Help, mijn zwart paard word bruin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:27

TS misschien domme vraag.maar is jou zwarte wel een echte zwarte of is hij donker bruin,want het echte donker bruin is net zwart.je ziet het enkel bij de snuit bij zwarte is et zwart en de donkerbruine is daar bruin(want op je papier staat zwart/bruin).heb je foto van zijn hoofd en liefste waar je de zijkant ziet.

ik heb zelf nu ook een donker bruin veulen en deze word nu ook lichter in de winter zwart,mijn zwarte is nog zwart,maar sommige zwarten worden at bruinig.maar ben benieuwd of je wel een echte zwarte hebt want veel mensen vergissen zich hier in.

mylittlejoy

Re: Help, mijn zwart paard word bruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:45

@keona: dat klopt ook niet helemaal. Die van mij heeft een gitzwarte snuit, maar verkleurt toch naar donkerbruin. Op zijn papier staat hij ook als zwartbruin.

Ik meen, maar dat weet ik niet zeker, dat alleen bij Friezen zwart op het papier staat, dus dat een zwarte KWPN'er altijd als zwartbruin staat ingeschreven. Maar dit weet ik niet zeker.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:06

dat kan ik na vagen vriendin van me heeft een gitzwarte kwpn merrie.maar ik zeg ook nergens dat het niet kan dat een zwarte verkleurd.maar dat e vaak tegen een donker bruine,zwarte geroepen word.en dit dan niet zo is
mylittlejoy schreef:
@keona: dat klopt ook niet helemaal. Die van mij heeft een gitzwarte snuit, maar verkleurt toch naar donkerbruin. Op zijn papier staat hij ook als zwartbruin.

Ik meen, maar dat weet ik niet zeker, dat alleen bij Friezen zwart op het papier staat, dus dat een zwarte KWPN'er altijd als zwartbruin staat ingeschreven. Maar dit weet ik niet zeker.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:10

vieniemuis schreef:
ELpatcho schreef:
Vliegendekens zijn gemaakt van gaas, dus die ademen wel. Wij hebben alle paarden hier eronder tegen de tijd dat de horzels weer komen, nog nooit een jeukend paard erdoor gehad

En kan je een bepaald merk aanraden?

Ik dacht dat wij die van imperial riding erop hebben liggen. Liggen op alle paardjes perfect!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:20

vieniemuis schreef:
En neen idd, op zijn stamboekpapieren staat er 'zwartbruin' ;) Hij was wel pikzwart toen ik hem kocht, dus dit zal waarschijnlijk wel terug keren deze winter, niet?

Dan heb je gewoon niet een zwarte :+

Nee zonder gein: Je hebt verschillende types zwart bij alle paarden maar zwartbruine paarden hebben een koperkleurige snuit. Deze heeft dat bijvoorbeeld ook:

Afbeelding
en zal dus ook niet als zwart op papier staan. Deze paarden zullen ook sneller de neiging hebben bruin te worden van de zon. Ook zie je vaak dat ze iets bruinig zijn in de liezen.

Je hebt wel zwarte paarden die blauwzwart zijn en echt zwart blijven maar verder zullen zelfs de zwarte paarden een bruine gloed krijgen in de zomer.

Wat je inderdaad zou kunnen doen is een vliegendeken met hals omdoen om verkleuren te voorkomen, maar het is maar net hoe belangrijk je de kleur vind.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:32

Trisca, dat klopt niet geheel. mijn paard is ook zwartbruin op papier, en heeft absoluut geen koperkleurige snoet :Y)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:36

Ik zie het inderdaad Javayo. Als het aan mij had gelegen was die van jou ook als zwart op papier gekomen :')

Wat daarmee natuurlijk meespeelt is dat ruinen vaak niet meer na de veulenboek opname op de keuring komen en dat de kleur nog de kleur is waarvan de schetser dacht dat het paard zou worden. Dit klopt vaak wel, maar niet altijd.

heb ik me er zo een beetje uitgel*lt? O:)

Heb je een foto van jou paard TS?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:45

ja klopt hoor, denk ook dat het daar mis is gegaan ;) de betreffende schetser had bij de mijne wel meer over het hoofd gezien :+

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:00

Bij mijn paard staat wel zwart op het papier ( draver ) ook zij krijgt wel een bruine gloed over zich heen in de zomer, echter van haar koot tot aan de knie blijft ze altijd echt zwart.

In voorjaar
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/315720_108660672575295_100002940894561_60463_663093550_n.jpg

deze week gemaakt en staat sinds 4 weken dag/nacht buiten
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/469961_258464217594939_1097247564_o.jpg

Kan eventueel ook nog wel een hele foto van haar uploaden dan zie je duidelijk dat er iets bruine gloed overheen komt maar tot aan knieeen echt zwart blijft.

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 21:05

Dit is mijn Gibbs:

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:43

deze is zwart.
helaas is de foto van ts te klein om duidelijk iets te kunnen zien
twinducklin schreef:
Bij mijn paard staat wel zwart op het papier ( draver ) ook zij krijgt wel een bruine gloed over zich heen in de zomer, echter van haar koot tot aan de knie blijft ze altijd echt zwart.

In voorjaar
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/315720_108660672575295_100002940894561_60463_663093550_n.jpg

deze week gemaakt en staat sinds 4 weken dag/nacht buiten
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/469961_258464217594939_1097247564_o.jpg

Kan eventueel ook nog wel een hele foto van haar uploaden dan zie je duidelijk dat er iets bruine gloed overheen komt maar tot aan knieeen echt zwart blijft.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:07

Heel simpel,Zeewier geven,een paar eetlepels per dag ,mijn Fries is hierdoor blauwzwart!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:23

Ik dacht dat mijn Fries niet gitzwart was, nu voor het eerst ze een UV werende deken op heeft (vanwege de vliegen aangezien we bij het bos wonen niet omdat ze zwart moet blijven van mij) zie ik nu pas dat ze dus echt gitzwart is onder haar deken. Ze lijkt bijna blauwig!

We hadden een zwart paard en die werd op de plekken die bezweet raakten ook altijd bruin, soms bijna vosbruin... acht tis maar een kleurtje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:33

Ik heb 2 genetisch zwarte paarden, maar in de zomer worden ze bruin want ze hebben de kleur "fading black".

http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_coat_color

Other coat colors

A black horse Black: Black is relatively uncommon, though not "rare." There are two types of black, fading black and non-fading black. Most black horses will fade to a brownish color if the horse is exposed to sunlight on a regular basis. Non-fading black is a blue-black shade that does not fade in the sun. Genetically, the two cannot yet be differentiated, and some claim the difference occurs due to management rather than genetics, though this claim is hotly disputed. Most black foals are usually born a mousy grey or dun color. As their foal coat begins to shed out, their black color will show through, though in some breeds black foals are born jet black. For a horse to be considered black, it must be completely black except for white markings. A sun-bleached black horse is still black, even though it may appear to be a dark bay or brown. A visible difference between a true black and a dark chestnut or bay is seen in the fine hairs around the eyes and muzzle; on a true black these hairs are black, even if the horse is sun-bleached, on other colors, they will be lighter.

Mijn giraffe in de zomer:
http://i45.tinypic.com/mjo6ir.jpg

en in de winter:
http://i50.tinypic.com/1582qyo.jpg

:D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:04

Misschien zorgen voor een weide met vooral schaduw? (Is misschien wel onmogelijk, is maar een ideetje :) )

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 12:45

Wel er staan wel wat bomen in de weide, en ze kunnen op de meeste momenten vd dag wel genieten van de schaduw van de piste die naast de weide ligt, maar hij vind het leuker om de hele tijd in de aarde te rollen in de vlakke zon ...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:16

Denk niet dat er veel is wat je kunt doen om je paard zwart te houden. En daarbij, toch geen probleem?
Mijn Fries wordt ook elk jaar bruin. Hij wordt na het werk altijd afgespoten en staat 24/7 onder een eczeemdeken. En toch wordt hij bruin.
Ik kan er niet wakker van liggen :n

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:27

mylittlejoy schreef:

Mijn vorige KWPNer stond zwart op papier. Overigens werd hij met de jaren steeds lichter na de castratie. Dus hij was meer zwart/bruin maar goed het stond zo op papier.

Dat je met een zwarte beter presteert is echt dikke onzin. Ik ben zelf jury en ik kijk echt geen seconde naar kleur. Komt niet eens in me op en ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 collega zo denkt. Hooguit dat iemand zo gecharmeerd is van een paard dat hij daarom meer punten geeft. Ook niet handig natuurlijk, maar dat paard kan nog altijd alle kleuren hebben. Echt zo een onzin!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:43

wat wat scheelt is zeewier bijvoeren, dan word de kleur van je paard wat dieper, heb het bij meerdere paarden gedaan en je ziet het echt, maar echt pikzwart kan je ze alleen houden als ze echt gitzwart zijn, ik weet dat een stal met Friezen hier zn Friezen snachts op t land zet ipv overdag om ze zwart te houden, maar dat is wel heel drastisch

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:53

Mijn friezeltje wordt ook steeds bruiner -O-
Ondanks dat ik hem niet bezweet buiten zet en steeds afspuit én was met black shampoo (niet te vaak natuurlijk) verkleurd hij steeds iets meer. Manen en staart niet trouwens
Afbeelding

Maargoed, als ik op een volgende wedstrijd geen winst rijd, kan ik dus zeggen dat dat komt omdat hij bruiner is geworden, fijn om te weten.. :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:58

Aranel schreef:
Mijn friezeltje wordt ook steeds bruiner -O-
Ondanks dat ik hem niet bezweet buiten zet en steeds afspuit én was met black shampoo (niet te vaak natuurlijk) verkleurd hij steeds iets meer. Manen en staart niet trouwens
[ Afbeelding ]

Maargoed, als ik op een volgende wedstrijd geen winst rijd, kan ik dus zeggen dat dat komt omdat hij bruiner is geworden, fijn om te weten.. :D

maakt het trainen naar een wedstrijd en discussies na een wedstrijd een heeeel stuk eenvoudiger. We geven de kleur gewoon de schuld :+ en ik maar afvragen waarom mensen in godsnaam een schimmel kopen :Y)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:34

vieniemuis schreef:
Thea_Ste schreef:
http://www.sportbizz.nl/library/1262977356_res1.jpg
Met een vos bereik je niks :D

groeten,
een vos eigenaar ;)

TS, je paardje word wel weer zwart hoor deze winter, en of hij wel of niet wint op wedstrijd hangt vooral van jouw ruiter af! begrijp wel dat het je 'dwars' zit dat je paardje verkleurt, ik zie zelf ook graag zwarte paarden :)

Dank je, het was dus gewoon een vraagje , en niet de bedoeling om te zeggen dat je met een ander kleur paard niets kan bereiken ;) Als je als ruiter/ paard gewoon echt goed bent gaan ze natuurlijk ook gewoon supergoeie punten geven, ik wil gewoon zeggen dat het soms een voordeel kan zijn een zwart paard te hebben, dat maakt je daarom geen kampioen ... ;)

Dat weet je wat je te doen staat, gewoon goed leren rijden dus hoef je je ook niet druk te maken over de kleur. Mensen die zeggen dat ze geen wp rijden 'omdat de jury vos/schimmel/bruin niet mooi vind' die zoeken de schuld bij de jury ipv bij zichzelf. Winstpunten ga je niet op de kleur van je paard krijgen, dan kan ik mn schimmel wel inpakken :+

Quibjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:45

mijn paard wordt in de zomer ook weer bruin, terwijl ze in de winter toch echt donkerbruin is door haar dikke vacht!
de kleur is natuurlijk en daar valt weinig aan te doen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:49

Oh ik zou me er niet druk om maken, als ze maar lekker buiten kunnen staan.

Ik zou me er meer druk om maken of je wel goed genoeg rijdt om te kunnen winnen, het gaat om het kunnen en niet om kleur.

Bruin of zwart, het zijn prachtige dieren en kleuren.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:14

Een vriendin van me gaf haar oude paard Black-as-Knight door zijn voer en ook al moesten we er stiekem wel een beetje om lachen moet ik eerlijk zeggen dat hij in die tijd veel donkerder was dan al de jaren voordat zij hem kocht.