Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:19

Hoe zorgen jullie ervoor dat de andere paarden van de dekens afblijven? Ik kan mijn paarden wel inpakken, maar ik heb er één bij die ze dan weer zorgvuldig uit kleedt... Vandaar dat er 2 met deken om lopen, die meppen terug... en de andere 2 lopen met een natuurlijke deken van vacht en die hebben het echt niet koud hoor.

wendyke

Re: Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:20

de mijne staat alleen in de wei, en op dit moment komt ze alleen aan de stapmolen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:23

Alleen in de wei. Hmm, dan zou die van mij verpieteren. Daar kan ie dus echt niet tegen, weet ik uit ervaring. Overigens staat bij ons een Spanjaard, die in training is, in zijn blootje buiten, de Dartmoor, die volop wordt gereden ook en mijn 75% volbloed staat onder een 300 grams deken buiten. En die heeft het snel koud, maar nu ook echt niet. En anders heeft hij de beschikking over een hectare land om zich warm te lopen. 's Avonds gaan ze wel op stal. Dan staat er nog een A-welsh op de wei met een dunne deken, omdat ze wit is en dat scheelt met poetsen. Die beweegt het minste onder het zadel.

Maar ja, ik geef het toe: Ik heb nog nooit een paard geschoren. :n Ik vind het niet erg als ze een dikke vacht hebben en ze drogen goed op na het rijden. Dus ik vind scheren in ons geval onzin.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:28

IcePrincess schreef:
Ik kijk vooral naar de pasvorm en zijn alle dekens hetzelfde merk de dunste bovenop, het gaat niet zozeer om de hoeveel gram die je erop gooit maar de lucht die ertussen zit, een zwaardere over een lichtere drukt meer lucht weg dan een lichte op een zwaardere. Dus in theorie zou licht op zwaar warmer moeten zijn dan zwaar op licht, maar pasvorm speelt hierbij dus ook wel een rol want een strakkere lichte deken over een ruimere dikke deken drukt natuurlijk ook meer lucht weg er is dan weer kouder dan andersom.

Mijn pony staat 24/7 buiten met 220 op en vandaag een 0 grams van zelfde merk en model eroverheen gegooid, was duidelijk een stuk warmer door het extra luchtlaagje ondanks dat 0 gram misschien niets lijkt. Vorig jaar eerst andersom geprobeerd, dacht ook eerst van dun naar dik opbouwen maar dat bleek toch een stuk kouder. Daarom doe ik liever een ongevoerde of hele lichte deken over een dikkere dan heel veel verschillende dekens want dat gaat toch weer teveel drukken, mijn pony vond 3 dekens ook echt niet fijn dus als het nu nog veel kouder gaan worden gaat er een 100 grams over ipv 0.

Ja en nou je het zegt.. Zo'n dunne deken bovenop zal waarschijnlijk ook minder kans op extra druk/schuurplekken geven, mits de dikke (onder)deken goed past, omdat zo'n dunne deken niet veel weegt.
Zou je zo'n dikke deken bovenop doen, dan is er grotere kans dat deze de dunne (onder)deken verschuift etc.

Slim IcePrincess!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:15

Die van mij lopen met zijn drieën op het land, maar ze slopen elkaars dekens gelukkig niet. Heb ook nooit dat het scheef ligt of dat er iets los gaat. 750 gram lijkt me momenteel voor een geschoren paard best wel kunnen. Zeker als ze ook nog buiten lopen. Er staat een hele koude wind vandaag :brr:

smurffie

Re: Hoe laagjes dekens opbouwen tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:48

IK Heb 3 outdoordekens: 200,300 &400. Normaal bouwde ik nog op met een wollen deken maar dat was niet ideaal.
Momenteel dus maar een 200 grams onderdeken gekocht, ze stond tot vandaag onder 400 en nu onder 300 + 200 onderdeken.
Al mijn outdoor dekens zijn trouwens met hals want ik Heb geschoren.
Ze staat 24/7 in een loopstal met genoeg ruwvoer.

Stel het komt onder de -5 overdag dan gaat ze naar 400+200. Maar goed ik woon aan zee dus het zal wel meevallen!

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:40

ik heb bij mijn ''sportpaard'' eerst een borstbeschermer (vindt ik persoonlijk heel belangrijk bij meerdere dekens tegen schuren), daarna een onder deken van 200grams, daarop weer een anky winterdeken van 360 grams

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:20

gabiiy schreef:
ik heb bij mijn ''sportpaard'' eerst een borstbeschermer (vindt ik persoonlijk heel belangrijk bij meerdere dekens tegen schuren), daarna een onder deken van 200grams, daarop weer een anky winterdeken van 360 grams

Mijn miniatuur heeft 3 dekens op. Borstbeschermer is bij hem helemaal niet nodig, dekens schuren niet.. Ook bij mijn Fries nog nooit een borstbeschermer nodig gehad. Als je goed passende dekens hebt, is zo'n ding helemaal niet nodig. Ik heb er iig alleen maar negatieve verhalen over gehoord.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:48

Mijn paard staat dag en nacht buiten maar is geschoren (lichaam dan hals en benen niet ) hij had het laatst koud met een 340 gram en daaroverheen een onsloopbare deken :P nu heb ik daar nog een dikke wollen deken onder gedaan dus ik denk dat hij nu met 450 a 500 gram op staat en nu heeft hij het lekker warm. :)

Alleen schuren mijn dekens echt onwijs erg.. heb een borstbeschermer eronder maar die trekt helemaal mee naar achter en blijft niet goed op de plek zitten.. snap echt niet hoe het kan.. hij is nieuw

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 21:31

@ Chaatje: dan passen de dekens niet goed. En wollen dekens zijn ook, net als fleecedekens, niet geschikt als onderdeken. Die trekken ook vaak strak, waardoor ze schuurplekken op de borst veroorzaken en/of drukplekken op de schoft.

Ik zou een goede dunne(re) staldeken of een echte onderdeken nemen. Die rekken niet uit en de pasvorm is beter.

stefleder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:06

nadita schreef:
Caira schreef:
Dan heb je in totaal 560 gram op je paard liggen, dat lijkt me absurd veel! Ik zou eerder kiezen voor goede ruwvoer voorziening, dan extra dekens opgooien.

Waarom is dat absurd veel? Had ie vorig jaar ook... Alleen heb ik die staldeken en onderdeken niet meer....
Mijn andere paard staat onder 650 gram. 100 + 200 + 350, maar die is geschoren.
Mijn paarden staan trouwens in buitenboxen en lopen overdag ook buiten.
Oh, en ze krijgen genoeg ruwvoer, meerdere keren per dag.

560 gram/m2 deken is ca 5 m2 zeg met hang en sluitwerk ca 3 kg. Nu komt de truc.......het grootste gewicht van de deken hangt op de schouder en de heupen. Thermografische plaatjes laten dan ook zien, dat hier de meeste warmte verloren gaat. Het paard houdt zich van nature zelf warm. zijn vacht zet ie op waardoor er een isolerende luchtlaag ontstaat. De lucht lagen worden door de dekens weggedrukt. Een deken kan nooit deze isolatie vervangen. Daarnaast wordt er nogal wat vocht verdampt. Dit wordt geabsorbeert door de deken en koelt zeer sterk af. Het paard houdt zich zelf warm en droog. Mits.....onbeperkt ruwvoer en water.

wil je je paard voor de komende winter zonder dekens laten, dan dien je voor 22 juni geen dekens meer op te leggen. Dit is namelijk het tijdstip waarop het signaal (lichtreactie) wordt ontvangen dat de groei van de wintervacht moet beginnen.

groetjes, Stef

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:13

@ Stefleder: tja, daar zit wat in. Maar mijn paard heeft een dunne vacht, en dat wil ik ook zo houden ivm rijden en zweten in de winter. Zo hoef ik niet te scheren, en is de kans op kouvatten minder.
Hij staat al jaren zo onder de dekens.

Daarbij, ivm eczeem staat hij 365 dagen per jaar onder een halsdeken.