Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IcePrincess schreef:Ik kijk vooral naar de pasvorm en zijn alle dekens hetzelfde merk de dunste bovenop, het gaat niet zozeer om de hoeveel gram die je erop gooit maar de lucht die ertussen zit, een zwaardere over een lichtere drukt meer lucht weg dan een lichte op een zwaardere. Dus in theorie zou licht op zwaar warmer moeten zijn dan zwaar op licht, maar pasvorm speelt hierbij dus ook wel een rol want een strakkere lichte deken over een ruimere dikke deken drukt natuurlijk ook meer lucht weg er is dan weer kouder dan andersom.
Mijn pony staat 24/7 buiten met 220 op en vandaag een 0 grams van zelfde merk en model eroverheen gegooid, was duidelijk een stuk warmer door het extra luchtlaagje ondanks dat 0 gram misschien niets lijkt. Vorig jaar eerst andersom geprobeerd, dacht ook eerst van dun naar dik opbouwen maar dat bleek toch een stuk kouder. Daarom doe ik liever een ongevoerde of hele lichte deken over een dikkere dan heel veel verschillende dekens want dat gaat toch weer teveel drukken, mijn pony vond 3 dekens ook echt niet fijn dus als het nu nog veel kouder gaan worden gaat er een 100 grams over ipv 0.
gabiiy schreef:ik heb bij mijn ''sportpaard'' eerst een borstbeschermer (vindt ik persoonlijk heel belangrijk bij meerdere dekens tegen schuren), daarna een onder deken van 200grams, daarop weer een anky winterdeken van 360 grams
nadita schreef:Caira schreef:Dan heb je in totaal 560 gram op je paard liggen, dat lijkt me absurd veel! Ik zou eerder kiezen voor goede ruwvoer voorziening, dan extra dekens opgooien.
Waarom is dat absurd veel? Had ie vorig jaar ook... Alleen heb ik die staldeken en onderdeken niet meer....
Mijn andere paard staat onder 650 gram. 100 + 200 + 350, maar die is geschoren.
Mijn paarden staan trouwens in buitenboxen en lopen overdag ook buiten.
Oh, en ze krijgen genoeg ruwvoer, meerdere keren per dag.