Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Re: Bevroren bak; wat doen jullie wedstrijdruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:48

Momenteel rij ik door omstandigheden niet, maar voorheen was ik ook redelijk fanatiek wedstrijdruiter. Echter de afgelopen 2/3 jaar moest ik een gedwongen winterstop nemen van 2-3 maanden. Mijn ervaring is dat een paard daar beslist niet minder van wordt. Mijn paard zag er juist erg goed uit na de winter. Even vakantie is voor een paard ook best lekker. Mijn paard wordt juist vervelend als ik teveel doe en te vaak op wedstrijd ga. Dus ik zou niet te bang zijn voor een winterstop, of een periode waarin je het even wat rustiger aan doet. Twee keer in de week is voldoende om bespiering en conditie op peil te houden en je niveau. Soms is een pas op de plaats ook nodig om daarna weer een flinke sprong vooruit te kunnen maken!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:15

Ik rij nog geen wedstrijden, maar wel intensief (4-5x/week) aan het trainen als voorbereiding op de wedstrijden (heb sinds een paar weken een ander paard). Ik ga nu met de vorst niet rijden, is niet slecht voor haar om even vakantie te krijgen. Vooral omdat het er naar uit ziet dat het maar een korte periode is, ze voorspellen dat het 1 week duurt. Als ik in een wedstrijdritme zou zitten, zou ik naar een binnenbak gaan om door te kunnen trainen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:21

wij hebben gewoon zwart zand met name arm bosgrond, en wij strooien zout erover. vorig jaar met sneeuw gewoon kunnen rijden.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:47

Nu het wat kouder word, en gaat vriezen, neem ik Cupido een paar weken mee naar m'n werk, met grote binnenbak :)
Op stal is er nu al bijna niet te rijden door al het water, dus als het nu ook nog gaat vriezen kan ik binnekort gaan schaatsen met Cup :')

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:05

Ik heb zelf ook een buitenbak, en zorg dat deze voor de vorst altijd goed gesleept is en dus mooi glad is.

Dan kun je je paard daarin prima laten stappen en ligt draven. Galop doe ik dan meestal niet.
Dit is voor de pezen juist goed, daar krijgen ze harde pezen van en de kan op een peesblesure is daardoor een stuk kleiner.
Maar het moet wel glad zijn.

Daarnaast rij ik bij een vereniging met een eigen manege, en deze kunnen de leden altijd gratis gebruiken in de winter.
Verder kan iemand die niet lid is winter lid worden, dan betaal je een bedrag en dan kun je daar rijden.

En ik heb het geluk dat bij mijn vriend thuis ze een kleine binnenbak hebben.

Maar ik moet zelf ook overal heen rijden, en het kost extra tijd.
Zelf rij ik 4 keer in de week en dat is ook voldoende voor mijn paard.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:41

Ik zit dus ook met een bevroren bak en ik wil gewoon door kunnen rijden eigenlijk. Gisteren ging het nog wel in de bak, toen heb ik de hoefslag, de diagonaal en een volte losgeharkt voor dat ik ging rijden, maar na vannacht denk ik dat ik niet meer kan rijden vandaag. Wel balen want paardlief wordt een ontzettende draak als hij niets te doen heeft :')

Nu staat mijn verzorgpaard voor het eerst voor op ijzers deze winter. Kan ik gewoon buiten gaan rijden met hem? En is het dan verstandig om op het asfalt te rijden of in de berm? Ik moet met buitenrijden ook over bruggetjes heen, jullie kennen ze vast, vlakke bruggetjes met een laagje antislip erop. Kan ik daar gewoon overheen of wordt dat heel glad? :=

Ik hoop dat het snel op houdt met vriezen zodat we allemaal weer gewoon kunnen trainen. *\o/*

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:52

Kan je niet om de dag met de trailer naar een binnenbak toe rijden?
Elke dag thuis rijden is natuurlijk makkelijker, maar in deze tijden om de dag naar een binnenbak is toch een redelijk alternatief?

Ik ben geen "bak-lid" want ik zie nogal tegen kantine- en schoonmaakdiensten op.
Hier in de buurt kan je voor €7,50 wel een uurtje bij iemand anders binnen rijden.

Dat is misschien niet genoeg om verder te komen, maar wel genoeg om op peil te blijven.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:25

Bij onze bak is longeren nog redelijk te doen ( doe het liever niet met bijzet maar in ieder geval nog wel beweging.
Op het moment ga ik om de dag op pad met de trailer naar een binnenhal.
Echter geeft buienradar bij ons op dat het zondag en maandag gaat sneeuwen.. en dan ben ik bang dat het rijden/beweging geven toch echt even ophoud -:(-

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:31

Nou dacht ik deze winter maar geen wedstrijden te plannen, gelet op de vorige winter.
Nou viel de winter behoorlijk mee, dus toch maar in februari wat ingepland, krijgen we dit!
Gelukkig lijkt het erop dat de duur van de vorstperiode wel meevalt. Pony staat gewoon buiten, dus zijn energie kan hij wel kwijt.

In de bak rijden lukt nu niet, maar we kunnen nog wel naar buiten, probeer daar dan toch wat nageeflijk te rijden, wat overgangen en een pasje wijken. Verre van ideale wedstrijdvoorbereiding, maar voor korte duur gaat het nog wel (zolang het maar niet gaat sneeuwen).

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:43

Heb ook alleen buitenbak maar op 3 min rijden een binnenbak waar ik als er geen lessen zijn altijd kan rijden, rij nu zo'n 3 of 4 keer per week met de vorst. Heb thuis de buitenbak voor de helft afgezet met paaltjes en lint, gesleept, zout gestrooit en snachts dek ik een groot gedeelte af met zeilen, is wel een rotklus maar m'n paarden kunnen iedere dag buiten lopen zonder benen te breken want gek zijn ze wel met die kou :-)
Hoop ook heel erg dat het niet hard gaat sneeuwen komend weekend..maar als het goed is komen de temperaturen daarna weer boven nul dus dan is het ook weer snel weg.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:54

Ik heb afgelopen wintermaanden zo'n twee wedstrijden per maand gereden en wanneer de bak nat/bevroren was ging ik naar een binnenbak toe. Dit viel qua weer mee, waardoor ik bijna elke keer in onze eigen bak heb kunnen rijden.

Nu is de onze bak helemaal bevroren en ik kan/ga niet elke dag naar de binnenbak toe. Daarom heb ik deze maand februari geen wedstrijden en ga ik deze maand zo'n 1 keer per week rijden in de binnenbak (en rijd ik dus ook maar een keer in de week).

Hopelijk worden de temperaturen dan weer hoger, want in maart heb ik wel weer drie wedstrijden gepland!
Ik zie deze maand maar als een vakantieperiode voor het paard, die overigens wel elke dag lekker buiten staat.
Het is inderdaad jammer van de conditie/spieren, maar ook dat bouwen we straks hopelijk snel weer op als het weer beter wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:02

Een goed getraind paard is met een (paar) weekje(s) vakantie echt niet meteen onmiddellijk alle spieren en conditie kwijt geraakt hoor!
Het is zelfs mentaal wel goed voor de paarden, even geen training, even 'paard' kunnen zijn (moeten ze wel buiten komen etc, week lang opsluiten in de box werkt natuurlijk niet echt).
Even rust in het koppie, training/westrijden van de afgelopen maand(en) verwerken.
En daarna weer met frisse moed verder!

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:05

En ik vind het zelf ook wel even lekker. :o
Het weer nodigt ook niet uit om te rijden.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:06

Nee met -10 s'avonds naar de les..nou toedeledokie dat is me echt te koud hoor! Dus deze week even ijsvrij!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:07

Dat even rust doe ik liever in de zomer met lekker weidegang..
Die van mij let absoluut niet op zich zelf en staat helaas niet stil maar stuiterend in een bevroren baan.
Ik ben dus als de dood dat hij zijn benen breekt..
Ik grijp daarom nu alle kansen aan om hem in beweging te houden.. ook al betekend dit nu voor mij meer kosten en minder tijd.. maar een staatsgevaarlijk paard is ook net niks ;)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:11

Wij kunnen nog rijden in onze buitenbak! *\o/* *\o/* *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:47

wij schaatsen in de onze :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:20

Wij hebben de bak afgelopen maandag gesleept, dus die is mooi vlak. We kunnen er nu gewoon in rijden, wel draaien we stiften in, om uitglijden te voorkomen. Niet het meest ideale, maar om nu elke dag naar een binnenbaan te gaan, is me teveel werk.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:23

Ik ga naar de binnenbak om te rijden.
De staleigenaar probeert er wel alles aan te doen om de bak los te houden, ze sleept veel en strooit zout, maar ik vind hem toch te hard op serieus in te trainen.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:42

Ik zorg er gewoon voor dat ik naar een binnenbak kan te rijden. Ik heb twee keer per week les in een binnenbak, daarnaast kan ik op dinsdagavond en donderdagavond in de binnebak terecht en daarnaast gewoon in het weekend. Dus ik kan gewoon door blijven rijden :j Nu is onze manege ook maar 2/3 km rijden. Dus in het weekend ga ik ook wel te paard heen. Maar anders wil me moeder (die rijd zelf ook) of mijn lieve vriendje me eigenlijk altijd wel brengen! *\o/*

Zout strooien en warm water gieten begin ik niet aan. Plus dat warm water nog snel bevriest als koud water....

En anders misschien denken aan speciale bodems? Die bevriesen niet!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:09

Ik heb vanmiddag weer in de buitenbak kunnen rijden :D Hij wordt elke dag gesleept, vanmiddag bij een lekker zonnetje was het goed te doen (woon in het zuidwesten van Nl)

wonderxjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:18

Wij hebben eigenlijk nergens last van. Hij is getrokken net voordat het ging vriezen en nu is hij recht en niet echt hard.
Misschien dat het ook te maken heeft met dat er polyvlokken inliggen, maar ik heb tot nu toe nog elke dag kunnen rijden.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:42

Wij hebben gewoon zandgrond met houtsnippers. Doordat het zo hard vriest, vriest het vocht eruit en wordt de bovenlaag wat losser. Bah nu maar hopen dat er geen sneeuw komt.
Tot nu toe, heb ik elke dag nog gereden (zo'n 40 minuten).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:54

hier sneeuwt het nu! :(

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:03

Neeee sneeuw!
Onze bak was zo mooi! Bah, bah!