Staan er nog paarden op het gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:07

Wauw Mimo, wat een winter al bij jullie! :wow:
Hoeveel maanden moeten jullie het daar zonder gras stellen?

Zie dat je behoorlijk richting het noorden zit. :D

Mimo

Re: Staan er nog paarden op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:25

Bravura: ja: in oktober kan er sneeuw liggen en meestal is die pas weer weg eind april/half mei....
Lange winters maar mijn Hollandse polderpaarden hebben zich naadloos aangepast.
De winters zijn hier ook donker: in december is het tegen half 10 licht en half 3 weer donker: daartussen is het niet echt licht maar meer schemerig. Ondanks dat zet ik de stal iedere ochtend tussen 8 en 9 open en gaat hij pas 's avonds dicht. Ze kunnen zelf kiezen wat ze doen. Op stal is altijd een lamp aan tot ongeveer middernacht.
Daar tegenover staat dat de zon hier in de zomer niet onder gaat en het dus licht blijft. Ook heel bijzonder om na middernacht een bosrit te maken....
Nu er sneeuw ligt doet het niet meer zo donker aan en als het helder weer is en de maan schijnt heb je geen zaklantaarn nodig. Je bent je hier heel bewust van de natuur om je heen omdat het natuurlijk veel impact op je dagindeling heeft.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:56

Dat is een flink lange periode. :j Wel verzekerd van een witte kerst. Ziet er prachtig uit daar. :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:58

Ja, hier staan ze er nog in.
Ze eten het nog kaal en dan gaan de hekken dicht en komen er wat zaadjes in en mag het weer en het gras zelf doen :).

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:01

mijne staan op gras, dat stuk mogen ze in de winter kaal vreten, en als het gras weer gaat groeien wordt de wei kleiner gemaakt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:14

Mijn pony's staan ook nog steeds 24/7 op de wei. Ze zullen binnenkort wel weer 's nachts naar binnen gaan maar overdag nog altijd in de wei. We hebben niks anders :')
Maar er staat nog gras genoeg en we hebben weiland genoeg (boerderij) :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:15

Hier staan ze ook nog op het gras. Alleen overdag. Ze hebben een wei die ze stuk mogen lopen de hele winter, en zolang het nog droog genoeg is hebben ze er ook nog een stuk met volop gras erbij.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 21:16

hier ook nog op t land 24/7 maar t land is wel kaal en word bijgevoerd kuil

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:40

Hier ook nog gras, maar wordt nu wel weinig en de weien erg modderig
Vanaf morgen gaan ze over naar de andere wei, waar een kleine paddock bij is en ga ik ze bijvoeren met wat hooi
Ze blijven wel zomer en winter 24/7 lekker buiten staan

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:41

Bij ons zijn ze sinds begin van deze week naar de zandpaddock´s, weien worden nu uitgemaait en kunnen weer groeien voor volgend jaar :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:48

Mijn paarden lopen altijd zomer en winter overdag op het land en s'nachts op stal. Voorheen hadden we ze in de winter overdag in de zandbak maar na herhaaldelijke zandkolieken en flinke onkosten door kliniek opnames, operaties e.d. zijn we daar mee opgehouden. Ze verveelden zich ook dood in de bak en gingen daardoor ook graven en zand eten. Netten hooi keken ze bijna niet naar om, ballen etc ook niet. Ze stonden alleen maar te wachten tot ze weer naar binnen mochten.
Gelukkig hebben we genoeg land voor onze 2 paarden en is het ook droog land dus dan kan het ook al gauw. Als er straks te weinig gras staat dan voer ik ze op het land wel bij met ruwvoer overdag. Maar voorlopig hebben we nog wel redelijk wat gras voor ze staan.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 03:43

Hier de grote ook nog op het gras van ca vm/middags tot avonds, dan op winterstuk/paddock met kwasi onbeperkt hooi, shetties en mini's/ponies op paddock met onbeperkt hooi

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:38

Ze staan bij mij s'nachts in de paddock ( modderpoel -O- ) en overdag (10:00- 18:00) in de weide. Deze is wel kaal maar kunnen ze toch een beetje 'scharrelen'. Ze krijgen kuil bijgevoerd :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:41

Die van mij staat nog heerlijk op het gras. Voor zover ik heb kunnen zien zijn er geen kale of kapotgelopen plekken op de wei. De wei ligt ook wat hoog, dus het wordt er niet blubberig.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:53

Overdag op gras snachts binnen!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:54

Hier staan ze ook nog op het gras :)
's Nachts staan ze binnen, dat is hele jaar zo.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:58

Hier staan ze ook nog gewoon buiten. Alleen als er erg veel regen is gevallen gaan ze even op de uitloop, anders hebben we geen wei meer over. Maar zodra de wei weer droog is, gaan ze er gewoon weer op.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:00

Gewoon nog op de wei van 's ochtends tot 's avonds. Dan haalt de pensionhouder ze binnen. Binnen krijgen ze nog kuil

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:03

Hier staan ze het hele jaar door in dezelfde wei van 's morgens tot 's avonds. Nu zijn ze zo goed als kaal en worden ze bijgevoerd met hooi in de wei. Als het gras weer begint te groeien wordt de wei opgedeeld en komen ze in 1 van de 2 stukken te staan en wisselen we ze om de zoveel weken om per wei zodat ze niet teveel gras ineens krijgen en er ondertussen toch flink wat gras kan groeien.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:06

Nou, heel vers is het gras niet meer, maar onze paarden staan al op het winterland en daar staat nog genoeg te eten.
Heb dan ook nog 3 van de 4 paarden met graaskorf om lopen.
Paarden lopen zeker nog 5 tot 6 uur buiten overdag. Mijn minipaardjes lopen de hele dag buiten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:17

overdag op de wei en s'nachts in het paddock, als het heel bar wordt (regen) dan gaan ze ook overdag op het paddock. Paddock grenst aan de stal en daar krijgen ze hooi.

pipelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:35

Mijn haf staat met nog 4 andere op 13 hectare land, het ziet er nog geweldig uit. Straks gaat de rest op stal en blijven ze samen staan tot maart, dan even in de paddock om vervolgens in mei het land weer op te gaan met de hele kudde die nu op stal staan.
Ik heb echt heel veel geluk.
Zo hebben we nog nooit gestaan, en dit jaar gaat het echt top met mijn haf, geen last van zijn rug, niet meer struikelen.
Ik ben er heel blij mee!! :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:37

Bij ons staan de paarden ook nogsteeds op de wei. Genoeg gras om nog de hele winter van te eten. Dat is het voordeel van weinig paarden op veel grond; er staan 4 paarden en we hebben 4 weilanden en een groot natuur gebied waar de paarden kunnen staan. Het gras raakt hier nooit op :) de paarden gaan wel ,s nachts op stal en worden daar nog 3x per dag bijgevoerd met hooi.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:53

Mijn pony's staan sinds vandaag weer 's nachts op stal. Sunny heeft weer 's mok door het natte weer.. Dus dat wordt weer 's nachts op stal en volgende week als ik der ga scheren ook maar weer der sokken eraf :n

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:59

Mijn paarden staan overdag van 9 tot 2 uur 's middags in de wei, daarna met hooi op stal.