Vragen over liners van horseware

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:50

past een 6.6 liner ook onder een 6.3 deken of wug, of is 'ie dan echt te lang en steekt 'ie uit?

ik heb alleen 6.6 hier liggen, en dat past mijn jonge paard maar is mijn andere paard net ietsje te ruim...
dus ik wil voor haar eigenlijk een 6.3 wug, maar ik vraag me nu af of ik daar wel m;n 6.6 onderdekens onder kan doen... :?
ik kan niet meten omdat ik geen 6.3 hier heb liggen, iemand een idee?
en blijven ze onder een wug ook mooi liggen?

josie

Re: Vragen over liners van horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:11

@Nouvel: Zou ik niet doen, de kans bestaat dat deze er onderuit gaat komen omdat deze dan te groot is.
De gebruikerservaring is dat ze ook onder een Wug goed blijven liggen.
Ik denk dat het geen goed idee is: 6.3 buitendeken en 6.6 onderdekens, omdat de onderdekens groter zijn dan de buitendeken.
Het verschil tussen de HW maten is 8 cm per maat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:17

Ik heb vanavond de 6.6 toch nog een keer op mijn merrie gelegd om te kijken.
had een gebruikte overgenomen om te testen of het wat is, om dan later een nieuwe af te schaffen...
Maar ik twijfel toch of het model geschikt is voor mijn paarden...
Aan de achterkant was 'ie aan de lange kant, maar op zich toch wel te doen, aan de voorkant vond ik 'm eigenlijk vrij strak zitten bij de hals en de schouders...
te klein is 'ie niet, dus misschien is de pasvorm voor mijn barokkies toch niet zo geschikt?
zou jammer zijn, leek me fijn zo'n half halsje...

ik heb 'm er nu op laten liggen, morgenavond als ik weer op stal ben even kijken hoe 'ie ligt en hoe ze erbij staan...

edit: valt de rambo wug ruimer op de hals/schouders of hetzelfde?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:09

Nouvel schreef:

Zover ik weet hetzelfde. Maar waarom kijk je niet eens naar de XL lijn van Horseware. Die zijn duidelijk veel ruimer gesneden dan de gewone. Ik heb 1 XL rambo (die wordt overigens niet meer gemaakt) en hij is echt een stuk ruimer in de hals dan de gewone. Mijn Paintmerrie heeft em nu op, en ze heeft voor veel meer "lucht" dan met de gewone Rambo. De XL lijn is ook speciaal gemaakt voor de baroke rassen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:15

Ik heb dezelfde maat liner als de deken (beide 6.6) en dat past heel mooi! :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:17

Elfie schreef:
Ik heb de rambo duo 6.0 voor een paard van 1m58 en de liners ook in 6.0, doordat de liners net een tikkeltje korter zijn past dat precies. Meerdere liners onder een deken heb ik nog niet geprobeerd.

Ik heb de Amigo Bravo 6.6 voor mijn merrie van 1.52! :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:31

Het valt en staat met de bouw van je paard, alleen op basis een stokmaat kan je geen dekenmaat bepalen, want een stokmaat zegt namelijk niets over de bouw van een paard/pony.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:53

rina schreef:
Nouvel schreef:

Zover ik weet hetzelfde. Maar waarom kijk je niet eens naar de XL lijn van Horseware. Die zijn duidelijk veel ruimer gesneden dan de gewone. Ik heb 1 XL rambo (die wordt overigens niet meer gemaakt) en hij is echt een stuk ruimer in de hals dan de gewone. Mijn Paintmerrie heeft em nu op, en ze heeft voor veel meer "lucht" dan met de gewone Rambo. De XL lijn is ook speciaal gemaakt voor de baroke rassen.

Ik heb op zich hele fijne passende dekens van Dominick, die mooi los en breed vallen aan de voorkant.
Maar nu ze geschoren is leek het model van de wug me fijn om te proberen, niet ingepakt met een hele hals, maar ook niet zo 'bloot' als met een gewone deken...
Maar de wug lijkt dus toch net te smal te vallen voor haar aan de voorkant...
Ik kijk vanavond even hoe die zit na een nacht en een dag...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:50

yeh!, ik krijg ws morgen mijn dekens binnen van Josie! *\o/* *\o/* *\o/*

ben zo benieuwd! :o

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:39

Paardje lief loopt al een paar dagen met de nieuwe deken rond, en deze is al goed uitgeprobeerd door haar. :D

Eerst baalde ik want ik dacht dat ik de deken toch te groot had gekocht omdat hij van achteren zo lang leek, maar hij zit toch verder prima hoor. :j

Het linersysteem werkt prima! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:10

zijn liners ook fijn als staldeken of dat niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:25

er zitten geen singels aan dus ik vraag me af of dat praktisch is...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:26

Ik denk niet dat een liner fijn is als staldeken, het is denk ook zonde.
De stof is best zacht en glad, als hij een keer in de poep rolt denk ik dat je deken er niet mooie op zal worden.
Op een normale staldeken veeg je dit eraf, maar de liner is echt ander soort stof!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:29

Een liner kan absoluut niet als staldeken gebruikt worden!
Er zitten geen kruissingels en geen bilkoord aan, dus de deken zal niet blijven liggen.

Hij is echt bedoeld als onderdeken; hij moet ook vastgemaakt worden aan een bovendeken.
Wel kan je hem als onderdeken onder een staldeken gebruiken natuurlijk.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:54

Waarom zou je geen extra onderdeken onder een Rambo duo of optimo kunnen doen? Ik heb de optimo nu met een 100 gram er aan vast. Als ik er een 400 aan vast maak als die geschoren is, kan ik die 100 gram er toch gewoon bij onder doen? De 100 gram zit dan alleen niet vast aan de deken, alleen aan de achterzijde, maar de deken heeft gewoon een borst sluiting, dus kan geen kant op. Ik ga het deze winter wel proberen teminste als het echt koud is :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:37

Uiteraard kan dat, het is echter wel minder ideaal.
Ik heb al meer gehoord dat het gedaan wordt en dat het goed ging, ik zou het persoonlijk niet doen, maar wie ben ik...........
Het mooiste is het te doen zoals het bedoelt is, buitendeken met 1 liner er onder.
Dit was echter niet de vraag, zoals eerder gesteld in het topic.
Toen was de vraag of je zo een liner kan gebruiken als zijnde een staldeken, zonder buitendeken, en dat kan echt niet, een liner heeft geen singels (en geen bilkoort) en zal absoluut niet blijven liggen, met alle gevolgen van dien.
Als een liner gekoppeld is aan een buitendeken kan het wel prima en werkt het systeem ook prima. :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:40

josie schreef:
Uiteraard kan dat, het is echter wel minder ideaal.
Ik heb al meer gehoord dat het gedaan wordt en dat het goed ging, ik zou het persoonlijk niet doen, maar wie ben ik...........
Het mooiste is het te doen zoals het bedoelt is, buitendeken met 1 liner er onder.
Dit was echter niet de vraag, zoals eerder gesteld in het topic.
Toen was de vraag of je zo een liner kan gebruiken als zijnde een staldeken, zonder buitendeken, en dat kan echt niet, een liner heeft geen singels (en geen bilkoort) en zal absoluut niet blijven liggen, met alle gevolgen van dien.
Als een liner gekoppeld is aan een buitendeken kan het wel prima en werkt het systeem ook prima. :)

Maar als je een onderdeken van divoza koopt zoiets http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... n-300.html zitten er ook geen singels aan, alleen voorsluiting en staartlussen, die blijft toch ook liggen, waarom zou een losse onderdeken van horseware die vast zit aan de achterzijde van de deken dan niet blijven liggen? Idee is hetzelfde.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:46

Die onderdeken blijft ook niet liggen als je hem zo gaat gebruiken, zonder buitendeken.
Als er een staartlus aan zit, kan de deken alsnog gaan schuiven.

Een liner van HW kan onder een buitendeken met achter alleen vast.
Het syteem is echter bedoelt om het bij de hals ook vast te maken, zodat je in 1 handeling alles van je paard hebt bv. en niet hoeft te werken met extra singels e.d. en dat je evt. drukkingen bij de hals voorkomt, omdat de deken daar vast zit. Tevens kunnen de dekens onderling niet gaan schuiven.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:48

Uiteraard, maar we gebruiken hem sowieso toch niet zonder buitendeken? De liner kun je naast de liner die aan de deken vast zit dus gewoon onder de deken erbij doen als onderdeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:51

De verwarring komt door mij, ik was diegene die vroeg of je een liner ook als staldeken zou kunnen gebruiken..
Dit omdat het dan voor mij wel een idee zou zijn,dan haalde ik voor de nacht op stal de buitendeken er gewoon af en 's morgens er weer op.

Maar vind liners te veel 'gedoe'dus ik houd het zelf bij meerdere diktes dekens.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:38

kan wel. het klittebant aan de hals zijde van de liners zijn andersom gezet. je kan de de ene liner door het gestpje halen en de andere liner aan die liner vast maken met de klitteband lussen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:40

66996236 schreef:
kan wel. het klittebant aan de hals zijde van de liners zijn andersom gezet. je kan de de ene liner door het gestpje halen en de andere liner aan die liner vast maken met de klitteband lussen

Hoe bedoel je dat? Kun je het stap voor stap uitleggen, dan kan ik het proberen :+ :o?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:59

Dus dan heb je de buitendeken met twee liners eronder? Dan heeft het paard dus drie dekens op?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:01

Barbara88 schreef:
Dus dan heb je de buitendeken met twee liners eronder? Dan heeft het paard dus drie dekens op?

Ja? Is juist goed verschillende laagjes dan wordt er meer warmte vastgehouden, maar je hebt niet het gevoel alsof het er 3 zijn omdat ze aan de buitendeken vast zitten, en je hebt geen extra singels en sluitingen. Het is als ware dan 1 deken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:10

Als het goed is, zit het klittenband van de liner bij de hals met de opening naar achteren (richting de billen)
Dan kan je geen 2 liners aan elkaar koppelen.
Afbeelding
Ik heb hier thuis 2 nieuwe liners liggen, beide met de opening naar achteren, zoals op het plaatje te zien is, deze kan je niet aan elkaar koppelen op deze wijze, daarvoor zou het klittenband anders om horen te zitten, dat is echter niet het geval.