Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rOcky_lofz

Re: Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:08

Strerker nog, wij geven ze geen wortel.. dit omdat het niet mag, zoals ik eerder aangaf.
dus dat probleem heb ik niet.. ;)
ik ben niet degene die bepaald of het wel of niet gehaald wordt ;)
degene die dat doen, houden daar wel rekening mee ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:15

Bravura schreef:
Ik ben dit geneuzel met dat koude water (en het niet drinken er van) meer dan zat. Aankomende zomer wordt deze aangeschaft en aangelegd (snoer onder de bodem naar de stal toe), het kost even wat maar dan heb je wel iets goeds: http://www.thermobar.se/ Een vinding uit Zweden. Verwarmd drinkwater van 15-20 graden. Las op een Duits forum dat ze dat ding 's nachts uit hadden staan (dan bevroor het water zonder deksel) en overdag aan zetten en dat het drinkwater gewoon weer een goede temperatuur aan nam.

Ik heb nu een 500 liter vleesbak, van geïsoleerd polyethyleen met deksel. Er ligt 's morgens slechts een heel dun ijslaagje over het water, zelfs bij -20 (en de hele week al -18 's nachts). Dus al weer een stuk beter dan een specieton. Die bakken zijn rond de 75 tot 100 euro bij een emballagebedrijf (gebruikt).

Nou...die vleesbak gaat nu ook steeds verder dichtvriezen, maar meer dan een week -18 graden....daar houd geen onverwarmde bak het tegen. Ga vandaag het ijs er uit vissen met een net, anders vriest het steeds meer aan met die ijsklonten van de voorgaande dagen. Voor mijn paard speciaal gister deze besteld: http://www.youtube.com/watch?v=SP0cDUCy ... detailpage De ThermoBar40. Zou dat deze zomer doen voor volgende winter maar met dat weigeren te drinken heb ik het ook gehad. Als het goed is heb ik dat ding met 5 dagen in huis. Ze verzenden vandaag nog. *\o/*

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 15:18

Super dat ze zo snel verzenden zeg! +:)+
Laat je weten hoe die bevalt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:20

EEn bokker tipte mij afgelopen week op deze: link doet het niet meer.

Hoop dat de link het nog doet. Ivm de kosten moet ik het dit jaar nog even zonder doen maar ik denk dat ik er volgend jaar 1 ga aanschaffen.

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:30

voor de paarden die geen appelsap lusten:
sinaasappelsap of multivruchten werkt ook :)
ik gefe zelf ook wat extra penen, daar zit ook veel vocht in en die eet ze goed.
Ik geef verder hele natte slobber bij het hooi. dat eet ze samen erg goed

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:02

Cowgirl schreef:
EEn bokker tipte mij afgelopen week op deze: link doet het niet meer.

Hoop dat de link het nog doet. Ivm de kosten moet ik het dit jaar nog even zonder doen maar ik denk dat ik er volgend jaar 1 ga aanschaffen.

Je maakt me nieuwsgierig. :D Heeft dat ding misschien een naam ipv de link?

vamp

Re: Let erop dat je pony genoeg water drinkt met dit weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:29

Bij ons zijn de leidingen bevroren, heel wat heen en weer lopen met water... wel lauw, niet warm. en er drijven strootjes in, op eigen initiatief van paardlief maar helpt wel tegen bevriezen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:53

De vleesbak is toch wel een aanrader. :j Heeft nu 2 weken met temperaturen 's nachts van -18 en overdag -6 heel goed gehouden. Minimaal ijslaagje, alleen bij die ene nacht van -20 zat er een wat dikkere ijslaag op. Ook vandaag was de bak weer zo open te krijgen na de nacht en vanmiddag geheel zonder ijs. Wel 's nachts afdekken met isolatie. :+ En dat zonder stroom, watertoevoer, luchtpomp of dompelaar. :j

Nadeel dat mijn paard dus niet graag koud water drinkt op de winterdag bij temperaturen onder 0. De rest drinkt wel prima.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:01

Drinken ze dan 's nachts niet of staan ze dan op stal?
Hier had ik alleen een gat zo groot als de rubberen hondenbal die er op lag. De rest was echt vast gevroren en kreeg ik niet weg gehakt.
2 hete kruiken er in gedaan maar toch niet helemaal gerust dus vanavond terug geweest met een nieuwe ton en 30l. warm water.
Pony dook er met zijn neus in, dus ik hoop dat ze nu wel goed drinken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:15

Ons ouwetje drinkt op het moment ook nauwelijks.
Dus we bieden hem diverse keren per dag water aan in een emmer.
Eerst trok hij z'n neus er voor op.
We kunnen hem motiveren tot drinken door een klein handje voer als beloning te geven als hij weer gedronken heeft. (eerst wat voer door het water gegooid - á la slobber :P ...
Dat had hij gauw in de gaten.

Klinkt gek, het werkt wel.
Per keer drinkt hij nu zo'n 5 l. water. (á 5/6x per dag)
Nu drinkt hij tenminste weer. Uit eigen beweging dronk hij de laatste dagen niks.

Dit heb ik nog nooit eerder met hem meegemaakt... ik ben wel benieuwd naar een verklaring.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:40

Hanneke84 schreef:
Drinken ze dan 's nachts niet of staan ze dan op stal?
Hier had ik alleen een gat zo groot als de rubberen hondenbal die er op lag. De rest was echt vast gevroren en kreeg ik niet weg gehakt.
2 hete kruiken er in gedaan maar toch niet helemaal gerust dus vanavond terug geweest met een nieuwe ton en 30l. warm water.
Pony dook er met zijn neus in, dus ik hoop dat ze nu wel goed drinken.

Ze staan 's nachts op stal. Maar dat water bevriest ook wel in de stal bij zeer strenge vorst hoor.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:04

Hanneke84 schreef:
Super dat ze zo snel verzenden zeg! +:)+
Laat je weten hoe die bevalt?

Afgelopen maandag is de ThermoBar40 vanuit Zweden door de dealer verzonden. Net al in huis gekregen! Binnen 2 dagen! +:)+ Super service van http://www.thermobar.se/ !!! +:)+

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 10:46

Super zeg!
Dat is nog eens service :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:59

senna21 schreef:
Ons ouwetje drinkt op het moment ook nauwelijks.
Dus we bieden hem diverse keren per dag water aan in een emmer.
Eerst trok hij z'n neus er voor op.
We kunnen hem motiveren tot drinken door een klein handje voer als beloning te geven als hij weer gedronken heeft. (eerst wat voer door het water gegooid - á la slobber :P ...
Dat had hij gauw in de gaten.

Klinkt gek, het werkt wel.
Per keer drinkt hij nu zo'n 5 l. water. (á 5/6x per dag)
Nu drinkt hij tenminste weer. Uit eigen beweging dronk hij de laatste dagen niks.

Dit heb ik nog nooit eerder met hem meegemaakt... ik ben wel benieuwd naar een verklaring.

Hier idem. Slobber zette weer aan tot meer water drinken. :j

Zowel mens als dier hebben de neiging minder te drinken bij zeer koud weer.

http://vet.tufts.edu/sports/dehydration.html