24/7 buiten, deels scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna_

Re: 24/7 buiten, deels scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:12

Sees; daarom zet ik er specifiek bij "vind ik". Puur persoonlijke mening, het zal best kunnen maar ik zou me er toch niet fijn bij voelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:46

TS, vervelend idd. Het is ook zo verschillend per paard. Mijn paard heeft een dunnere vacht en is ook sneller weer op adem en droogt sneller op. Mijn haf denkt dat ie naar Siberië moet ofzo :D. Die wordt gewoon niet meer droog. Die stappen we 15 - 20min. uit todat hij helemaal op adem is. Dan gaat hij nog even op stal voor zijn eten en dan, als het zweet koud (maar dus nog wel nat :o ) aanvoelt, gaat hij de wei weer op. Geen van beide paarden heeft vorig jaar ook maar één keer gekucht.

Donna, oké duidelijk ;). Excuus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:53

Haha naar siberië ja? Nou het meest stomme is nog dat mijn paard gewoon niet echt een vacht krijgt dus zou je zeggen dat ze wat sneller moet opdrogen toch.
Ik denk dat het komt omdat ze nu richting bijna bejaard gaat en haar conditie is behoorlijk wat minder geworden omdat ik alleen maar recreatief rijd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:02

TS, dat zou kunnen ja. Maar soms is de vacht ook niet zozeer dik als wel heel dicht. Dan kunnen ze het ook behoorlijk warm krijgen. Voor een ouder paard kán het fijn zijn als ze (een stuk) geschoren worden ivm de warmte. Soms komen ze ook erg slecht door de verharing heen en dat kost weer heel veel energie.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:44

Mijn paard staat 24/7 buiten en heef ook een extreem dikke vacht aangemaakt waardoor ie het nu veel te warm heeft. Het rijden gaat ook echt niet meer zonder uren uitstappen. Ik zou hem wel nat op de wei durven zetten, maar hij blijft ook nog eens heel lang warm waardoor de kans op te snel afkoelen van spieren erg groot is.
Ik heb hierdoor gisteren de knoop doorgehakt en een stukje hals en borsthaar weggeschoren om hem wat warmte tijdens de arbeid te laten afgeven, dus eigenlijk te voorkomen dat hij zo nat wordt.
Ik heb ervoor gekozen om alleen de luchtpijp en naar beneden iets breder over de borst tot boven de twee haarborstels die ze daar hebben te scheren (ivm bepaalde spiergroepen/organen niet willen blootleggen en regen zo gunstig mogelijk laten aflopen).
Hij had er totaal geen moeite mee en het was de eerste keer dat hij een scheermachine van dichtbij zag. Een ervaren iemand heeft hem geschoren en ik heb intussen bij zijn hoofd gestaan. Paarden die wel moeite met scheren hebben kunnen idd verdoofd worden, ik heb op stal ook iemand staan die het paard met een pasta lichtelijk verdoofde, waarna het prima ging.
Later die dag heb ik een lange buitenrit gemaakt en hij was aanmerkelijk minder nat! *\o/*
Ik ben net even gaan voelen hoe hij erbij staat in de stromende regen met wind. Het water loopt netjes af van de haren langs het geschoren gebied (nouja in zijn geval hangen er zoveel manen over de hals dat het water de hals sowieso niet raakt) en hij voelt aangenaam warm op die geschoren plek en ook tussen zijn achterbenen.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:17

Whild bedankt voor je reactie, vooral om te horen wat voor resultaat het opgeleverd heeft.
Ik heb het scheerapparaat nog tot maandag dus wil haar nu proberen te laten wennen aan het geluid, want dat is waar ze zo panisch op reageert.
Mocht het niet lukken dan laat ik het zitten, verdoven of praam wil ik liever niet, puur omdat als een paard ergens echt panisch voor is totaal onberekenbaar kan reageren, en wil haar geen trauma bezorgen, zoveel is het me ook niet waard.
Of ik laat iemand komen die ervaring heeft ermee, ik heb nu een vee scheerapparaat en die maken ook nog eens meer kabaal dus misschien wil het beter als iemand er het professionele spul voor heeft.

Eerst maar eens kijken hoe het dit weekend loopt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:29

Afbeelding
op de borst het deel wat zo alle kanten op gaat scheren, in een circel tot daar waar de hals begin.

voor de rest zoals bij nummer 7/8 (dus echt van de hals af blijven!)
Afbeelding

Zo kun je hem ook nog zonder deken buiten laten, zelfs bij temperaturen onder 0. :j
En ze drogen sneller op, ik snap de logica niet, maar t is zo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:38

Haha ja maar mijn paard staat zowiezo nu al onder een deken, dus dat is het probleem niet, maar meer dat ik haar niet kan scheren omdat ze zo panisch reageerd.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:01

Die van mij is nu ook niet meer droog te krijgen na het rijden. Vooral zijn hals is een probleem: daar heeft hij het meeste vacht aangemaakt, omdat daar de deken niet zit, maar dat is dus ook meteen het stuk dat onbedekt blijft als ik m zn warme dekentje weer opgooi. Ik overweeg dus om deels te scheren en dan een deken met halsstuk op te doen. Zijn er mensen met ervaringen met een deken met halsstuk?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:05

Ik heb alleen je OP gelezen en de andere berichten niet.

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en beschikt over een schuilstal. Mij is scheren heel slecht bevallen. Ze is niet meer warm te krijgen. Ze staat nu onder een 400 grams deken. Vraag me af hoeveel ze op moet als het écht koud word...
Als je je paard goed uitstapt na het rijden is het toch ook prima. Je paard hoeft niet droog te zijn, met koud zweet kun je hem zo terug zetten.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:20

Jellebie: Kan inderdaad geen kwaad om een paard met koud zweet buiten te zetten, ben ik met je eens. Alleen hebben sommige paarden tijdens het werk gewoon teveel moeite om hun warmte kwijt te kunnen en dit is ook een reden om (gedeeltelijk) te scheren. Ga zelf in de winter maar eens hardlopen met dikke winterkleren aan, dat werkt gewoon niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:22

de mijne heb ik een aantal jaar ook geschoren.
eerste jaar ook een dekenmodel. Resultaat: zweette niet op de geschoren stukken, maar op de langharige stukken kletsnat, en duurde zeker 5 uur voor ze droog genoeg was en ik een deken kon opleggen.
dus dan heb ik de rest ook geschoren, en onder dik deken gezet.
op zich was dat wel erg fijn, lekker kunnen trainen, etc.
jammer genoeg had ze mijn 80 euro deken na een week volledig gemold (60 euro om te herstellen) en stond ze dan onder mijn tweede deken. beide waren na een seizoen nietm eer bruikbaar (enkel als reserve misschien)
jaar erop heeft ze na een seizoen mijn bucas all in one ook gemold
derde jaar dus weer een bucas mogen aanschaffen.
paard kreeg ook schuurplekken op haar schouder, en vond een deken eigenlijk niet zo leuk :D

Nu heb ik er twee staan, die elk eens per week intensief gereden worden, en dan nog 1-2 maal licht of buiten gereden worden. zag dit jaar et niet zitten om met dekens te klooien, dus heb van beide een strook uit de hals geschoren, ze staan nu gewoon nog 24/7 buiten zonder deken.
denk erover om de hele hals eruit te scheren, kunnen ze nog perfect buiten zonder deken (want volledig geschoren met deken is de hals nl ook kaal :D)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:31

TJolieke schreef:
Jellebie: Kan inderdaad geen kwaad om een paard met koud zweet buiten te zetten, ben ik met je eens. Alleen hebben sommige paarden tijdens het werk gewoon teveel moeite om hun warmte kwijt te kunnen en dit is ook een reden om (gedeeltelijk) te scheren. Ga zelf in de winter maar eens hardlopen met dikke winterkleren aan, dat werkt gewoon niet.

Ik hoor mensen daar vaak over maar ik heb daar zelf nooit problemen bij ondervonden met mijn paard. Ik heb zelf een kruizing tinker die 24/7 buiten staat dus je kan je denk ik wel voorstellen hoe dik haar vachtje is. Ik trainde haar de hele winter door, tuurlijk was ze erg bezweet en sneller buiten adem, maar met wat meer stap tussen door was dat prima te doen!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:09

Jellebie schreef:
Ik heb alleen je OP gelezen en de andere berichten niet.

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en beschikt over een schuilstal. Mij is scheren heel slecht bevallen. Ze is niet meer warm te krijgen. Ze staat nu onder een 400 grams deken. Vraag me af hoeveel ze op moet als het écht koud word...
Als je je paard goed uitstapt na het rijden is het toch ook prima. Je paard hoeft niet droog te zijn, met koud zweet kun je hem zo terug zetten.

Mijn arabier is half geschoren (zie 1e pagina) en staat heerlijk warm onder 200gr.. Verschilt dus gewoon per paard.
En het scheelt zeker of je op een wel (deels) geschoren paard rijdt of niet. Als ik met hartslagmeter rij scheelt hel al snel 10!! slagen per minuut tussen wel en niet geschoren.
Dat maakt natuurlijk niet uit in kwaliteit van het werk, maar geeft wel een indicatie dat het paard harder moet werken met een dikke vacht.

Daarnaast krijgt die van mij het dus wel koud als hij met een natte vacht de wei in moet, dan liever een kort vachtje daar waar hij snel zweet en nu dus ook snel droog is. Scheelt een hoop.
Voorheen schoor ik alleen halve hals, borst (en evt halve schouder) trouwens en dan stond hij gewoon zonder deken buiten. Maar dit bevalt ons beter.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:21

die van mij staat ook onder een 200 grams compleet geschoren alleen het hoofd en de benen dan niet.. die heeft het eerder te warm dan te koud en staat 24/7 buiten (inploop stal)ik heb verder genoeg dekens hier liggen waar ik mee vooruit kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:31

Ik wil mijn paard niet met koud zweet de wei op doen, wil daarmee geen risico lopen.
Gisteren weer geprobeerd, had haar in de wei staan en hooi neergelegd en scheerapparaat aan, ze vloog meteen weer weg wat ik al verwacht had en kwam ook niet dichterbij, terwijl de rest vd kudde gewoon lekker naast het scheerapparaat stonden te eten. Ze is uiteindelijk 3 meter dichterbij komen staan om een stukje brood te pakken dat ik naar haar toe gegooid had maar vloog daarna meteen weer weg...

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:49

Jammer dat ze zo bang lijkt te zijn voor het scheerapparaat. Ik zou haar de volgende keer met iemand die jij en zij vertrouwt, samen binnen zetten of bij een muur ofzo (iig ergens gaan staan waar het duidelijk is dat het een staanplaats is, niet zomaar vrij in de wei) en dat jij haar dan vast houdt en de ander scheert.
Wanneer je de scheermachine in haar wei brengt als iets engs en ze heeft de mogelijkheid om weg te rennen, wordt het op een gegeven moment een spelletje wat jullie allebei niet leuk vinden.
Voorbeeld; in de zomer was mijn paard zijn neus verbrand. Het behandelen hiervan moest niet in de wei gebeuren, dan zag ik de hele twee hectare van zijn woonruimte. Dat gebeurde officiëel aan de muur, dat is duidelijk. In de wei breng ik geen enge of rare dingen mee.
Het moet gewoon 1 keer gebeuren en klaar. Trek voor jezelf de grens. Ik had mezelf voorgenomen; als hij er echt heel erg spastisch op gaat reageren, dan houdt het op en doe ik het niet.
Trust me, ik heb een heel nieuwschierig en geopinioneerd paard, maar ik was zelf meer onder de indruk dan hij.
Hier is een foto van mijn paard zijn geschoren hals: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKZBHVZQ.jpg het was met tien minuutjes gedaan. Als je kiest voor eenzelfde scheerpatroon, stel je de engste gebieden ook nog eens uit. Bij het hoofd en benen enzo hebben ze het niet graag, bij de borst zien ze niet eens wat je aan het doen bent. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad en geloof me, ik ben een behoorlijk bezorgde ponymoeder. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:13

Bedankt whild maar in eerste instantie had ik haar ook bij de muur staan en toen het ze zich 2x los getrokken inclusief halsters stuk en schaafwond op dr been, en ik heb dus geen 2e persoon erbij die kan helpen, niet zo slim ook natuurlijk, maar heb besloten om als ik haar nog geschoren wil hebben het door iemand te laten doen die professionele spullen heeft die ook wat minder geluid maken, of om het maar te laten zitten.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:51

Vraagje, zijn er mensen die hun paard helemaal scheren die 24/7 buiten staan.

Die van mij wil ik volgend jaar ook weer scheren, maar het liefst helemaal. Zou dit kunnen of is dat te koud?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:54

Als je m dan wel een warme deken op doet met hals, anders niet.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:58

Ik heb genoeg warme dekens. Maar zie vaak dat de benen dan niet gedaan worden. Maar dat kan dus wel?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:05

Ik heb mijn haflinger afgelopen weekend geschoren, model 5 van de bovengeplaatste afbeelding, alleen het hoofd heb ik behaard gelaten.
Is het derde jaar op rij dat ik hem zo scheer, is me vorige jaren prima bevallen. Hij staat nu onder 200 grams het absoluut niet koud te hebben. Ook heb ik geen hals, als het heel fors regent krijgt hij wel een deken met halve hals op, maar dat is genoeg. Hij heeft lange manen (haflinger) dus zijn hals is wel bedekt.
Hij zweet nog wel, maar voornamelijk op het geschoren stuk en is dus ook zo droog, eerder droog dan op adem tijdens het uitstappen.
Helemaal scheren doe ik niet, omdat ik dan tijdens de bosritten loop te klooien met uitrijdekens en nu heeft hij zijn eigen uitrijdekentje op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:23

Waarom wil je de benen scheren eigenlijk? En het hoofd. Lijkt me voor t paard niet prettig.
Laat anders de benen lekker haarig ;)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:26

Omdat ik dat lelijk vind :+. Dus als het kan liever ervan. Mocht het niks zijn dan laat ik het er lekker aan zitten.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:00

Mijn paard is gister geschoren...deken model, nummertje 5 met hoofd er nog in.
Nu vallen mensen bij mij op stal er nogal over dat ik geen deken met hals heb.
Paard staat dagdeel buiten...paddock, bij mooi en droog weer zo"n 8 uur.
Wat is jullie mening hierover, hals kaal zonder hals deken?
Paard heeft het snel warm...na scheren gister was 200 gr nog te warm overdag.