Onweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:16

stef schreef:
Dubbel. Mijn pony is verongelukt, indirect door noodweer (kudde in paniek geraakt, pony gevallen en overlopen). Sinds dien zweet ik peentjes met noodweer. Toch staat allen nu buiten. Mijn jonge ding sowieso (heeft geen box), de shet ook. Het kan ook in de stal slaan, en waar blijf je dan? Ik vraag me af in hoeverre op stal nu écht veiliger is.

Dat komt omdat men ze altijd snel snel binnen haalt en dan als je net te laat bent gaan ze paniekeren als men ze niet snel binnenhaalt, het is ze trouwens geleerd dat het eng en gevaarlijk is, dat ze hoe dan ook naar binnen moeten en als dat dan niet gebeurd gaan ze paniekeren en rondrennen.

Nooit doen dus.

Laat ze gewoon buiten, dan zijn ze relaxed en grazen rustig, hier gebeurd er nooit wat. Ze zijn allemaal relaxed en maken zich er niet druk om en dat is heel belangrijk. Men kan niet altijd op tijd alle paarden binnenhalen.

Want eenmaal een grote paniek kan er erge dingen gebeuren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:33

Paarden stonden hier altijd dag en nacht buiten, ook met onweer of het moest heel naar zijn. Weet nog van vorig jaar dat het op een gegeven moment zo achterlijk aan het onweren was dat de staleigenaar er nog even uit is geweest om te kijken hoe ze erbij stonden, amar niets aan de hand. Ze stonden wel vooraan op het erf, bij het huis en bomen in de buurt, dus niet het hoogste punt. Al hebben we ook zat paarden in the middle of the polder gehad.

Nu staan ze ook dag en nacht buiten, wederom redelijk op een erf met andere hoge dingen in de buurt (huizen) en hoop dat het daar dan in slaat ipv in het paard. Heb nu geen stal om beiden in te gooien en apart gaat nog niet echt. Maar lig er soms nog wel wakker van hoor, als het zulk noodweer is, maar ga er niet speciaal voor naar stal om ze binnen te halen :o

TurdusMerula

Re: Onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:40

Er komt vast nog een dag dat je er niet meer wakker van ligt. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:47

Ragdollcat schreef:
stef schreef:
Dubbel. Mijn pony is verongelukt, indirect door noodweer (kudde in paniek geraakt, pony gevallen en overlopen). Sinds dien zweet ik peentjes met noodweer. Toch staat allen nu buiten. Mijn jonge ding sowieso (heeft geen box), de shet ook. Het kan ook in de stal slaan, en waar blijf je dan? Ik vraag me af in hoeverre op stal nu écht veiliger is.

Dat komt omdat men ze altijd snel snel binnen haalt en dan als je net te laat bent gaan ze paniekeren als men ze niet snel binnenhaalt, het is ze trouwens geleerd dat het eng en gevaarlijk is, dat ze hoe dan ook naar binnen moeten en als dat dan niet gebeurd gaan ze paniekeren en rondrennen.

Nooit doen dus.

Laat ze gewoon buiten, dan zijn ze relaxed en grazen rustig, hier gebeurd er nooit wat. Ze zijn allemaal relaxed en maken zich er niet druk om en dat is heel belangrijk. Men kan niet altijd op tijd alle paarden binnenhalen.

Want eenmaal een grote paniek kan er erge dingen gebeuren.

Onzin, deze groep liep dag en nacht buiten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:09

Hier ook altijd buiten, al moet ik zeggen dat het ook niet zo mijn ding is al vaak bliksem ingeslagen, hetzij bij hun zelf binnen of op de wei palen. En er is 1x een paardje verongelukt met het onweer. Weet niet wat er precies is gebeurt maar ze is door de draad gegaan en in de sloot beland en ze vonden haar 's ochtends pas heeft nog wel 1 dag geleefd maar mocht niet baten te veel stress end. Sinds dat gebeurt is ben ik wel angstiger voor maar dat zal toch zo blijven ook al ze op stal zouden gaan.
Ergens vindt het een enger idee als ze op stal staan en de boel vliegt in de fik, lijkt me het vreselijkste wat er is dat je paard volledig in paniek op stal geparkeerd staat die in hens staat en geen kant op kan.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:12

De paarden staan altijd buiten, maar hebben wel een schuilstalletje, al gaan ze daar niet snel in

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:19

halen de boeren de koeien ook naar binnen dan ? want uhm ik heb er in mijn omgeving nog nooit van gehoord dat de bliksem in sloeg bij een paard , vast dat het een keer voorgekomen is net als bij mensen....
en denk eerder dat je zelf de paniek overbrengt op de paarden als er bliksem knalt daarboven en ze moeten ineens met ze alle eruit zo snel mogelijk!!! ik heb ze nooit naar binnen gebracht vanwege onweer, ik denk ook als het in de stallen slaat dat je nog verder van huis bent vanwege brand gevaar maar ook omdat je dan individueel stallen moet gaan losmaken kost toch meer tijd...als ze eraan gewend zijn staan ze gewoon met de bil richting de regen bij elkaar....of gewoon te eten hahaa

trouwens als het in de stal slaat waar breng je ze dan naartoe ? meestal toch naar buiten.....

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:22

bij ons staan de paarden ook 24/7 buiten, ook als het onweert. Ik denk er dan wel altijd aan, maar das meer omdat ik dan zelf lekker binnen zit, volgens mij hebben de paarden er geen last van geen stress ofzo, ze zijn t gewend. Ik kon tenminste vorige week toen t plotseling ging onweren toen ik net klaar was met rijden gewoon op t "gemak" naar binnen zonder dat mn paard van de onweer in paniek raakte ofzo. En tussen de flitsen door heb ik ze weer op de wei kunnen zetten, geen probleem! Dan ben ik toch weer blij dat (en dit is misschien niet zo heel eerlijk...) maar dat mijn merrie niet degene is in de kudde die op ijzers staat...

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:24

@boompje1985 twee jaar geleden is bij ons in de buurt (redelijk in de buurt dan) wel de bliksem in een paard geslagen... die heeft t uiteraard niet overleefd helaas.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:29

Er zijn hier in de buurt al meerdere paarden en koeien door de bliksem geraakt. Ik haal ze meestal binnen vooral omdat ze onder de hoogspanningsdraden lopen en dat vind ik wel een beetje gevaarlijk. Natuurlijk kan het ook in de stal inslaan maar je hoort het toch veel vaker dat paarden en koeien op het land door de bliksem geraakt worden ipv in de stal.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:31

Ik haal mijn paarden altijd binnen met onweer of ander extreem weer. Maar ik heb hét perfecte voorbeeld dat het zowel binnen als buiten mis kan gaan.

Hier is vorig jaar in augustus de 'Pukkelpopstorm' overgeraasd. Ik heb er toen voor gekozen om mijn paarden op stal te zetten (we wisten niet wat er kwam, maar het was wel duidelijk dat het op zijn minst hevig ging onweren). Na de storm hadden we zware schade. Een deel van de schuur ingestort (30 op 30m), hele delen van het dak weg, behoorlijk veel bomen rond het weiland om.
Het gedeelte van de schuur waarin de paarden stonden bleef onbeschadigd. Dit gedeelte is dan ook extra verstevigd.
Wanneer mijn paarden bij regen in de wei staan, gaan ze altijd schuilen onder de grote wilgenbomen aan de achterkant van het weiland. Ook al hebben ze een schuilstal, ze staan altijd onder die wilgenbomen. Van die wilgenbomen waren er dus hele grote takken afgebroken en in het weiland gevallen. Zo'n grote wilgentakken (bomen worden nooit geknot) zijn eigenlijk op zich al bijna bomen. Daar zouden mijn paarden dus mogelijk onder gezeten hebben als ze buiten waren gebleven. Verder lag het hele weiland vol takken en andere rommel wat in het rond was gevlogen. Mijn paarden stonden in dit geval dus veiliger op stal.

Kennissen van mij die even verderop wonen, hadden er weer net voor gekozen hun paarden buiten te laten staan. Daar is het dak van de stallen naar binnen geklapt. Die paarden hadden het dus niet overleefd als ze binnen waren gebleven.

Zo zie je maar.. het is altijd een gok wat nu bij onweer het veiligste is. Ik was heel blij dat mijn paarden binnen waren, mijn kennissen waren heel blij dat hun paarden buiten waren.

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:37

Het blijft altijd lastig te bepalen wat we doen. Mijn paard staat op een kleine wei met een open stal welke afgesloten kan worden. maar als ik beredeneer dat als ze opgesloten in stal staat en er breekt brand uit. Dan is er grote paniek en overleefd ze dit ook niet. Niemand is dan op tijd om haar te helpen. Als ik haar op de wei laat kan ze ook getroffen worden en is ze op slag dood. Beide gevallen zijn vreselijke gedachtes. Maar dan gaat mijn voorkeur naar de inslag op de wei omdat er dan geen paniek in voorkomt en het relatief snel gebeurd is. Dat wil niet zeggen dat ik lekker in mijn bed lig als er onweer is maar dat is ook het geval als ze op stal zou staan. Erbij blijven is geen optie (stadsweide) omdat ik ook een kind op bed heb liggen.

Romy_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:19

Ik zet die van mij meestal binnen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:16

Tigra_ schreef:
Hier ook altijd buiten, al moet ik zeggen dat het ook niet zo mijn ding is al vaak bliksem ingeslagen, hetzij bij hun zelf binnen of op de wei palen. En er is 1x een paardje verongelukt met het onweer. Weet niet wat er precies is gebeurt maar ze is door de draad gegaan en in de sloot beland en ze vonden haar 's ochtends pas heeft nog wel 1 dag geleefd maar mocht niet baten te veel stress end. Sinds dat gebeurt is ben ik wel angstiger voor maar dat zal toch zo blijven ook al ze op stal zouden gaan.
Ergens vindt het een enger idee als ze op stal staan en de boel vliegt in de fik, lijkt me het vreselijkste wat er is dat je paard volledig in paniek op stal geparkeerd staat die in hens staat en geen kant op kan.

Ja, dat is ook heel erg.

Op t land als het helaas gebeurd zijn ze hopelijk in 1 x dood maar op stal en dan geen kant op kunnen en in de brand staan, vreselijk.

Eigenlijk is het nergens 100% veilig, op t land of op stal.

Maar t verminderd wel stress en of angst als het ze niet geleerd is dat ze snel snel naar de stallen moet, en als je dan 1 x niet op tijd bent, gaan ze paniekeren.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:50

Hier kunnen ze zelf kiezen binnen of buiten. Naja ze staan liever in de stromende regen dan op stal dus die keuze maken ze zelf.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:58

Gewoon 24/7 buiten het hele jaar door.Ik heb ook geen stal en als ik die had bleven ze nog buiten.
Paar jaar terug is de bliksem op een hele grote boom ingeslagen,boom splijte door de midden en het bovenstuk v.d. boom viel precies op de plek in het weiland waar het kuil staat.
Paarden was nix mis mee,die horen zoiets wel aankomen en maken dat ze weg komen.
Op de wei kunnen ze weg rennen,in een stal niet.
En idd. het gebeurt dat de bliksem inslaat op een pony,ook dit gebeurt in het weiland maar ook in een stal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:00

gohya schreef:
Gewoon 24/7 buiten het hele jaar door.Ik heb ook geen stal en als ik die had bleven ze nog buiten.
Paar jaar terug is de bliksem op een hele grote boom ingeslagen,boom splijte door de midden en het bovenstuk v.d. boom viel precies op de plek in het weiland waar het kuil staat.
Paarden was nix mis mee,die horen zoiets wel aankomen en maken dat ze weg komen.
En idd. het gebeurt dat de bliksem inslaat op een pony,ook dit gebeurt in het weiland maar ook in een stal.

Ook geen schuilstal ofzo?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:01

Sjors schreef:
gohya schreef:

Ook geen schuilstal ofzo?

Nee mag niet v.d. gemeente.
Wel heel veel bomen waar ze onder kunnen staan en goed droog blijven,behalve bij stortbuien.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:22

Zodra ik het hoor rommelen gaan mijn paardjes naar binnen
Heb het jammer genoeg meegemaakt dat een paard werf getroffen door onweer

Sindsdien staan ze met rommelen al binnen
Ze staan aan huis dus gelukkig gaat dat ook

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:42

hier ook 24/7 buiten in welk noodweer dan ook :) ze kunnen zich prima redden en er is een grote inloopstal.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:44

24/7 buiten, op de merrie met veulen en de nieuwe pony na, die staan in de stal bij slecht weer.
Mijn leasepony staat op een pensionstal en die staat ook met slecht weer binnen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:31

schrikdraad schreef:
Er is geen goed antwoord bij onweer.
Slaat het in op stal wil je ze daar niet hebben.
Slaat het in op je wei zou je willen dat ze binnen stonden.
Zonder goed werkende glazen bol geen goed antwoord :+

Ik kan het niet beter verwoorden.
Hier staan ze in elk geval 24/7 buiten het hele jaar door, zijn met onweer ook niet in de buurt van de stal te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:35

Ik heb de paarden 24/7 buiten staan. Ze kunnen de stal in als ze willen, bij hevig noodweer doen ze dat ook, maar ik zet ze niet op stal.

Fryskehynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 23:48

Ook ik heb mijn paarden 24/7 buiten, ze hebben zelf de keuze of ze binnen of buiten willen vertoeven.
Maar er is wel gebleken dat wij mensen ons drukker maken om slecht weer/onweer dan de paarden zelf.
Het hoort gewoon bij hun natuur.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:55

Fryskehynder schreef:
Ook ik heb mijn paarden 24/7 buiten, ze hebben zelf de keuze of ze binnen of buiten willen vertoeven.
Maar er is wel gebleken dat wij mensen ons drukker maken om slecht weer/onweer dan de paarden zelf.
Het hoort gewoon bij hun natuur.

Helemaal mee eens!
Wij denken idd. menselijk voor de paarden.Vinden wij het koud,dan krijgt paard een deken op.
Sneeuwt het hard,dan moet paard vast binnen staan,enz.