Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:59

Ik heb vandaag ff een poortgreep aan het draad gemaakt en een paadje door het land vrijgemaakt naar de weg. als ik alleen dat paadje in de gaten hou (ijs etc.) kan ik in iedergeval op het asfalt stappen zodat hij nog een beetje beweging houd. En hij vind het daarbij ook lekker om ff een blokje om te maken. Dus nu afhankelijk van de zoutstrooiers! }:0

Geryon

Re: Adviestopic over wandelen&rijden in de sneeuw+gladheid p/dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:02

Slim Fendt936! Wij wonen op een woonwagenkamp en daar wordt nooit gestrooid.. Dus ik kan niet eens weg bij stal met de mijne.

Weet iemand of het vanacht heel erg gevroren heeft? Zit te twijfelen of ik hem los kan zetten in de bak vol met sneeuw. Denk dat ik er eerst zelf maar even doorheen ga rennen om te kijken :P

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:09

Ik twijfel ook erg vandaag, ik ga sowieso maar lopen; want het is een onwijs gevaarlijke weg met sloten dr naast, dus als ik ga fietsen weet ik al hoe laat het is := wordt denk ik maar grondwerk vandaag..

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:11

Ik volg ook maar, ik wil vanmiddag graag iets met mijn verzorgpony doen, maar weet niet wat wel en niet kan. We hebben alleen en buitenbak. Maar dat was dinsdag echt een modderpoel. Ik vraag me af of wandelen een optie is? Ik vraag natuurlijk wel even aan de eigenaar of.die het ook en goed plan vind. Ze staat niet op ijzers, dus dat is.niet het probleem, maar meer dat ze.het in de zomer al voor elkaar krijgt om bijna ondruit te gaan op het fietspad, et is ruth een brokkenpiloot.
Ze staat in één erg.rustig deel van lelystad waar wei.igc verkeer komt, zou ik dan één wandelingeje kunnen maken?

Sorry voor typfouten, ik zit op en mobiel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:16

Ik heb net even gekeken in onze bak. Die was volgensmij nog minder hard dan gister! Paard er even doorheen laten lopen en ging gewoon goed. Hij wordt alleen ontzettend gek van de vallende sneeuw (hij heeft het ook bij regen) en gaat dan heel raar lopen wat niet echt bevorderlijk is voor zijn lichaam..

Dus hij staat in stal tot het sneeuwen is gestopt. Dan ga ik ook rijden. Ik maak de hoefslag vrij van sneeuw, doe wat vet op zijn ijzers/hoeven en ga rijden (alleen op de hoefslag)

Jilanda, ik denk dat jij dus ook wel in de bak kan hoor! Ik zou het zelf niet durven om te gaan wandelen op het steen, al lijkt het hier minder glad dan gister. Maar dat is waarschijnlijk door de verse laag sneeuw die er steeds bij komt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:51

Ik heb gisteren nog in de buitenbak gereden in de sneeuw. Ik twijfelde nog, maar alles is goed gegaan. :) ik kon gewoon stappen, draven, galopperen (en paard heeft ook nog vrolijk gebokt)

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:44

Ik knup vanmiddag de slee d'r rachter! Het is een heel mak dier dus we gaan is kijken of het wil!
(zadel) singel voor z'n borst halstertouw aan de gespen om hem op zn plek te laten hangen longeerlijn aan de gespen en hotsjikk peerd!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:45

Ik kijk even hoe de omgeving is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 12:47

Fendt936 schreef:
Ik knup vanmiddag de slee d'r rachter! Het is een heel mak dier dus we gaan is kijken of het wil!
(zadel) singel voor z'n borst halstertouw aan de gespen om hem op zn plek te laten hangen longeerlijn aan de gespen en hotsjikk peerd!

Leuk!! :D

Denk dat de mijne dan gaat rennen en niet meer gaat stoppen :+

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:29

De mijne zou complete spacen :')

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:30

Vind z'n zelfgemaakt tuig ook erg gevaarlijk!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:07

Ik vind het erg lastig om te bepalen of ik wel of niet kan gaan rijden. Paard staat niet op ijzers, hier ligt maar een klein laagje sneeuw maar alles is wel bevroren daaronder denk ik? Is het dan wel of niet verstandig? :=

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:29

Bij ons zijn de 'middagpaarden' niet naar buiten, in verband met de sneeuw! Gisteren een pony gereden in de bak met de sneeuw die was gevallen, maar die kreeg eigenlijk al direct ijsklompjes, dus alleen op de hoefslag verder gereden. Wij hebben een binnenbak als we de weg oversteken, maar daar is niet gestrooid dus best glad.. Weet dus niet zo goed wat ik met mijn jonge paardje ga doen, die voor op ijzers staat.. want alles ligt nu vol met sneeuw, dus in de bak rijden gaat niet lukken, misschien longeren en die 'hoefslag' schoonmaken...

mariet1204

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:47

ik meld me ook. heb ook een jonkie. Gelukkig niet op ijzers. net een grote volte schoongemaakt van sneeuw. bodem is nog zacht. zometeen nog maar even longeren.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:47

ik krijg net een berichtje van me hoefsmid dat groene zeep (niet de vloeibare) in de hoeven smeren werkt en anders sokken om?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:08

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:59

Kitty_ schreef:
Ik heb vandaag een kort buitenritje gemaakt met mijn pony. Hij loopt blootvoets en we hebben door de verse sneeuw gegaloppeerd. Wellicht is dit iets voor de paarden met ijzers?
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 31002-0006

Ik heb nog zoiets te koop, helaas passen ze mijn bigfoot Tinker niet. Zie onderschrift! :D

Ik baal als een stekker dat het vandaag weer vol met sneeuw ligt, gisteren zag alles er naar uit dat ik eindelijk een leuke buitenrit kon maken vandaag, maarja.. Mijn paard staat nog vierkant op ijzers, smid is op vakantie en de afspraak voor winterbeslag staat al gepland voor deze week. Kunnen nu dus alleen op ijsballen uit de wei naar voren schuifelen, opzadelen en alweer in de bak. -O-
Althans, ik neem aan dat natte sneeuw ook bij +4 graden blijft plakken onder hoeven, denken jullie niet? Ik ben in ieder geval van plan om tot vanmiddag te wachten voor ik naar stal ga, hopelijk is het dan zo "warm" dat de meeste sneeuw smelt.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:02

zomers staat mijn paard twaalf 50/50 binnen en buiten. meestal id winter ook met deken.
maar vorig jaar stond hij buiten id sneeuw en is dat helemaal samengekleefd onder zijn hoeven en gleed hij hard uit.
ik baal hier echt van want nu vind ik het altijd een beetje eng mijn paardje in de sneeuw buiten te zetten.
ze staan aan huis dus ik ben er meestal wel in de buurt maar als ik weg ben of naar school...
ze staan niet op ijzers

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 12:10

Whild schreef:
Kitty_ schreef:
Ik heb vandaag een kort buitenritje gemaakt met mijn pony. Hij loopt blootvoets en we hebben door de verse sneeuw gegaloppeerd. Wellicht is dit iets voor de paarden met ijzers?
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... 31002-0006

Ik heb nog zoiets te koop, helaas passen ze mijn bigfoot Tinker niet. Zie onderschrift! :D

Ik baal als een stekker dat het vandaag weer vol met sneeuw ligt, gisteren zag alles er naar uit dat ik eindelijk een leuke buitenrit kon maken vandaag, maarja.. Mijn paard staat nog vierkant op ijzers, smid is op vakantie en de afspraak voor winterbeslag staat al gepland voor deze week. Kunnen nu dus alleen op ijsballen uit de wei naar voren schuifelen, opzadelen en alweer in de bak. -O-
Althans, ik neem aan dat natte sneeuw ook bij +4 graden blijft plakken onder hoeven, denken jullie niet? Ik ben in ieder geval van plan om tot vanmiddag te wachten voor ik naar stal ga, hopelijk is het dan zo "warm" dat de meeste sneeuw smelt.

Weet je zeker dat dat ook tegen tegen gladheid is? Kan daar niets over vinden, enkel dat het is voor paarden die een ijzer kwijt zijn. Daarbij, rubber glijdt toch juist hartstikke makkelijk? Met mijn rubberen laarzen glijd ik overal uit, met leren niet :P

Hier is het trouwens alleen maar aan het regenen :( geen sneeuw, alles ontdooid, bak is een waterbak! Ik denk dat het natte sneeuw wel veel minder zal plakken, maar alsnog ietsje.

mirestaatje schreef:
zomers staat mijn paard twaalf 50/50 binnen en buiten. meestal id winter ook met deken.
maar vorig jaar stond hij buiten id sneeuw en is dat helemaal samengekleefd onder zijn hoeven en gleed hij hard uit.
ik baal hier echt van want nu vind ik het altijd een beetje eng mijn paardje in de sneeuw buiten te zetten.
ze staan aan huis dus ik ben er meestal wel in de buurt maar als ik weg ben of naar school...
ze staan niet op ijzers

Ik snap dat je dat nu een beetje eng vindt! Maar toen het eronder kleefde had ie toen ook geen ijzers?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:20

Tweet heeft sneeuwbeslag (Zonder widia-puntjes, enkel de rubber ringen zoals op pagina 1)

Dat heeft hij nu een aantal jaar, en dat gaat prima. In de losse sneeuw loopt hij zelfs makkelijker dan de pony's zonder beslag. Daar vormen zich toch iets sneller sneeuwballen onder de voeten, gek genoeg.
Tweet gaat in principe altijd naar buiten, sneeuw of geen sneeuw, vorst of geen vorst. In de sneeuw redt hij zich heel goed, op de bevroren weiland bodem ook.

Het enige dat niet wil is echt ijs. Zoals je soms hebt als sneeuw al wel is platgereden op straat, maar nog niet weg is. Daar heeft hij gewoon echt geen grip, maar dat geldt denk ik voor ieder paard. Dan moet je met echt scherpe kalkoenen gaan werken, en dat doe ik niet. Zolang ik in de berm blijft, kan ik gewoon goed rijden. Uiteraard wel iets voorzichtiger, maar zelfs een beheerst galopje is vaak nog wel te doen. Uiteraard bekijk ik dat wel per dag en per plek. Ik rijd nooit in een bak, die heb ik niet.
Tweet is wel een paardje dat van zichzelf ook heel stabiel op zijn benen is.

Gister zijn we wezen sleeen onder langs de dijk. Ging super in stap en draf.

Ongeveer iedere 50 meter liet de aankoekende sneeuw van onder zijn voeten los, je krijgt dan heel grappige sneeuw/ijsafdrukken. Je ziet ook echt de afdruk van de rubber ring. Daar heb ik helaas geen foto's van, wel van een dravend paard in de sneeuw. (En galopperende hond...)

Afbeelding

Edit: qua tuig: Tweet loopt ook aangespannen, en dit is gewoon zijn mentuig, alleen iets aangepast.
Voor degenen die het zonder mentuig willen doen: Wees heel voorzichtig, en kijk vooral goed uit dat de lijnen die van voor naar achteren lopen (De strengen bij een normaal tuig) niet op de grond vallen naast je paard. Dan zou hij erover heen kunnen stappen, en dat lokt ongelukken uit.
In het geval van mijn tuig: Ik heb de broek omgebouwd tot strengendragers.

Als je met een zadel gaat rijden: Denk bv aan een staartriem. Aan die staartriem kun je over het kruis een riem naar beneden laten lopen. Waar je dan lussen aanmaakt ongeveer ter hoogte (Iets onder) de liezen. Als je daar je "strengen" doorheen haalt, ben je in ieder geval al iets veiliger bezig.

Als een paard niet gewend is om iets te trekken, dan zou hou in de stress kunnen schieten, kijk dus goed uit.

Als alles goed gaat is het wel verschrikkelijk leuk om te doen overigens. Maar wees wel verstandig...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:16

Afbeelding

Dit is winterbeslag in Noorwegen. De meeste paarden en pony's lopen daar swinters mee. Dit werkt echt prima, zelfs op ijs. Je moet alleen wel oppassen met paarden die naar elkaar schoppen want ze zijn goed scherp.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:04

whoehoe! hier is alle sneeuw weg en de bak is super te doen! ik ben blij *\o/*
pluus vond het ook erug leuk!

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:19

mika11 schreef:
Vosje,
Je ziet zo'n rubber ring onder het ijzer, dit drukt de sneeuw weg en kunnen er geen klompen ontstaan.
De widiapuntjes zie je op de ijzers, dit geeft grip op ijs zodat ze niet zo makkelijk uitglijden.
Volgens mij kunnen de meeste hoefsmeden dit wel doen, hoor.

[ Afbeelding ]

welk soort sneeuwbeslag is dit?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 18:21

Femke_Tweety schreef:
Tweet heeft sneeuwbeslag (Zonder widia-puntjes, enkel de rubber ringen zoals op pagina 1)

Dat heeft hij nu een aantal jaar, en dat gaat prima. In de losse sneeuw loopt hij zelfs makkelijker dan de pony's zonder beslag. Daar vormen zich toch iets sneller sneeuwballen onder de voeten, gek genoeg.
Tweet gaat in principe altijd naar buiten, sneeuw of geen sneeuw, vorst of geen vorst. In de sneeuw redt hij zich heel goed, op de bevroren weiland bodem ook.

Het enige dat niet wil is echt ijs. Zoals je soms hebt als sneeuw al wel is platgereden op straat, maar nog niet weg is. Daar heeft hij gewoon echt geen grip, maar dat geldt denk ik voor ieder paard. Dan moet je met echt scherpe kalkoenen gaan werken, en dat doe ik niet. Zolang ik in de berm blijft, kan ik gewoon goed rijden. Uiteraard wel iets voorzichtiger, maar zelfs een beheerst galopje is vaak nog wel te doen. Uiteraard bekijk ik dat wel per dag en per plek. Ik rijd nooit in een bak, die heb ik niet.
Tweet is wel een paardje dat van zichzelf ook heel stabiel op zijn benen is.

Gister zijn we wezen sleeen onder langs de dijk. Ging super in stap en draf.

Ongeveer iedere 50 meter liet de aankoekende sneeuw van onder zijn voeten los, je krijgt dan heel grappige sneeuw/ijsafdrukken. Je ziet ook echt de afdruk van de rubber ring. Daar heb ik helaas geen foto's van, wel van een dravend paard in de sneeuw. (En galopperende hond...)

[ Afbeelding ]

Edit: qua tuig: Tweet loopt ook aangespannen, en dit is gewoon zijn mentuig, alleen iets aangepast.
Voor degenen die het zonder mentuig willen doen: Wees heel voorzichtig, en kijk vooral goed uit dat de lijnen die van voor naar achteren lopen (De strengen bij een normaal tuig) niet op de grond vallen naast je paard. Dan zou hij erover heen kunnen stappen, en dat lokt ongelukken uit.
In het geval van mijn tuig: Ik heb de broek omgebouwd tot strengendragers.

Als je met een zadel gaat rijden: Denk bv aan een staartriem. Aan die staartriem kun je over het kruis een riem naar beneden laten lopen. Waar je dan lussen aanmaakt ongeveer ter hoogte (Iets onder) de liezen. Als je daar je "strengen" doorheen haalt, ben je in ieder geval al iets veiliger bezig.

Als een paard niet gewend is om iets te trekken, dan zou hou in de stress kunnen schieten, kijk dus goed uit.

Als alles goed gaat is het wel verschrikkelijk leuk om te doen overigens. Maar wees wel verstandig...

Gaaf! Bedankt voor de tips ook :)

jenn0dv schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is winterbeslag in Noorwegen. De meeste paarden en pony's lopen daar swinters mee. Dit werkt echt prima, zelfs op ijs. Je moet alleen wel oppassen met paarden die naar elkaar schoppen want ze zijn goed scherp.

Ziet er wel eng uit ja!

lovelucydan schreef:
whoehoe! hier is alle sneeuw weg en de bak is super te doen! ik ben blij *\o/*
pluus vond het ook erug leuk!

Is jouw bak niet helemaal zeiknat? :') Mijne is gewoon een waterbak

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:04

Geryon schreef:
Weet je zeker dat dat ook tegen tegen gladheid is? Kan daar niets over vinden, enkel dat het is voor paarden die een ijzer kwijt zijn. Daarbij, rubber glijdt toch juist hartstikke makkelijk? Met mijn rubberen laarzen glijd ik overal uit, met leren niet :P

Bij mijn vorige verzorgpaarden werkte het wel echt in de winter, in de zin van: met ijzers maken ze ijsballen aan en is het wachten op een glijpartij, terwijl we met deze schoentjes aan makkelijk buiten konden rijden. :)

Het heeft vandaag hier ook superveel geregend, heb me maar niet gewaagd aan het rijden. Morgen maar eens proberen om een stapritje te maken als het tenminste niet gevroren heeft waardoor alles nog gladder is!
Zijn hoeven hoefde ik trouwens nauwelijks uit te krabben vandaag, dus met deze temperaturen blijft gelukkig niks plakken als ze met ijzers in de wei staan. Vrijdag kon ik bijna aan de slag met hamer en bijtel; zo vast zat het ijs erin! (Hij gaat zsm ijzerloos, hoefsmid was paar daagjes weg.)