Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
IMJ schreef:Even off topic, wat een bijzondere quote, met 2 kleuren.. hoe doe je dat nou?
Misschien ligt het idd aan de omstandigheden? Misschien is lauw water anders dan heet?
Dat zuurstofverhaal vind ik nl heel logisch!
edit: laat maar, de 2 kleuren zijn weg.. lag het nu aan mijn lappie?

jrxs4all"
Ik heb net de proef op de som genomen, onder praktijkomstandigheden.
Een emmer gevuld met handwarm water en een andere identieke emmer met koud water. Naast elkaar buiten gezet bij ongeveer -10. Een paar uur later zat op de emmer met het koude water een dikke laag ijs en de andere emmer was nog helemaal open.
[/quote]
[quote="Jolliegirl schreef:Ik heb dit ook getest!
Warm water bevriest sneller
Ik leg mn bevroren vlees ook altijd in een bak koud water

Nessa schreef:jrxs4all schreef:Ik heb net de proef op de som genomen, onder praktijkomstandigheden.
Een emmer gevuld met handwarm water en een andere identieke emmer met koud water. Naast elkaar buiten gezet bij ongeveer -10. Een paar uur later zat op de emmer met het koude water een dikke laag ijs en de andere emmer was nog helemaal open.Jolliegirl schreef:Ik heb dit ook getest!
Warm water bevriest sneller
Ik leg mn bevroren vlees ook altijd in een bak koud water
grappig... 2 mensen die het getest hebben en 2 verschillende antwoorden
). 

Arabesk schreef:themuisje schreef:Ik dacht eerlijk gezegd dat dit allang bekend was?
Ja maar ik krijg een beetje het gevoel dat het zoiets is als 'in spinazie zit veel ijzer' (was meetfoutje ooit en iedereen praatte elkaar na maar onderzocht het niet)
Jolliegirl schreef:Ook 1 keer 1 hetzelfde bakje gebruikt en de tijd gemeten.
Alleen dit is laaaaaang geleden!
jrxs4all schreef:Geef je paard dus gerust warm water (uiteraard niet te warm), want dat bevriest later dan koud water.
Als je denkt dat dit niet klopt: probeer het dan zelf en geloof niet zomaar iets wat op het internet staat (dus ook niet wat ik hier schrijf ).
Ik heb 5 watertonnen in de boxen staan, en gister had ik er 4 met heet water bijgevult en 1 met koud. Die met koud water was bijgevuld was vanmorgen veel meer bevroren dan die met heet water waren bijgevuld. Die hebben smorgens een dun ijslaagje terwijl die met koud water gevulde bijna niet kapot te bikken was.
zigranta schreef:Ik heb weleens een filmpje op tv gezien dat ze een bekertje koud water bij -40 ofzo in de lucht gooide, dat bleef op dat moment gewoon water, daarna gooide ze warm water uit een bekertje de lucht in en dat veranderde op hetzelfde moment in sneeuw. Weet alleen niet meer welke zender of programma het was.
we hebben de koude kraan net zo veel/weinig gebruikt als de warme... Mij is dus ook verteld dat de warme leidingen altijd eerder bevriezen
Ibbel schreef:Het Mpemba-effect treedt alleen onder laboratoriumomstandigheden op, niet 'in het wild'.wikipedia schreef:Geen effect buiten
Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltje in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
Dus gewoon heet water gebruiken. Wat het bijkomende effect is, is dat je ook de schotsen weer smelt, en water heeft kristallisatiekernen nodig om ijs te worden. Schotsen zijn de mooiste kernen die je je kunt voorstellen. Daarom vriezen schotsen ook zo makkelijk weer aan elkaar.