Shet heeft het warm en raakt zijn vacht niet kwijt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:41

Nou dan heb jij je 30 jaar ervaring duidelijk ergens anders opgedaan dan ik ;) Een normale gezonde pony kan nu nog prima in de rui zijn zonder dat daar een medische reden voor is. Zeker de koudbloeden met meer winterbeharing doen er meestal tot juni over om helemaal mooi door de vacht te komen. Daarbij wil ik niet zeggen dat per definitie elke pony die nu nog wintervacht heeft dus gezond is, maar omgekeerd is gewoon echt onzin. Ken echt genoeg pony's die werkelijk niks mankeren die nu nog winterhaar hebben. Is ook niks mis mee, mits ze er geen erge hinder van ondervinden natuurlijk.

edit: overigens wil ik hier niet mee suggereren dat ik denk dat de pony van TS helemaal niks mankeert. Maar je kunt gewoon niet in het algemeen stellen dat elke pony die nu nog (deels) in wintervacht zit medisch niet in orde is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:35

Eliine schreef:
Nou dan heb jij je 30 jaar ervaring duidelijk ergens anders opgedaan dan ik ;) Een normale gezonde pony kan nu nog prima in de rui zijn zonder dat daar een medische reden voor is. Zeker de koudbloeden met meer winterbeharing doen er meestal tot juni over om helemaal mooi door de vacht te komen. Daarbij wil ik niet zeggen dat per definitie elke pony die nu nog wintervacht heeft dus gezond is, maar omgekeerd is gewoon echt onzin. Ken echt genoeg pony's die werkelijk niks mankeren die nu nog winterhaar hebben. Is ook niks mis mee, mits ze er geen erge hinder van ondervinden natuurlijk.

edit: overigens wil ik hier niet mee suggereren dat ik denk dat de pony van TS helemaal niks mankeert. Maar je kunt gewoon niet in het algemeen stellen dat elke pony die nu nog (deels) in wintervacht zit medisch niet in orde is.

lees dit eens ;)
http://www.thoroughbredtimes.com/horse- ... coats.aspx

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 23:42

geerke schreef:
Eliine schreef:

lees dit eens ;)
http://www.thoroughbredtimes.com/horse- ... coats.aspx

Pony mankeert niets, dierenarts is gister geweest en heeft de pony na gekeken ( kwam niet voor de pony maar toch even de pony laten onderzoeken ) Ze zegt dat het heel normaal is dat hij niet uit zijn vacht komt,omdat hij en ontzettende dikke onder vacht heeft.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 07:59

drainage compositum is erg goed om te geven in het voorjaar. Je helpt ze bij de afvoer van afvalstoffen en ze gaan vlot door het verharen heen.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:41

Hij zit nog steeds dik in zijn vacht helaas, nu heb ik tijd om hem te scheren. Maar is het nu niet een beetje te koud ? Ik kan hem een deken op gooien maar de vraag is hoelang mijn andere shet deze deken heel houd. :+

jesito

Re: Shet heeft het warm en raakt zijn vacht niet kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:58

Is die ook nog steeds niet aan het ruien? en ook niet al een beetje uit de vacht aan het komen?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:17

jesito schreef:
Is die ook nog steeds niet aan het ruien? en ook niet al een beetje uit de vacht aan het komen?

Ja tuurlijk komen er haren uit, maar zijn 'donzige' ondervacht komt er niet uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:46

Dat is toch wel een beetje vreemd, de meeste zijn nog toch echt wel voor een groot deel uit het haar.
Hoe oud was ie?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:48

10 jaar zie ik in je profiel :D
Is hij altijd zo slecht uit de vacht gekomen, is dit niet het geval dan zou ik toch even verder kijken of er niks anders aan de hand is.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 03:45

jesito schreef:
Is hij altijd zo slecht uit de vacht gekomen, is dit niet het geval dan zou ik toch even verder kijken of er niks anders aan de hand is.

Hij heeft dit sinds 2 jaar, vorig jaar is hij erdoorheen gekomen met een vitamine spuit. Zoals in het topic vermeld staat is de dierenarts erbij geweest, deze zegt dat het heel normaal is dat de shet nog niet uit zijn vacht is door het wisselvallige weer en omdat hij zoon ontzettende dikke ondervacht heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:37

Dustyenmax18 schreef:
jesito schreef:

Hij heeft dit sinds 2 jaar, vorig jaar is hij erdoorheen gekomen met een vitamine spuit. Zoals in het topic vermeld staat is de dierenarts erbij geweest, deze zegt dat het heel normaal is dat de shet nog niet uit zijn vacht is door het wisselvallige weer en omdat hij zoon ontzettende dikke ondervacht heeft.

we zijn bijna half juni....straks is het 21 juni en dan gaan de dagen weer korter worden en begint dus de aanmaak van een wintervacht zo zachtjes aan.
En jij blijft volhouden dat alles o.k is. :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:39

Dustyenmax18 schreef:
jesito schreef:

Toch vind ik dit wel een beetje raar, de meeste paarden zijn nu in juni toch echt wel door hun vacht heen en het weer is wel wisselvallig maar vacht wordt meer bepaald door korte en lengen van de dagen.
Daarbij is de tempratuur toch echt wel redelijk ook al is er veel regen.
Ik zou dit toch even in de gaten houden, het kan iets van cushing zijn.
Wat je dierenarts zegt vind ik een beetje onzin, want mijn shet is ook al helemaal uit de vacht.
En je paardje zou minimaal iets aan haar moeten verliezen.

Verder zou ik jouw paardje gewoon in april/mei de volgende keer scheren en dan een week of 4 met een dekentje als het weer te koel of nat is.
Als die steeds zo heet word onder die vacht is ook niet gezond.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 10:49

jesito schreef:
Dustyenmax18 schreef:

Toch vind ik dit wel een beetje raar, de meeste paarden zijn nu in juni toch echt wel door hun vacht heen en het weer is wel wisselvallig maar vacht wordt meer bepaald door korte en lengen van de dagen.
Daarbij is de tempratuur toch echt wel redelijk ook al is er veel regen.
Ik zou dit toch even in de gaten houden, het kan iets van cushing zijn.
Wat je dierenarts zegt vind ik een beetje onzin, want mijn shet is ook al helemaal uit de vacht.
En je paardje zou minimaal iets aan haar moeten verliezen.

Verder zou ik jouw paardje gewoon in april/mei de volgende keer scheren en dan een week of 4 met een dekentje als het weer te koel of nat is.
Als die steeds zo heet word onder die vacht is ook niet gezond.

Zoals ik dus al eerder zei laat hij gewoon haren los, maar ik krijg bij lange na niet alles er uit.

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:30

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb zelf een zwarte Shetlander merrie van 4 jaar.
Ze komt ook heel moeilijk uit haar wintervacht. Wat ik heb gedaan ? Sowieso een middag
gewoon de vacht van je pony plukken en goed poetsen. En lijnzaad olie door de brokken heen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt ? En anders kun je me altijd een pb sturen ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 17:59

Ja, hiero ook zo iets, maak je niet al te veel zorgen!

Twee Shetlanders, de ene (een ruin) is 8 en heb ik al sedert veulentje af, de andere (merrie van 6,5 jaar) staat er sedert 2,5 maanden bij.
De Shet komt zoals gewoonlijk mooi geleidelijk door zijn vacht heen, de merrie is hopeloos, lijkt wel een half geplukte kip.
Met viltige plukken in (uit)het buikhaar hangend, dus ik twee dagen geleden met de ruwe borstel en zo'n "furminator" (moet je even Googlen, anders te lang verhaal) er doorheen, toen had ik dus een DERDE Shet, maar dan in een vuilniszak, aan losgekomen haar!
Op haar voorhoofd kon ik het haar met de hand gewoon "losvegen", hele beschilferde bossen kwamen er af.

Na nabehandeling met wat anti-jeuk/anti-vlieg middelen, zag zij er al een heel stuk beter uit, het haar op flabnken en buik wil nog niet loslaten, maar morgen weer een fikse rosbehandeling zal wel weer een berg haren opleveren.

Omdat ik deze Shet-merrie nog maar een paar maanden ken en heb, was dit voor mij ook nieuw.
Volgens mij moest zij dus wel in slechte conditie verkeren/of dat voordat zij bij mij kwam hebben gedaan.

Vandaag op mjn werk bij ander paardenbedrijf kwam de DA toevallig,, toch maar even gevraagd... ze lachte en zei: Shetlander zeker? 24/7 buiten? Geen wonder, is echt normaal, gewoon even helpen er mee, heb je goed ontwormd? (JA). Er zijn op dit moment veel Shetten (maar ook volwassen paarden) die niet lekker door hun verharing heen komen.

Overigens heb ik ook twee grote bonte paarden, die zijn er al door. Mijn andere Shet die ik al 7,5 jaar heb is dit jaar ook LAAT, maar gaat bij hem wel rustig in de zin van: je ziet geen rare plukken en pluizen.

Het toedienen van extra vitamines, heeft nu niet heel veel zin meer, de vacht die afgestoten moet worden is die van vorig jaar, daaronder wordt een geheel nieuwe aangemaakt, je moet het echt van het dagelijks ratsoen hebben om je pony gezond te krijgen, hebben en houden.
Wel kun je het geven om de nieuwe vacht te stimuleren.

En dan zou het volgend jaar anders moeten gaan!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:50

Ook mijn shet kruising heeft nog steeds haar op de niet geschoren delen.
Als je poetst komt er zeker wel wat vanaf, maar blijkbaar niet genoeg.

Hij is verder gewoon gezond, krijgt van alles bijgevoerd om te helpen met verharen en laatst zelfs nog een soort kruidenkuur gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:42

paardengekD schreef:
Deze roskam is daar heel fijn voor! om de laatste winterharen/vacht weg te halen.
Ik dacht eerst; dat ziet er toch niet fijn uit voor je pony?
Maar geloof mij: het werkt MEGA goed!!
Elke dag met deze roskam over de vacht, en je zult zien dat er heel veel haar aan zal zitten!
[ Afbeelding ]

die gebruiken wij ook, helpt inderdaad wel heel goed:)
aleen heeft ze hele zachtje haartjes en op een of andere manier gaat er niet heel veel meer uit elke keer.
haar rug heedt ze zelf gedaan ;)
geschuurd tot de zomervacht :'(

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:00

Hier nog eentje met een shetter die nog steeds niet volledig verhaard is.. Volgens onze dierenarts is het ook perfect normaal hoor! ;)

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:22

Mijn shetlanderXappaloosa wilde ook totaal niet uit haar vacht komen.
Na één rondje rennen stond ze al te zweten...
Ze was in januari geschoren omdat ze nogal verwaarloosd was en haar vacht dus ook!
Nu is ze gister geschoren omdat ze het zo warm had.
En je zag haar gewoon helemaal blij zijn zo zonder haar.
Ze heeft nu wel een regendekentje op...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Malouke op 17-06-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:24

Mijne lijkt er geen last van te hebben, zweet ook niet super snel.
Wel is in oktober het jachtmodel bij hem geschoren, hij heeft dus alleen nog echt lang haar op zijn kont en rug. En met deze wisselende dagen vind ik dat eigenlijk niet zo erg.