Nu nog scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:16

Misschien alleen de borst scheren?
Ik heb er nog nooit van gehoord over dat je de zomervacht beschadigd (behalve nu :o ) Dus ik kan je daar niets over vertellen...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:54

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik mijn Haf nog ga scheren. Ik was er altijd van overtuigd dat het de zomervacht 'beschadigde', maar lees hier zoveel andere ervaringen.

Sinds een week is hij weer aan de slag, en na een simpel rondje stappen is hij al nat. Ook is hij soms al klam van alleen in de bak staan.

Hij verhaart echt nog amper, dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen.. :(:)

Hartje

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:36

_Mel, als ik jou was zou ik gewoon gaan scheren. Juist als hij niet verhaart doet het scheren geen kwaad aan de zomervacht. Je hebt er enorm veel baat bij en het paard ook aangezien hij nu al zo snel zweet !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:40

Ik zou ook gaan voor scheren. Die zomervacht komt echt weer mooi terug.
Vergeet niet om dan wel een dek op te doen, het is nog veel te koud om zonder buiten te lopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:13

Ik overweeg ook om mijn haflinger binnenkort kaal te scheren. Hij heeft de hele winter gelopen met een dekenmodel, dus rug en kont behaard. Maar nu de temperaturen al weer boven de 10 graden uitkomen, heeftie gewoon echt last van het pak haar dat er nog op zit en is weer net zo loom en suf als van de herfst toen ik hem ging scheren.
En aangezien mijn haflinger aardig op leeftijd is, duurt het tot eind mei voor hij helemaal verhaard is.
Ik denk dat ik hem enorm help door het pak haar eraf te scheren, zit alleen een beetje te dubben wanneer, want voor volgende week woensdag geven ze nog een keer nachtvorst op.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:16

Mel, ik zou Haf gewoon scheren hoor :j , inderdaad wel een deken op doen maar dan kan je lekker met hem blijven trainen.

Marije, gewoon zo snel mogelijk scheren, mocht er nachtvorst komen dan eventueel een extra dekentje op doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:16

Je zou hem tot die tijd even een dikkere deken op kunnen doen.
Ik heb Jim nu ook nog onder een 350 gezet, omdat het weer toch nog wat koud is in de nacht.
Als het 's nachts zo boven de 5-7 graden blijft gaat er 200gr op.
Ik heb niet het idee dat hij het koud heeft.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:19

calice schreef:
Mel, ik zou Haf gewoon scheren hoor :j , inderdaad wel een deken op doen maar dan kan je lekker met hem blijven trainen.

Marije, gewoon zo snel mogelijk scheren, mocht er nachtvorst komen dan eventueel een extra dekentje op doen.

Ja ik denk dat ik het toch maar ga doen. :j Tegen de tijd dat hij heel deze vacht is verloren zijn we weer een paar weken verder, en ben toch wel aardig aan de slag nu. Nu nog even kijken of ik het zelf ga doen, of ga laten doen :D

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:20

Als ik nog om de hoek woonde was ik het zo voor je komen doen Mel :)) , maar vriendlief was er al niet zo blij mee dat ik Luck afgelopen zaterdag nog zelf heb staan scheren met mijn toeter van een buik :') .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:24

Ik heb hem gisteren idd onder de ongevoerde regendeken gezet, omdat hij klam was onder de 100 grams.
Dus nu scheren zou ik kunnen kiezen uit 100 of 200 grams en mocht er nog nachtvorst komen, 300 grams (de 100 en 200 bij elkaar).

Het wordt wel dit weekend alweer 15 graden, dan hoef ik hem echt niet aan het werk te zetten met het pak haar dat er nu nog op zit.

Hmmzz... Ik heb de beschikking over een scheerapparaat, zal ik?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:27

Zou het gewoon doen Marije, je kan hem eerst onder de 200 gram zette, mocht hij daar toch te koud onder voelen dan kan je altijd nog de 100 gram er onder doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:34

Marije_jiplover schreef:
Ik heb hem gisteren idd onder de ongevoerde regendeken gezet, omdat hij klam was onder de 100 grams.
Dus nu scheren zou ik kunnen kiezen uit 100 of 200 grams en mocht er nog nachtvorst komen, 300 grams (de 100 en 200 bij elkaar).

Het wordt wel dit weekend alweer 15 graden, dan hoef ik hem echt niet aan het werk te zetten met het pak haar dat er nu nog op zit.

Hmmzz... Ik heb de beschikking over een scheerapparaat, zal ik?

:j
Ik doe hetzelfde. Van het weekend gaat er 200gr op, na het weekend de 350gr weer.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:48

calice schreef:
Als ik nog om de hoek woonde was ik het zo voor je komen doen Mel :)) , maar vriendlief was er al niet zo blij mee dat ik Luck afgelopen zaterdag nog zelf heb staan scheren met mijn toeter van een buik :') .

Jij zal wel heel moe geweest zijn na het scheren van Luck! Tis toch best een klus altijd!

Ik heb nog nooit een paard helemaal geschoren, maar eens moet de eerste keer zijn toch! Arme Haf haha :(:)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:33

Ik twijfelde wel niet scheren , nu doe ik het wel ,MAAR nu het dilemma benen wel benen niet..
Wat zeggen jullie?

Ik dacht misschien tot knie wel en daarna met de haren mee zodat de overgang netjes is ,maar niet het hele been (ivm dat ik bang ben voor kale beentjes + beetje modderweiland = mok?? )
Mijn staat nu ongeschoren onder 150 á 200 grams.. onder 300 zetten als ze geschoren is ??

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:35

Elin, ik heb de benen gewoon meegeschoren, je kan de benen dan ook makkelijker schoonhouden als je bang bent voor mok.

Mel, was inderdaad aardig gesloopt na de scheerbeurt :)) , maar hij was zo braaf dat het de moeite waard was.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:56

Jip is kaal :D
Benen heb ik laten zitten, kon zo de lijntjes van de vorige keer nascheren. Pony is wel blij geloof ik.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:10

Ik ga morgen ook mijn paard scheren. Ze heeft de hele winter onder dekens gestaan. Ze was niet intensief gereden vanwege een blessure. Nu ben ik haar weer aan het oppakken. Maar ze zweet zo ontzettend hard en heeft ook echt super dikke winterharen.
Vandaag was ze kletsnat met witte schuim op hals en tussen de benen. Ze staat 24/7 buiten en krijg haar niet meer droog.. Zie nu ook geen andere optie meer... Ben benieuwd hoe ze eruit gaat komen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:57

Ik ben in de omgeving limburg ook op zoek naar iemand die komt scheren, zie mijn onderschrift.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:45

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:50

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:21

Ik vind geschoren wangen echt niet mooi, dan krijg je op het hoofd zo'n groot (kleur)verschil. Heb wel zijn baard erafgehaald, er hing ongeveer 5-10 cm baard onder zijn kaken.
Dat is echt al een heel verschil met hoe het was.

SRJasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:16

Ik heb mijn verzorgpony uit het niets gister geschoren. hij had overal zó veel jeuk en zat enorm dik in zijn vacht. Over 2 weken
heb ik mijn eerste KNHS-wedstrijd met hem. Nu kan zijn vacht nog een beetje "herstellen" in die 2 weken.
dit was trouwens niet mijn idee, maar het idee van de eigenaresse.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:18

Als je nu nog wilt scheren zou ik het liever vandaag dan morgen doen en gewoon helemaal. Als je nu nog patroontjes gaat scheren dan blijf je dat zien in de zomervacht..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:23

Ik ga mijn shet alten scheren maar wel alleen de borst, zodat hij zijn warmte kwijt kan.
Maar nou was ik aan het denken om zijn buik mee te pakken omdat dat nu ook een klittenboel wordt door het zweten.
Wat vinden jullie??

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:41

Nies_ schreef:
Als je nu nog wilt scheren zou ik het liever vandaag dan morgen doen en gewoon helemaal. Als je nu nog patroontjes gaat scheren dan blijf je dat zien in de zomervacht..

Dat is bij mijn merrie in elk geval niet zo. Ik heb mijn merrie nu voor de derde keer in patroon laten scheren (hals/boeg eruit) en dat zag je de vorige 2 zomers echt niet terug.