Ervaringen met rainrot, behandeling en genezing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:00

Woogy schreef:
tsja, regenrot heeft weinig met bacteriën te maken. Ik heb nooit een korst van de rug van mijn paard gepeuterd behalve als ze los lieten dan had ze er zelf de kriebels van en met een rubberen noppen borstel heb ik de losse korstjes eraf gewreven.

Maar ja, om één of andere reden willen mensen niet horen dat regenrot iets is wat van binnenuit komt, mensen willen allee maar horen hoe je de korsten eraf moet trekken en wat je vervolgens op de wonden moet smeren die je zelf maakt...

Regenrot heeft wel degelijk met een bacterie te maken, Dermatophilus congolensis is de boosdoener. Vaak wordt het paard er wel vatbaarder voor door een lage weerstand. De korsten zijn niet bepaald comfortabel voor een paard en al helemaal niet onder een zadel.
Ik heb ze dus zelf liever niet op mijn paard.

Ik behandel het zelf met een mengsel van chloorhexidine (dit zit ook in veel mondwaters vandaar dat advies denk ik) en betadine in een spuitbus. In UK wordt dit aangeraden door veeartsen. Moet toegeven dat er tot nu toe niet bijzonder veel vooruitgang is dus ik denk dat ik weer ga scheren, dan blijft het beter droog en kan er lucht bij. Vorige keer was hij er op die manier heel snel vanaf.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:04

Antibiotica werkt tegen candida bacterie slechts eenmalig. De regenrot zal jaarlijks weer terug keren, besluit je ze helemaal niet meer buiten te zetten krijgen ze waarschijnlijk mok of schimmel jaarlijks.

Maar weet je wat, krab lekker allemaal de korsten van je paard, doe hem/haar maar zeer met chemische rotzooi en smeer ze in dat de poriën lekker dicht gesmeerd zijn. Ben blij dat mijn paard al jaren geen regenrot of mok meer heeft omdat ik haar op de juiste manier heb laten behandelen. Ik zou springen als ik zou horen dat iemand een permanente oplossing had ervoor.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:25

Nou je hoeft niet gelijk zo aangebrand te reageren. Wilde alleen duidelijk maken dat het echt een bacterie is.
Ik ben wel benieuwd welk middel de osteopaat dan gaf?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:27

Woogy schreef:
Antibiotica werkt tegen candida bacterie slechts eenmalig. De regenrot zal jaarlijks weer terug keren, besluit je ze helemaal niet meer buiten te zetten krijgen ze waarschijnlijk mok of schimmel jaarlijks.

Hoe kom je daar nou bij? Twee jaar geleden had hij regenschurft ja. Vorig jaar niks (nou ja, wel een andere bacterie. Op z'n buik. Ook niet gek als hij alleen in de stront en modder kan liggen en koeienzuurkool te eten krijgt. Maar regenschurft had hij niet) en deze winter tot nu toe ook niks.

Als je zorgt dat je paard aan de binnenkant sterk is heeft hij ook een normale afweer tegen bacterieën. Bacterieën die gewoon op en om het paard voorkomen slaan pas toe als het paard verzwakt is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 01:21

twinducklin

Re: Ervaringen met rainrot, behandeling en genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:20

Mijn ruin heeft als 2jarige het heel erg in natte zomer gehad. Stond 24/7 buiten. hij heeft er toen een 2weken durende antibiotica voor gehad. Regenrot wordt veroorzaakt door een bacterie die ieder mens en paard al bij zich draagt en bij een goede weerstand geen kwaad kan, echter bij een verminderde weerstand kan dit gebeuren. Mijn paard stond trouwens met ruim 40graden koorts, naast de antibiotica mocht hij niet in de regen staan tot het over was zodat de plekken droog bleven.
Voorkomen kun je het dus door de weerstand goed te houden, ik deed dit door sindsdien als weide niet meer genoeg kan bieden brok of vitaminenbrok bij te voeren. Paard heeft nooit meer last van gehad en ook nooit van zijn leven mij of iets dergelijks gehad! Dus dat lijkt me een fabeltje, hij ja nu 5 en heeft tot dit jaar elk jaar van 1 mei tot half november 24/7 buiten gestaan!