Scheren: paard breekt door verdoving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:49

cissy schreef:
DaphneR93 schreef:
Ik heb dit dier op stal gezet met een berg wortels...Dan maar half geschoren (ziet er niet uit) maar ik krijg het niet over mijn hart.

ik vind dit een domme actie, paard wat verdoofd is moet je wachten met eten geven tot verdoving uitgewerkt is anders loop je de kans dat ze stikken....

Staat er niet op hoor, je mag het zelfs geven voor de wedstrijd. Zo dom ben ik dus niet.

Chaos

Re: Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:52

Huh? Maar hij was toch verdoofd? Dan mogen ze gewoon niet eten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:54

ik heb goede ervaringen met spuiten. heb voor een handelsstal wel eens wat paarden geschoren, ook jonge beesten en die werden daar gewoon gespoten. op die manier kon je elk paar scheren. je moet wel doorscheren, maar als je alleen een patroon doet is dat geen probleem.

met die poeder heb ik geen ervaring, maar met pasta's enz heb ik vooral slechte ervaring. bij de echte paniekhazen helpt het niet en ze worden er juist onbetrouwbaar van.
ik scheer of zonder verdoving, of je moet spuiten. pasta's begin ik niet meer aan :n

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:55

Chaos schreef:
Huh? Maar hij was toch verdoofd? Dan mogen ze gewoon niet eten.

Ik heb in mijn verhaal gezet dat hij Tranquigel heeft gehad, daar staan paarden die moeten stappen met peesblessure's soms maanden op. Die overleven een paar maanden niet eten niet.

Hier een stukje uit de bijsluiter:

Indicaties
Alle situaties waarbij sedering gewenst is bij honden en katten, met name tijdens onderzoek van rusteloze of agressieve dieren, transport, africhten en training

Als je er mee mag trainen mogen ze ook eten hoor. Ik vind de opmerking dat ik dom ben dan ook niet zo gepast.

Hier de link naar de bijsluiter http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=62

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:19

Ik kom nogal wat tegen hoor...paarden geschoren met een schapenmachine,stukje oor eraf geschoren,in de liesen/oksels geschoren,met botte messen geschoren...reden genoeg voor een paard om een bloedhekel aan scheren te krijgen.
Laat de DA gewoon het paard plat spuiten,maar dan ook echt flink van de werled.Mijn DA spuit dan "castratieverdoving". volgnes mij is dat domosedan met sedasin,in ieder geval een combinatie van 2 middelen.Werkt super.Dan snel en pijnloos scheren en klaar is kees.Tja,soms heb je zo'n paard er tussen zitten...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:29

verdoven via infuus heb ik alleen nog maar gezien wanneer een paard werkelijk volledig tegen de vlakte moet bv bij castratie.
domosedan hoor ik ook veel positieve reacties over

ik heb alleen ervaring met placivet (injecteerbare vorm van sedalin/tranquigel) omdat ik het oraal toedienen niet vertrouw, de inwerking is dan afhankelijk van hoeveel het paard gegeten en gedronken heeft, dus je kan absoluut niet de "piekinwerking" inschatten en bovendien kunnen ze er makkelijk doorbreken. Dus ik heb altijd IM gespoten.
Het paard van mijn vriendin moet door de DA gespoten worden en dan nog breekt hij er soms door. Toen ze zijn tanden gedaan hebben toen heeft hij verdoving voor 8 paarden gehad, hij zakte net niet door z'n benen en kon z'n hoofd zelf niet meer omhoog houden (steunde met z'n neus op de grond) maar toch nog kramptrekken om naar de DA te slaan van zodra die dichter kwam!

jesslam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:33

Mijn merrie precies hetzelfde werd zonder roesje op de foto gezet, maar zodra de scheermachine aangaat is ze hels. Ik laat altijd mijn da komen en die zorgt dat ze goed suf is. Mijn da vertelde ook dat ik dit niet moest gaan proberen met een zelfverdovingsmiddel. Op het moment dat ze er dan uitbreken worden ze echt levensgevaarlijk. De rem die het paard normaal heeft (een normaal paard slaat tot aan jou) is weg waardoor ze dus dwars door je heen kunnen slaan. Hier wordt je niet gelukkig van.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:01

Ik snap niet dat er nog altijd mensen zijn die de moed hebben om te beginnen scheren met pasta's, korreltjes of iets van die familie...
Ik heb in m'n leven al meer paarden geschoren dan sommige mensen ooit zullen zien en ik heb nooit anders geweten dan dat de paarden heel onbetrouwbaar werden van die soort verdoving...Sommigen waren ronduit levensgevaarlijk!
Voor mij persoonlijk is het enige dat echt werkt om veilig te kunnen scheren een cocktail van Domosedan en Torbugesic.
De ene is er al wat langer van onder de voet dan de andere maar ik heb er nog nooit (en heb er toch al veel mee geschoren) eentje weten doorbreken.
Vermits ik altijd voor een handelstal scheer, heb ik weinig boodschap aan grondwerk en dergelijke...ik scheer geen enkele zonder verdoving, of ie nu 3 jaar of 14 jaar is. Ze krijgen allemaal een lekkere cocktail :D

Dus TS : Cocktail Domosedan&Torbugesic aan je DA vragen! En zeker niet onderdoseren!En niet eerst proberen zonder en dan spuiten want dan werkt het ook niet zoals het hoort!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:07

Chaos schreef:
Ik zou gewoon kiezen voor een orale spuit. Er is een nieuwe ontwikkeld, ben de naam ff kwijt, maar ik heb ze groot ingekocht voor het scheren. Zijn spuiten tot 600kg. en ik heb er een rotbok van een Tinker maatje 1.75m. mee verdoofd nadat ik vorig jaar 5 klappen van hem gevangen heb. Na een spuit van 600kg. was hij zo mak als een lammetje, en hij woog er 750kg denk ik. :P

Of laat de DA een spuit geven in het bloed. Desnoods een overdose. Heb mijn jaarling hengst tijdens de castratie laten verdoven voor 900kg. Hij woog er 300 misschien? Hij brak iie ook door. :P

Granulaat werkt naar mijn mening echt totaal niet. :P Daar breken zelfs mijn pony's van 28 nog doorheen. :')

kunnen ze met een overdose niet der in blijven dat ze der gewoon dood aan gaan???. Dat is bij kalfjes namelijk al redelijk snel bij een hele kleine overdosis kan dat al.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:22

Jolliegirl schreef:
Storm schreef:
Stef, doe een handdoekje over het hoofd als je het paard zijn buik scheert, dan kan hij niet gericht trappen.

Hij weet zn buik toch zeker wel te vinden..
Als er een vlieg zit gaan ze ook niet eerst kijken waar die vlieg zit :=

Bij ons hielp het gelukkig prima :)
Zeker de moeite waard om het te proberen lijkt me.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:34

Wellicht helpt het toch om het scheerapparaat aan te zetten, bij hem op te hangen en weg te lopen en paard even alleen te laten met "het enge". Zolang hij niet het "aanvallen" (naar hem toe komen ermee)verbind met het geluid, zal hij het geluid niet eng vinden en kun je hem daarna waarschijnlijk ook wel benaderen ermee.
Een ander ondertussen wat laten voeren zodat het kauwen ook lawaai binnen zijn hoofd veroorzaakt.
Dit doen we met de allermoeilijksten hier. Er wordt nooit verdoofd.
Voorbeen opnemen om te voorkomen dat er met de achterbenen geslagen wordt is ook nog een tip.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:38

Chrispy. Als je in een keer overdoseert is het wel slecht ja. In het geval dat ik beschreef was de DA er contstant bij aanwezig. Paard brak door de eerste verdoving heen (verdoving voor 400kg meen ik) en is daarna gewoon bijverdoofd. Als hij niet erdoor was gebroken had ie ook niet meer toegedient gekregen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:29

@DaphneR93: Tranquigel bevat acepromazine, dat mag zeker niet gebruikt worden bij wedstrijden, want het staat op de lijst van verboden middelen. Het kan zelfs tot 4 weken vindbaar zijn in het bloed.
Bij training bij blessures geef je een kleine dosering, 1 of 2 streepjes. Bij een grote dosering leg je ook de darmwering stil en mogen ze dus zeker niets eten!

Middelen met acepromazine of domosedan zijn spierverslappers, je maakt het lichaam van het paard dus slap terwijl ze geestelijk gewoon bij zijn. Daardoor kan het voorkomen dat ze door de verdoving breken. Middelen als torbugesic, dolorex en morphasol brengt de geest in een roesje waardoor ze even roze olifantjes zien en weinig van het gebeuren mee krijgen. Een slechte ervaring krijgen ze hierdoor dus niet, ik heb juist paarden gezien die er uiteindelijk braaf van werden en zonder verdoving geschoren konden worden. Dit moet wel toegedient worden voordat het paard stress heeft en vaak moeten ze na een uur er van plassen, leg dus een plukje stro klaar.

Mijn advies dus: bel de da en laat hem een cocktail geven en werk hem daarna snel af. Het allerbelangrijkste, denk aan je eigen veiligeheid! Je hoeft niet te verongelukken, omdat sommige mensen een verdoving zo zielig vinden.

Succes ermee!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:34

Watten in de oren, handoek voor de ogen. verdoving.. Dat lijkt me toch wel genoeg?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:42

Dat valt dus te bezien Annettu, anders open ik het topic niet. Paard was verdoofd maar brak eruit.
Mijn eigen haflinger moest verdoofd voor röntgenfoto's en die was in 10 seconden weg (was heel sterk, maar heel kort, in de kliniek).
Ik dacht dat dit (vetranquil) ook zou werken, maar dit werkte niet. Wie zegt dat hij niet door een verdoving van de DA breekt? Daarnaast is het niet mijn paard, dus ik kan alleen maar dingen aan de eigenaar voor leggen. Ik heb geen eind beslissing.

Lusitana: Ik heb ook nog nooit verdoofd, mijn eigen paarden kunnen zelfs gewoon los staan tijdens het scheren, maar deze is écht bang.

Giotto: De moed hebben.... Een paard van een stalgenoot reageerde super op de vetranquil, dus dat heb ik door gegeven aan de eigenaar en die heeft de DA gebeld en gevraagt om vetranquil. Weet ik veel dat dat bij dit paard niks doet...
Wel opvallend dat je er geen 1 zonder verdoving scheert. Mijn eigen paarden hoeven echt niet verdoofd, en nu kan ik het gelukkig zelf, maar als ik iemand in zou huren die ze pertinent wil verdoven, mag ie onverichter zaken weer vertrekken.

De rest: bedankt voor alle tips, ik ga het allemaal doorspelen naar de eigenaar :j

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:43

handoek heb ik nog nooit gedaan met scheren, vind ik ook niet echt nodig, als ze willen slaan doen ze het toch.
Proppen is wel goed, gebruikt onze tandarts ook bij de paarden en de meeste hoeft hij niet te verdoven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 12:47

Maar goed, met proppen in de oren demp je het geluid, ik denk niet dat ze dan echt níks meer horen? Aangezien hij van mijn enkel licht zoemende tondeuze ook al over de flos gaat.... vraag ik me af of dat bij dit paard nut heeft? (en je mag niet aan zijn oren komen)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:49

dan gewoon niet doen stef, dan begin je al met een strijd om hem aan z'n oren te zitten.
Ik gebruik zelf ook nooit proppen met het scheren, maar geef ze wat als het nodig is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:50

Stef, scheer alleen zijn lijf, laat benen en hoofd erin of het nou mooi is of niet, functionalitiet en veiligheid gaan voor denk ik. Mijn paard klapt ook door een spuit tranquigel oid, maar niet door de verdoving die ze van een DA krijgt. Mijn DA wacht ook even hoe ze reageert, kan zonodig bijspuiten en geeft nog een tube pasta mee. Je moet alleen wel opschieten met scheren en niet al te ingewikkelde figuren erop willen hebben. Dan moet je het zeker binnen een uur redden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:53

Het scheelt waarschijnlijk ook dat wanneer een DA nu komt verdoven hij nog geen adrenaline aan heeft gemaakt vooraf. De lastige die ik heb gezien werden allemaal suf van een verdoving. Tuurlijk moet je dan nog alert blijven, maar als je snel doorwerkt kun je ze dan zonder problemen scheren.

Mijn ervaring is dat op handelsstallen sneller naar verdoving wordt gegrepen stef. Die hebben dat vaak gewoon in de kast staan en spuiten zelf.
Als Giotto voornamelijk voor een handelsstal scheert, waar dat de werkwijze is, dan is het dus niet vreemd dat ze vooral verdoofd scheert.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:53

De verdoving die jullie gebruikt hebben zit in een soort blijk? Dat zijn vast de muisjes.
Die gebruikte ik bij mijn merrie ook zelfs een schep meer als moest en merkte er eigenlijk niks van. Ze was gewoon bij. Later heb ik het zonder gedaan en merkte geen verschil ik zou dus ook zeggen zwaardere verdoving.
Met platspuiten gaat het vaak wel een half uurtje goed hoor ik ken er ook eentje die heel bang is maar het werkt best wel kort dus doorscheren!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:05

ik volg dit topic even.Ik zit ook met een lastig gevalletje..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:06

DA laten komen, extra hoge dosis laten geven en dan heel snel scheren. Beginnen met de plekken waar hij het eerste gaat zweten. Alvast praam opdoen voor als hij wakker begint te worden.
Probleem is als ze eenmaal over de emmer zijn dat niks meer werkt en ook bijspuiten dan vaak geef effect heeft.
Met een touw een achterbeen op zijn plek houden, voorbeen omhoog houden etc. kan ook helpen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 13:08

Roos: Dat was sowieso al de bedoeling. Hij gaat in jacht model (zie OP)

Tooske, klopt, het zijn idd muisjes. Doorscheren is niet zo'n probleem, mits paard dus stil staat ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 13:08

Touwen om de benen, voorbeen pakken etc is allemaal kansloos zolang hij niet verdoofd is....