Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_gitte_

Re: Wanneer gaan jullie paarden weer op t land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:54

die van mij (hij is wel dampig dus het moest nu al)staat nu weer dag en nacht op het land en komt er eind de zomer weer af.
omdat wij thuis geen weide hebben brengt hij de zomer altijd door bij mijn grootouders tussen de trekpaarden.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:59

Ik heb ook een postzegel landje, en 2 types die al te dik zijn. Ik zelf zet ze nu ongeveer voor een half uurtje tot een uurtje op het gras. Een beetje afhankelijk van het weer en nattigheid (kleigrond) wij moeten al sproeien. Ze staan dus normaal 23 uur op paddock met loopstal, altijd voldoende stro en slowfeeder met hooi/voordroog.

Pas aan het einde van de zomer gaan ze langer op het land, ik heb gewoon niet voldoende gras voor eerder.
Daarbij prijs ik me gelukkig dat ze lekker op inloopstal staan met grote paddock en 1 uurtje op het gras. Vele kunnen dat nog niet eens.

Juist dieren die snel dik zijn of gevoelig zijn voor hoefbevangenheid is minder weidegang beter in mijn ogen.

bengel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:02

Bij ons staan ze al vanag half maart op het land. Vanaf begin mei 24/7.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:17

Dit weekend, zaterdag om precies te zijn !! :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:51

Bedenk wel dat niet bemesten ook wat met je gras doet. Je zegt dat je het achterwege laat omdat je shet niet tegen te rijk gras kan. Echter is gras wat niet bemest wordt, vaak 'gestresster' dan wel bemest gras. Een goede (kunst)mest speciaal voor paardenweiden voorziet het gras van de broodnodige mineralen, wat ook helpt te veel eiwitten/fructaan te beperken.
Ook heeft deze speciale meststof een langzamere afgifte van stikstof, om de groei te reguleren. Geen groeispurten dus, maar wel groeiend gras, mooi groen (oa door magnesium) en beter bestand tegen drogere peroides.

Ik heb mijn postzegellandje (leuke term) bemest met meststof voor paardenweides. Daarnaast nog extra kalk met magnesium gestrooid. Land is nu voor het eerste jaar gehuurd van ons. Eerder werd er drijfmest gereden. Een wei die al tijden niet bemest wordt is dat voor een keer goed voor, maar dat gold voor die van ons niet. Wel is er al tijden geen magnesium op gekomen, en dat mist tegenwoordig in veel weilanden.

Ik heb een stukje van 45x25 meter ongeveer. Daar drie weitjes van gemaakt, die straks ook nog een extra keer door midden gaan. Dan heb ik 6 stukjes, waar ze per stuk waarsch. 2 dagen op zullen staan. Rondom heb ik een pad en kleine paddock. Daar hebben die van ons de winter doorgebracht. Nu gaan ze nog niet op het gras -jong gras vind ik te riskant. Wel laat ik ze bijna iedere dag 10 minuten grazen aan de hand op een andere weide waar het gras hoger staat. In hun paddock beginnen stiekem ook sprietjes te komen, die natuurlijk gelijk worden opgegeten. Zo wennen die van ons heel langzaam aan het gras :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:00

Bij ons hebben ze vandaag voor het eerst een strookje gras gekregen. Heb 1 hectare (10.000m2) per 2 paarden dus doe aan de zogenaamde stripbegrazing. 'S avonds nog op stal zodat ze nog genoeg hooi eten en over een paar weken lekker 24/7 buiten *\o/*

Het klopt wat hierboven staat over het bemesten. Op de site van paardnatuurlijk is er een hoop info over fructaan en de gehaltes te vinden.
Gras groeit het meest en het best als er 3 zaken aanwezig zijn: mest, water en zon. Als één van deze drie dingen een tijdje niet of weinig is, dan gebeurt er iets met het fructaangehalte. Staat vrij nauwkeurig op eerdergenoemde site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:04

Die van mij denk ik rond 1 mei weer het grote land op. is een paar weken geleden bemest maar groeit nog niet echt, hoop dat het nu iets sneller gaat nu het geregend.heeft. Is alleen groot weiland en dan gaan ze gelijk 24/7 daarop maar denk dat ik die van mij savonds dan nog op een kaal stukje zet omdat ik bang ben dat het te rijk gras is. Wanneer is meestal het rijkste gras weg eigenlijk? weet iemand dat?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:30

Ik ken de site van paardnatuurlijk wel, maar over dat bemesten heb ik eigenlijk nog nooit ver genoeg nagedacht, zal het eens opzoeken.
Wij zijn hier anderhalf jaar geleden komen wonen, vorig jaar stond er "gras" op het land wat er al 3-4 jaar stond, halve meter hoog ongeveer, volledig doorgeschoten en half dood ;). In het begin had ik prikweitjes waar ze zo nu en dan een paar uurtjes opstonden. Vlak voordat de permanente omheining kwam hebben we alles laten maaien. Twee weken later stond er alweer een mooie kuif gras en dat hebben ze de rest van de zomer (vanaf eind augustus) opgegeten...
Mest heeft dit land dus al jaren niet gezien, desondanks groeit het gras toch goed. Dit zal dan weinig zeggen over wat erin zit, daar zal ik me dan eens verder in verdiepen.

JJ_Team

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:13

per 1 mei.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:55

staan nu twee weken buiten van 9.30 tot 19 uur

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:32

Ik ben al ongeveer een maand bezig ze aan de hand te laten grazen. Van een kwartiertje opgebouwd tot een uur zo'n beetje. Sinds afgelopen weekend heb ik ze dagelijks zo'n 3 uur op het gras gehad en dat zet ik door tot komend weekend. Vanaf dan gaan ze overdag de hele dag op het gras, dus zo'n 8-9 uur. Per 1 mei gaan ze 24/7.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:39

al 4 weken van 09.00-17.00 nu sinds 2 weken 24/7

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 13:34

Ik denk dat ik ze van t weekend (als het niet regent) laat beginnen met een half uurtje tot een uurtje tegen voertijd. Dan uitbouwen naar de hele middag. Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan.
Zal m'n vriend (nogmaals...) vragen de stekpaaltjes van de schuurzolder te trekken, kan ik eerst een stukkie afzetten, kan de rest nog ff doorgroeien!

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:43

Op mijn pensionstal staan ze nog in de paddocks. Verwacht dat ze begin mei naar de wei gaan omdat het gras nog moet groeien en bemest moet worden. Van mij persoonlijk hoeft dat niet zo, ik heb het liefst een onbemeste, wat schrale wei (niet een kale wei) omdat ik zeer sobere paarden heb. Van mij zouden ze er al op mogen (gedoseerd in het begin), maar dat beslist de pensionhouder dus. Ik begrijp soms de obsessie met gras van sommige paardenhouders niet zo goed. Ons gras is helemaal niet zo goed voor paarden, zeker niet voor sobere rassen, en geeft vaak meer problemen dan voordelen. Een schrale stekelige weide is veel beter. Als dat niet voorziet in de voedselbehoefte dan bijvoeren, maar niet paarden houden op dat lange energierijke gras. Dat is alleen goed voor koeien.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:44

Mijn paarden staan alweer meer dan een maand 24/7 op de wei

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:56

Alenteja schreef:
Op mijn pensionstal staan ze nog in de paddocks. Verwacht dat ze begin mei naar de wei gaan omdat het gras nog moet groeien en bemest moet worden. Van mij persoonlijk hoeft dat niet zo, ik heb het liefst een onbemeste, wat schrale wei (niet een kale wei) omdat ik zeer sobere paarden heb. Van mij zouden ze er al op mogen (gedoseerd in het begin), maar dat beslist de pensionhouder dus. Ik begrijp soms de obsessie met gras van sommige paardenhouders niet zo goed. Ons gras is helemaal niet zo goed voor paarden, zeker niet voor sobere rassen, en geeft vaak meer problemen dan voordelen. Een schrale stekelige weide is veel beter. Als dat niet voorziet in de voedselbehoefte dan bijvoeren, maar niet paarden houden op dat lange energierijke gras. Dat is alleen goed voor koeien.

Ik kan je mijn obsessie van destijds wel uitleggen hor! :j
Zodra ze op het land mogen, staan ze langer buiten overdag. En dat is dan toch wel iets wat ik heel graag wilde voor mijn paarden, dat ze er iig langer dan 2 uurtjes per dag uit kwamen.

Mijn obsessie nu is dat ik zie dat mijn paarden er gelukkiger van worden. Ze zijn veel kalmer en gemoedelijker nu ze weer een paar uurtjes per dag op het gras staan, dan wanneer ze alleen maar in de paddock staan.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:07

@Jibbel, oei dan ben ik niet duidelijk gweest. Ik heb mijn paarden het liefst het hele jaar in de wei. Die paddocks zijn niet mijn keuze, maar van de pensioneigenaar. Wat ik bedoel is de obsessie met lang, sappig 'koeienweidegras' terwijl ik het juist liever wat schraler heb. Een bevangen paard is namelijk ook geen happy paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:06

Alenteja schreef:
@Jibbel, oei dan ben ik niet duidelijk gweest. Ik heb mijn paarden het liefst het hele jaar in de wei. Die paddocks zijn niet mijn keuze, maar van de pensioneigenaar. Wat ik bedoel is de obsessie met lang, sappig 'koeienweidegras' terwijl ik het juist liever wat schraler heb. Een bevangen paard is namelijk ook geen happy paard.

Ik denk dat je hier toch een klein foutje maakt. Ben het helemaal met je eens dat "koeienweidegras oftewel Engels Raai" niet de meest ideale grassoort voor paarden is. Maar gras dat NIET bemest wordt bevat MEER fructaan dan gras dat wel bemest wordt. Heel kort afgegraasde, schrale weides zijn in principe risicovoller dan gras dat wat verder doorgegroeid is. En fructaan is toch wel één van de grote boosdoeners voor wat bevangenheid betreft.

Gras heeft een aantal dingen nodig om te kunnen groeien; water, mest, zonlicht (warmte). Is één van deze dingen afwezig dan bouwt het fructaangehalte zich op in het gras met alle gevolgen van dien. Pas als alle zaken aanwezig zijn om te kunnen groeien, zal ook direct het fructaangehalte dalen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:49

Precies wat ik ook al zei [***] :j

Zelf heb ik verder maar weinig ervaring met fructaan. Wat zou gunstiger zijn: overdag op de wei of 's nachts? Het eerste denk ik? En als je de keuze hebt, 's ochtens of 's avonds een paar uurtjes er op, wat kies je dan? Wat is over het algemeen veiliger?

Fructraanindexen heb ik niks aan, ik moet een tijd van te voren weten wanneer ze op de wei kunnen of niet, om iets af te kunnen spreken over wie ze er op/af zet.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:55

@safiera ik zou zeggen overdag als de douw uit de grond is is ooit een aanrader geweest van een voedingsbijeenkomst ofzoiets over paard en voer en ik ben er erg tevreden mee als ik opbouw gaan ze NA een kuilvoerbeurt naar buiten dan zitten ze al aardig vol en eten ze niet alsof hun leven ervanaf hangt ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:31

Weet 1 van jullie toevallig dan ook wanneer het de beste tijd is om je paard weer op t land te doen? En dan bedoel ik dat het al bemest is, bij mij staan ze nog op soort paddock maar als ze het land op gaan gaan ze gelijk 24/7 maar weet niet zo goed of dat nou niet te risicovol is.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:36

Ik zou je paard rustig laten wennen aan het gras en niet in een keer 24/7.

Bij mij staan ze de hele winter al op het land. Ruim 2 hectare. En dan 's nachts op stal.
Wel worden er stukjes land afgezet. Dus staan ze nu iets wat kleiner.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:15

Alenteja schreef:

Ah, ok! Dan snap ik je! :)

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:16

Bij ons gaan ze 30 april weer op het land. Heerlijk voor de beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:13

Ja ben ik al iets mee bezig, elke dag een stuk laten grazen maar hoop dat het genoeg is.