies komen, in de trailer kunnen ze heel erg lelijk terecht komen (ik ken genoeg voorbeelden waarbij het paard daarna ingeslapen moest worden) afijn noem maar op.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:05

Kendra schreef:
Onze paarden staan ook buiten - maar we doen het voorzichtig...het land moet een beetje vlak zijn, paarden moeten in principe van de ijzers af, ze krijgen flink wat voer en we halen ze binnen voordat ze (te) onrustig worden. Soms staan ze een dagje binnen, meestal na de ergste vorst, als de opdooi komt, dan is met name de weg naar de wei zo glad dat het te gevaarlijk wordt.
Gelukkig is het tot nu toe altijd goed gegaan, maar ik vind een aantal reacties hier wat overtrokken. Alsof je paard er dood aan gaat dat ie een paar dagen op stal staat. Liever niet natuurlijk, maar niemand wil een gebroken been of een andere serieuze blessure. Dat gebeurt ook (zoals iedereen kan lezen). Dus wat meer respect en begrip voor andere situaties (en misschien ook voor een ander 'soort' paarden...) zou ook hier niet verkeerd zijn.

Hoezo begrip voor een ander soort paarden, een paard is een paard. Ik zag toevallig zonet nog een leuk fototopic van arabiertjes (toch echt woestijnpaardjes) in de sneeuw. Als die het kunnen dan moeten KWPNers het toch ook kunnen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:10

PercyLeen schreef:
eilleen333 schreef:
Ik snap niet dat er uberhaupt een discussie mogelijk is oever dit onderwerp. De paarden kunnen gewoon buiten. Als je ze ook buiten laat worden ze ook niet helemaal debiel en bezeren ze zich niet zomaar. Het is juist door het opsluiten dat ze bokkend rond gaan rennen terwijl het niet kan. Bij ons gaan de paarden elke ochtend naar buiten en eind van de middag weer naar binnen. Een grote groep blijft ook 's nachts buiten.
Ik zie de binnenpaarde 's morgens voorzichtig naar buiten gaan als er net sneeuw ligt en dan lopen ze een beetje te kloten in de wei. Niets rennen of debiel doen. Wij hebben 30 paarden op stal, maar nog nooit een die een blessure kreeg door de bevroren grond.

_/-\o_ Hier idemdito.

_/-\o_ Hier ook!
Ik woon in Finland, denk maar niet dat alles hier binnen staat hoor! Grond is al vanaf november bevroren en dat gaat door tot maart oid. Paardjes gaan gewoon naar buiten. Zou toch wat zijn, 3/4 maanden binnen wegens sneeuwval, ijs en bevroren grond

Bluebella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:14

Alles gaat bij ons naar buiten, heerlijk juist met dit weer. Paarden redden zich prima!

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:17

ellepel schreef:
44myrthe44 heb jij het stuk wel goed gelezen??

paard is over een gegalvaniseerd hek geklapt en daardoor is het zwaar gewond geraakt.
dit gebeurd ook zonder vorst of regen of wat dan ook.,

dus het maakt niet uit of je een paard binnen houdt of niet.
dit soort ongelukken kunnen altijd gebeuren :j

Thanks voor je begripvolle reactie @Ellepel.
Dit ongeluk heeft inderdaad hoogstwaarschijnlijk niets te maken gehad met de sneeuw. Hij was gewoon aan het spelen, heeft ie heel zijn leven gedaan, met of zonder sneeuw.
Paard in kwestie was een Konik, stond altijd buiten, je kunt dan zo'n beest toch niet ineens opsluiten, omdat er sneeuw ligt.
Maar goed...de meningen zijn hier blijkbaar over verdeeld....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:52

Depende schreef:
Hoezo begrip voor een ander soort paarden, een paard is een paard. Ik zag toevallig zonet nog een leuk fototopic van arabiertjes (toch echt woestijnpaardjes) in de sneeuw. Als die het kunnen dan moeten KWPNers het toch ook kunnen.

Sneeuw is meestal ook niet het probleem...een gladde onregelmatige ondergrond wel. Dat een paard een paard is klopt - maar een shetlander staat toch echt anders op de benen dan een dressuurpaard van 1.75m op ijzers. Ik zal nooit zeggen dat die niet naar buiten kunnen, maar als de bodem beroerd is, is het ook je plicht als eigenaar om voorzichtig te zijn. De niks-is-beter-dan-24/7-buiten-redenering is wat mij betreft iets te simpel.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:09

Die van mij staat nog gewoon 24/7buiten. Geeeen probleem.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:01

Kendra schreef:
De niks-is-beter-dan-24/7-buiten-redenering is wat mij betreft iets te simpel.

Dat is zeker waar,de mogelijkheid moet er zijn en de omstandigheden zijn ook belangrijk.Dagje op stal kan geen kwaad,2 ook niet...
Paard moet wel kunnen bewegen,anders krijg je explosies met die koude temperatuur.Dat is voor niemand wenselijk...

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:11

Mijn paard wil ik iedere dag naar buiten hebben.
Hoeft echt geen uren als hij voor het hek staat van pick me...mag hij best naar binnen.
Als mijn paard een dag binnenstaat is hij de dag erop zo gek als een deur.
Normaal gesproken loopt hij rustig naar buiten gaat even rollen en het is klaar. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:50

Kendra schreef:
Depende schreef:

Sneeuw is meestal ook niet het probleem...een gladde onregelmatige ondergrond wel. Dat een paard een paard is klopt - maar een shetlander staat toch echt anders op de benen dan een dressuurpaard van 1.75m op ijzers. Ik zal nooit zeggen dat die niet naar buiten kunnen, maar als de bodem beroerd is, is het ook je plicht als eigenaar om voorzichtig te zijn. De niks-is-beter-dan-24/7-buiten-redenering is wat mij betreft iets te simpel.

Er is ook nog zoiets als een tussenweg uiteraard. :) Er staan best paarden 24/7 buiten, de mijne ook niet. Die ging in de nacht ook gewoon op stal, maar zelfs dan kon je merken dat ze oplette (en de andere paarden ook) als er ineens sneeuw lag of vorst was geweest. We hebben er gehad van 1.85 vierkant op ijzers én sportpaarden, gingen gewoon naar buiten net als de onbeslagen paarden. Bij de beslagen paarden hielden we wel in de gaten of er ballen onder kwamen, maar in de regel viel zelfs dat nog mee. Als ze elke dag buiten komen leren ze snel, mijne kon altijd als een doldwaze idioot aan komen galopperen maar als er sneeuw lag of vorst, dan liep alles netjes in stap.

En uiteraard moet je voorzichtig zijn, als de ph niet had kunnen zouten of vegen dan bleven ze echt wel eens een dagje wat langer op stal staan tot het opgelost was want niemand stuurt zijn paard over een glijbaan neem ik aan, maar ze gingen toch naar buiten, al was het maar een paar uur om de energie kwijt te raken, want juist als ze een aantal dagen binnen staan worden ze zo gek als een deur en vergeten dan de voorzichtigheid met alle kans op blessures.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:55

Echt waar... Paarden zijn niet van suiker! Ze kunnen iedere dag naar buiten, bevroren of geen bevroren ondergrond. Mijn sportpaarden zijn altijd buiten geweest, nooit een blessure opgelopen!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:59

Over rassen, mijn dressuurpony (arabier/welsh) staat 24/7 buiten met een inloopstal. Kwestie van lekkere dikke deken opleggen!

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:08

Misschien is het al gezegd,
maar wat je kan doen is haar eerst even een rondje aan de hand stappen in de wei (sorry als je een paard hebt dat zich aan de hand niet gedraagt, die heb je ook...).
Dan kan het paard de omstandigheden leren 'kennen'. Meestal zijn ze daarna wijs met de omstandigheden en zullen minder dol doen. Voeren is altijd wel een aardig idee, er is immers amper iets te eten.
Het meest riskante is je paard een aantal dagen 'binnenhouden' en dan plots buiten zetten. Daar worden ze alleen maar erg dol van en des te meer risico op blessures, zelfs als de bodem goed is. Dit geld ook voor als er sneeuw ligt. Het ritme aanhoueden van buitenzetten geeft de meeste 'rust'. Als je het hebt, een peesbeschermer (niet te strak) om doen is met dit soort weer in mijn visie ook wel een idee.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:34

Kendra schreef:

Dus als iedereen zijn of haar weiland zou opdelen zodat er een klein uitloopje vlak kan opvriezen geeft dat dus geen probleem, alleen wat werk. Als iedereen zijn/haar paddock zou vlakken voordat het gaat vriezen kan het ook vlak opvriezen, geeft nogmaals veel werk zeker als je geen trekker hebt en alles met bv een hark zou moeten doen. En waarom heeft dat dressuurpaard van 1.75 m in hemelsnaam ijzers nodig tijdens het indoorseizoen? En hoezo staat een shetlander anders op zijn benen dan een dressuurpaard? Sorry die redenatie snap ik echt niet. En glad pad kan de sneeuw geschoven worden en zout gestrooid worden, maar weer geeft dat werk.

Ik vind dat veel staleigenaars te beroerd zijn om hun handen uit de mouwen te steken, terwijl het probleem van een ongelijke ondergrond heel gemakkelijk op te lossen is. En als ik kijk hoeveel paarden er wel niet onnodig op ijzers staan met dit weer(en ja vooral bij de dressuurpaarden), wat zelfs goedkoop opgelost kan worden maar nee het paard moet op ijzers want dat hoort.

Zelf had ik een hele modderige paddock in de winter, het natste deel zette ik af en deed ik met de hark egaliseren en pas als de grond bevroren is gingen ze op dat stuk. En dan was die paddock evengoed nog 20 x 40 voor paarden, ja het kost wat tijd maar ze kunnen wel gewoon naar buiten zonder zoolkneusingen en andere narigheid. En de ijzers gingen er standaard in Oktober vanaf om pas in Maart of April weer ondergeslagen te worden.

Edit: die van mij stonden alleen overdag buiten en 'snacht op stal.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:44

Ik ben keer ook keer teleurgesteld als ik geconfronteerd word met mensen die zich weigeren te verdiepen in het paard en wat daadwerkelijk het beste is voor het paard. Niet per definitie wat jij wílt of wat het handigste is voor jou.

Mijn dressuurpony staat nu 24/7 buiten met vriendjes en een inloopstal en ja, ze zit iedere dag compleet onder de modder, ik poets toch zeer uitgebreid, maar mijn pony is wel gezond, gelukkig en kan daadwerkelijk paard zijn, niet alleen een showmodel!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:23

Mijn paarden gaan gewoon naar buiten.
Er worden ook bij ons op stal ook paarden binnen gehouden.
De paddocken worden wel vlak gehouden *D

Ik zelf vind het allemaal een beetje overdreven.
In landen als Noorwegen komen de dieren ongetwijfeld ook buiten:)

En ongelukken gebeuren naar mijn mening niet alleen met vorst.
Ze kunnen altijd verkeerd terecht komen.
Heb zelf ook een paard zijn been zien breken..zomers in een binnenbak.

En dat het vanwege de ijzers niet kan vind ik een beetje gelul
Er bestaan vele mogelijkheden om het aan te passen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:40

Nou 44myrthe44 wat een domme en kwetsende opmerking , ook al kwam het wel door de sneeuw is het even lomp om zo te reageren , dit paard is er nu niet meer , daarvoor veel sterkte voor de eigenaar trouwens , maar heeft ws een veel fijner leven gehad dan jou paard ooit zal hebben , als mijn dochter op blokfluit les zou gaan en niet op paardrijden , neem ik ook veel minder risico's voor haar , maarja nu geniet ze tenminste .

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:19

flamingoo schreef:
Nou 44myrthe44 wat een domme en kwetsende opmerking , ook al kwam het wel door de sneeuw is het even lomp om zo te reageren , dit paard is er nu niet meer , daarvoor veel sterkte voor de eigenaar trouwens , maar heeft ws een veel fijner leven gehad dan jou paard ooit zal hebben , als mijn dochter op blokfluit les zou gaan en niet op paardrijden , neem ik ook veel minder risico's voor haar , maarja nu geniet ze tenminste .

AMEN. Wat een compleet respectloze reactie en arm dier? ik denk dat dit dier een beter leven heeft gehad dan menig paard die voor slechter weer wordt binnen gezet.

Sterkte voor de betrokkenen, jullie hebben je paard tenminste gehouden als PAARd. In plaats van te vermenselijken. :(:)

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:07

Gewoon lekker naar buiten doet, misschien lopen ze iets voorzichtiger, maar het kan makkelijk.
Als je het zelf niet vertrouwt hoeft het natuurlijk niet.