Wat is dat toch met dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Wat is dat toch met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:50

Ik twijfel nog over een deken, omdat het mij poetsen scheelt. Ik heb nu al afgewisseld met jaar met deken en zonder dekens, ik zag geen verschil voor hem. Maar wel voor mij, minder poetswerk dus minder benauwd.
Ik ben nu nog de afweging aan het maken... Eerst moet zijn wintervacht helemaal aangegroeid zijn.

Prima als iemand voor een deken kiest, zolang die maar wel goed aangepast is op paard en omgeving.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:01

Ik heb een écht witte schimmel en die krijgt gewoon een jas aan. ( ook als die zwart was hoor)
Dat gezeik steeds over natuurlijk dit natuurlijk dat. Als je alles natuurlijk wilt dan moet je 6 konniks kopen met een natuurgebied en ze daar lekker laten verwilderen :j

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:09

Ik krijg altijd een beetje "jeuk" als mensen zeggen dat een deken niet "natuurlijk" is. Volgens mij is er niks, maar dan ook echt níks natuurlijk aan het houden van paarden! Puur voor onze hobby. En ja, je kan zo veel mogelijk rekening houden met de natuurlijke behoeftes van je paard, maar dat houd nog niet in dat het natuurlijk ís.

Mijn bijrijpaard krijgt een dekentje op en lijkt niet totaal geen last van te hebben. Als ik hem op gooi blijft hij lekker met zijn oortje naar voer staan. Dus waarom niet. Hij lrijgt geen schuurplekken, staat niet te zweten, ik snap het probleem dan niet. Hij staat met regen op stal dus heeft hij niet de mogelijkheid om zich warm te bewegen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:21

opzich heb je wel een goed standpunt!
Mijn paard heeft een deken, om te voorkomen dat hij een wintervacht krijgt. Omdat hij dan binnen now time zweet en dit weer heel lang duurt voordat het droog is, door die dikke vacht. En hij word binnenkort geschoren.. dus waag het niet.. mijn paard ''natuurlijk'' neer te gaan zetten. ;)

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:24

niks mis met dekens; Heb er 2 die 24 op 24 buiten staan met inloopstal. Ene heeft fijn zijn winterdeken op. Waarom? simpel hij wordt 6 op 7 vrij intensief getraind en heb geen zin in een zwaar bezweet paard wat ik minstens even lang moet uitstappen als dat ik heb gereden! de andere staat zonder deken en is dus nu al een mooi voorbeeld van oerpaard! deze wordt ook wel gereden maar veel minder intensief. Voor iedereen die zegt dat genoeg uitstappen voldoende is, hier ben ik het echt wel niet mee eens, als ik met madam een rustig buitenritje van 2 uur maak, moet ik haar 4 uur op stal zetten en dan is ze nog niet droog! ( laatste half uur stap ik dan al uit tot thuis) op zich heb ik hier geen probleem mee, ik ga maar 1 keer per week een bosritje maken. Maar met mijn ruintje met deken heb ik deze zweet problemen toch een pak minder tot bijna niet!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:01

Suusie22 schreef:
alsof het natuurlijk is om op een paard te gaan rijden

dus wat maken wat dekens dan uit?? dat gezeur altijd..

Volgens mij zeurt er niemand. Ik ben nog geen reacties in dit topic tegengekomen waarin iemand zegt tegen dekens te zijn. Toch zie ik meerdere van dit soort reacties :?

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:58

Iedereen heeft toch een eigen mening over dekens. Ikzelf gbruik geen dekens en zo'n teddyberen vachtje heeft ook wel wat maar ik rijd ook geen wedstrijden.
Maar ja ieder paardje is anders net als dat ieder mens anders is, de een is een koukleun en de ander niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:05

Mijn paard krijgt een deken om wegens anders groot risico op levensbedreigende situaties :+

Paard is 22 jaar en heeft het moeilijk om zichzelf warm te houden. Ze wordt wel een teddybeer, maar steekt
extreem enorm veel moeite om warm te blijven. Ruwvoer onbeperkt geven helpt in haar situatie niet.

Vorig jaar was het ZO erg, dat we echt hebben moeten vechten voor haar leven, paard wou niet meer recht van de kou,
deed de moeite niet meer om te eten, vond de kracht niet meer om naar haar waterton te wandelen.

2 dagen nadat ze een deken opkreeg was ze zo goed als de oude. Dit jaar heeft ze nu al een ongevoerde regendeken op.
Als het overdag rond het vriespunt gaat krijgt ze een 200gr op. Draait het overdag rond de -5 krijgt ze een 400gr op.

Ik zou mijn paard heel graag nog enkele jaren bij me houden, daarom krijgt ze een deken :j

En even wat betreft mijn 3 andere paarden: die krijgen géén deken op, die houden zichzelf prima warm :+ Ze hebben een stal, een wintervacht en elkaar.
Dat is in mijn ogen voldoende om het warm te hebben, als ze gezond zijn :j

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:37

maar als je de winter door heel intensief rijd , dan heb je toch wel een probleempje.... ja indd ....jij ja als de ruiter ! als het aan het paard lag ging hij dus niet intensief rijden en had hij dus ook geen deken nodig, deken is puur voor belang voor de mens niet voor het paard zelf!!!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:00

Sammyoo schreef:
Suusie22 schreef:
alsof het natuurlijk is om op een paard te gaan rijden

dus wat maken wat dekens dan uit?? dat gezeur altijd..

Volgens mij zeurt er niemand. Ik ben nog geen reacties in dit topic tegengekomen waarin iemand zegt tegen dekens te zijn. Toch zie ik meerdere van dit soort reacties :?

volgens mij staat er dat gezeur ALTIJD , dus niet alleen over dit topic maar over het algemeen. hier geeft iemand zijn mening en daar is dit topic voor :+

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:06

M'n leasepaard heeft ook een winter/regendeken op (alleen in de winter) tegen zijn wintervacht, vind ik alleen maar fijn. Anders droogt ie niet na het rijden en ik vind een paard met korte vacht gewoon mooier als zo'n Yeti. :') Niks mis mee, volgens mij vind mn paardje het ook niet zo erg dat ie niet zeiknat regent elke keer.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:13

MaritAriel, als je verschillende meningen en discussie wilt, zou je misschien moeten vragen of het topic verplaatst kan worden naar 'naturals'. Dan heb je meer kans op meningen van bokkers die hun paarden uit principe geen deken op doen. Dan kan je met elkaar gaan discussieren, als dat de bedoeling is. Als iedereen het met elkaar eens is, valt er weinig te discussieren :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:21

Sammyoo schreef:
MaritAriel, als je verschillende meningen en discussie wilt, zou je misschien moeten vragen of het topic verplaatst kan worden naar 'naturals'. Dan heb je meer kans op meningen van bokkers die hun paarden uit principe geen deken op doen. Dan kan je met elkaar gaan discussieren, als dat de bedoeling is. Als iedereen het met elkaar eens is, valt er weinig te discussieren :D

je hoort mij ook niet over discuseren , ik zech dat iedereen zijn mening mag geven :+ want volgens mij is dit topic daarvoor . En volgens mij heb ik ook nog wat verhalen voorbij zien komen van mensen die geen deken op doen . Hun mening . Hoeft het nog geen discussie te worden .

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:29

piezze schreef:
Ja wat is mis met een deken? Niks denk ik maar ik vind het soms wel sneu hoe ver wij mensen gaan met het opdringen van dingen aan paarden. Soms is deken nog niet genoeg en moet er ook geschoren worden of dingen om de benen buiten. Ieder moet de keus voor zich zelf maken maar ik laat hem lekker bolletje wol worden. Ja is gruwelijk lelijk maar t paard voelt zich er fijn bij. 1 jaar met deken geprobeerd en ik vond het maar sneu voor het peerd.
Ik pas me wel aan. Ik doe in de winter wat rustiger aan en laat hem binnen even opdrogen mocht hij toch wat nat zijn.
Ik zet hem ook nooit met halster buiten. Mij lijkt dat hoe minder hij om zijn lijf heeft, hoe fijner het zal voelen voor hem. Verder ben ik geen natural en vind dat je een paard gewoon mag gebruiken om te rijden. Met de vliegen zomers doe ik eigenlijk ook niks aan. Geen dure sprays of visnetten erom en ik geloof dat als ze lekker in een kudde lopen, genoeg ruimte hebben om de open vlakte te kiezen of beschutting en ze zichzelf lekker in de modder mogen wentelen het met de vliegen ook nogal meevalt.

Kijk! Eindelijk een mening waar ik me helemaal in kan vinden _/-\o_

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:33

Bekijk het per paard wat het nodig heeft.
Ik ben niet voor , maar ook niet tegen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:53

Ik vind ook dat je het per paard moet bekijken. Het ene paard heeft een deken nodig, het andere paard niet. Mijn paarden staan zonder dekens buiten. Mijn mening is dat het overgrote merendeel van de paarden prima in staat is om zichzelf goed warm te houden. Voorwaarde daarvoor is natuurlijk wel dat het paard over voldoende ruwvoer beschikt om zichzelf warm te kunnen (blijven) houden.

Wat mij voornamelijk stoort aan dekens is dat mensen hun paarden vermenselijken. 'Ik heb het koud, dus dan heeft mijn paard het ook koud'. Terwijl paarden het juist minder snel koud hebben, dan wij mensen. Ik ben van mening dat dekens in het overgrote deel van de gevallen eerder het gemak van de mens dient, dan het gemak van het paard.

Het argument dat een paard met wintervacht geen gezicht is, vind ik al helemaal een flutargument. Schaf dan een barbiepaard aan. :o

Maar goed, ieder zijn mening. :) Overigens zal ik nooit mensen op hun dekengebruik aanspreken, maar aangezien in dit topic om de meningen van Bokkers gevraagd wordt.. ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:59

Mijn paard heeft al een dikke deken opliggen en zijn lijf haar is hierdoor beperkt gebleven. Helaas is zijn nek ontploft. Zijn nek is dus ook het deel wat het meest nat wordt met rijden..Dus denk in hoe ze eruit had gezien als ik niks op had liggen. Dan was ze niet droog te krijgen. Dat haar wat zo bezweet opdroogd is de volgende dag ook bijna niet meer fatsoenlijk schoon te borstelen.. Ik spray er meestal wat glansspray op om de volgende dag haar fatsoenlijk schoon te kunnen krijgen. Verder staat mijn paard bij een open deur en raam en waait het hier flink door, niet fijn als ze met een natte berenvacht staat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:05

Ik kijk naar mijn paard, van hoe hij het heeft, heeft ie t niet koud dan geen deken, heeft hij t nodig dan doe ik een deken om, bij regen en veel wind krijgt hij een deken om, dat vind hij prettig.

Ik laat lekker zijn wintervacht zijn werk doen, heerlijk.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:06

ik doe mijn paarden een deken op omdat ze anders heel dik in hun vacht komen en dan met rijden heel erg zweten omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen en heel nat zijn en ziek kunnen worden. Als ik een deken opdoe blijven de haren toch korter en kunnen ze makkelijker hun warmte kwijt en worden ze minder nat en voorkom ik dat ze kou vatten. Als ik te laat een deken op gedaan heb scheer ik me paarden en krijgen ze een iets dikkere deken op dan die ze al op hadden maar ook weer niet te dik omdat ze anders in de winter met erge vrieskou geen goede deken meer om kunnen omdat je ze daarvoor al te warm heb ingepakt en 3 of 4 dekens vindt ik wel teveel om op te doen.

Als de r in de maand komt begin ik al met een deken, als het weer het toelaat als het nog warm weer is doe ik het ook niet en laat ze dan nog zonder deken staan. maar als het wat kouder wordt doe ik eerst een zomerdekentje op, dan als het kouder wordt een tussendeken van max 200 gr als ik ze dan moet scheren gaat er onder die tussendeken een fleecedeken zonder hals, als het nog wat kouder wordt gaat er of een fleecedeken met hals op of een dunne winterdeken zonder een fleecedeken en als het echt heel erg koud wordt gaat er een winterdeken met hals en een fleecedeken met hals op.

En dat een paard met deken niet lekker kan rollen is onzin want die oude van mij die vindt het ook met deken heerlijk om te rollen die gaat dan lekker in de sneeuw rollen.

Als een paard zonder deken staat en een hele dikke wintervacht heeft kan die makkelijk zonder deken blijven staan behalve als het kouder wordt als -10 dan kan je er een dun dekentje opdoen maar volgens mij wordt het hier geen -10. maar heel vaak is het gemakzucht van de eigenaar die wil dan niet wachten op een nat paard.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:35

Ieder zijn ding. Mijn paard heeft ook dekens opgehad en dat betekende dus in één bepaald voorjaar dat het overdags 20 graden was en snachts bijna vroor dat ze overdags dus stond te zweten in d'r stalletje. Ik had niet de mogelijkheid om twee keer per dag heen te gaan en haar deken op en af te doen. Ik was er hierna snel klaar mee, bovendien kreeg ze vaak stalbenen aan het begin van het stalseizoen en dan werkte die deken ook niet echt mee, daar werd het alleen maar erger mee.

Mijn paarden staan inmiddels (in mijn "dekentijd" had ik er maar eentje) allemaal buiten met schuilstal en mijn ex-deken/stalpaard is degene die het minste in de stal staat. Haar heb ik dus een heel groot plezier gedaan om haar op deze manier te houden. Tenzij het regent dan... :7 . Mijn andere paardje gaat graag in het donker de stal in, zo verschillen ze allemaal.

Ik heb er dus geen moeite mee als mensen dekens op doen maar voor mij en mijn paarden werkt het niet. Persoonlijk valt mijn mond vaak open als ik lees hoeveel dekens mensen hebben en hoeveel dekens er dan op een paard gaan, dát irriteert mij. Deken op: prima, maar moeten er nou echt vijf op?!? Goed, zal er wel een reden voor zijn maar dat zal ik nooit snappen.

frummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:38

Ik ben van mening dat het verschilt van paard tot paard. Ik kocht mijn paard, die altijd in elk seizoen een deken op had, van vliegendeken tot winterdeken.
Inmiddels na 12 jaar bezit, staat ze nu nog lekker in de wei, wel met een regendek om. Aangezien het een oude bes is, ga ik wel over naar een dikkere deken dadelijk. Maar ik heb wel Rambo dekens, die ademen en regelen het zelf wel met haar zeg maar!!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:44

Ik heb mijn paard bewust een deken omgedaan zodat ze juist géén (dikke) wintervacht aanmaakt. Dat is alleen maar onhandig met het koude weer. Ik rijd wedstrijden met haar en ze kan flink zweten. Met zo'n dikke wintervacht blijft dat zweet veel langer op de huid liggen. Zonder zo'n teddyvacht droogt het sneller. Ik wil niet het risico lopen dat ze een longontsteking of iets dergelijks krijgt.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:48

Mijn paard krijgt een deken om omdat ik hem mooier vind en dat ze lekker schoon blijft. Wat maakt het uit moet ieder toch voor zich weten? Ik denk niet dat het paard het uit maakt, zolang hij maar genoeg te eten krijgt en naar buiten kan met vriendjes

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:50

Bij mijn vorige paard deed ik ook altijd dekens om.
Twee jaar geleden kocht ik in de winter mijn huidige paard. Geschoren en al. Dus die kreeg lekker een deken om...en dat was ook de laatste winter met deken. Aangezien de mijne dekens sloopt waar je bij staat (en mij dan dus handen vol met geld kost), ben ik gelijk gestopt met dekens.
Mijn paard redt zich er gelukkig makkelijk mee. En eerlijk gezegd vind ik het ook veel makkelijker zo zonder iedere keer weer die dekens erop en eraf te halen :)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:06

Ik was ook tegen dekens, vond de argumenten tegen zo ontzettend logisch klinken. Paard maakt een wintervacht aan, krijgt genoeg energie uit zijn ruwvoer, kan zijn haren opzetten etc. En dan heb je voor het eerst zelf een paard en zie je het arme dier helemaal ellendig doorweekt en verkleumd erbij staan in de regen en mager worden. Zij houdt zich niet aan wat ik logisch vindt blijkbaar, dus ik heb me maar aangepast aan haar en dekens gekocht, daar knapte ze vorig jaar toch aanzienlijk van op (ze staat nu met dit droge nog vrij warme weer gewoon weer bloot in haar teddyvachtje overigens, deken gaat er wel weer op als het gaat regenen of echt heel koud wordt)
Evengoed denk ik bij sommige paarden wel eens waarom die nou een deken op heeft..? Bijv iemand met een veel en veel te dikke fjord, die het dier dan onder een dikke deken zet bij normaal lenteweer zonder regen, dan denk ik och laat 'm lekker wat van die spekkies verbranden. Of ik frons ik mijn wenkbrauwen bij het aantal gram wat sommige mensen een paard opleggen bij temperaturen van 15 graden en droog weer, omdat ik weet dat mijn paard dan zou staan zweten. Maar ik bekijk het wel een stuk genuanceerder nu, het ene paard is het andere niet, en ook leefomstandigheden en gebruik van paarden zijn verschillend.