Vliegen weg met Boviclips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:09

_Ananas_ schreef:
Wanneer was ooit? Is er niet iets veranderd in de tussentijd?

??

_Ananas_

Re: Vliegen weg met Boviclips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:31

Iemand zei, ik heb het ooit geprobeerd en het hielp niet :+ Dus met mijn post bedoelde ik, wanneer was ooit en is er in de tussentijd niet allang iets veranderd aan de samenstelling, werkzame stof, etc!

Maar dat was zo'n lang verhaal :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:40

Oh, haha! :P
Sorry. :P

Had de berichten al terug gelezen maar kon zo snel niet begrijpen waar je op doelde. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:43

Jeetje wat een drukte in het topic ineens!
Ik zou ook graak willen weten hoe het nou precies de vliegen weert dan, en of het echt met het contact te maken heeft of ook gewoon met de geur oid.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:36

Het is en blijft twijfelachtig spul. Voor mensen niet schadelijk, voor paarden dan waarschijnlijk ook niet zo zeer gezien de nihile dosis.

Maar tof spul is het dan ook weer niet. Zie bijv. de wiki.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin
&
http://en.wikipedia.org/wiki/Permethrin

Bij mensen zit het zelfs in geneesmiddelen in hogere doseringen dan in die clip. Het sloopt dus vervelende dingen zoals schimmels, mijten en dus ook beestjes.

En voor honden, paarden, mensen etc. is er geen probleem. Als je daarintegen leest wat het met een kat doet:
http://www.dierenkliniek.com/web/index. ... ntoxicatie (inclusief filmpje) vraag ik me af hoe dat gezond kan zijn.
Het word dus normaal via de lever afgebroken en is daarom 'onschadelijk' maar zodra er lever problemen zijn en de lever kan het niet meer aan wordt het wel degelijk giftig.
Google ook eens op Permethrin, de werkzame stof.

(editje, verzendknop iets te snel ingeduwd)

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om dit aan mijn paard te hangen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:49

Kijk, meer mensen met twijfels (om wat voor reden dan ook).

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:55

Bij katten gebeurt precies hetzelfde als in de link, wanneer je ze paracetamol geeft. Dus wat dat betreft zegt het weinig over het middel maar meer over de kat als diersoort.
Het heeft te maken met de afbraakcapaciteit van de lever van de kat. Grofweg en simpel gezegd zijn er drie afbraakmechanismes in de lever, bij katten werkt er hiervan 1 niet (of zeer weinig). Vandaar dus de overdreven reactie op deze stof.
Ik zou me bij paarden dus niet al te veel zorgen maken hier over :) Hoewel mensen die wetenschappelijk bewijs willen nu natuurlijk alsnog niet overtuigd zullen zijn.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:01

En ik ga het wel proberen. Als je een hele erge eczemer hebt wil je alles aanpakken om die mugjes op afstand te houden :j

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:12

Gaat mij niet zo bijzonder zeer om onomstotelijk wetenschappelijk bewijs. (ben dus ook niet fel tegen...). En zeker in het geval van ernstig eczeem, niks werkend etc. snap ik zeker dat je het uitprobeert. In theorie is het momenteel niet schadelijk voor een paard/mens/etc.

Ik maak me dan vooral meer zorgen om leverproblemen e.d. en lange termijn effecten. Het is zeker makkelijker dan 2x per dag sprayen o.i.d., maar persoonlijk zou ik vooral nog even verder zoeken. Ik weet dat katten wel meer dingen niet kunnen hebben i.v.m. hun leverwerking. Maar dat maakt voor mij niet dat het dus maar automatisch goed is voor andere dieren die die werking, in tegenstelling tot katten, wel hebben.

Er is weinig over bekend, aan de ene kant wordt het deels verboden, aan de andere kant ook gewoon gebruikt in medicatie etc. Vandaar dat, mochten er ook nog andere mogelijkheden zijn, ik er niet voor zou kiezen.

Risico's met het spul zijn er wel degelijk (het blijft een toxic dat mainly inwerkt op het zenuwstelsel voor zover ik weet) alleen zijn die risico's allemaal onder "gevaarsnormen".
In hoeverre dat is, is maar de vraag, in die zin is alles ook weer kankerverwekkend & giftig tegenwoordig dus daar slaan bij mij niet meteen de alarmbellen voor (drink nog graag melk en bel veelvuldig met mijn mobiel :D). De vraag is alleen voor mij, hoe dicht zit het tegen die grens aan en met welke dosis moet je dan gaan zoeken? En wat doet dat op de lange termijn..het is bekend dat het longtumoren bij ratjes kan veroorzaken...maar hoeveel hebben ze er dan ingespoten/gestopt....
Het is jammer dat daar niet zo veel over bekend is (of je moet verder gaan graven op internet)

edit: wat meer info, kon het niet laten toch nog even verder te googlen:
http://www.pesticideinfo.org/Detail_Che ... Id=PC35397
Voor veel klein spul is het dus nogal dodelijk....werken zal het dus waarschijnlijk wel :D

Edit2: Ik ben nu toch wel bijzonder benieuwd naar de dosering in dat ding....
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 04-06-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:17

Ik gebruik al drie jaar tectonik (ook phermetrin) en dat werkt voor onze pown goed. 1 keer per vier a 5 weken er over gieten

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:02

Hé Lolleke... ga jij dan de komende weken met een waaiertje bij die ouwe staan om de vliegen weg te houden? *\o/* *\o/* *\o/*
Zolang het regent is het niet nodig hoor... :D

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:13

Mabotje schreef:
Hé Lolleke... ga jij dan de komende weken met een waaiertje bij die ouwe staan om de vliegen weg te houden? *\o/* *\o/* *\o/*
Zolang het regent is het niet nodig hoor... :D

_O- tuurlijk! Alles voor je paard!

Heb er hier nog een in de woonkamer hangen van bijna een meter breed. Dat moet toch ook effectief zijn? Hahaha

Ook voor die van jou ben ik er nog steeds niet tegen hoor...maar blijf twijfelen %)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:21

"Permethrine is een stof die valt onder de synthetische pyrethroïden; deze stof wordt gebruikt ter bestrijding van insecten als teken en vlooien. Permethrine wordt vooral veel gebruikt voor bestrijdingsmiddelen ontwikkeld voor gebruik bij honden. Deze stof voorkomt namelijk o.a. de aanhechting van teken. Permethrine dood vlooien door verstoring van de prikkeloverdracht in het zenuwstelsel van insecten. De stof is bijzonder veilig voor mens en dier."

Katten alleen een uitzondering dan :)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:53

ik ben ook benieuwd naar ervaringen. pony heeft erg last van muggen en grote jeukende bulten. maar moet eigenlijk met graasmasker op, maar dan kan die zich zelf niet krabben onder ze buik. dus nu staat die te dik te worden.
maar aangezien ze met meerdere staan vroeg ik mij vooral af wat de gevolgen zijn als per ongeluk aan die clips likken enzo.
t is geen milieuvriendelijk spul, maar over het algemeen helpen die wel het besten tegen insecten, luizen etc.

(ik ben niet in de gelegenheid om 2x of 1x per dag te sprayen, dekens vind ik eigenlijk te warm en dekken vaak niet buik en benen (waar die van mij het meest last heeft)

ik vond wel dit op het internet (google permethrin paard),
Interacties
Hun activiteit kan worden versterkt door piperonylbutoxide dat een inhibitie van het microsomiaal metabolisme van het insect veroorzaakt. Bij het paard kan permethrine aanleiding geven tot een verlenging van de barbituraatwerking. De werking van pyrethrinoïden kan in combinatie met organofosfaten worden gepotentialiseerd. Gelijktijdig gebruik van phenothiazines wordt ontraden wegens een verhoogd risico op epileptische aanvallen.
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NAPOOOL1GL2c.php

en van http://www.dierenartsenoisterwijk.nl/index.php?id=141, algemeen over behandeling bij zomerexcem
Gebruik maken van insectwerende middelen en insecticiden. Hoe vaak deze aangebracht moeten worden, ligt aan de omgeving en aan het betreffende product. Pour-on’s met als werkzame stof permethrin lijken tot goede resultaten te leiden. Ook de oorlabels voor koeien lijken bij een aantal paarden effect te hebben. Deze labels kunnen aan het halster bevestigd of in de staart gevlochten worden. De werkzame stof (permethrin) wordt bij contact met de huid afgegeven en vervolgens met het huidvet over vrijwel het hele lichaam verdeeld. Er zijn aanwijzingen dat het belangrijk is dat repellents en insecticide sprays worden aangebracht op het paard wanneer de huid koel en droog is. Dit vermindert de kans op het ontwikkelen van overgevoeligheidreacties voor deze producten, omdat zo de absorptie door de huid wordt verminderd. Veel paarden zijn gevoelig voor producten op basis van petroleum. De huid wordt dan rood en de haren vallen uit op de plaats waar het product is aangebracht.

ze hebben pour on getest in utrecht.
Citaat:
In the current study, seven horses were treated with permethrin and no side effects occurred after treatment. Known general side effects following the use of pyrethrines are: hypersensitivity, tremors, ataxia, vomiting (not very likely in the horse) and convulsions (Reigart and Roberts 1999). Also, topical adverse reactions have been reported in animals. In dogs erythema, itching and alopecia on the side of application, but also on other skin areas, were reported (Tjälve 1997). In an experimental setting two out of 50 horses reacted adversely to treatment with permethrin (Stevens et al. 1988). The signs were itching and swollen skin and those signs disappeared within two days of stopping treatment.

http://www.vwa.nl/onderwerpen/dierziekt ... aatregelen
vwa adviseert permethrin voor bestrijding van knutten om afrikaanse paardenpest te voorkomen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:03

Over het stukje van Blacknorton.

Het zou dus niet werken op en warme dag wanneer het paard al zwetend in de wei staat? Het stuk zegt dan dat je dan meer kans hebt op huidirritaties. Lijkt me dan niet bevorderend.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:11

maar dat geld voor alle insectide sprays en niet alleen voor die met permethine (wat in de boviclips zit). als je het stukje van de dierenkliniek goed leest.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:19

belle_boef schreef:

Het zou dus niet werken op en warme dag wanneer het paard al zwetend in de wei staat? Het stuk zegt dan dat je dan meer kans hebt op huidirritaties. Lijkt me dan niet bevorderend.

dat is alleen direct na het aanbrengen enmiddelen met phermetrin zijn langwerkend dus 1 maal in de zoveel tijd 's avonds aanbrengen

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:13

yvonnedv schreef:
belle_boef schreef:

dat is alleen direct na het aanbrengen enmiddelen met phermetrin zijn langwerkend dus 1 maal in de zoveel tijd 's avonds aanbrengen

Tijdens het rijden zou ik de clip er inderdaad even uithalen, en weer terughangen als het paard afgekoeld is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:54

Ik heb er net twee bij de dierenarts gehaald, die verkoopt ze ook los

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:08

yvonnedv schreef:

Had de dierenarts ook nog advies of tips voor gebruik bij Paarden ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:12

Peerke_ schreef:
yvonnedv schreef:

Had de dierenarts ook nog advies of tips voor gebruik bij Paarden ?

Hij zei me er 1 aan elke kant van het halster te hangen en dan zou het over het hele lichaam moeten werken. Bij koeien wordt het voornamelijk gebruikt om vliegen bij het uier weg te houden terwijl het toch aan de kop hangt, voor de rest hebben we het er eigenlijk niet over gehad omdat ik dit ga proberen nadat ik al drie jaar naar tevredenheid tectonik (ook phermetrin) heb gebruikt.

Het nadeel van tectonik is dat het blauw van kleur is en dat is niet echt handig op een schimmel die in de sport loopt, wel is daardoor heel mooi tezien hoe de tectonik zich over het lichaam verspreid.

Ik heb de auriplak, dat schijnt hetzelfde te zijn als de boviclip

dit staat op de site van vibrac de fabrikant

Auriplak attachatag oorplaatjes beschermen uw rundvee een seizoenlang (tot 4 maanden) effectief tegen alle veel voorkomende weidevliegen:
•Inclusief de zomerwrangvlieg
•Inclusief de hoornvlieg (Recente onderzoeken hebben aangetoond dat de hoornvlieg een belangrijke rol speelt bij de besmetting van (drachtige) vaarzen met S. aureus, een mastitisverwekker)
•Inclusief de vlieg Musca autumnalis, de veroorzaker van parafilariose
•Werkzaamheid tegen knutten ter preventie van Blauwtong en het Schmallenbergvirus, bewezen in Duitse onderzoeken
•De Auriplak oorplaatjes worden aan de I&R oormerken bevestigd, voor een duidelijke en eenvoudige uitleg klik op: Auriplak bevestigingsmethode

Andere belangrijke voordelen van Auriplak attachatag oorplaatjes zijn:
•Geen ‘dip’ in effectiviteit (t.o.v. pour-ons)
•Diervriendelijk en veilig
•Onafhankelijk van weersinvloeden
•Zowel voor jongvee als melkvee: 0 dagen wachttijd voor melk en vlees

Auriplak, hét middel bij vliegenbestrijding en knuttenbestrijding!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:03

Onze pown heeft sinds dinsdag de auriplak (ik ben er met 1 begonnen) aan zijn halster hangen en ik heb de indruk dat de plekken op zijn hoofd rustiger worden. hopen dat het zo doorzet.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:52

Ik heb de bestelde clips van de week binnen gekregen en aan de halsters bevestigd, aan beide zijden van het halster 1 clip.
De ruin die normaal heel erg met zijn hoofd schud van de vliegen staat al 3 dagen heel rustig te grazen of te rusten buiten... zie hem niet meer met zijn hoofd schudden. Ze hebben wel allebei een vliegendeken op, de ruin zonder hals, de merrie wel met hals, maar ik zie aan zijn hoofd dus duidelijk dat hij veel minder last van vliegen/muggen heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:01

ben benieuwd naar de werking qua vliegensoorten; zou het alleen bij gewone vliegen werken, of bij dazen, of (naar ik hoop!) ook bij knutten?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:10

opisop_shop schreef:
ben benieuwd naar de werking qua vliegensoorten; zou het alleen bij gewone vliegen werken, of bij dazen, of (naar ik hoop!) ook bij knutten?

Ze zijn juist ontwikkeld tegen knutten :j