Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wordt denk ik maar grondwerk vandaag..
ik kon gewoon stappen, draven, galopperen (en paard heeft ook nog vrolijk gebokt) Fendt936 schreef:Ik knup vanmiddag de slee d'r rachter! Het is een heel mak dier dus we gaan is kijken of het wil!
(zadel) singel voor z'n borst halstertouw aan de gespen om hem op zn plek te laten hangen longeerlijn aan de gespen en hotsjikk peerd!
Kitty_ schreef:Ik heb vandaag een kort buitenritje gemaakt met mijn pony. Hij loopt blootvoets en we hebben door de verse sneeuw gegaloppeerd. Wellicht is dit iets voor de paarden met ijzers?
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 31002-0006

Whild schreef:Kitty_ schreef:Ik heb vandaag een kort buitenritje gemaakt met mijn pony. Hij loopt blootvoets en we hebben door de verse sneeuw gegaloppeerd. Wellicht is dit iets voor de paarden met ijzers?
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 31002-0006
Ik heb nog zoiets te koop, helaas passen ze mijn bigfoot Tinker niet. Zie onderschrift!
Ik baal als een stekker dat het vandaag weer vol met sneeuw ligt, gisteren zag alles er naar uit dat ik eindelijk een leuke buitenrit kon maken vandaag, maarja.. Mijn paard staat nog vierkant op ijzers, smid is op vakantie en de afspraak voor winterbeslag staat al gepland voor deze week. Kunnen nu dus alleen op ijsballen uit de wei naar voren schuifelen, opzadelen en alweer in de bak.![]()
Althans, ik neem aan dat natte sneeuw ook bij +4 graden blijft plakken onder hoeven, denken jullie niet? Ik ben in ieder geval van plan om tot vanmiddag te wachten voor ik naar stal ga, hopelijk is het dan zo "warm" dat de meeste sneeuw smelt.
geen sneeuw, alles ontdooid, bak is een waterbak! Ik denk dat het natte sneeuw wel veel minder zal plakken, maar alsnog ietsje. mirestaatje schreef:zomers staat mijn paard twaalf 50/50 binnen en buiten. meestal id winter ook met deken.
maar vorig jaar stond hij buiten id sneeuw en is dat helemaal samengekleefd onder zijn hoeven en gleed hij hard uit.
ik baal hier echt van want nu vind ik het altijd een beetje eng mijn paardje in de sneeuw buiten te zetten.
ze staan aan huis dus ik ben er meestal wel in de buurt maar als ik weg ben of naar school...
ze staan niet op ijzers

mika11 schreef:Vosje,
Je ziet zo'n rubber ring onder het ijzer, dit drukt de sneeuw weg en kunnen er geen klompen ontstaan.
De widiapuntjes zie je op de ijzers, dit geeft grip op ijs zodat ze niet zo makkelijk uitglijden.
Volgens mij kunnen de meeste hoefsmeden dit wel doen, hoor.
[ Afbeelding ]
Femke_Tweety schreef:Tweet heeft sneeuwbeslag (Zonder widia-puntjes, enkel de rubber ringen zoals op pagina 1)
Dat heeft hij nu een aantal jaar, en dat gaat prima. In de losse sneeuw loopt hij zelfs makkelijker dan de pony's zonder beslag. Daar vormen zich toch iets sneller sneeuwballen onder de voeten, gek genoeg.
Tweet gaat in principe altijd naar buiten, sneeuw of geen sneeuw, vorst of geen vorst. In de sneeuw redt hij zich heel goed, op de bevroren weiland bodem ook.
Het enige dat niet wil is echt ijs. Zoals je soms hebt als sneeuw al wel is platgereden op straat, maar nog niet weg is. Daar heeft hij gewoon echt geen grip, maar dat geldt denk ik voor ieder paard. Dan moet je met echt scherpe kalkoenen gaan werken, en dat doe ik niet. Zolang ik in de berm blijft, kan ik gewoon goed rijden. Uiteraard wel iets voorzichtiger, maar zelfs een beheerst galopje is vaak nog wel te doen. Uiteraard bekijk ik dat wel per dag en per plek. Ik rijd nooit in een bak, die heb ik niet.
Tweet is wel een paardje dat van zichzelf ook heel stabiel op zijn benen is.
Gister zijn we wezen sleeen onder langs de dijk. Ging super in stap en draf.
Ongeveer iedere 50 meter liet de aankoekende sneeuw van onder zijn voeten los, je krijgt dan heel grappige sneeuw/ijsafdrukken. Je ziet ook echt de afdruk van de rubber ring. Daar heb ik helaas geen foto's van, wel van een dravend paard in de sneeuw. (En galopperende hond...)
[ Afbeelding ]
Edit: qua tuig: Tweet loopt ook aangespannen, en dit is gewoon zijn mentuig, alleen iets aangepast.
Voor degenen die het zonder mentuig willen doen: Wees heel voorzichtig, en kijk vooral goed uit dat de lijnen die van voor naar achteren lopen (De strengen bij een normaal tuig) niet op de grond vallen naast je paard. Dan zou hij erover heen kunnen stappen, en dat lokt ongelukken uit.
In het geval van mijn tuig: Ik heb de broek omgebouwd tot strengendragers.
Als je met een zadel gaat rijden: Denk bv aan een staartriem. Aan die staartriem kun je over het kruis een riem naar beneden laten lopen. Waar je dan lussen aanmaakt ongeveer ter hoogte (Iets onder) de liezen. Als je daar je "strengen" doorheen haalt, ben je in ieder geval al iets veiliger bezig.
Als een paard niet gewend is om iets te trekken, dan zou hou in de stress kunnen schieten, kijk dus goed uit.
Als alles goed gaat is het wel verschrikkelijk leuk om te doen overigens. Maar wees wel verstandig...
jenn0dv schreef:[ Afbeelding ]
Dit is winterbeslag in Noorwegen. De meeste paarden en pony's lopen daar swinters mee. Dit werkt echt prima, zelfs op ijs. Je moet alleen wel oppassen met paarden die naar elkaar schoppen want ze zijn goed scherp.
lovelucydan schreef:whoehoe! hier is alle sneeuw weg en de bak is super te doen! ik ben blij![]()
pluus vond het ook erug leuk!
Mijne is gewoon een waterbak Geryon schreef:Weet je zeker dat dat ook tegen tegen gladheid is? Kan daar niets over vinden, enkel dat het is voor paarden die een ijzer kwijt zijn. Daarbij, rubber glijdt toch juist hartstikke makkelijk? Met mijn rubberen laarzen glijd ik overal uit, met leren niet