Dit jaar maar eens geen dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:25

saszuidema schreef:
Somebitch schreef:
Bij bibberen zou ik gewoon een deken op doen. Paard bibbert omdat hij het koud heeft en het zo warm zou moeten krijgen, nou dat is persies hoe wij mensen dat ook doen. En zeg nu zelf, wij hebben het echt koud als we bibberen hoor.

Uh hoe doen ze dit dan in het wild??? Eff langs de winkel en een dekentje halen???????? :brr:

Als ze in het wild ziek worden gaan ze op een gegeven moment gewoon dood.
Alleen de sterkste blijven over.
Ik hou mijn paarden natuurlijk, maar het zijn geen wilde paarden.
Maar een deken is niet nodig bij een gezond paard met schuilstal.

ikbenerniet

Re: Dit jaar maar eens geen dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:32

Bedoel het ook als grapje, sommige mensen kunnen zo betutteld reageren. Het is en blijft een dier dat zich in het wild ook prima red. Het is meer voor mensen owh ze rilt en heeft het koud, dekentje erop. Hou daar niet zo van, zelfde als die hondjes met jasjes aan lopen en sokjes, brrrr

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 10:24

Haha vanmorgen gingen mijn paarden zonder deken zelfs de wei in toen ik het draad naar de wei open deed,zelfs mijn merrie die met deken echt geen hoef buiten de stal zette met regen :? Nou ja misschien was het eenmalig :=

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:37

Bij mij stonden ze vanmorgen ook een beetje te bibberen (maar ze gaan ook niet in het stalletje staan, en dat kan wel), het was gelukkig snel weer over.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:40

Ondanks dat ik eerst overwoog om zonder dekens te gaan dit jaar, heb ik in overleg met mijn trainer toch beslist er één van de dagen een dekentje op te gooien.
Aangezien we tegenwoordig vrij intensief trainen (en vooral op de galop, haar moeilijke punt), en ik 's avonds écht geen tijd heb om uren uit te stappen en haar te laten drogen gaat er om te beginnen een regendekentje op.
Ik heb hier thuis nog een 100 grams onderdekentje liggen en dat houd ik voor als het echt koud word.
Paardlief blijft normaal wel voor het eerst terug dag en nacht buiten (de laatste 4 jaar is ze 's avonds altijd op stal gekomen).

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:00

Als je er een deken op legt moet ze helemaal droog zijn, als je er geen deken op doet dan moet ze alleen op adem/niet meer warm zijn. Dus dan ben je met deken toch veel langer bezig? Als ze een "maar" 100 grams deken krijgt als het echt koud is zal ze echt nog wel een flinke vacht aanmaken verwacht ik.

Ik vind het erg lastig op dit moment, paardjes hebben het een beetje frisjes en zijn wat rillerig, maar blijven wel buiten lopen ipv droog in het stalletje te gaan staan. Ze staan ook liever buiten in de regen te eten dan in het stalletje. Weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 20:32

Die van mij krijgen in de stal te eten,moesten ze eerst wel echt aan wennen maar vinden het nu erg prettig :j Ik twijfel nog steeds wel of niet bij mijn oudere merrie,maar ze ziet er tot nu toe nog prima uit en wordt niet nat omdat ze toch in de stal staat met regen..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:56

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:23

saszuidema schreef:
Bedoel het ook als grapje, sommige mensen kunnen zo betutteld reageren. Het is en blijft een dier dat zich in het wild ook prima red. Het is meer voor mensen owh ze rilt en heeft het koud, dekentje erop. Hou daar niet zo van, zelfde als die hondjes met jasjes aan lopen en sokjes, brrrr

Denk dat je wel anders gaat reageren als er 1 een keer een longontsteking op loopt. Wat hondjes met jasjes betreft. Heb je wel eens bedacht dat sommige honden dit om een medische reden kunnen hebben s winters? En een hond met rauwe pootjes van de pekel, die tot bloedens toe kapot gebeten worden is ook niks. Sokjes zijn dan een uitkomst. :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:30

Die van mij nog steeds lekker dekenloos, en ze staan overdag gewoon in de wei :) Hij begint al wel een flinke vacht te krijgen, inclusief baard en snor :+

En wat hondjes met dekentjes betreft, mijn oudje van 15,5 loopt lekker met een heel stoer harry's horse dekentje buiten als het koud is en/of regent :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:11

ik kom gisteren bij mijn paard (drukke week gehad, dus was donderdag de laatste maal dat ik geweest was voor een knuffel :D
en beest was net een ijsbeer. in een paar dagen tijd is haar wintervacht nu écht doorgekome (waar ik dacht dat het deze winter misschien te doen zou zijn), en na 15 minuutjes héééél licht dressuurwerk.
(lees: stapwerk, een beetje heel rustig lang en laag draven, aan elke kant twee rondjes rustige galop wegens nat gras, en dan nog een kleine beetje zijgangen (klein beetje wijken, en wat voorhanden en achterhanden opzij zetten) in stap (!), stond ze al redelijk in het zweet ...)
zal het even aankijken, maar als ze in de volgende les na 10 minuten alweer bekaf is ...

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:33

Mijn paard heeft inmiddels ook wel een flink vacht aangemaakt, maar ik merk hier niks aan met het rijden ze zweet echt niet eerder en is ook niet nar 10 min bekaf ofzo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:06

de mijne staat ook wel in 10 cm dik haar. Zeker in een binnenpiste merk ik dat de batterij veel vlugger leeg is dan normaal ...

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:56

Mijn paard heeft nog weinig vacht, maar ik merk niet aan hem dat ie het koud heeft als ie buiten staat. Hij staat zonder deken overigens.

Duhelo, mijn paard is ook sneller warm en moe in de binnenbak. Ik rij altijd in een buitenbak, alleen met wedstrijden in de winter binnen, maar ik moet er dan wel altijd rekening mee houden dat ik niet te lang los rij, anders is ie in de proef/het parcours leeg.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:02

Tequila begint hier echt een flink beertje te worden, Tivara nog iets minder. Maar zij is eigenlijk altijd laat met haar wintervacht, ik dacht elk jaar dat ik haar niet hoefde te scheren en dan ineens ontplofte ze :+

Andries24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 00:58

sommige zijn gevoelig voor regenrot als ze in de herfst en winter dag en nacht buitenstaan zonder regen.
en als je ze een deken op doet als ze al een redelijke wintervacht hebben en je scheert ze niet heb je een kleine kans dat ze luizen krijgen.

vaak bibberen ze alleen als het net geregd heeft maar als ze dan weer opgedroogd zijn stopt het bibberen ook vaak weer.

als je ze in de herfst en winter dag en nacht buitenlaat zonder deken moet je niet te vaak poetsen zodat ze hun natuurlijke huidvet behouden op de vacht,dan worden ze niet snel nat en koud.
en dan kan het prima

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 01:12

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal.
Hij krijgt een behoorlijke wintervacht dus hij zweet snel. Ik zorg dat ik hem goed uitstap zodat hij een goede cooling-down heeft gehad Hij is dan op adem en niet meer helemaal warm en dan zet ik hem gewoon bezweet weer terug op de paddock.
Geen enkel probleem. :)

Continue regen + wind is een combi die voor paarden koud kan zijn; zorg dan dat er genoeg ruwvoer aanwezig is. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:03

EllaBellaah schreef:
Bibberen bij een mens of paard is niet te vergelijken hoor. Een mens bibbert als hij/zij het echt ontzettend koud heeft en blauwe lippen oid krijgt. Een paard bibbert om zo zijn bloedsomloop te stimuleren die er voor zorgt dat ze het weer lekker warm krijgen. Het verschil is dus dat een mens bibbert om het niet nóg kouder te krijgen en een paard om het warm te krijgen. Bibberen is dus helemaal niet zo verkeerd :)

Voor de mensen die zeggen een ongevoerde deken op te leggen als ze het koud hebben: niet doen! Een paard zet zijn vacht overeind om een extra isolerent laagje te maken waardoor ze meer warmte vast houden. Gooi je er een ongevoerde deken op druk je de vacht dus plat en krijgen ze het juist koud dóór de deken. Leg er dan liever een half uurtje een dikkere deken op totdat ze het weer 'warm' hebben

Waar komen die zogenaamde feiten toch altijd vandaan?
Ik betwijfel of een paard wat zich lekker een uurtje warm heeft staan rillen 's avonds ook lekker los en over de rug zijn dresuuur rondje kan en wil lopen?
En waarom zou een deken de haren plat drukken? Ik krijg het ten eerste voor elkaar om kippenvel te krijgen in de strakste panty/shirt/legging en ten 2e ligt de deken op het grootste gedeelte van het paardenlijf gewoon heel losjes. genoeg ruimte voor die haren om overeind te komen. Dan heb je dus issoliatie van de haren + issolatie tussen de deken en haren. Voila.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:21

pol013 schreef:
EllaBellaah schreef:
Bibberen bij een mens of paard is niet te vergelijken hoor. Een mens bibbert als hij/zij het echt ontzettend koud heeft en blauwe lippen oid krijgt. Een paard bibbert om zo zijn bloedsomloop te stimuleren die er voor zorgt dat ze het weer lekker warm krijgen. Het verschil is dus dat een mens bibbert om het niet nóg kouder te krijgen en een paard om het warm te krijgen. Bibberen is dus helemaal niet zo verkeerd :)

Voor de mensen die zeggen een ongevoerde deken op te leggen als ze het koud hebben: niet doen! Een paard zet zijn vacht overeind om een extra isolerent laagje te maken waardoor ze meer warmte vast houden. Gooi je er een ongevoerde deken op druk je de vacht dus plat en krijgen ze het juist koud dóór de deken. Leg er dan liever een half uurtje een dikkere deken op totdat ze het weer 'warm' hebben

Waar komen die zogenaamde feiten toch altijd vandaan?
Ik betwijfel of een paard wat zich lekker een uurtje warm heeft staan rillen 's avonds ook lekker los en over de rug zijn dresuuur rondje kan en wil lopen?
En waarom zou een deken de haren plat drukken? Ik krijg het ten eerste voor elkaar om kippenvel te krijgen in de strakste panty/shirt/legging en ten 2e ligt de deken op het grootste gedeelte van het paardenlijf gewoon heel losjes. genoeg ruimte voor die haren om overeind te komen. Dan heb je dus issoliatie van de haren + issolatie tussen de deken en haren. Voila.

Die feiten komen bij mij direct uit de praktijk. Dat dekengedoe heb ik zelf meegemaakt. Haalde een ijskoud paard van de wei met zijn ongevoerde regendekentje op. Was ook gelijk mijn laatste seizoen. Heb daarna nog jaren gereden in de winter waaronder lange strand en duinritten en heb nog nooit een stijf paard gehad.
Na ff rillen worden ze echt niet gelijk stijf en om rillen te voorkomen moet je goed voeren en dat is nogal eens een issue heb ik vernomen uit praktijk ervaring.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:44

Die paarden hebben toch ook een schuilstal, daar gaan ze zelf wel in als ze het koud hebben.
Wel moet je genoeg ruwvoer geven ja, dat stookt het kacheltje.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:24

@pol013: ik kan inderdaad ook kippenvel krijgen in de meest strakke kleding, maar ik heh gelukkig geen behaard lijf :) die haren moeten ook overeind kunnen. Als jij een vest aantrek druk je toch ook je haartjes plat? Dan kan je kippenvel krijgen tot je een ons weegt maar je haren gaan er echt niet van overeind staan.

Dat hij misschien niet de meest soepele is als hij even heeft staan rillen kan best kloppen, maar ik heb daar niks over gezegd toch? Daarbij, als je in de wintermaanden voldoende ruwvoer geeft zullen ze ook niet snel gaan rillen omdat dat ruwvoer de kachel wel stookt.

Die van mij staat nog steeds overdag zonder deken in de wei en hij doet het er prima op :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:58

EllaBellaah schreef:

Kun je mij uitleggen wat het verschil is? Rillen om op te warmen en rillen om het niet kouder te krijgen? Een paard heeft een bepaalde minimum lichaamstemperatuur en een mens ook. Onder die temperatuur spreekt men van onder temperatuur en nog een stukje lager over onderkoeling. Wat maakt het verschil dat een mens of paard gaat rillen. Wil wel een stukje proza van een universiteit voor je opzoeken dat ook paarden onderkoeld kunnen raken onder bepaalde weersomstandigheden, soort voeding in combinatie met dikte van vacht ed. Heb dat stukje overigens al vaker geplaatst maar kennelijk blijven velen er van overtuigd dat een paard een zoogdier is die alleen rilt om zich op te warmen. Laat zo'n dier gewoon zo staan dan zie je vanzelf een keer de gevolgen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:01

Nou je hoeft een rillend paard niet direct in te gaan pakken hoor!
Mijne staan ook wel eens te rillen na een regenbui maar dat is eventjes, dan zijn ze weer oké en gaan weer eten.
En ze zijn er nooit ziek van geworden.
Een paard is ook veel meer gehard dan een mens.
Zet je je paard dag in dag uit in de regen zonder schuilmogelijkheid is het wat anders.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:04

imo is het verschil dat een paard het dus warm krijgt door te bibberen, een mens niet, bij een mens is bibberen het laatste voor onderkoeling, bij een paard niet.
Elk zoogdier heeft een minimum lichaamstemperatuur, bij een paard is de ideale temperatuur tussen de 5 en 15 graden, dit ligt toch een heel stuk lager dan bij de mens. Ik heb volgens mij ook nooit gezegd dat een paard níét onderkoeld kan raken?

Natuurlijk hangt het er ook vanaf in welke omstandigheden het paard staat, staat hij gewoon op het land/paddock met eventuele beschutting en onbeperkt ruwvoer zal een paard heus niet zo snel onderkoeld raken. Zet je hem op stal zonder bewegingsvrijheid en geen ruwvoer zal het inderdaad sneller fout gaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:07

@ mirandafuego: Als een mens even een poosje rilt is ook niet erg. Een paard hoeft ook niet direct ingepakt te worden. Maar als mens of dier langere tijd blijft rillen, zoals bv een oude pony met weinig ondervacht in dagen lange regen buiten.... Je geeft zelf net al aan: eventjes rilt en dan... Dat kan ook geen kwaad. Ik bedoel het langdurig bloot staan aan.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rillen Een simpele link. Heb ook evt dat stuk mbt paarden van die Amerikaanse universiteit, ook mbt windchill, maar dat moet ik opzoeken. Voor de liefhebber, als die interesse er tenminste is.

@ellabellaah, je hebt gelijk, maar ik wil het toch even aanhalen. Er zijn mensen die denken dat paarden nooit onderkoeld kunnen raken. Igg bedankt voor je uitleg. :j